Från och med Fredag så gäller det. Föl

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sanda

Resten av natten.....

Inlägg av Sanda »

00.50 vaknar Ramsa x 4 somnar om med en gång....fantastiskt :)

Väcker 06:55 Sammanlagd sömn andra natten 10,5h

Det gick ju fantastiskt bra! Frågan är han han fått öva tillräckligt då om ni förstår hur jag tänker. Har han verkligen redan fattat, det kanske vi får se ikväll....
Vill med hela mitt hj?rta att detta ska fungera.....
Evrok

Inlägg av Evrok »

:D :D :D =D> =D>

Vad duktiga ni är :D :D

Jag känner igen din oro för att han inte ska ha "lärt sig" än. Det kan jag fortfarande känna. Igår kväll skrek lilla klumpen när han skulle somna. Det har han ine gjort på jättelänge, men då vet vi ändå att han var övertrött.

Vår kille är 7 månader (glömmer hur gammal din är) och sover natt 19-07. Det passar honom mycket bra och det skulle INTE gå att hålla honom vaken efter 19 på kvällen tror jag.

Jag är mycket imponerad av dig som inte buffade alls redan andra natten :D :D :D

Keep up the good work :D :D
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fint jobbat :D

Med risk för att vara övertydlig... :wink: Det var jättefint att ramsa x4 funkade vid uppvaket inatt men jag vill ändå trycka lite extra på att i fortsättningen avvakta FÖRE vargtimman :D Jag gissar att sonen ganska snabbt kommer att lära sig somna om på egen hand då.

Nancy
Sanda

Inlägg av Sanda »

Adrian är 5 månader nu i veckan.

Anlednignen till att jag valde att ramsa var nog lite själviskt jag ville nog se om det tog på honom i det syftet att somna om, och tur var nog det för sen fick jag ju inga mer tillfällen =) Men nu ska jag vara benhård. Jag lät han dock mumla för sig själv innan jag tog ramsan. Det var inte förren han började protostera högt som jag gjorde det. Tur att ni finns :)

Idag handskas vi med en rejält förkyld bäbis. mycket gnäll, men har läst att det kan höras till.

Kramar
Sanda

Inlägg av Sanda »

Kom på mannen med att vagna honom till sömn och inte ramsa, alltås hn ramsade men vagnade samtdigt tills han somnade, så sista vilan tog jag, då blev det mycket protester, hoppas det inte förstört något i kuren....

Om jag förstår det rätt inför ikväll så ska jag lägga honom tillrätta en snabb solfjäder och ut med en ramsa. Ska jag ramsa flera gånger eller bara en? Och sen gå omkring och göralite ljud såhan hör mig och invänta på att han somnar själv. Bekräftelseramsa?

Om han inte somnar själv, när ska jag ingripa...med samma princip som förut som när han blir "hysterisk" (vet att det inte är hysteri) eller ska jag vänta längre....eller ska jag ingriåpa ganska så fort bara han gråter?
Sanda

Inlägg av Sanda »

Ingen som hann svara men så här blev det iallafall.

19:55 skrattet till godnattet
20:00 Lägg till rätta, snabb solfjäder, går ut med ramsa och ramsa 4 ggr utanför dörren. Snabba protester. Gråter, jag avvaktar...
2 min gråter fortfarande, lite halvhysteriskt, tar ramsan en gång till, reagwrar men börjar gien när ramsan tog slut.
VÄntar 2 min till, ramsar en gång till. Den tar och han tystnar....ligger och snyftar lite, säger bekräftelseramsan ....tyst 20:05

Nu ska jag oxå lägga mig, men har walkie talkin på så jag kan vakna fort och påminna om det skulle behövas.... men lovar att int ingripa om det inte behövs, verkligen ge han chans att somna om själv.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :lol: Vilka duktiga forumister och erfarna kurare ni är :lol:

:D Välkommen är du, Sanda :lol: Mycket bra beslut så här långt, och mycket bra resultat. Särskilt ska du berömmas för ramsan, som du sköter strålande. Det har redan uppstått kommunikation :!:

Låt nu inga som helst orosvargar smyga sig in. Ett bra sätt att hålla dem stångna är att ständeligen peppa sig med läsning, mer läsning, omläsning och ännu mer läsning :wink: :!:

Där du bl a påminns om att backa, att inte trafikera, att inte "ställa frågor" till barnet det minsta.

När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du tassa in snabbt och kolla läget och t o m lyfta rätt, utan att han märker det.

Vidare rapporter emotses :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanda

Inlägg av Sanda »

God morgon igen och tack för ditt inläg Anna :)

Ja, inatt kom vargtimmen på besök för första gången. Kl. 5 vaknade han och var pigg och ville upp. Jag ramsade och avvaktade. Somnade inte om.
Efter 5 min ramsade igen. Nu blev han arg och bröjade gråta. Gick in efter en stund och la tillrätta och buffade en stund, Gjorde inte så stor nytta, typ som att han hade växt ifrån det där med buffande nu ;)
Så gick ut och ramsade igen...avvaktar....och igen....han kan inte för sitt liv förstå varför han inte får gå upp nu. Ramsar igen.....tytnad....snyftar....bekräftelserama...05:30 tyst igen
07:00 Får gå in och väcka, nääää, jag ville ju sova mer morsan ;)

Sammanlagd sömn inatt: 10,5 tim

Lite frågor på vägen.....

På dagen när han ska sova middag. Ska jag arbeta att får bort vagnadet och få ramsan att fungera där oxå, eller är det inte fel att vagna fast då inte tills han somnar?

När det gäller marginalkvarten, säg att vi använda den bakåt när han somnar, som kvart i tolv till middagsvilan. (ska sova 2 tim) när han då vaknar halv 2 och vill upp, kan man använda marginalkvarten bakåt där oxå, alltså ta upp honom, då har han alltså sovit 1 tim och 45 min. Eller är det kvart i två som gäller. Alltså att kvaret kortas av från den tiden han skulle upp enligt schemat, eller efter den han sovit....förstår ni mig =)

På fredag ska vi åka till öland på smester. vet att det är dumt under uppföljningasveckan men det gick inte senare. TÄnker vara supernoga med schemat! Men undrar då han måste sova i bilen på vägen ner, ska åka 16 och är framme ugnefär vid midnatt. Hur får jag honom att somna i bilen nu, på bestämda tider? Eller tror ni det kommer lösa sig av sig själv?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D

:arrow: Sonen blev arg/ledsen då du ramsade efter 5 minuter. Här är det bättre att du ger honom tid att somna om. Du kanske märkte att du efter den andra (onödiga :?: ) ramseomgången hamnade i en snurr av tillrättaläggande, buffande och ramsande som inte gjorde någon speciellt glad...

:arrow: satsa på att få bort vagnande precis om du successivt nattetid minskar på ramsor, buff och tillrättalägganden :D Det du kan behålla om du vill är ett kort "skak" i handtaget som markering och därefter låta sonen sköta insomnandet på egen hand. Det är svårt att ge exakta rekommendationer, allt beror på situationen och hur långt ni kommit i era rutiner.

:arrow: Jag hade inte tagit upp förrän 13.45 om sovtiden var till 14.00. Ok, det har väl hänt att jag tagit upp tidigare än så men det har varit i undantagsfall och i situationer jag inte kunnat hantera på ett bra sätt. En gång ingen gång :wink:

:arrow: Du får ha lite is i magen gällande bilturen tror jag. Min erfarenhet (baserad på ett barn så vetenskapligt kan det nog inte klassas som) är att detta med sömn i bil är lite som Bingo. Ibland "vinst" men oftare inte...

Ha schemat som utgångspunkt, gläds ifall sonen sover som han "ska" men misströsta inte ifall det blir lite tokigt.

Lycka till :!: :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Sanda! :D '

Först - Vilket Kanonjobb! =D> Grattis! :lol:
Sanda skrev: Men undrar då han måste sova i bilen på vägen ner, ska åka 16 och är framme ugnefär vid midnatt. Hur får jag honom att somna i bilen nu, på bestämda tider? Eller tror ni det kommer lösa sig av sig själv?
Som erfarnen bilåkare (många mil här i Lappland) med barn vill jag "protestera" mot Nancy's svar :shock: :wink: :lol:

:arrow: Packa din underbara Attityd så kommer det gå kanon att följa schemat även i bilen!

:arrow: Ramsan funkar som besked i bilstolen, jag lovar! :thumbsup:

:arrow: Så här gör vi:
:idea: matstunder i bilstolen på utsatt tid
:idea: lekstunder likaså (med leksaker som hör bilen till)
:idea: NattNatt markeras med snutte, mjuk hand (vår "solfjäder) och mjuk Ramsa...och sen är det radion på..... inom 5 min sover Lillprinsen, och inom 15 min storasyskonen :shock: 8) För si, ramsan tar fortfarande på dem med :sleep: :heart:

Lycka till :!:
/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

...men jag skrev också att jag inte kunde lägga någon större vetenskaplighet bakom mina iakttagelser :roll: :wink:

Fjällmor med sina 3 har ju underlag för en hel avhandling (minst :!: ) :wink: :lol: :lol:

Skämt åsido, det gör mig glad att höra att det finns hopp om den bilburna familjen :!: :D

Sanda: Fjällmor fick mig att inse att jag ibland missar den viktiga responsen för väl utfört arbete så här kommer den :thumbsup: :lol:
Sanda

Inlägg av Sanda »

Hej igen!!

Idag har dagsovandet fungerat perfekt. Han somanr med lite gny när man bara lägger honom tillrätta. Gör bara typ 2 vagnanden för att markera och skak på vagnen och sen en ramsa. Gud så duktig han är. NÄr även detta sitter så känner jag mig mer övertygad om att resan inte ska förstöra allt ihop.

Lät som en bra idé det där med bilen!!! Han somnade ju bra i bilen innan kuren, så förhoppningsvis ligger det kvar en del.

Tack Nancy för svaren på mina frågor....mycket att tänka på. Men tänk så bra det blivit redan nu :)

Dagsför nattslurken....rapporterar vidare.....
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Nancy :arrow: :lol: :lol: :lol:

Sanda :arrow: :thumbsup: =D>

/Fjällmor
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Härlig läsning Sanda. =D>
Sanda

Morgonrapport!

Inlägg av Sanda »

Igår så tog läggningen ungefär 10min. Jag amsade en gång på vägen ut och en gång till efter ca 5 min. Efter det så började han lugna ner sig. Så snart han tystnande så fick han bekräftelseramsan då vakna han ill och gjorde om processen (då ingrep jag inte) sen vid tyst så bekrätele, gny igen. Fick göra om det 5 ggr men jag fick sista ordet :lol:

Men nu ska ni få höra. Kl är 07:03 jag ska gå coh väcka lillen och han har sovit HELA natten!!! =D> Så stolt :heart:

mannen går till jobbet mitt under vargtimmen, då hörde jag honom gny till men han somnade om av sig själv.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"