Nybörjare, frågor efter 2:a natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Hon vaknade 03.27, då var hon envis... stog och skrek maaammaaa :( :( Buffade, solfjäder, ut o ramsa.. Men hon verkar tycka ramsan=mamma försvinner . Så hon skrek/frågade massor, fick väl buffa+ solf. 4-5 ggr, ramsa o ut. (hon svarade bra på buffningarna, så jag blev lite rädd att vi skulle fastna i det...då tänkte jag om och buffade bara så länge hon lät, sen solfjäder. Det blev mindre o mindre buff och hon nöjde sig med solfjäder. Känner mig dock ändå lite osäker på om jag gör/gjort rätt, jag kanske är ovanligt trög? Fast jag läst massor här och boken två ggr) Men iaf. jag märkte mer o mer skillnad i hennes "skrik", jag började förstå vad "frågor" verkligen är ;) Hon svarade på ramsan (babblade/gnällde "ord" istället för att skrika o grina rakt ut, tystnade upp och lyssnade efter mig) , fast jag var iaf tvungen att gå in o lägga tillrätta, buffa lätt o solfjädra. Vet inte om jag gjorde fel men jag gjorde lite tystare ramsa och då sov hon vidare när jag gick. ETT "huu" hörde jag dock när jag stängt dörren, men sen tyst...
Nu är klockan 05.52 och hon sover än.

Kanske inte så intressant för er, och kanske lite surrigt inlägg, men man har ju inte roligare än såhär på morgonkvisten ;)
Hoppas få se många tankar och åsikter senare under dagen, om jag gjort rätt eller fel... :?
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

*Phu* Hon vaknade 06.07, och somnade inte förrän 07.13... (vad gör man för att inte bli rabiat i det läget!?..) Buffade lite mindre, mer solfjäder och ramsan. Men det verkar om hon tar ramsan som att "nu försvinner mamma HJÄLP) än att hon känner sig trygg av den. Är det så innan hon förstår att det är ett "lugn, mamma vaktar"?

Många frågor såhär efter första natten, men jag vill inte göra FEL. Jag funderar inte över mina frågor just i stunden hos henne, utan när hon har somnat igen, går jag igenom vad som hänt. Så jag tror inte att jag förmedlar någon osäkerhet till henne.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

För att inte bli rabiat tidigt på morgonen när lilla barnet inte vill sova utan tjoar så rekomenderar jag varmt (eller kallt) att tänka på isbjörnar. Det låter tokigt men oj vad det funkar bra. De är ju så härligt svalkande och goa isbjörnarna. :wink:

Du behöver faktiskt inte gå in och lägga ner den lilla när hon ställt sig upp. Kan hon ställa sig upp så kan hon lägga sig ner, så enkelt är det, även om det kan kännas svårt som mamma. Stå du utanför dörren och ramsa, använd dig av magstödet, var bestämt men vänlig. När hon tystnat ger du en bekräftelseramsa som säkert kommer få igång henne igen men då har du is i magen och väntar tills hon tystnar och serverar då en ny bekräftelseramsa. Du får sista ordet på detta viset och ramsan går in men det gäller att vara envis och inte nöja sig med att hon tystnat. Hon ska ha bekräftelseramsan.

Om hon tar ramsan under natt två så kan du dra ihop bekräftelseramsan med ramsan. Du ramsar x 4 och den sista versen drar du ut på och går ner i tonläge - det blir då själva bekräftelsen.

Tänk hela tiden på att du ska ut från barnets sovrum, så länge du är där inne hindrar du den lilla från att somna och du stör mer än du gör nytta.

Kämpa på och se framåt mot en skön sömn för din lilla.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Marina! :)
Tänkte bara säga att när hon reagerar på din ramsa så är det också en fråga. Den besvarar du bäst med att lungt och säkert avlägsna dig med ramsan. Gå och stöka med något annat verkar också lugnande. :sleep:
Tycker inte alls att du är trög, det verkar ju gå bra :!:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack för att någon vill svara :)

Liten rapport om läggningen andra dagen... :oops:

19.55 läggning, buffa, ut med ramsa x8 skriker ändå
in, buffa, ramsa x6
buffa, ramsa x8
ramsa x4
buffa, ramsa x8 (här börjar hon snyfta maaamma :( :( )
buffa, ramsa x8. tror hon svär åt mig :roll:
ramsa x3. ramsa x3. ramsa x4
buffa, ramsa x8
ramsa x4
buffa (hon somnar) ramsa x3, hon vaknar men är TYST. Ramsar lugnt x3 HON 20.27 SOMNAR :D

Höll på att tappa modet, trodde inte man skulle ramsa så mycket, speciellt inte andra kvällen. Men jag tror jag gjorde lite fel igår och inte betonade ramsan tillräckligt, och avvaktade inte tillräckligt. Det kändes iaf som den TOG sista gången, så nu väntar jag med spänning till natten... :idea:
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Det tog ända till 05.50 innan hon vaknade :!:
Men då var det trögt värre... jag behöver kanske inte skriva så ingående, men hon svarade ganka bra på ramsorn efter en stund. Problemet är att hon ställer sig upp hela tiden när jag går ut. Hon blev tyst på ramsorna, men efter ett par minuter hörde jag att hon satt och grejade/lekte (med spjälskyddet) Ca 06.40 satt hon och nästan sov när jag kikade in efter en stunds tystnad. Jag gick in, lade henne tillrätta ett par gånger, solfjäder lätt ca 5 sek. Då låg hon sedan kvar, ramsade mig ganska tyst ut och hon sover än.

Jag känner att hon absolut svarar på ramsorna, men trodde efter vad jag läst, inte att det skulle kunna ta nästan en timme på andra nattens morgon :idea: :?: Gör jag något fel?

Ska väcka henne klockan 08.00, och sen gå och lägga mig några timmar själv... Hur blir det nästa natt? Kan vi sova inne i sovrummet (vi delar sovrum) ? Kan jag då ligga från sängen och göra samma saker? Alltså ramsa och åter ramsa, om hon inte svarar på det då? Ska jag resa mig upp och lägga henne tillrätta osv... ?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Marina :D

Fint att du fick ramsan att ta nu på morgonen och vid nattningen igår :thumbsup:

:arrow: Lova nu att du ransonerar buffandet till kvällen som kommer. Att fastna i "buffningsträsket" går på ett ögonblick. Låt ramsan göra jobbet och ge dig inte förrän du märker att barnet tar den till sig :!:

:arrow: Alla barn behöver mat och sömn men hur själva kurandet ter sig natt för natt är beroende av så många olika saker. SHN-bokens beskrivning av de olika nätterna ger en fingervisning om vad man kan vänta sig. Om vi nu skall leta "fel" så tycker jag att du skall ha mer tålamod och våga avvakta mer. Om hon nästan sov är det inte alls nödvändigt att gå in flera ggr och lägga tillrätta. Din dotter är så stor så om hon ligger obekvämt så fixar hon till det på egen hand.

:arrow: Avvakta om möjligt med att dela rum tills nätterna satt sig. Hur länge du skall vänta är svårt att säga, du får gå på känn helt enkelt.

Lycka till :!: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Marina skrev:Ca 06.40 satt hon och nästan sov när jag kikade in efter en stunds tystnad. Jag gick in, lade henne tillrätta ett par gånger, solfjäder lätt
:D Där störde du :shock: Nu gick det bra ändå, men - bara som tillägg till de goda råd du fått; läs dem noga :!: - vill jag påminna om:

:arrow: Mer förtroende för lilla barnet
:arrow: Mer förtroende för dig själv
:arrow: Attityden av Självklarhet
:arrow: Avlyssnandet - tålamodet :wink: :!:

Det är inte meningen att du ska "kika in" förrän du är bergsäker att hon sovit i tio minuter (inte tjugo) och somna kan hon göra sittande, om så skulle vara - det tar hon ingen skada av, och det händer bara en gång :wink: :lol:

Efter dessa tio minuter kan du gå in och snabbt lägga henne rätt och lägga över henne täcket/filten, utan att hon märker det eller vaknar. Här ska alltså varken solfjädras eller ramsas, bara läggas så hon kan sova länge och gott och inte vaknar av träsmak i kinden :shock: :lol:

Buffa som du beskriver att du gjorde flitigt andra natten också - glöm det nu. Markera möjligen vid läggningen. Inget mer. Ramsan ska ta över helt. Och du har ju fått korn på "dialogen" - är det inte underbart :lol:

Att hon reser sig upp är hennes problem. Det tröttnar hon på. Gap på mamma ska besvaras med lugn och glad ramsa, gärna lite hurtig, klart punktsättande! GÅ INTE IN, då skriker hon dig till sig och du fastnar. Hon ska skrika dig ifrån sig, dvs få klart för sig att du finns och håller koll på vargen, bort från henne.

Gå ifrån dörren medan du ramsar och ramsa aldrig inne i rummet, när du lägger. Ut kvickt när du lagt henne, bortvänd, riktning dörren, och börja ramsa när du går ut och fortsätt utanför och bort.

Läs på - ja, jag vet :oops: men man kan aldrig läsa för mycket. Man måste ha klart för sig att SHN är en process. Man kan inte stanna upp mitt i processen och tro att saker ska fortsätta vara som första natten :wink: :lol: dvs att man ska göra likadant. För då kommer man inte längre utan - dessvärre :cry: - man kommer sakteliga tillbaka till ruta ett :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack tack för snabba svar :) Men jag fick nog inte riktigt svar på ;

Ska väcka henne klockan 08.00, och sen gå och lägga mig några timmar själv... Hur blir det nästa natt? Kan vi sova inne i sovrummet (vi delar sovrum) ? Kan jag då ligga från sängen och göra samma saker? Alltså ramsa och åter ramsa, om hon inte svarar på det då? Ska jag resa mig upp och lägga henne tillrätta osv... ?

Jag är så makalöst trött (har sovit ca 7 timmar de senaste 2 dygnen..) Så sover jag i soffan vet jag inte om jag vaknar tillräckligt snabbt, eller gör det inget att hon får ropa tills jag hör?
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt, glömde :oops:

Nej, du kan inte ligga därinne än. Hon bör få vara i fred åtminstone de fyra första nätterna.

Hon ska inte läggas tillrätta mera i vaket tillstånd annat än när hon läggs för natten, och då ska det vara snabbt, sakligt och distinkt. Med ramsan UT direkt.

Vad man kan göra sedan är att smyga in och lägga sig när barnet sovit i minst tio minuter, så att hon inte märker att man är där. Ska det sedan vaknas och frågas får man kvickt som attan smita ut och ramsa utanför dörren. Och sedan smyga in igen efter tio minuters bombsäker sömn, osv... :lol:

Kan du skärma av henne :?: Det allra bästa är ett mörkläggningstyg i skena från taket ner till golvet. Poängen är att hon inte ska kunna se någonting, om och när hon vaknar till på natten sedan ni så att säga flyttat ihop :wink:

Jag förstår att du är sanslöst trött, men det är ju det som vi ska råda bot på nu. Du tar väl inte alla nätterna själv OCH dagarna :?:

I ditt utmattade tillstånd får du ändå försöka hålla målet för ögonen. Jag vet att det är lätt att säga. Men som det varit kan det ju verkligen inte vara.

Du är så duktig. Pris och beröm :lol: Håll ut - ni går mot ljuvliga bättre tider :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Tack o tack igen för svaren :) :)

Kvällens läggning:

Pappa var med för att "lära" sig hur det går till. Vi fick till bästa skrattet till g´n. hittills, men så fort jag lade henne i sängen fattade hon vad det var frågan om, och började protestera. Buffade en gång och solfjäder, då kom hon till ro/gav sig. Ut med ramsan o hon blev förbannad. Pappa tyckte jag var så grym mot lillan ;) som inte gick in när hon var l"ledsen", utan bara upprepade ramsor utanför, och pysslade med annat. Så höll vi på, hon frågade o jag svarade. Efter ca 10-15 min. blev det tyst och jag vet ju inte EXAKT när hon somnade. Så jag ville gå och kolla hur hon låg och det var lite svårt när jag inte visste precis när det hade gått 10 min. Vill ju inte gå in o störa för att kolla. Iaf, hon låg hopkurad med stjärten upp nere i fotändan. Hon suckade till och rörde på sig när jag kollade så jag gick snabbt ut igen, rädd för att väcka henne. Så jag lag henne inte tillrätta, tror nog hon sover gott sådär också, eller..?

Vi sover i andra sovrummet inatt med dörrarna öppna så vi hör fort om hon vaknar.(jo vi har ett till sovrum, mitt i huset om man säger så, men inget vi vill ha som Idas rum för det är så mkt stoj utanför det, har 8 hundar som för liv).

Nåja, nog tyckte jag det var framsteg ikväll allt :!: Fast det tog 15 min. så somnade hon ju SJÄLV efter BARA ramsande :D Ska bli himlans spännande att se hur länge hon sover inatt, hon verkar ju ha sin vargtimme strax efter kl 6, det är väl då hon blir riktigt tutte-sugen.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jättebra jobbat Marina :thumbsup: det är så här det ska fungera, barnet frågar och du besvarar. Att pappan sen tyckte att du var mer eller mindre vilse i pannkakan beror troligen på att han inte själv läst på. Så om han är dataintresserad föreslår jag att du sätter honom framför datorn, i annat fall kan du ju dra ut ett par få men mkt viktiga sidor om kuren för att få honom intresserad så han kan DELTA i sin dotters väg till GOD SÖMN :) .

Att det tar 15 min innan hon somnat är absolut ingen katastrof, tvärtom är det bra, mycket bra. Denna tiden kommer så småningom kortas ner och frågorna kommer bli mindre då svaret från er föräldrar alltid är detsamma - att på natten händer inget, då sover man och vi vaktar så du kan sova lugnt - vilket ramsan "betyder".

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Mer rapporter, om någon vill veta hur det går.

Inatt vaknade hon 04.55, jag "sprang" tyst till dörren och ramsade i dörrspringan, därefter satte jag mig längst bort i hallen utanför och ramsade. Efter 12 min. var hon tyst och sedan fick jag väcka henne kl. 07.55 (vill inte riskera att hon vaknar själv).

Ikväll blev hon skitförbannad när vi kom fram till spjälsängen. Men jag lade ner henne, buffade ett par ggr (vet man inte ska det nu, men hon var SÅ arg) ut med ramsan, fick ramsa kanske x6 ute i hallen. Tyst. Det hela tog TVÅ MINUTER. :shock: :shock: :D Både jag och pappan stog som fån :?:
Fantastiskt, få se nu hur följande veckor blir, börjar redan vänta på bakslaget.. :?

Någon som har tips på hur man kan få henne att inte gråta när hon fattar att hon ska sova?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härlig rapport.
Hon frågar vad som gäller och om ni verkligen vet vad ni håller på med. Ni svarar betryggande och hon somnar på 2 minuter - med lättnad. Det hela skötte ni ju perfekt!

Gör precis som ni gör så kommer hon att komma över sin ilska. Var extra noga med att hon ska skratta och vara glad innan hon lägger sig och gör riktigt glad godmorgon.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nannapanna

Re: Nybörjare,nu är vi inne på 4:de natten, vilken läggning!

Inlägg av Nannapanna »

Marina skrev:Hej! Jag är stolt mor till en tjej på 10 ½ mån. Hon sover ganska bra tycker jag, men för sent på kvällen och alldeles för lite på dagarna. Nu ser hennes tider ut ca; somnar 21.30-22.30, vaknar oftast vid ca 01.00 på natten och vill komma över i vår säng o snutta på mamma... snuttar ett par minuter innan jag vänder mig på rygg o drar upp täcket, det brukar hon acceptera och somna om gott. Sen blir det vid ca 05.00 på morgonen lite snutta, och sen vid ca 07.00, 08.00 och vi brukar gå upp ca 09.00-10.00.

Hon sover igen vid ca13.30/14.00, ibland en timme (ovanligt) men oftast 20 min., henne berömda power-nap... Och likadant en sväng på sen e.m. vid ca 18.30, en 20-minuters... Så hon kan sova ibland inte ens en hel timme under en hel dag, stackarn :( (och jag får inte mycket gjort heller) Får hon sova PÅ mig, kan hon sova en timme- en och en halv... men det vill jag inte varje dag. Hon får göra det ibland för jag tycker att hon måste få sömn.

Nu ska jag sluta amma snart, för jag ska åka utomlands i okt. utan henne och pappan (hur jag ska kunna vara ifrån dom är ett annat kapitel :oops: ).

Men iaf, jag köpte boken för att 1. jag ska sluta amma och vill veta hur jag ska få henne att somna om utan det. 2. Hon sover så himla lite under dagarna.

Igår kväll var jag lite nyfiken på att prova lite buffning o solfjädern (jo har förstått att man ska ju inte prova, utan bestämma sig att NU SKA DET SKE. Men iaf..) Jag började vid 20.30. Kl. 21.45 gav jag upp och bar på henne 5 min. så somnade hon... Min undran är, hon var väldigt ledsen igår, tyckte inte alls om att bli "nertvingad" och tillrättalagd hela tiden. Så mkt som hon grät igår har hon inte gjort i hela sitt liv :( Jag brukar inte ha problem alls att lägga henne annars, det är välling, sitta med henne (orkar itne gå längre) och vagga lite med benen. Och sedan trillar jag ner henne i sängen så somnar hon gott. Det tar ca 10 min. Så jag fick lite skräck nu :S, om jag ska få henne till att bli så ledsen och orolig. Det kändes riktigt hemkst att gå från rofyllt läggande till skrik & grin :(

Jag kommer att göra ett ordentligt upplägg, schema och fråga om allt jag är osäker på innan jag helhjärtat börjar med kuren. Tänker inte "prova" igen heller, så ni kan vara lugna för det;) Nästa gång det sker så SKA det ske.

Men som sagt nu blev jag lite orolig efter igår. Jag kanske är hönsig eller löjlig eller något, men min känsla sedan jag fick lilla Ida är att hon ALDRIG ska behöva vara ledsen! (jag kan helt klart skilja på ledsen och gnäll/fjant)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"