Ramsa i boken VS ramsa på dvd:n som följde med boken

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Var det någon som hävdade att Attityden var A och O??? :D

Har idag hjälpt sonen att sova två timmar på dagen! Han somnade också om flera gånger på morgonen! Vid dagens hittills genomförda sovpass har jag fått väcka vid alla! Just nu är han skitförbannad över att han skall sova igen - men han ÄR trött, han fattar det bara inte själv. Eller så är han arg för att han inte somnar direkt.

Mor sin upp i dagen. Bristande tålamod... :wink:

Min Attityd är tillbaka! Jag har min plan, jag jobbar konsekvent och jag vet hela tiden VARFÖR. Visst, vi kommer att få bakslag, jag kommer att få nöja mig med kortare lurar än två timmar, men VI ÄR PÅ VÄG! Och JAG ÄR TILLBAKA!!! Naturligtvis påverkar det också avkomman, så klart! Han kan ju lita på mig nu, vilket inte gick fullt så bra i helgen.

Ville bara dela med mig! // Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Lua

Inlägg av Lua »

Härlig läsning! Hejja \:D/

Kram Lua. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Bara lite kort om hur vi har haft det sista tiden...

Det var total lycka i tisdags! Vi fick ett mer eller mindre perfekt dygn!!! Visst fanns där småsaker, men min älskade son sov två timmar!!! Ojojoj! :P :heart:

Men sedan lyckades vi inte upprepa det. Dagen efter sov han kortare och sedan, i igår (torsdags) sov han ännu kortare, mindre än en timme utan att ha någon som helst ambition att somna om. Suckande ENORMA suckar ringde hans trötta mamma JennyH, som åkt på att coacha en människa som inte kan sluta pm:a... :wink:

Ny plan. Nu skall han sova två timmar i vagnen under dagen. För det är under den luren problemen ligger. Naturligtvis blev det protester, men något annat var inte att vänta. Nya rutiner. Nya frågor. Nya förvirringar. Ny ilska! :twisted:

Det blev lite som att natt-kura igen. Ingen direkt supersuccé, men jag tror att det kommer att fixa sig. På sätt och vis lättare att ha honom i vagnen - jag kan hålla koll på när skarvarna kommer och lättare parera dem. Han måste somna i en stillastående vagn och där protesterar han så klart ordentligt. Den brukar ju aldrig stå still, så varför i allsin dar gör den det nu??? :cry: Dessutom är det skönt för mig att verkligen komma ut. När han har sovit dåligt har man inte gått långpromenader i vagnen, för då somnar han ju! Fem minuter har varit helt ok, sedan blir det bara gnäll. Hur kul är det på en skala???

Annars har vi faktiskt en hel del positiva saker att dela med oss av! Han vaknar ofta för tidigt, men somnar numera om, för det mesta med en gång. Ibland, som imorse, ligger han och stökar runt, men helgens vansinnesvrål är (åtminstone just nu) historia. Igår vaknade han inte förrän kvart i åtta! :D Vi har visserligen inte fått en hel 12-timmarsnatt, men vi är ruskigt nära!

Han är heller inte så arg längre, när han läggs. Nu ligger han tyst och nöjd en lång stund, tills han börjar stöka och klagar. Misstänker att han beklagar sig för att han inte somnar direkt! Fast vad vet man egentligen? Hur som helst är det väldigt trevligt med dessa insomningar, som inte stör grannarna längre! :wink: På kvällarna somnar han hur smidigt som helst. Några vakna minuter, bara!

Alltså - under en veckas tid, med start idag, kör vi 2-timmarsluren i vagnen. Jag hoppas på fint väder, då kan jag låta vagnen stå i långa stunder och passa på att njuta av en bok i solen. Sedan försöker jag variera miljöerna så mycket som möjligt, så att han lär sig olika ljud, underlag, trottoarkanter mm. In och ut ur affärer är också bra. Lättare nu så här års, när man inte behöver klä på så mycket - värmeskillnaden borde inte väcka honom!

Vi håller tummarna! Också för att det inte skall ösregna i flera dagar...!!! [-o<

Det är vansinnigt lärorikt! Man går på minor, man gör misstag. Förhoppningsvis gör man inte om dem! Man lär sig verkligen att lyssna på sitt barn! Jag hör så väl när han är arg, när han frågar, när han behöver hjälp eller när han bara är frustrerad. Vi växer ihop ännu mer, hela familjen! Walles pappa har fått ett par riktigt religiösa och magiska rams-situationer! Då sträcker han på sig, jösses! :P :heart:

Önskar alla en trevlig helg! Och tack alla ni som tipsar och hejar på! Det går ju framåt, om än långsamt! Men tååååålamod måste man ju ha!
// Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa :D !

Du är ju för rolig :lol: !

:arrow: Underbart att ni hanterar morgnarna så bra - vilket ju också gett resultat! 12-timmarsnatt kommer nog någon av de närmaste nätterna.
Alltså - under en veckas tid, med start idag, kör vi 2-timmarsluren i vagnen. Jag hoppas på fint väder, då kan jag låta vagnen stå i långa stunder och passa på att njuta av en bok i solen. Sedan försöker jag variera miljöerna så mycket som möjligt, så att han lär sig olika ljud, underlag, trottoarkanter mm. In och ut ur affärer är också bra. Lättare nu så här års, när man inte behöver klä på så mycket - värmeskillnaden borde inte väcka honom!
Hallådär :idea: ! Överanalysera inte för mkt! Han är bara en liten bebis, och visst ska han klara att sova i de flesta miljöer, men dra inte in honom i affärer bara för att... :!: Se till att ha det skönt med en bok och världens godaste glass (L&B) också.

Som Anna brukar säga: glöm inte de 17 andra bebisarna du också måste ta hand om, och hela lagårn full med kossor som ska mjölkas och så vidare! Försök släppa tankarna på sovtider och skarvar och sömntimmar lite mer! Inte så att du ska börja slappa med tiderna, men så att du inte blir insnöad och till slut lite knasig (som jag blev... :oops: ). Njut av allt som går så himla bra!!

:D Ta fasta på alla dom positiva sakerna som hänt senaste veckorna: o-olyckliga insomningar, hela nätter, mindre tidiga morgnar osv!

Och pm:a på - men som du vet är jag borta lör-sön!
Vi hörs!
KRam :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

JennyH - Menar du att man kan bli helknäpp av det här och gå in för det för mycket????? :P :D

Det är nog för sent... :? :lol: Men du har rätt! Imorgon skall vi faktiskt bort och grilla! Under en av hans lurar! Det får gå som det vill - det är i allafall bara en kortlur!

Ha det så himlans skönt det bara går när du är borta!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Men om det regnar får jag väl gå in i affärer??? Annars blir boken så blöt! Och glassen utspädd! :)

(Och jag har faktiskt coolat ner när det gäller kortlurarna - i allafall lite!)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D
Minsann om jag inte tror att du blivit lite forumberoende också :!: :wink: :lol: Välkommen i DEN klubben... :roll: :) 8-[
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

ÄNTLIGEN!!! Första ramsfria natten, med uppvak först klockan åtta!!! :P

Barn, överhettade spårvagnar, skärgård och frisk luft är nog den huvudsakliga orsaken, förhoppningsvis ihop med mammas slit och en pyjamasfri natt!

//Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Omöjligt att få till 15 timmars sömn!

Inlägg av ÅsaB »

Jag börjar tvivla på att det här över huvud taget är möjligt!!! :?

Jag har kämpat med den underbare sonens sömn nu sedan Kristi Himmelfärd. Nätterna får jag väl ändå säga är ok, men han vaknar fortfarande mellan halv sju och framåt (skall sova mellan åtta och åtta). Ofta ligger han vaken lääänge innan han somnar om - om han gör det alls. Han är för det mesta nöjd, så jag skall väl inte klaga. En gång har han sovit sina 12 timmar, men det är allt. Numera rullar han ofta över på rygg och då kan han inte somna om, så ibland blir jag tvungen att gå in och vända om vi skall få mer sömn alls!

Dagarna är fruktansvärt svåra! Han har tre lurar: två på vardera en halvtimme (han är ett 30-minuters-barn) på förmiddag och eftermiddag och i mitten har vi den ökända 2-timmarsluren.

Totalt blir det 15 timmar - men det har ALDRIG hänt att han sovit sina femton timmar. Jag börjar undra: Kan det vara som bvc säger, att vissa barn behöver mindre sömn :?:

Första luren brukar fungera. Idag har jag visserligen varit tvungen att gå in och vända honom två gånger - då har han ropat på hjälp.

Sista luren har han totalstrejkat sig igenom tre gånger på raken. Han ligger och är svinförbannad och jag låter honom hållas. Kan inte göra något ändå. Jag försöker verkligen komma tillrätta med min överkoncentration, så jag sitter vid datorn och jobbar som en bäver. Gissa om jag fått hemsidan uppdaterad!!! :P När han sedan kommer upp blir han snabbt glad - men sedan vansinnigt trött och jag får lägga en stund tidigare på kvällen, för han orkar bara inte. Så han BEHÖVER sova!
Han får ett försök till ikväll, sedan får jag i värsta fall gå ut och lägga honom i vagnen imorgon. Men jag vill inte ha det så! Jag måste kunna få bestämma! Han är så :twisted: viljestark!!!

Långluren går bättre, men är inte perfekt, långt ifrån. Han somnar i en stillastående vagn ute. Efter 20-25 minuter börjar jag gå. Över alla ojämnheter jag kan hitta, vagnen skakar och gungar, hej å hå. Fösta skarven brukar funka. Andra ibland. Sedan vaknar han (har sovit 2 timmar 2 gånger, men inte mer). Då erkänner jag - jag fortsätter att gå. Och det tar ändå 15-30 minuter innan han somnar om - om han gör det! Jag borde väl stå still, men då är jag ganska övertygad om att det inte blir mer sömn och jag har prioriterat sömn framför insomnande - om ni fattar.

Varje dag sliter vi. Samtidigt skall inte det här vara ett jobb, utan en vardag. Men det ÄR ett jobb att under en halvtimme sitta och lyssna till en vrålande envis best, som bara inte skall sova. Det ÄR ett jobb att varje dag gå mer än en och en halv timme med vagnen och inte ens våga köpa dricka i den 30-gradiga värmen, i rädsla för att väcka.

Jag börjar undra - kommer han någonsin att kunna sova några 15 timmar?? Just nu verkar det inte så. Jag väntar fortfarande på mörkläggningsgardinen (kommer på posten vilken sekund som helst), men jag tror inte på någon förändring trots mörkare. Har liksom gett upp det där. Och förskjuter jag schemat, dvs lägger en timme tidigare, då vaknar han säkert halv sex istället...

Jag kämpar och försöker att inte "kämpa", utan bara leva med det. Trots det är det SVÅRT! Värmen har inte gjort saken lättare, men jag tror inte på ursäkter.

Jag tror faktiskt inte att det går. Inte helt. Det är mycket bättre, men "i mål" kommer vi nog inte. Blä. :( Jag som skulle kunna döda för en lugn 2-timmes-paus för mig själv! Utan vagnspromenad! För att inte tala om att få sova till åtta!!!

Suck.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. jag känner så igen mig i din berättels...jag har haft det precis som du! Jag lovar.. jag har också en 30 minutare till son :lol:

Nu har jag inte följt hela din tråd, men varför har du valt att promenera på långluren? När du är så duktig som låter han somna in i stillastående vagn..du har ju halva jobbet gjort.. :wink:

Min åtgärdsplan var:
* somna in i stilla ståenda vagn (det har du redan fixat)
*Vi första skarven så vagnar jag, inte bara lugn utan in i djup sömn..vi snackar att han sover tio min innan jag stannar...vid nästa skarv samma och håller på till luren är slut. Ja typ vagningsträsk, men allt detta för att sov tiden ska sätta sig så han vet sedan i kroppen hur långluren är..
* efter en vecka i typ vagningsträsk, då tar jag tag i att avveckla vagnandet och servera ramsan istället...Vilda protester och efter 45 min och några omgångar med ramsan (men vad du gör, rör ej vagnen) så somnade han själv..(först omsomnandet med hjälp av ramsan! jippie)
Dan efter tog det 20 minuter, tredje dagen 3 minuter och veckan efter det fortsatte han vakna 1-2 gånger på långluren men somnade om direkt efter en ramsa ..och nu tre månader efter sover han som en stock, och jag väcker han alltid!!! Och strunta i kortisarna ta dom gärna i en promenad med vagen en tid tills äver dom sitter, nu har jag min kille vart som hellst på kortisen..beror på vad vi ska göra och vilken sovplats som är tillgänglig!

Jag vet precis vilet "jobb" du har..

Mitt tips på tidiga mornar..som vi tampades med i typ 2 månader..
1. väckarklocka
2. Kolsvart i rummet
3. en pangramsa vid först pip och sen i med öronpropparna på dig själv och gör absolut inge mer! Somna om..och väck efter klockan ringt!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Duggan och tack! :)

Skönt att höra att fler har det likadant! Det vet man naturligtvis, men ibland känns det så vansinnigt hopplöst! Man tycker att tiden bara går!

Angående sova i vagnen under långluren - Under en vecka försökte jag inomhus. Tanken var att jag skulle ge honom en mjuk och mild ramsa när jag hörde honom vakna till lite lätt. Han skulle då ta den till sig och glida ner i sömnen igen, utan att ens riktigt vakna till. Det fungerade en gång. Andra gånger blev det typ 45 minuters illvrål...

Så till slut blev det vagnen. De första gångerna med den försökte jag vagna lugnt genom skarven och sedan låta stå - då vaknade han direkt. Han sov jätteytligt och vaknade bara någon gick förbi. Jag började hyperventilera - då sov han än mindre. :? Överkoncentrationsträsket - där har jag klampat runt rätt mycket! :(

Efter ett par dagar tröttnade jag och tog till det tunga gardet - hysteriskt brutala turer, där vagnen (en Emmaljunga Classic - den GUNGAR!!!) var rena segelbåten i dyning. Han sov. Och sov. Och sov... :heart: Lyckan var total - men jag vågade inte lämna vagnen särskilt stilla alls.

Nu har utvecklingen gått lite bakåt. Jag tror att han kanske kanske kanske kan sova över första skarven, men har inte testat (vågar inte :( ). Jag har ibland ställt vagnen några minuter, men det dröjer inte länge förrän han rör sig.

Känner ändå lite hopp nu. Allas historier - särskilt de som haft lååång kamp, gör att man känner att kanske ändå. Nu funderar jag i allafall på att skjuta på schemat så att vi kör från sju till sju, men jag inväntar mörkläggningsgardinen först. Skall också läsa igenom din historia igen, det brukar vara bra!

Jag kör på med samma teknik en vecka till. Konsekvens är ju ett nyckelord!

Tack för hjälpen!!! Det uppskattas!
duggan

Inlägg av duggan »

:heart: :thumbsup: :heart:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lua

Inlägg av Lua »

Hur äter han nu :?: Maten är ju ofta nyckeln som du vet :!: Hur ser era dagar ut i övrigt :?:

Men rakt på sak: Du jobbar och kämpar för hårt! Precis som du säger ska det inte vara kamp och jobb utan trygg, lugn, SAKLIG vardag. Och han är inte envis utan han frågar HÖGT: HAR DU KOLL??? (Eller möjligen: JAG ÄR HUNGRIG!)

Jag tycker att du ska backa bandet och sluta göra så många konster. Bestäm var lurarna ska ske. Jag rekommenderar liksom duggan kortlurarna i vagn och långluren i spjälisen. Det brukar vara svårt att sova länge i vagn. Vrålskratt, vrålmörkt, vrålmätt, KORT och SAKLIG läggning och sedan vardagsljud utanför. Superglad "väckning" oavsett om han sovit eller ej. Vakentid fylld av social delaktighet och utevistelse. Nu måste han få besked hur det går till här i världen. Att du har koll. Att du tar hand om de övriga 17 bejbisarna, mjölkar kossorna och håller vargen stången.

Vad tror du om det :?:

ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Kära kära vänner... Jag är så trött och desperat att jag gick med tårar i ögonen idag. Och nu kommer de tillbaka! Bara för att någon läser min tråd... :? Jag är så övertrött och överkoncentrerad och övertygad om att allt bara går åt helvete just nu! Och då gör det ju det! :cry:

Du har alldeles rätt, Lua! JennyH har peppat och coachat, men har nu flytt på semester. Hon har sagt samma sak. Och vad gäller åtminstone första inneluren så har det funkat. Jag har fyllt min ladugård med digitala kossor, som börjar mua (råma, heter det visst :) ) så fort det börjar dra ihop sig för läggning av sonen. Då längtar jag till datorn och får MASSOR gjort!

Det är värre med kossorna när det gäller långluren. Jag ÄR ju ute för att gå promenad FÖR ATT få honom att sova! Då är det inte så lätt att se efter dem! (Jösses, nu börjar det regna!!!) Jag går med mp3-spelaren och lyssnar på radio, men samtidigt knatar man över ojämnheter, berg och kullar, gräsmattor och gud vet vad, för att vagnen skall skaka och sonen sova vidare. Så vaknar han ändå. Och inte ens i någon skarv. Idag blev det knappt 45 minuter. Då kände jag att orken bara försvann. Och då dör kossorna i samma ögonblick. Pang bom. En hel ladugård full av döa kossor! (Men jag ringde veterinären, som har magiska krafter, så de SKALL KOMMA TILL LIV IGEN!!!)

Varför i allsin dar blir det här så svårt??? :( Anledningen att jag är ute är ju att det inte funkade inne alls! Han vaknade efter 30 minuter, säkert som amen i kyrkan. Och har man då en vrålande son i en och en halv timme - då mår man inte så bra.
Problemet då var väl också att jag skulle ramsa honom innan han vaknade ordentligt. Samtidigt skulle jag inte fokusera på honom! En rätt så omöjlig figur. Jag var tvungen att skruva ner radion för att höra, samtidigt som jag inte skulle lyssna. Hm... :?

Men kanske är det det jag skall tillbaka till ändå. Långlur inomhus. Men då tänker jag inte mjukisramsa innan han vaknar, för då knäcker jag mig. Jag kan inte sitta och lyssna så, då dör kossorna på direkten.

Han får massor av mat. Han får alltid en knockout-slurk före långluren, för säkerhets skull. Jag gör mycket mat i flaskorna, så det är nästan alltid kvar. Han äter en del fast mat också, men inte fulla portioner. Alltid ihop med flaska.

Vi följer ditt schema, Lua, men har kortat kortlurarna till 30 minuter vardera (han är en utpräglad 30-minuterskille). Som du kanske sett har han totalstrejkat sista luren i tre dagar. Sedan är han helt slut när han kommer upp och ett vrak före läggning.

Jag är fullständigt medveten om att jag är skyldig till mycket av det här. :oops: Men det ÄR svårt att inte tänka på det. Särskilt om han inte sover som han skall, utan bara rasar, då är det jobbigt. Vansinnigt jobbigt. Då funkar inga ramsor, inga buffningar och heller inga digitala kossor. Ännu.

Skall jag imorgon ta kortisarna i vagnen och långluren inne?? Och sover han inte, då får han skylla sig själv?? Typ.

Då skulle jag åtminstone ha tid att redigera film...
Lua

Inlägg av Lua »

:heart: Älskade hjärtat! Vi är många som varit där du är! Kram...
Jag är fullständigt medveten om att jag är skyldig till mycket av det här.
Du är "skyldig" till en massa gott också - glöm för guds skull inte det! Kuren är en process och man tar 3 steg fram och 2 tillbaka under vissa delar av den. Det du nu gör och inser kommer du/ni att ha sån glädje av under hela er relation. Det fantastiska med Barmabokens filosofi är just det: det är vi som vuxna som bär ansvaret. Jobbigt ibland förvisso! Men ändå mest trösterikt, tycker jag.

:idea: Du svarade inte på hur era dagar ser ut i övrigt. Kanske det finns något där som kan förändras. Allt hänger ju ihop!

:idea: Nu ska du tänka bort känslor och fokusera på saklighet. När du börjar höja upp axlarna och spänna dig inför skarvar och annat så ska du djupandas och tänka på annat. Strunta i att ramsa honom i skarven för det är nog som du säger att det ökar på din överkoncentration. Låt honom hållas. Visa att du "vaktar" genom vardagsljud. Blir det kris - och då menar jag KRIS - så ger du honom EN ramsa. Mellan bejbis 8 och kossa nummer 12...

Och nu gäller tålamod. Först en vecka fullständigt konsekvent. Sedan utvärdering. Skriv upp hållpunkterna på en lapp. Säg till om du vill ha hjälp med detta. Sätt upp den på kylen t.ex. Saklighet är ditt nya ledord!

Om du vill kan du ju ta kontakt med någon av de diplomerade för mera personlig coachning, nu när Jenny är bortrest. (Hon kommer förresten hit till mig i början av juli. Lyllo mig!)

Vad tycks :?:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"