Kurning på fredag
Kurning på fredag
Nu måste det ske. Min son och jag har inte sovit bra på över 4 månader. När han var riktigt liten gungades han i famnen till sömns, sedan vaggades han till sömns och nu buffas han till sömns. Detta har lett till att han vaknar 1-2ggr/timman från klockan 23.00 fram till 06.00 och vill bli åter buffad till sömns. Nu måste min lilla prins få sova så på fredag börjar det. Jag och min sambo har än inte bestämt vem som skall ta de två första nätterna, men det lär visa sig. Jag hoppas att andningslarmet hinner komma i posten innan dess.
Jag hoppas också att det kommer finnas människor där ute som vill hjälpa oss igenom denna nattkurning för jag tror att vi kommer ha en del frågor på vägen (trots att vi har läst boken). Är det någon fler som kanske börjar på fredag?
Jag hoppas också att det kommer finnas människor där ute som vill hjälpa oss igenom denna nattkurning för jag tror att vi kommer ha en del frågor på vägen (trots att vi har läst boken). Är det någon fler som kanske börjar på fredag?
schemat?
Skulle önska responser på det schema som jag har gjort upp inför kurningen på fredag.
19.00-07.00 sova natt
07.00 ammas
08.30-09.15 sova
10.00 ammas
11.00-13.00 sova
13.00 ammas
15.15-16.00 sova
16.00 ammas
18.00 nattslurk
19.00 god natt
Jag har också frågor kring schema. Jag vet att det ganska ofta är svårt att få min son att sova länge om dagarna. Ofta blir sovpassen mellan 30-45 minuter, men jag vet inte om det är bättre att försöka få honom att sova ett längre pass per dag (som jag i schemat har skrivit in mellan 11.00-13.00). Jag tycker också det är svårt att göra ett schema med flera små sovpass. Mat var tredje timma är ett måste. Han klarar inte att vänta 4 timmar.
Tacksam för svar!
19.00-07.00 sova natt
07.00 ammas
08.30-09.15 sova
10.00 ammas
11.00-13.00 sova
13.00 ammas
15.15-16.00 sova
16.00 ammas
18.00 nattslurk
19.00 god natt
Jag har också frågor kring schema. Jag vet att det ganska ofta är svårt att få min son att sova länge om dagarna. Ofta blir sovpassen mellan 30-45 minuter, men jag vet inte om det är bättre att försöka få honom att sova ett längre pass per dag (som jag i schemat har skrivit in mellan 11.00-13.00). Jag tycker också det är svårt att göra ett schema med flera små sovpass. Mat var tredje timma är ett måste. Han klarar inte att vänta 4 timmar.
Tacksam för svar!
Mamma till lilla Mio f. i februari 2006
-
susanneethel
Hej Ciao
Lycka till imorgon.
Jag undrar om nattslurken är lite tidigt? Eller tar den en timme? Jag brukar göra så att jag byter blöja, pyjamas och så innan nattslurken, bara skrattet till godnattet efter så han är helt mätt. Det har ju ingen större betydelse nu förstås, men jag tror det är bra när man ska kura.
Att ha en lång lur tycker jag är bra. Det är bra att han lär sig sova över den skarven vid 30- 45 minuter. (väldigt vanligt problem verkar det som) Det kan vara krångel med det länge, även sen nätterna funkar fint.
Sen när han blir äldre tar du bara bort dom korta lurarna och behåller den långa mitt på dagen. Som sagt blir det hattigt med många korta lurar också.
Tiderna annars liknar min sons nästan precis, när han var mindre. Det funkade bra för honom. Han äter fortfarande var 3-3,5 timme han också. Med god aptit.
Lycka till
Lycka till imorgon.
Jag undrar om nattslurken är lite tidigt? Eller tar den en timme? Jag brukar göra så att jag byter blöja, pyjamas och så innan nattslurken, bara skrattet till godnattet efter så han är helt mätt. Det har ju ingen större betydelse nu förstås, men jag tror det är bra när man ska kura.
Att ha en lång lur tycker jag är bra. Det är bra att han lär sig sova över den skarven vid 30- 45 minuter. (väldigt vanligt problem verkar det som) Det kan vara krångel med det länge, även sen nätterna funkar fint.
Sen när han blir äldre tar du bara bort dom korta lurarna och behåller den långa mitt på dagen. Som sagt blir det hattigt med många korta lurar också.
Tiderna annars liknar min sons nästan precis, när han var mindre. Det funkade bra för honom. Han äter fortfarande var 3-3,5 timme han också. Med god aptit.
Lycka till
Du har rätt med att nattslurken är lite väl tidig. Anledningen till det är att lilla Mio tar sig ingen direkt nattslurk utan äter riktigt ordentligt och då blev det för stort tidsglapp mellan kl. 16.00 och 18.30. Jag tror att detta beror på att min mjölk inte är så fet på kvällen och därför får det inte gå så lång tid mellan amningarna. Jag äter inte mjölkprotein för tillfället för att se om Mio eventuellt är ellergisk och vill vänta på besked kring detta innan jag börjar med ersättning och smakportioner.Jag har nu gjort om schemat lite för att det inte skall bli så stort tidsglapp mellan 4:e amningen och nattslurken så att sista slurken kan vara 18.30.
Så här ser det nya schemat ut.
07.00 ammas
8.30-9.15 sover
10.00 ammas
11.30-13.30 sover
13.30 ammas
16.00-16.45 sover
16.45 ammas
18.00 tvätt/bad + pyjamas (sover nu i bara blöjan)
18.30 nattslurk
19.00 bus och god natt
Längtar till imorgon då lillprinsen skall få börja sin träning.
Så här ser det nya schemat ut.
07.00 ammas
8.30-9.15 sover
10.00 ammas
11.30-13.30 sover
13.30 ammas
16.00-16.45 sover
16.45 ammas
18.00 tvätt/bad + pyjamas (sover nu i bara blöjan)
18.30 nattslurk
19.00 bus och god natt
Längtar till imorgon då lillprinsen skall få börja sin träning.
Åhhh, äntligen fredag
. Vi har nu bestämt att det blir min sambo som tar de två första nätterna. Kommer nog ha svårt att inte övervaka hans arbete från 19.00 till dess jag går och lägger mig. Ska försöka att inte lägga mig i så mycket då det är viktigt att han känner att han klarar det på egen hand (eftersom han sedan ska fortsätta hela natten medan jag för första gången på drygt 4 månader kan få sova minst 6 timmar i streck).
Jag återkommer med hur natten blev och kanske med några frågor.
Jag återkommer med hur natten blev och kanske med några frågor.
-
Fjällfolket
Hej Ciao!
Först -
GRATTIS till ert beslut
\:D/
ett litet tips inför kvällen....
Öronproppar!
Om det är maken som "jobbar" så ska du helst inte vara hemma ens
Men lägg dig bakom stängd dörr, med öronproppar i, och läs en god bok eller klättra på väggarna
,vilket du vill. Bara maken får jobba ifred
Lycka till!
/Fjällmor
Först -
GRATTIS till ert beslut
ett litet tips inför kvällen....
Om det är maken som "jobbar" så ska du helst inte vara hemma ens
Men lägg dig bakom stängd dörr, med öronproppar i, och läs en god bok eller klättra på väggarna
Lycka till!
/Fjällmor
Hallon!
Jag vet inte vad som hände men efter att jag skrivit väldigt mycket om första natten så försvann allting bara och nu hinner jag inte skriva lika detaljerat. Kortfattat kan jag säga att min sambo gjorde ett hästjobb. Lilla Mio skrek och han buffade, ramsade och bekräftade många gånger. Efter första jobbet efter läggdags (19.00) så somnade han 19.45. Han vaknade 23.00 och somnade igen 23.10. Vaknade sen igen 00.45 och somnade 01.20. Vaknade sedan 04.00 och höll igång till 07.00 då vi skulle göra GOD MORGON. Vi fick passa på när han en kort stund var tyst och lugn.
Vid första sovpasset på dagen tog det 14 minuter innan han sov. Under middagsluren sov han i 2 timmar i vagnen medan jag promenerade. Han har ätit bra och det har inte varit svårt att hålla schemat.
Kom gärna med kommentarer och råd inför natten.
Jag vet inte vad som hände men efter att jag skrivit väldigt mycket om första natten så försvann allting bara och nu hinner jag inte skriva lika detaljerat. Kortfattat kan jag säga att min sambo gjorde ett hästjobb. Lilla Mio skrek och han buffade, ramsade och bekräftade många gånger. Efter första jobbet efter läggdags (19.00) så somnade han 19.45. Han vaknade 23.00 och somnade igen 23.10. Vaknade sen igen 00.45 och somnade 01.20. Vaknade sedan 04.00 och höll igång till 07.00 då vi skulle göra GOD MORGON. Vi fick passa på när han en kort stund var tyst och lugn.
Vid första sovpasset på dagen tog det 14 minuter innan han sov. Under middagsluren sov han i 2 timmar i vagnen medan jag promenerade. Han har ätit bra och det har inte varit svårt att hålla schemat.
Hallon!
Hallon!
Min sambo ligger och sover så jag har inte hunnit fråga honom hur denna 2:a natt på kuren fungerade, men jag har en fråga. Mio skulle ha sovit mellan 8.30 och 9.15. Jag lade ner honom, buffade ytterst lite och gick ut med dagramsan. Han låg vaken länge (med huvudet upp) men han var tyst. Efter kanske 10 minuter började han smågnälla och gjorde det fram till 9.15. Han var tyst korta stunder (vid 5 tillfällen) och då passade jag på att ge honom en bekräftelseramsa, men han gnällde då lite högre en stund för att sedan smågnälla igen. När klockan var 9.15 (och då han för en kort stund var tyst) så gick jag glad och sprallig in till honom och sa att nu var det färdigsovet och tog upp honom. Gjorde jag rätt
Han kommer nu vara jättetrött fram till nästa sovpass som är mellan 11.30 och 13.30.
I natt är det min tur att ta över
. Några goda råd på vägen kanske någon har 
I natt är det min tur att ta över
-
susanneethel
Hej Ciao!
Roligt att det går bra för er.
Jag tror du gjorde rätt på morgonluren, det är så jag har förstått att man ska göra. Nu kommer ju svaret lite sent förstås..men vad jag tänkte skriva var att om lilla Mio blir för trött innan det är dags för nästa lur så låter du honom sova precis 5 minuter. Ta tid och väck honom sen. Då påverkar det inte resten av dagen.
Roligt att det går bra för er.
Jag tror du gjorde rätt på morgonluren, det är så jag har förstått att man ska göra. Nu kommer ju svaret lite sent förstås..men vad jag tänkte skriva var att om lilla Mio blir för trött innan det är dags för nästa lur så låter du honom sova precis 5 minuter. Ta tid och väck honom sen. Då påverkar det inte resten av dagen.
-
Gäst
Nu är tredje natten avklarad och denna gång sov han 9 timmar i streck (har tidigare som längst sovit 4 timmar i streck). Det tog dock 55 minuter att få honom att somna då jag lade honom kl 19.00, men sedan vaknade han inte förrän 05.05. Fick då ramsa och gå in med solfjäder fram och tillbaka fram till klockan 07.00. Han tystnade under en längre tid vid tre tillfällen, men började grymta efter ca 10 minuter igen.
Jag har några frågor. Han har börjat suga på tummen (har tidigare haft napp) och undrar hur andra har hanterat det
En annan fråga också. Igår då han skulle sova mellan 16.00 och 16.45 så somnade han inte förrän 16.44 och då lät jag honom sova till 17.00. Var detta det bästa alternativet eller skulle jag ha tagit upp honom efter 1 minut
Idag på förmiddagen skulle han sova från 8.30 till 9.15, men han somnade aldrig så då tog jag upp honom 9.15 (dvs att han inte fick någon sömn alls). Han sov dock i 2 timmar i vagnen på eftermiddagen.
Hoppas att det finns någon/några där ute som vill hjälpa mig med dessa frågor, men också komma med tipps och råd om annat som är viktigt att tänka på under kurandet.
Jag har några frågor. Han har börjat suga på tummen (har tidigare haft napp) och undrar hur andra har hanterat det
Hoppas att det finns någon/några där ute som vill hjälpa mig med dessa frågor, men också komma med tipps och råd om annat som är viktigt att tänka på under kurandet.