Äter för lite?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofias mamma

Äter för lite?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej,

jag har funderingar på att kura då min dotter då hon vaknar varje timme hela natten igenom :( och behöver hjälp att somna om alternativt behöver äta.

Har läst på under ett par veckor men är inte redo för start än. Det som håller mig tillbaka är att min dotter är av den tunnare modellen (5,5 kg) och svårmatad dagtid. Bäst fungerar att mata i lugnt nedsläckt rum direkt då hon vaknar, men det är inte alltid hon äter då heller. Hon vill ha mat var 4:e-5:e timma. Hon vill bara ha från 1 bröst/matning och blir jättearg när jag trugar o vänder sig bort. Hon äter oftast bara under ett par minuter. Räcker verkligen det för att kura?? Jag har dock börjat med gröt och det är lättare att få i henne dagtid än att amma..
Amningen innan sovdags kan vara längre. Men den senaste veckan är hon svårmatad då med, eftersom hon hela tiden försöker sätta sig upp och titta i rummet.

Jag tror därför att hon behöver mat nattetid.. Jag skrev ett inlägg tidigare och blev då rådd att jag kan ta upp henne i sömnen en gång/natt och mata henne. Men jag funderar ändå på om det räcker - och då har jag ju fel attityd för att genomföra kuren :roll: .

Kan man genomföra kuren med en liten matstrulare? Hon får ju inte ligga och vara hungrig på natten :( Jag har hört att det kan vara problem med matning och sömn då de är runt 4 månader och att det (ofta) ger med sig efter en månad eller två. Är det lämpligt att vänta tills matningen flyter på bättre igen (funkade bra förut)? :? :?

Hoppas inte inlägget blev för snurrigt, jag är rätt trött efter att bara ha sovit max 1 timma i sträck den senaste månaden.. Men jag vill verkligen hjälpa min lilla tjej att sova förbi sömnskarvarna då det måste vara tufft för henne att inte kunna sova :cry:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sofias mamma,

Jag känner verkligen med dig då min son är strax 4 månader och väger bara strax över 6kg. Han beter sig väldigt likt din tjej och protesterar massor och gör att mamma har överlevnadsångest. :cry:

Läs gärna min tråd och se om du kanske finner lite stöd och ro i den.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9705

:idea: En sak vi gjort för att jag skall känna mig redo för att han skulle kunna sova ordentligt är att jag pumpar mjölk direkt efter amning på det bröst han åt och sedan pumpar jag innan jag lägger mig. Denna mjölken blandar jag med NAN som en förstärkning inför natten.
När JAG kände att nu är han inte hungrig när han vaknar kunde jag med MYCKET gott självförtroende :evil: (läs attityd) ta honom förbi uppvaken och det har fungerat. :D

Du kommer säkert att få massor av bra tips från alla andra erfarna också. :wink:

Säg till om jag kan hjälpa dig mer...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Sofias mamma.

Visst kan man kura en liten matstrulare. :D Frågan jag ställer mig är dock om hon är en "egentlig" matstrulare eller om det helt enkelt kan vara så att hon fyller mycket av sitt matbehov genom amningstillfällen på natten?
Kuren råder dock bot på sånt här tack och lov. Och det genom att lära henne att på natten sover man och på dagen äter man. För det gör ALLA människor. Hittills har hon gått i tron om att man äter ofta på natten eftersom mamma matat henne på natten. Hur ska hon kunna veta att det ska vara på något annat sätt? :wink: Hon förlitar sig ju på att du och den ömme fadern visar henne hur landet ligger.

Det är också så att det kan bli lite struligare med amning vid 4 månadersåldern. Nyfikenheten tar över och de har inte tid att ligga och titta in i mammas bröst helt enkelt. Världen finns ju åt andra hållet. Och inte äter de bättre heller om de knappt är hungriga efter en hel natts matning.
Men det fina med 4-månadersåldern är att man kan börja med smakisar och gröt samt välling. Något som inte behöver liggas i famnen vänd åt det trista hållet - för att få i sig. På detta står man sig lite längre och får en annan mättnadskänsla.

Med kuren börjar man med sömnen, så kommer maten automatiskt. På den tredje, ibland redan på den andra, dagen börjar man se aptiten blomstra. Tills dess svälter inget barn ihjäl, även om man "bara" väger 5,5 kilo. (min skrutta vägde inte mycket mer i Sofias ålder och jag tyckte nog aldrig att hon var av den smala sorten :roll: ).

Det du sedan kan göra är att se till att det är rejält med tid mellan måltiderna på dagtid (3,5-4h mellanrum) så att hon är riktigt hungrig varje gång det är dags. Du kan ge henne gröt vid ett mål och sedan fylla på med amning. Banan brukar också vara bra att börja med - det mättar också bra.
Amma henne i ett dunkelt rum alternativt lägger du en filt eller dylikt över hennes huvud och upp på din axel för att liksom skärma av intrycken. Truga så gott det går. Vänder hon sig bort är hon säkerligen mätt och belåten. Inget barn svälter sig självt.

Nu när hon är lite över 4 månader fixar hon 12h sammanhängande sömn nattetid. Med kuren vänder du på situationen med god aptit nattetid till god aptit dagtid. Börja med att upprätta ett schema med 4 stora mål och en nattslurk strax innan läggdags. Tänka noga igenom saker och ting och följ sedan schemat stenhårt under kuren och uppföljningsveckan. Om kuren finns att läsa på de låsta forumen på första sidan av föräldraforum (de med hänglås framför) samt i Sova hela natten-boken som också gå att beställa härifrån.

Hör av dig om du har ytterligare frågor!

Lycka till!

/Åsa
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Sofia!

Jag instämmer med Åsas förslag. Börja med att ge ex. gröt som smakis.
Min lille Victor är också en sk. sparris och var näst intill totalt ointresserad av bröstet vid ca 4 månader, låg bara och skrek och vred sig när det var dax. Det spelade ingen roll att han inte hade ätit på över 4 timmar. Jag började med gröt till kvällen (det står man sig bra på) och han älskade det. Vi gav Hipps ekologiska havregröt och la plommonpure till (förhindrar förstoppning).
För att kunna amma honom över huvud taget så började jag att nynna för honom under tiden han låg vid bröstet och det gjorde honom så pass lugn att han kunde äta. Kanske ett tips. Om inte annat så blir man själv lite lugnare.

Jag önskar dig all lycka till :!: :heart:
Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Sofias mamma

Tack

Inlägg av Sofias mamma »

Tack för svaren, känns bra att så snabbt få hjälp :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Det var jag som rådde dig att ha kvar ett fast nattmål, eller nattslurk i sömnen inledningsvis. Kan peppa dig lite mer och berätta att min dotter inte vägde mer än din då vi kurade och vi hade EXAKT samma problem som du beskriver med maten.Krångel vid bröstet dagtid, tanka mat nattetid.
:shock:
Nu är hon 21 månader och fortfarande en mygga i maten. Hon sover gott och är glad på dagarna så jag utgår från att hon får i sig det hon ska. Med henne gäller det dock att INTE truga eller tvinga, hon slår bakut direkt. En tvättäkta sparris...

Jag var också tveksam länge innan vi körde kuren, därför följde jag rådet om nattslurken. Aptiten blev bättre på dagarna efter vi slutade med "nattmat" Inte omedelbart men efter en vecka ungefär. Jag fasade ut amningen mer och mer eftersom det uppenbarligen inte fungerade längre. Vi hade två grötmål samt lunchsmakis ett kort tag efter kuren.

Är säker om att det kommer gå jättebra för er, verkar som att du är på gång :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sofias mamma

tack

Inlägg av Sofias mamma »

TACK för peppningen :D :D
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Förslag:
7.15 amning
9-9.45 Sova
11 pure + amning
11.45-13.15 (ev 13.45) Sova
14.30 amning
15.15-16 (alt 15.45-16.30) Sova
18 Gröt + amning
19 kvällsslurk
19.15 sova

Låter det bra :?:
:idea: ev lägga till gröt även på morgonen.. :?:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

hon äter alltså gröt redan nu vid 18-tiden och smakis mitt på dagen. Smakportionen på dagen än så länge ganska liten då jag håller på o introducerar olika rätter..
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tycker schemat ser bra ut. Jag ammade på morgonen och fyllde på med gröt direkt efter, det kan ju vara ett alternativ om du fortfarande vill amma. Alternativt gröt först och sedan ev amning ( antagligen ett bättre upplägg) Jag tyckte det var så mysigt att ta upp henne och amma på morgonen eftersom det i stort sett var det amningsmål som fungerade bra just då.

En fundering bara. Kvällsslurken kanske kommer allt för tätt inpå grötmål samt amning. Känns som hon får äta nonstop från kl 18.00, men du känner själv om det funkar. Kan tänka mig att hon är mätt efter både gröt och amning. Å andra sidan är ju nattslurken bara en sista påfyllning och behöver ju inte vara så stor.

Linda
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Sofia.

Schemat ser bra ut tycker jag också . Em-luren skulle jag lägga enligt ditt förslag i parentes - alltså vaken 2,5 timmar efter lunchluren. Hon borde klara ett lite längre vakenpass där (efter att ha sovit en längre stund) och så slipper kvällen (3h) bli så lång att hon riskerar att bli övertrött. Men det beror ju förstås på om hon är kvällspigg eller inte. Snart blir hon fem månader så inrikta dig på 15 h sömn/dygn tycker jag. Så slipper du plocka bort en halvtimme så tätt inpå införandet av schemat.

Det Linda skriver om tiden mellan sista målet och nattslurken kan man avhjälpa genom att ge rejäl portion gröt och sedan ta amningen som nattslurk. Annars blir det gärna en lååååång måltid.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!

/Åsa
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Tack för era synpunkter och råd :!: Jag har planerat in att börja ikväll. Ser fram emot det men samtidigt blir det ju tufft. Å andra sidan så tycker jag att det är väldigt tufft nu så det är ingen större skillnad. Kuren leder ju till god sömn, så då kan jag ha det tufft ett tag :D

Håller mig efter schemat nu (har tidigare haft liknande sovschema på dagen, men inte trugat med maten så mkt utan erbjudit vid flera tillfällen istället..). Usch vad svårt det är att få i henne mat alltså, hon äter väldigt kort tid (ett par minuter) och vill absolut inte ha mer, men jag lyckades truga lite till och höll på till och från i 30 min, sen blev hon riktigt arg o då slutade jag. Jag tror, som ni skrev, att så fort jag visar henne att man sover på natten och äter på dagen, så ordnar det sig. Men det känns ju ändå lite jobbigt att inte vara helt säker på att hon är mätt nu innan natten :(

Några andra synpunkter på att jag tar upp henne i sömnen 1 gång/natt i början för matning (som LindaVega föreslog)?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Här kommer mina synpunkter :D

Jag tycker inte att du ska ta upp henne i natt och ge mat. Då skapar du bara ett ev. problem inför framtiden. Hon behöver sin sammanhängande sömn. Den är minst lika viktig som mätt mage.
Däremot måste du jaga bort dina vargar kring om hon är hungrig eller inte på natten och bara FÖRUTSÄTTA att här ska minsann sovas så gott och äta gör vi imorgon!

Aptiten kommer!! Kanske redan andra men definitivt tredje dagen. Hon kommer INTE att svälta ihjäl tills dess. Hon är en stor tjej nu och inte längre ett litet "skräp" som drivs av överlevnadsångest.

Det ÄR tufft de två första nätterna. Det ska man vara beredd på. Ha därför målet i sikte och betänk vad det är du vill få ut av det här, vilket faktiskt är något gott!

På med attityden nu :!: :wink:
Det här fixar ni.

Stort lycka till.

/Åsa
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Du har säkert rätt Kantarella :) . Jag tänkter mig fortfarande henne som en liten tjej.. Saken är den att hon var mkt nära att dö vid förslossningen och låg på neo en vecka. Det var viktigt efter att få i henne mkt mat o jag fick hålla på o ta amningsvikt osv och åka in på vägningar efteråt. Fick inte gå mer än 3 timmar mellan matningar osv. Allt har varit bra dock, men hon ligger ju väldigt mkt under "normal" kurvan. Så det är förklaringen till min oro, som måste vara borta innan jag börjar kuren :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Låter som vi har en liknande bakgrund. Känner igen det där med vägningar före och efter amning.,mat strikt efter klockan osv Vi låg på neo i sju veckor och man blir präglad, helt klart. Matnojan sitter i, synen på att barnet är "för litet" också.

Det går säkert bra utan nattmål, men för din egen skull kan det vara bra att ha. Jag såg det som en extra nattslurk innan jag lade mig för kvällen. Hon sov sig igenom hela målet, så det störde inte henne så mycket Tog bort det efter en vecka och det var inga problem.

Det är din inställning som är det viktiga här, du får fundera på vad som känns bäst helt enkelt.

Lycka till och rapportera hur det går

Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"