Ramsa i boken VS ramsa på dvd:n som följde med boken

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, vilken alldeles underbar utläggning - sprakande av liv och entusiasm, beslutsamhet och glädje :lol: Nu gjorde du mig så glad så jag blir alldeles till mig och ifrån mig :lol: :lol: :lol:

Det här kommer att gå som på räls :!: (A la fem steg fram, två steg tillbaka, men fortfarande på räls :wink: ) Med den Attityden, den glädjen, den vissheten - då hamnar SHN i de allra bästa händer, kan jag bara säga :lol:

Nappen är det minsta "problemet" :!: Släng eländet och glöm hela saken - så gör lilla älsklingen det på första natten. Och sedan kan du stå där och flina när han efter några månader får syn på en napp någonstans och undrar vad i fridens dar DET är för någonting och vad man ska ha DEN till :?: :!: :lol: Går den att äta, typ, eftersom folk har den i munnen... :?:

Det är ganska obetalbart :lol:

Lycka till nu och blås mig inte på den glada rapporten :wink: :lol:

:heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Käraste Anna, nu får du mig att rodna! :heart:

Kortrapport:
Första läggningen gjord - den som jag antar är den jobbigaste. En hel timme tog det. Walle var ARG, FÖRBANNAD och UPPRÖRD!!! Han skulle anmäla mig till BRIS och vi blir tvungna att måla om taket efter allt svavel han har fått ur sig! Hur kan dessa små liv bli så arga? Och var har de lärt sig svära så??? Han var känd som argaste ungen redan på BB!!! Han har attityd, det kan man lugnt säga! Tur att man har humor :wink:

Det var jobbigt. Skitjobbigt. Att han skulle gilla buffning, det visste vi ju. Fast det tog ändå 15 minuter innan han lugnade sig första gången alls. Och då gick jag ut, högljutt ramsande, långt innan han var tyst. Andra gånger väntade jag längre, men för det mesta var han lugn, men inte helt tyst. Men så fort jag reste mig, då jäklar... :twisted: :evil: Svavel, eder, ord och inga visor. :twisted: :evil: Mamma stod inte högt i kurs! (Hon stod förresten i badrummet och hade SHN-boken som stöd!)

Men efter en trekvart, när jag verkligen fokuserade på ramsan allt mer (mina stackars grannar tror väl att jag har blivit galen...), då hördes det äntligen - sonens ändrade attityd till det hela. Som en suck, ett litet uppgivet: Okej, jag får väl sova utan nappen då... Och i precis rätt ögonblick fick jag iväg en bekräftelseramsa. Gissa om jag var stolt!

Nu får vi se hur natten blir. Normalt är han rätt bra på att sova. I lördags sov han tio timmar utan att vakna en enda gång. Det har dock bara hänt då. Men jag planerar att få massor av saker gjorda i natt! Uppdatera hemsidan, klistra bilder i album, damma lite... Det blir väldigt spännande att se hur natten blir! Den kan bli hur som helst. Men klockan sex lär han vakna hur som helst, för då vill han ha frukost. Och då får han snulle, stackarn! [-(

Jag skall inte skicka rapporter efter varje uppvak (kan ju bli lite väl många under fyra nätter!!!), utan jag lovar att skicka en sammanfattande när vi gjort de första fyra nätterna. Kanske till och med en bit in i uppföljningsveckan, vi får se.

Just nu är jag stolt och oerhört nöjd! Och trött, så nu får jag sätta på kaffe!

Vi hörs! Kramar// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag vet att jag skrev att jag inte skulle rapportera i tid och otid, men jag kan bara inte låta bli... :?

Natt nummer två var FANTASTISK!!! Redan under natt 1 fick jag känslan av att killen började fatta grejen, men det är också bara att inse att mammas envishet har gått i arv! Plus att han redan från dag ett i sitt liv har visat sig vara viljestark till tusen och en kille med attityd. Han vill ha sista ordet och jag får slita varg innan han ger sig. Men då gör han det enligt "regelboken" och jag har lyckats få med en bekräftelseramsa in i sömnen med honom.

Han sov i princip hela första natten, bortsett från ett uppvak vid halv två. Mamma var inne, buffade fort som bara den och ramsade för fullt utanför. Då fick jag en känsla av att jag hade haft för bråttom! Jag tror så här i efterhand att jag väckte honom! Han gjorde nog bara ljud i sömnen och jag var så på tårna att jag direkt rusade dit. Nu somnade han snabbt igen, men jag fick mig ändå en tankeställare.

Sedan, halv fem, då satt han igång. Och då blev det en hel timme till med buffning (som minimerades) och ramsande. Så småningom (ARGARGARGARG!!!!!) somnade han och sov rätt högljutt. Sedan var det dags för en ny sväng vid halv sju, då jag bara ramsade. Klockan sju somnade han och sedan fick jag väcka honom klockan åtta - ojojoj, vilken glad mamma det var som plockade upp lille Walle!!! Och vilken groggy liten pojk det var som stirrade upp på morsan!

Dagen var helt ok. Han sov längre på sina tupplurar (har extremt svårt att sova mer än 30 min), min jag fick jobba hårt även för det. För det första vill han inte somna, även om han reagerar bra på ramsan. Att sedan få honom att sova en och en halv timme har i princip varit hopplöst tidigare. Efter den första halvtimmen satte jag igång och ramsa, så klart. En kvart senare sov han och sov riktigt bra. Fick väcka efter en marginalkvart! Så trots protester tycker jag att han visar att han fattar grejen.

Så gjorde jag en miss. Han var vansinnigt trött på kvällen (läggs klockan åtta) och vid halv sju tänkte jag: Han får en 5-minutare.
Hm... Efter en kvart av skrik och gråt somnade han. I tre minuter. I samma ögonblick som han vaknade rusade jag in och låtsades som om jag hade väckt honom, men det funkade väl sådär. Tror att jag hoppar över 5-minuters-lurar strax före läggning. Har nog hellre en kinkig kille ett tag. Det lär ju bli bättre hur som helst.

Fick inte i honom lika mycket mat på kvällen som vanligt, eftersom vi ändrat schemat lite och det är lite tätare mellan de sista målen. Men trött var han. Läggningen tog fem minuter och fungerade PERFEKT! Jag dansade som en galning runt i lägenheten och sambon (som erkänt sig skeptisk tidigare) blev klart imponerad! :lol:

Sedan sov han! :sleep: Till runt ett, då jag slängde ur mig några ramsor. Upptäckte i min trötthet att jag mixade dagramsan och nattramsan, men i samma ögonblick som jag bytte, så somnade han! (Fast det måste ha varit av en slump.) Gick på max två minuter.

Klockan sex, nästa uppvak. En ramsa x4 direkt och det blev tyst. Klockan sju däremot var det kört. Och där gjorde jag fel. Jag lät honom vara där han stökade runt i sängen (helt ok), men slängde sedan ur mig en sur/arg-ramsa och sedan hängde sig allt. Han somnade någon minut vid två tillfällen och vid det sista fick jag sedan ta upp honom när han började gny, för då var klockan så mycket. Fast även då låtsades jag att jag hade väckt honom och att vi inte alls krigat den senaste timmen. Men jag har läst på och insett att jag gjort helt fel, så jag är beredd på annat beteende nästa gång. Då kommer jag att låta honom vara så länge som möjligt, för att se om han inser att det är tråkigt, annars får jag häva ur mig en informationsramsa, glad och inte det minsta arg. Hoppas att det fungerar bättre.

I och med att natt nummer 2 var så fantastisk är det ju lätt att tro att allt skall bli det framöver, men jag tror att det mest berodde på att han var så trött. Det är inte otroligt om jag får "den egentliga andra natten" i natt! Jag är definitivt beredd på bakslag! :P

Men grabben fattar och det är huvudsaken. Så skall jag bara få honom mer positiv bara. Natten är hittills ok (nätterna har för det mesta varit bra även tidigare, även om man inte skall se bakåt :wink: ), men dagarna är värre. Men det kommer. Den ramsan sitter inte lika bra, men det är på väg.

Glada hälsningar från en Åsa full av energi och hopp!!! :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej, nu är jag FRUSTRERAD!!!

Fast inte mer än sonen... :roll:

Dagsramsan vill sig inte. Han hör den, men protesterar något så vansinnigt. Han har nyligen sovit 20 minuter och vaknat. Då ramsar jag för fullt, eftersom han bör sova bra mycket längre (idealet en och en halv timme, helst). Igår (dagen efter första natten) fungerade det på tio minuter. Idag vill det sig inte alls. Han skriker sig hes. Jag står utanför och ramsar. Har "krisbuffat" två gånger och snabbt gått ut med ramsan. Jag ramsar högt och ljudligt, stundtals rejält argt. Ibland tystnar han och jag tänker "nu..." men nej då, strax därpå hittar han mer trots och sätter igång. Jag ger honom utrymme, men det vill sig inte ändå. Redan när han vaknade gnällde han, vilket brukar vara ett tydligt tecken på att det behöver sovas mer. Men icke sa nicke.

Nu börjar tiden ta slut, snart skall han "väckas" och få mat. Känns inte bra att behöva ta upp honom efter en timmes försök till omsomning. Vad göra???

Jag lär ju inte få akuthjälp för detta tillfället, men till en annan gång vore jag grymt tacksam. Nu skriker han ännu mer...

Inga vargar här... Inga vargar här... Jag blir mer irriterad! Varför i allsin dar kan han inte somna om???
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fantastisk lektyr. Strålande jobbat. En mycket bra början. Pris och beröm :-({|=

Vi får glädja oss åt intelligensen, viljestyrkan och temperamentet här :wink: :lol: Det föreligger nog ett litet genetiskt samband, ja :thumbsup:

Nu fungerar inte små barn så exklusivt filosofiskt att de kan tillämpa EN nerramlad pollett på alla andra situationer där samma pollett möjligen också skulle behöva / kunna trilla ner. Han tar situation för situation, om man säger. Att man sover fint på natten behöver alltså inte alls betyda att man sover lika fint på lur 1. Eller lur 2. Eller i vargtimmen. Eller i vagnen ute. Eller i vagnen inne. Eller eller eller... Varje pollett måste trilla ner för sig, och därför kan samma lilla unge som sover som en dröm tolv timmar på natten krångla med EN av dagslurarna i tre veckor. Eller mer :!:

Och när väl EN polett trillat ner, ska det frågas om huruvida detta nya gäller NU också. Och NU. Och den HÄR gången. Och NU, igen.

Man tillskansar sig inte en ny erfarenhet på en intellektuell kafferast. Att du nu kan SHN-kuren i teorin så elegant och begriper allting, betyder ju inte att du genomfört den förrän du genomfört den. Det är som bantaren som begriper principerna för viktminskning alldeles utmärkt, men sedan att verkligen banta också, utan återfall... Well :roll:

Så även om det verkligen ser ut som om han fattat galoppen, ska han så att säga omsätta den i praktiken också, och bara tiden kan ge honom alla erfarenheter han behöver för att bli en Säker Sovare. Tiden tillsammans med din / er orubbligt konsekventa klocka, förstås :wink: :lol:

Så stirra dig inte blind på att han inte alltid, redan från start, sover precis som han "ska" och vid varje lur / natt, utan stirra på klockan i stället, hela tiden :!: Det extremt viktiga är att du / ni håller tiderna du gjort upp och helst inte laborerar med marginalkvartar ens, så här i början.

De första fyra dygnen är till för att bryta mönstret, det gamla, och införa ett nytt, genomtänkt, stabilt, säkert (i motsats till osäkert).

Under uppföljningsveckan ska allt det nya börja sätta sig.

Och också då kommer det frågor, nya frågor, annorlunda frågor, och dito reaktioner.

Så tröska på, tålmodigt och målmedvetet, och inse att den praktiska erfarenheten kräver sin tid att landa, hur klyftigt lilla geniet än är :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack underbara Anna för visdomsord!

Jag erkänner - jag fick lite "ge upp" när det gällde sovandet tidigare. :cry: När sonen väl valde att tystna en sekund var jag där omedelbart och slet upp honom innan han skulle sätta igång igen. Sova kunde jag glömma att han skulle, men han skulle inte vinna helt. Så nu ligger vi lite halvlågt med dagslurarna ett tag. Jag ger honom förutsättningarna, men jag startar inte krig för att han ska sova enligt schemat. Vi tar en sak i taget. :D Det trillar plats tids nog (hoppas jag :? ) Jag vill inte göra vana av att behöva ge upp (fastän jag vet att jag har rätt :D )

Skall bli spännande att se hur natten blir... :wink:

Måste också berätta att jag skryter för min mamma över ditt fantastiska support! Hon blir jätteglad och vill till och med skriva och tacka för att du ställer upp så otroligt! Jösses, du har väl annat att göra!?! Men åh, vad det betyder mycket för en liten mamma i Göteborg :!: :!: :!: :heart: :heart: :heart: Man kan ju känna sig lite ensam i sin målsättning med fasta tider och lugna hela nätter idag. Då är hela det här underbara forumet världens stöd! :P

Jaha, och som avslutning passar sonen på att kissa sin ömma moder i knäet, så jag får ta och byta på både honom och mig.

Kram & tack!// Åsa
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Åsa!

Ser att min Rufus är exakt lika gammal som din lilla kille. :) Har du hittat den här tråden

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=720

Jag kanske bara har missat dig där. Annars är du välkommen!

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Ewa!

Vad spännande! Skall kolla så fort jag har lite mer tid över! Det här forumet skall man inte titta in på när man bara har en minut över... så som jag gjorde nu :wink:

Walle sov förresten sdom en prins inatt! Två små uppvak utan problem i vargtimmen, men annars sov han från åtta till åtta!!! :P :P :P

Dagarna är det värre med, men det ordnar sig nog! :)

Kram i solen! //Åsa
Lua

Inlägg av Lua »

Härlig läsning :!:

Dagarna kommer, tro mig!

Kram Lua. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Lua!

Jösses, jag hoppas att du har rätt, för jag nu vill jag ha en "sova-hela-dagen-kur" :wink:

Han har så otroliga problem att släppa taget och inte sover han en minut längre än 30 minuter. Inte konstigt att han sover så bra på nätterna! :)

Men jag klagar inte. Jag tycker ändå att det går otroligt bra! Nu sover han för natten, det tog tio minuter att somna, men han var lugn, stökade runt lite lugnt, fick några påminnelser, men allt gick väldigt bra. Är i det stora hela jättenöjd, trots svårigheterna på dagen.

Nu skall jag njuta av ledig vuxen-tid!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Om någon skulle vara intresserad...

Kurnätterna är avklarade och så också sista dagen. Den avslutades med att sonens pappa, med egen ramsa, lade och ramsade. Vissa protester förekom, men det hela gick på tio minuter och fadern är stolt som bara den.

Nämnde fader har också berömt mig och talat om att han tycker att Walle har varit mycket gladare sedan jag började med kuren. Det värmer! :heart:

Dagarna är som de är. Idag verkade han tröttare på förmiddagen, så jag är lite nyfiken på om jag kommer att bli tvungen att tidigarelägga första tuppluren. Annars somnar han snabbare, men han protesterar ordentligt. Max en kvart kan det ta nu, men tidigare dagar har ju kunnat ta dubbelt så lång tid, så jag är nöjd ändå. Men mer än 30 minuter sover han INTE. Han vaknar under minut 31!!! Helt sjukt...

MEN - han fick ett trötthetsanfall (tror jag) då han inte alls var schemalagd för sömn. Jag erkänner, jag försökte lägga, men lyckades inte inom schemat. Protesterna var fasansfulla och klockan tickade på, så jag fick ta upp strax före maten, då gossen hade den goda smaken att faktiskt tystna. Kanske hade han också somnat, men han sover sällan mer än någon minut när han somnar efter så hemska protester. Jag låtsades som om han hade sovit i en evighet, men jag vet inte om han gick på den lätte... Jag skall hålla koll på om trötthetsanfallet är återkommande eller inte. Kanske var det en släng av bakslag eller magknip efter den goda goda goda palsternackan???

Hur som haver - jag är positiv till tusen och så NÖJD!!! Ni skulle bara se alla underbara små segerdanser som jag gjort runt hela lägenheten, när han somnat på kort tid. Rekord idag vid daglur: 6 minuter. Jösses, då ville jag ringa någon nyhetsbyrå!!! \:D/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> \:D/ =D>

Härliga nyheter!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Lite ironiskt :roll: Jag har precis postat om att läsa, läsa och åter läsa, om att attityden är A och O och så slänger jag mig över min egen tråd för att fråga och få kommentarer över egna tveksamheter, som jag inte borde ha... :?

Natten har varit underbar. Lugn, lätt läggning av pappa, tyst och stilla hela natten. Trodde att vi skulle få vår första 12-timmars-på-raken-natt! Tills kvart i sju då han vaknade (han skall sova till åtta). Jag lät honom vara ett tag, för att se om han somnade om. Naturligtvis gjorde han inte det, så jag slängde iväg en glad ramsa, med information om att natten fortfarande var här. Han tystnade efter en stund (inte direkt) och somnade, bara för att vakna igen efter kanske fem minuter. Nu blev det gnöligare. Återigen lät jag honom vara ett tag, kanske längre än förra gången. Men en ramsa fick ändå kastas iväg, i samma tonfall som tidigare. Fortsatt gnäll och gnöl, men efter ett ganska långt tag somnade han i allafall. Totalt, sedan kvart i sju, blev det nog drygt en halvtimme.

Var det rätt? Han somnade i allafall och jag fick väcka honom klockan åtta (vilken härlig känsla det är!). Problemet är väl dels att man har svårt att inte tänka: Hur skall det här gå? Kommer han att somna om? och därför släppa in åtminstone några små plyschvargar som kan störa det hela. Jag försöker verkligen att tänka på annat, precis vad som helst, eller att faktiskt bli lite arg och irriterad, som dock inte skall ut i ramsan - väl? Sedan undrar jag också hur man gör när han, som igår, vaknade 20 minuter för tidigt. Låtsas man att det är inom marginalkvarten då? Han var lite gnällig då, men jag såg till att han var tyst innan jag plockade upp honom. Hinner man inte få barnen att somna om, då blir det ju lurigt! Det tog ju lite tid ovan, tänk om schemat inte har utrymme! Han kanske vaknar halv åtta och klockan kvart över åtta kanske han fortfarande inte har somnat en sekund. Inväntar man första tysta tillfälle då, eller?

Nätterna är inga problem, dagarna är lite bökiga, men under kontroll. Dock tycker jag att just det här med att vakna för tidigt är lite knepigt. Vill gärna ha kommentarer och åsikter! Man vill ju inte tveka! Jag vill ju fortsätta att vara precis så STARK, TRYGG och SÄKER som jag precis har skrivit till andra att vara :P .

Annars är det skönt att Waldemar och jag har en vanlig veckodag igen, då det bara är vi. Inte för att det är jobbigt när pappa är hemma :wink: , men för att man vill in i vardagen igen. Uppföljningsveckans första dag känns bra att ha på en måndag!

// Åsa
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Okej, nytt "problem". Det närmaste bakslag vi haft hittills.

Dagslurarna idag har varit knasiga. Han har kunnat verka trött, men blir sedan jätteharmonisk och nöjd när jag lägger honom, efter skratt. Han är tyst och lugn och när jag sneglar in i sovrummet har han legat på ryggen och lekt med sina fötter. Jag har vänt honom (glad kille som får syn på sin mamma!) och en stund senare är det dags igen. Han har tidigare legat i vår säng, men efter att ha stökat runt så mycket har jag blivit rädd att han skulle ta sig ur sängen och efter att ha vänt honom tre-fyra gånger lade jag honom i vaggan istället. Protesterande somnade han sedan, 20 minuter efter läggning.

Nu är det samma sak igen. För en kvart sedan lade jag honom, efter skratt och lek. När jag sneglade in (det var tyst) låg han hyfsat nära kanten (jag har riggat kuddar mm, men det är ju inte så säkert) på rygg, med fötterna i nävarna, jättenöjd. Jag lade på mage och gick ut, men efter ett par upprepningar lade jag honom i vaggan igen - bara för att hitta honom på rygg även där. Snart har 20 minuter gått och nu gnölar han. Han kommer säkert att somna snart, men hur hanterar jag det här bra? Jag vill ju störa så lite som möjligt, men tror inte att han somnar på rygg och då är det ju kört!

Hade han bara legat och pratat med fötterna hade det ju varit en sak, men det är ryggläget som är problemet. Och då måste jag ju störa! :(

Vad tycker ni?

// Åsa
Lua

Inlägg av Lua »

Bra jobbat :!:

Det låter som att du skötte den tidiga morgonen med den äran. Är det KOLMÖRKT i rummet :?:

:idea: Marginalkvartarna tycker jag att man ska använda som krisverktyg. Så i princip ska han ligga till 8, även om han vaknar 20 i. Om det inte är kris alltså :wink: Ju striktare du håller på tiderna, ju fortare blir han sin egen klocka.
ÅsaB skrev:Hinner man inte få barnen att somna om, då blir det ju lurigt! Det tog ju lite tid ovan, tänk om schemat inte har utrymme! Han kanske vaknar halv åtta och klockan kvart över åtta kanske han fortfarande inte har somnat en sekund. Inväntar man första tysta tillfälle då, eller?
Först: du ska inte få barnet att somna om. Du ska ge barnet FÖRUTSÄTTNINGARNA att somna om - själv! Kan tyckas petigt men det är en viktig skillnad. Om liten sen väljer att göra annat än sova är det inte mycket att göra åt. Och ja, om marginalkvarten har gått väntar man in ett tyst tillfälle och stormar in. (Jag vet att man ibland ger sig den på att få till ett omsomnande även om det tar hela förmiddagen, men det gäller inte här, va? Någon diplomerad?)

:idea: Kom ihåg att fortsätta backa - först och kontinuerligt. Du ska göra mindre och mindre medan han ska göra mer och mer själv.

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"