Det är inte meningen att han ska verka/vara jättetrött inför någon lur överhuvudtaget. (Risk för övertrötthet.) Så om du ska ändra på schemat tycker jag du ska fundera på att tidigarelägga morgonluren till att börja med. Det är inte alls ovanigt att små älsklingarr som sovit tolv timmar natt inte orkar vara vakna mer än en timme sedan, före första luren
Så lägg kanske en halvtimme tidigare där och likaså på nästa lur, och kapa sedan e.m.-luren från 45 min till 20 min, tycker jag. Se det som att han åtminstone ska vila då. Jag tror han kommer att somna som en gris... Men det tar kanske ett par varv/dagar (gå exakt efter klockan) innan denna nya sköna pollett trillar ner.
Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska" utan att han har förutsättningarna. Ge honom dem och låt honom hantera dem efter gottfinnande! Och gör annat. Lär dig låta honom vara i fred, högaktningsfullt
Tänk noga efter innan, om och när du ändrar nu, och genomför verkligen. Vänta aldrig på att han ska "verka trött". Följ klockan, och när du ändrar ska du helst inte ens laborera med marginalkvartar. Utvärdera inte förrän efter fem-sju dagars absolut konsekvens