ÅsaB skrev:Tänkte att man riskerar mindre att väcka maken om man säger den x1 eller 2 .
"Godnatt godnatt grabben min"

Vem är det som inte ska vakna, maken eller barnet

Vet du vad

Hur har maken det med sina bekymmer över att möjligen väcka dig

=;
Skippa både "grabben" och "min", tycker jag helt brutalt. Sömnen handlar inte om ert underbara kärleksförhållande - som bör odlas på dagarna. Sömnen, lilla barnets sömn, är och ska vara hans egen. Koppla den inte till känslor och kärlek och dig, lilla mamma O:) överhuvudtaget
Med "grabben min" gör du dessutom ett tilltal, som påkallar hans uppmärksamhet. Det är inte meningen. Du ska dra dig tillbaka - avpersonifiera - och överlämna honom åt den goda sömnen, som du inte har med att göra.
Du kan trots allt inte, om du tänker efter, sova åt honom. Så ramsan (x4

se Verktygslådan

) ska handla om sömnen, inte om dig eller er.
Betänk att jag kurat bortåt ettusen barn genom trettio års tid. En vilt främmande människa, som de (oftast) aldrig träffat förut, och en komplett främmande miljö, där de aldig befunnit sig förut - och så PANG, är det meningen att de ska sova så gott.
Och det gör de. Det har de gjort.
Varför

För att jag älskade dem och de mig

Knappast. Men de kände tämligen direkt att jag bevakade deras intressen, jag ville dem väl - jag ville och kunde hjälpa dem att komma i ro så att de fick sova så gott. Äntligen och till slut.
Det tog de emot med lättnad.
Så du förstår att det hade och har väldigt lite med känslor att göra - ingenting alls, faktiskt. Lika lite som man tröstar och duttar med ett barn som ju måste äta. Man förhåller sig saklig. Likadant när man byter blöja och klär på.
Nappen - han glömmer den på en natt. Om du gör det. Inga problem