Äter för lite?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Började igår och det gick över förväntan :!: . Läggningen gick bra. Hon vaknade som vanligt efter 45 min men somnade om efter 5 min med hjälp av verktygen. Samma sak 45 min efter det. Sen sov hon i 2 timmar! Då var det dock starka protester/frågor, men bara i 10 min. Efter 1 timme var det samma sak. Sen sov hon nästan 3 :!: timmar. Det har inte hänt på läänge kan jag säga.
Sen vid 04 vaknade hon igen och nu tog det 45 min innan hon somnade om, men frågorna var inte lika stora. Efter det en timmas sömn o lite gnäll och sedan 45 min till.

:D :D

Jag antar att natt 2 är tuffare då man inte ska buffa så mycket?

Om jag tar alla 4 nätter (och inte pappan de sista 2), är det ok med tanke på vidare läggningar? (kan han natta i framtiden med då? Jag antar att svaret är ja? )
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Det gick ju jättebra :thumbsup: Natt två ska ramsan ta över helt, men det kommer också gå bra. Kommer ihåg att vi fick krisbuffa någon gång under natt två och tre. Det viktiga är att tänka UT UT varje gång man verktygar.

Efter du har kurat är det väldigt lätt för andra att lägga, dvs även andra än pappa kan lägga din dotter. Vega sover ganska ofta (minst en gång/månad) hos farmor och farfar tex, de kör samma kvällprogram som hemma, bad, välling, bus och ramsa utanför rummet och hon vet precis vad som gäller.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Daglurarna är svåra. Hon har alltid vaknat efter 30 minuter så det gjorde hon ju idag med. Vagnade o ramsade många gånger. Hon somnade om men vaknade efter 5 min. Samma sak igen. Sen var det dags att ta upp henne.. Inte speciellt framgångsrikt tycker jag. Jag kanske vagnade för mycket? Använde mig mest av vagning, när hon tystnade sa jag ramsan (samma taktik som på natten..). Tänkte att imorrn använder man ramsan mer o vagning mindre?
Tidigare (innan kuren), brukade jag vagna lite lugnt i sömnskarven så somnade hon om. Men så kan jag ju inte göra nu.. Fast det funkade bättre.
Känns inget vidare att hon skriker så länge (totalt) som det blev nu, även fast hon tystnar nästan direkt med vagningen..
Sofias mamma

Andra natten!

Inlägg av Sofias mamma »

Nu är andra natten avklarad, och den gick över förväntan :!: :D
Det enda som var jobbigt var läggningen då hon frågade ganska rejält i 30 minuter. Jag gick in och buffade två gånger då. Hoppas det inte ställer till det, men ramsan tog inte redan då. Från första uppvaket tog ramsan dock direkt :!:

Jag hoppas bara att jag inte gjort några fel? Jag ramsade direkt då hon började skrika på natten, sedan avvaktade jag. Hon somnade om direkt alla gånger utom en då hon var arg ett par minuter. Då ramsade jag inget. Då hon lät ledsen ramsade jag en gång varefter hon blev tyst och jag drog bekräftelseramsan. Senare på natten drog jag ihop påminnelseramsa och bekräftelseramsan.

Hon vaknade totalt 5 gånger (jämfört med 10 en normal natt). :!:
Jag undrar dock om jag gör rätt att jag ramsar direkt när hon vaknar - visst ska jag göra så? De gånger hon bara gnydde till en gång ramsade jag såklart inte.

Måste säga att jag är mycket imponerad av kuren och så glad att vi är på god väg att vända den dåliga sömnen :D :D

Nu måste jag läsa på om den tredje natten :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sofias Mamma,

Vad glad jag blir att det går sååååå bra för dig :D .
Tänkte tillbaka på dina första frågor och inlägg och tänk så otroligt långt du har kommit på så fantastiskt kort tid :!: Tror du har hittat "attityden" :lol: .

Jag tänker inte råda dig exakt hur man gör för jag har aldrig "kurat" och detta har vi utbildade personer för som svarar mycket bättre än jag. :wink:

Men jag kan berätta att jag "pangramsar" Tor vid behov när jag känner att det behövs. (dvs ramsar så fort han vaknar innan han jagar upp sig).
Jag har märkt att många gånger frågar han liksom får jag sova vidare? och med ramsan svarar jag JA. Och han somnar fort och gott då. Man får liksom känna in läget lite.

Håller tummarna för dig och behåll din fina attityd nu. :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofias mamma

Läggning tredje natten

Inlägg av Sofias mamma »

Jag har precis nattat lillan. Det tog 36 minuter. Det känns väldigt länge för tredje natten. Jag hoppas jag inte gör fel.

Hon frågade i ca 25 minuter (dröjde ett par minuter innan hon började) :( .
Efter 20 min var hon tyst 5 min sen började hon igen. Tyvärr så buffade jag henne två gånger för att jag tyckte det var kris :oops: . (skedde under de första 20 min). Kände inte att ramsan tog alls i början :( . Jag tror jag ramsade för mycket/på fel plats då hon blev argare då jag ramsade. Igårnatt tog den ju, så jag blev lite förvånad. Kanske att min attityd inte var tillräcklig och jag vacklade för att jag inte kunde ge henne rätt svar?. Jag började tänka "man sover på natten" osv nån stans i mitten och det kanske var där det vände? :D Då hon började skrika igen efter de där tysta 5 min lät hon ledsen så jag ramsade och då tystnade hon mitt i ramsan. Måste betyda att hon lyssnade - vad glad jag blev :!: :D

Det känns inte så bra att nattningen tog så pass lång tid, fast det kanske man ska räkna med? Fast det som känns bra är att hon var lite mindre arg och ledsen och under kortare tid. Det måste varit för att jag gick in och buffade kanske.. Eller att ramsan inte satt, men det gjorde den ju igår.

Jag är hur som helst såå tacksam för den här kuren :heart: . Läste mycket på sidan redan då jag väntade henne men tog inte tag i standardmodellen ordentligt efter den dramatiska started vi hade.

Ser fram emot natten med spänning :!: . Hoppas hoppas den går bra, det behöver vi alla. Allrahelst min lilla skrutta :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Hoppas någon dipl.kurare kan svara mer exakt på dina frågeställningar men jag tycker det verkar som att ni är på helt rätt väg. :D Fundera inte mer på läggningen, den blir kortare och kortare för varje kväll.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sofias mamma

3:e natten

Inlägg av Sofias mamma »

Sofia sov 10 :!: :!: timmar innan jag hörde något från henne :D
Helt otroligt att hon i lördags natt vaknade var 45:e minut och nu kan sova så länge. Själv vaknade jag då och då och förundrades över att hon sov så länge. Undrade ett tag om hon levde faktiskt så jag kollade henne :)
Har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. När hon vaknade ramsade jag och sedan hörde jag lite gnäll o gny därifrån. Ska jag bekräftelseramsa då jag inte hör det mer? Är ju inga riktiga skrik eller så. Jag har även läst någonstans att man inte behöver göra det efter en viss dag, men det är säkert efter de 4 dagarna? Annars bekräftelseramsar jag alltid då hon blir tyst efter skrik.

2. Nu sover jag på madrass utanför sovrummet. Är det lämpligt att fortsätta med det hela uppföljningsveckan eller kan jag sova i annat rum alternativt i samma rum? (ont i ryggen :wink: )

3. Vi kommer att dela rum och jag har planerat att sätta upp mörkläggningstyg runt hennes spjälsäng. Kommer hon inte att bli störd av oss? Har läst att Anna skriver att hon ej störs av ljud men av ljus. Ska man tassa lite på tå i början eller kan man läsa tidningen direkt?

Ser fram emot fjärde natten nu, hoppas det fortsätter som innan :D . Och att läggningarna går bättre :!:

Tack Anna för allt :heart:

/Lena
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Just det, jag har ju såklart andningslarm, men mitt i natten började vi undra om det faktiskt funkade. Inte kunde väl skruttan sova såå länge? :wink:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Ville bara berätta att läggningen gick snabbare igår. Lite gnöl i 12 min sen sov hon 5 min efter det :D
Vaknade några gånger på natten men somnade om efter ramsa.

/Lena
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härlig morgonrapport - bra jobbat =D>
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofias mamma

Ny fråga -tacksam för svar

Inlägg av Sofias mamma »

Jag har en fråga angående daglurarna:
Jag har varit för dålig med kurningen på dagarna och i stort sett fastnat på Dag1. Från idag har jag tagit tag i det och börjat låta ramsan ta över från vagning. Men oj vilka skrik och vilken tid det tar. Blir ju inte mycket sovtid kvar på lurarna. Jag hoppas även att jag inte ställer till nattsömnen nu då dagkurningen ligger efter :? Jag var för slut och hade inte rätt attityd på dagarna kände jag.. Hoppas på ett snabbt svar.. :D
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Fortsätter skriva till mig själv då :wink:
Nej, jag är i behov av lite hjälp, så jag hoppas någon har tid och lust att svara :D

1. Läggningarna har blivit lugnare och lugnare bortsett från igår då hon var mkt ledsen och lite arg. Jag hade satt runt ett mörkläggningstyg runt hennes säng - vad det dumt att göra det såhär mitt i kuren? Hade bara läst positivt om det och tänkte inte ens på att det kunde vara dumt att införa nu :oops: Nu när jag har det uppsatt är det väl bäst o behålla det?(Attityden att allt är i sin ordning :!: )

2. Hon vaknar väldigt ofta :( . Oftast redan kl 21 (sover 19.30), sedan runt 00, 03, 04, 05, 06.. Tänkte att kan vara så att hon behöver mera mat :?: . Igår ökade jag på och gav jag henne, förutom amning vid varje mål, även nästan 1 burk pure + ett par msk fruktpure vid lunch, 1/2 portion gröt + kanske 1/2 burk fruktpure till mellis och en stor portion gröt på kvällen + katrinplommon. Hennes lilla mage var som en ballong :roll: Hon spyr ofta lite efter läggning, troligtvis för att hon är överfull.

3. Kan det vara så att jag stör? Jag sover i sängen inne i samma rum men är jättetyst. Vet att det inte kan vara jag som stör henne vid det tidiga uppvaknandena då jag har legat vaken men tyst.. Funderar på o flytta ut o se om hon sover bättre.

4. Skrattet innan läggningen är lite svårt. Som jag har beskrivit tidigare är det svårt att amma henne. Efter badet så busar vi lite och sen går jag in i ganska nedsläckt sovrum o ammar (äter inte annars). Hon blir ofta trött och jag måste "kämpa" för att hålla henne vaken. Jag får bryta ibland för hon somnar bara till. Då går jag ut och hämtar pappan som säger godnatt med lite bus, vi släcker lampan och jag lägger henne tillrätta o ramsar ut. Kan jag ta skrattet innan nattslurken och hålla henne vaken för att sen lägga i säng. Eller kan jag fortsätta som nu? Att inte ge henne nattslurken är ju inget alternativ..

Hoppas att någon vänlig själ kan svara så jag kan tänka ut en taktik inför kvällen :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat :D Pris och beröm :lol:

Tuffa på med kuren nu, lugnt och målmedvetet, och odla Attityden av Självklarhet - den är, som du märkt, A och O. Läs Mammut Marias klistrade tråd om det oavvisligt viktiga Förhållningssättet, och peppa dig även med "PM för fyramånaders älsklingar" under fliken Sova hela natten häruppe, tycker jag :wink:

Vi vill inte att du ramlar i fällan att själv börja "fråga" barnet. Ut med alla orsovargar alltså och ta ledningen, precis som när du ger mat :!:

1. Det skulle du ha gjort från början, höll jag på att säga. Det underlättar kolossalt att det är mörkt där hon sover. Låt det vara kvar :!:

2. Det kan inte vara särskilt ofta hon vaknat så många gånger, eftersom du just börjat kura. Så tänk inte i termer av "brukar". En gång är ingen gång. SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram, två steg tillbaka - som i alla processer. Håll bara målet för ögonen och lär dig arbeta framåt, utan att se tillbaka eller åt sidorna :!: Överfull är hon inte, det kan jag garantera dig. Man kan inte ge ett så litet barn för mycket mat. Det kommer ut i endera änden i så fall. Vräk på, bara. Hon får ju också allt bättre aptit nu på dagarna med den goda sömnen :wink: Med "för lite" mat på dagarna, dvs mindre än vad som kan gå ner, sover hon sämre på nätterna. Det är oundvikligt.

3. Ja, under kuren stör din närvaro i samma rum. Vänta med att tassa in tills hon sover och tassa snabbt ut innan du ramsar för att kunna ramsa utifrån. Aternativt sov utanför till och med åtminstone halva uppföljningsveckan :wink: Det är det enklaste. Spelar ingen roll hur tyst du är på det här stadiet - hon känner av dig. (Detta gäller alltså NU, inte i evighet.)

4. Ja, visst kan du ta skrattet-till-go'nattet före nattslurken :wink: Det är en klassiker med små Skräp, som lätt är slut som artister på kvällskulan. Och så bryter du med grundliga bultande "rapar" så att hon kvicknar till mellan varven. Tratta i så mycket som går och lägg henne vaken.

Du är så duktig :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Tittade in och hoppades på ett svar inför läggningen -tack Anna :D

Nu ska jag jobba på med Attityden, sova utanför sovrummet samt ta skrattet innan nattslurken. Skönt att få lite råd och feedback :!: :D Känns dumt att jag stört med min närvaro i rummet.. nu har det ju gått många dagar... men det går ju lätt o ändra på :!:

Kul förresten att hennes aptit så snabbt blivit bättre. Amningen är ju som den är, men jag fyller på med annan mat tills det tar stopp :wink: . Truga får jag dock göra, men det brukar gå i en hel del iallafall.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"