Bra jobbat

Pris och beröm
Tuffa på med kuren nu, lugnt och målmedvetet, och odla Attityden av Självklarhet - den är, som du märkt, A och O. Läs Mammut Marias klistrade tråd om det oavvisligt viktiga Förhållningssättet, och peppa dig även med "PM för fyramånaders älsklingar" under fliken Sova hela natten häruppe, tycker jag
Vi vill inte att du ramlar i fällan att själv börja "fråga" barnet. Ut med alla orsovargar alltså och ta ledningen, precis som när du ger mat
1. Det skulle du ha gjort från början, höll jag på att säga. Det underlättar kolossalt att det är mörkt där hon sover. Låt det vara kvar
2. Det kan inte vara särskilt ofta hon vaknat så många gånger, eftersom du just börjat kura. Så tänk inte i termer av "brukar". En gång är ingen gång. SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram, två steg tillbaka - som i alla processer. Håll bara målet för ögonen och lär dig arbeta framåt, utan att se tillbaka eller åt sidorna

Överfull är hon inte, det kan jag garantera dig. Man kan inte ge ett så litet barn för mycket mat. Det kommer ut i endera änden i så fall. Vräk på, bara. Hon får ju också allt bättre aptit nu på dagarna med den goda sömnen

Med "för lite" mat på dagarna, dvs mindre än vad som kan gå ner, sover hon sämre på nätterna. Det är oundvikligt.
3. Ja, under kuren stör din närvaro i samma rum. Vänta med att tassa in tills hon sover och tassa snabbt ut innan du ramsar för att kunna ramsa utifrån. Aternativt sov utanför till och med åtminstone halva uppföljningsveckan

Det är det enklaste. Spelar ingen roll hur tyst du är på det här stadiet - hon känner av dig. (Detta gäller alltså NU, inte i evighet.)
4. Ja, visst kan du ta skrattet-till-go'nattet före nattslurken

Det är en klassiker med små Skräp, som lätt är slut som artister på kvällskulan. Och så bryter du med grundliga bultande "rapar" så att hon kvicknar till mellan varven. Tratta i så mycket som går och lägg henne vaken.
Du är så duktig