Bara lite kort om hur vi har haft det sista tiden...
Det var total lycka i tisdags! Vi fick ett mer eller mindre perfekt dygn!!! Visst fanns där småsaker, men min älskade son sov två timmar!!! Ojojoj!
Men sedan lyckades vi inte upprepa det. Dagen efter sov han kortare och sedan, i igår (torsdags) sov han ännu kortare, mindre än en timme utan att ha någon som helst ambition att somna om. Suckande ENORMA suckar ringde hans trötta mamma JennyH, som åkt på att coacha en människa som inte kan sluta pm:a...
Ny plan. Nu skall han sova två timmar i vagnen under dagen. För det är under den luren problemen ligger. Naturligtvis blev det protester, men något annat var inte att vänta. Nya rutiner. Nya frågor. Nya förvirringar. Ny ilska!
Det blev lite som att natt-kura igen. Ingen direkt supersuccé, men jag tror att det kommer att fixa sig. På sätt och vis lättare att ha honom i vagnen - jag kan hålla koll på när skarvarna kommer och lättare parera dem. Han måste somna i en stillastående vagn och där protesterar han så klart ordentligt. Den brukar ju aldrig stå still, så varför i allsin dar gör den det nu???

Dessutom är det skönt för mig att verkligen komma ut. När han har sovit dåligt har man inte gått långpromenader i vagnen, för då somnar han ju! Fem minuter har varit helt ok, sedan blir det bara gnäll. Hur kul är det på en skala???
Annars har vi faktiskt en hel del positiva saker att dela med oss av! Han vaknar ofta för tidigt, men somnar numera om, för det mesta med en gång. Ibland, som imorse, ligger han och stökar runt, men helgens vansinnesvrål är (åtminstone just nu) historia. Igår vaknade han inte förrän kvart i åtta!

Vi har visserligen inte fått en hel 12-timmarsnatt, men vi är ruskigt nära!
Han är heller inte så arg längre, när han läggs. Nu ligger han tyst och nöjd en lång stund, tills han börjar stöka och klagar. Misstänker att han beklagar sig för att han inte somnar direkt! Fast vad vet man egentligen? Hur som helst är det väldigt trevligt med dessa insomningar, som inte stör grannarna längre!

På kvällarna somnar han hur smidigt som helst. Några vakna minuter, bara!
Alltså - under en veckas tid, med start idag, kör vi 2-timmarsluren i vagnen. Jag hoppas på fint väder, då kan jag låta vagnen stå i långa stunder och passa på att njuta av en bok i solen. Sedan försöker jag variera miljöerna så mycket som möjligt, så att han lär sig olika ljud, underlag, trottoarkanter mm. In och ut ur affärer är också bra. Lättare nu så här års, när man inte behöver klä på så mycket - värmeskillnaden borde inte väcka honom!
Vi håller tummarna! Också för att det inte skall ösregna i flera dagar...!!! [-o<
Det är vansinnigt lärorikt! Man går på minor, man gör misstag. Förhoppningsvis gör man inte om dem! Man lär sig verkligen att lyssna på sitt barn! Jag hör så väl när han är arg, när han frågar, när han behöver hjälp eller när han bara är frustrerad. Vi växer ihop ännu mer, hela familjen! Walles pappa har fått ett par riktigt religiösa och magiska rams-situationer! Då sträcker han på sig, jösses!
Önskar alla en trevlig helg! Och tack alla ni som tipsar och hejar på! Det går ju framåt, om än långsamt! Men tååååålamod måste man ju ha!
// Åsa