Jag vet att jag skrev att jag inte skulle rapportera i tid och otid, men jag kan bara inte låta bli...
Natt nummer två var FANTASTISK!!! Redan under natt 1 fick jag känslan av att killen började fatta grejen, men det är också bara att inse att mammas envishet har gått i arv! Plus att han redan från dag ett i sitt liv har visat sig vara viljestark till tusen och en kille med attityd. Han vill ha sista ordet och jag får slita varg innan han ger sig. Men då gör han det enligt "regelboken" och jag har lyckats få med en bekräftelseramsa in i sömnen med honom.
Han sov i princip hela första natten, bortsett från ett uppvak vid halv två. Mamma var inne, buffade fort som bara den och ramsade för fullt utanför. Då fick jag en känsla av att jag hade haft för bråttom! Jag tror så här i efterhand att jag väckte honom! Han gjorde nog bara ljud i sömnen och jag var så på tårna att jag direkt rusade dit. Nu somnade han snabbt igen, men jag fick mig ändå en tankeställare.
Sedan, halv fem, då satt han igång. Och då blev det en hel timme till med buffning (som minimerades) och ramsande. Så småningom (ARGARGARGARG!!!!!) somnade han och sov rätt högljutt. Sedan var det dags för en ny sväng vid halv sju, då jag bara ramsade. Klockan sju somnade han och sedan fick jag väcka honom klockan åtta - ojojoj, vilken glad mamma det var som plockade upp lille Walle!!! Och vilken groggy liten pojk det var som stirrade upp på morsan!
Dagen var helt ok. Han sov längre på sina tupplurar (har extremt svårt att sova mer än 30 min), min jag fick jobba hårt även för det. För det första vill han inte somna, även om han reagerar bra på ramsan. Att sedan få honom att sova en och en halv timme har i princip varit hopplöst tidigare. Efter den första halvtimmen satte jag igång och ramsa, så klart. En kvart senare sov han och sov riktigt bra. Fick väcka efter en marginalkvart! Så trots protester tycker jag att han visar att han fattar grejen.
Så gjorde jag en miss. Han var vansinnigt trött på kvällen (läggs klockan åtta) och vid halv sju tänkte jag: Han får en 5-minutare.
Hm... Efter en kvart av skrik och gråt somnade han. I tre minuter. I samma ögonblick som han vaknade rusade jag in och låtsades som om jag hade väckt honom, men det funkade väl sådär. Tror att jag hoppar över 5-minuters-lurar strax före läggning. Har nog hellre en kinkig kille ett tag. Det lär ju bli bättre hur som helst.
Fick inte i honom lika mycket mat på kvällen som vanligt, eftersom vi ändrat schemat lite och det är lite tätare mellan de sista målen. Men trött var han. Läggningen tog fem minuter och fungerade PERFEKT! Jag dansade som en galning runt i lägenheten och sambon (som erkänt sig skeptisk tidigare) blev klart imponerad!
Sedan sov han!

Till runt ett, då jag slängde ur mig några ramsor. Upptäckte i min trötthet att jag mixade dagramsan och nattramsan, men i samma ögonblick som jag bytte, så somnade han! (Fast det måste ha varit av en slump.) Gick på max två minuter.
Klockan sex, nästa uppvak. En ramsa x4 direkt och det blev tyst. Klockan sju däremot var det kört. Och där gjorde jag fel. Jag lät honom vara där han stökade runt i sängen (helt ok), men slängde sedan ur mig en sur/arg-ramsa och sedan hängde sig allt. Han somnade någon minut vid två tillfällen och vid det sista fick jag sedan ta upp honom när han började gny, för då var klockan så mycket. Fast även då låtsades jag att jag hade väckt honom och att vi inte alls krigat den senaste timmen. Men jag har läst på och insett att jag gjort helt fel, så jag är beredd på annat beteende nästa gång. Då kommer jag att låta honom vara så länge som möjligt, för att se om han inser att det är tråkigt, annars får jag häva ur mig en informationsramsa, glad och inte det minsta arg. Hoppas att det fungerar bättre.
I och med att natt nummer 2 var så fantastisk är det ju lätt att tro att allt skall bli det framöver, men jag tror att det mest berodde på att han var så trött. Det är inte otroligt om jag får "den egentliga andra natten" i natt! Jag är definitivt beredd på bakslag!
Men grabben fattar och det är huvudsaken. Så skall jag bara få honom mer positiv bara. Natten är hittills ok (nätterna har för det mesta varit bra även tidigare, även om man inte skall se bakåt

), men dagarna är värre. Men det kommer. Den ramsan sitter inte lika bra, men det är på väg.
Glada hälsningar från en Åsa full av energi och hopp!!!