Från och med Fredag så gäller det. Föl

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sanda

Från och med Fredag så gäller det. Föl

Inlägg av Sanda »

NU har jag läst på tillräckligt och är både laddad och övetygad om att vi kommer lyckas. Ska börja på fredag så att mannen kan ta hand om lilleman på dagen efter så man får lite sömn.

Jag har mest problem med Adrian när han ska somna, han är 5 månader nästa vecka. Inget är bra förutom mammas famn. OCh lättväkt är han oxå. Hatar spjälsäng och vagnen. Vågar mig knappt ut längre pga hans utbrott, han är bestämd av sig och vet vad han vill....(och kanske oxå fått det fram tom nu :) )

På natten så kan han ibland sova hela natten men då räknar jag med att den är slut vid 4 eller 5 på morgonen (trött mamma) men oftast så vill han även tutta mitt på natten. Sen är han dödstrött på förmiddagen och mest gnällig hela dagen, få glada stunder. Så med detta som grund så vill jag få ordning på fasta rutiner, härliga nätter och framför allt en gladare bäbis!
Senast redigerad av Sanda den tor 29 jun 2006, 06:32, redigerad totalt 1 gånger.
Vill med hela mitt hj?rta att detta ska fungera.....
Evrok

Inlägg av Evrok »

Oj, vad modig jag är som går in och SVARAR. Nyss var jag här på forumet och fick peppning och stöd!

Bestäm er och KÖR. Attityden och inställningen är ALLT. Lilla mannen kommer att "fråga" en massa, men eftersom er inställning kommer att vara på topp, kommer han att sova hela nätter snart och ni kommer att ha ett helt annat liv. Jag VET!

Lycka till. De här klarar ni :D :D :D
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Sanda

Inlägg av Sanda »

Tack Evrok! Jag tycker dagarna går långsamt tills jag "får" kura :) Så det är ju positivt.

Ingen som verkar kura samtidigt som mig, men då använder jag mig av den här tråden och skriver mina framsteg(eller baksteg) så får ni följa mitt "öde".

Jag har börjat förbereda honom på kurningen genom att ta in dagrutinerna små smått redan nu, är det fel? En sak som jag var orolig för var att det skulle gå ungefär 3,5h mellan måltiderna när det innan kanske gått max 2,5 h imellan dom. Men mot min förvåning så har det gått bra! Sovtiderna har gått sådär på morgonen, han är fortfarande sådär gnällig och vill sova mycket MEN då har jag ju som sagt var inte börjat kura ännu, så detta kan ju bero på otillräcklig sömn.

Har testat att buffa, gick otroligt smidigt och han somnade och protosterade inte mycket alls. Men ramsade inte, vill inte ramsa förren det är dags så han inte blir förvirrad. Har oxå provat att vagna, gick oxå bra förutom att han hela tiden vaknade, men har fötstått att det beror på att han somnat att vagnandet och inte av sig själv och jag har som sagt var inte tagit till någon ramsa.

Han har ALDRIG somnat av sig själv, så jag är mycket nyfiken på just den biten. Nu när han sover på rygg och vaknar till så är hans första reaktion att han ska upp med fötterna mot taket och fånga dom med händerna, (det nyaste han lärt sig) så då gör han sig själv pigg om man säger. Idag så kommer larmet på posten, ska jag låta han sova på mage nu dagarna innan för att vänja sig? Eller är det bäst att ta allt på fredag? Det är oxå nappanvänjning som gäller på fredag, har aldrig somnat utan napp heller, förutom vid väldigt liten ålder då.
Sanda

2 dagar kvar...

Inlägg av Sanda »

Ja, nuså närmar det sig och jag ser fram emot det med tanke på inatt så bestämde sig lillen för at vara uppe 2 tim på natten, jättepigg, snorig är han oxå. Men han kunde inte hålla sig uppe längre än till kl. 18.30 igår kväll så nu så vaknade han självklart vid 5 i morse sen dess har vi varit vakna. Ska bli SÅ skönt att få ordning på det här. :?
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Välkomna Sandra och Adrian!!

Visst känns det skönt när man tagit beslutet!!

Det här fixar ni galant. Lilleman har ju redan visat att han uppskattar "nymodigheterna". :D

Lycka till och om du har några frågor på vägen så finns vi här!

/Åsa
Sanda

Sista natten innan det är dags....

Inlägg av Sanda »

Ikväll så sa jag till min man att han fick natta eftersom jag bestämmt att jag ska ta dom här jobbiga första nätterna. Anledningen är därför att jag tror att jag har mer tålamod, och är mer påläst. Han är mer en sån som gör som man säger till honom och kan inte ritktigt tänka själv och känna sig för. Självklart blev Adrian hyterisk och arg när de var nattis dags och min man bröt ihop totalt och kallade honom både det ena och det andra. Mycket sorligt men oxå ett bevis på två saker.
1. Att det här har gått för långt, att det är ohantebart och satt sig på nerverna.
2. Att det är nog bra att jag tar dom här nätterna. Så att han inte tappar humöret igen.
Sen ska tilläggas att han gullade och myste med sonen länge efteråt med stort dåligt samvete.

Jag längtar verkligen tills imorgon!

Tack Åsa för välkomnadet. Det kommer säkert frågor som jag behöver svar på med tiden!!
Sanda

Ok, första natten....

Inlägg av Sanda »

Så nu var det fixat, mannen skickades ut i gästatugan :) Andningslarmet på, draglakan på, mozart i bakgrunden, telefonerna utdragna och uppladdad med godis för en vaken natt.

Min anteckningar än så länge:
19.40 Nattslurk från bröstet och extra ersättning, var väldigt trött (vill normalt sova vid 19) höll han vaken så han inte somnade vid flaksan.
19.50-20 Skrattet till godnattet
20.00 Läggdags, Buffar ramsar och solfräjder om vart annat. Skriket är gällt och ynkligt. Inget jag hört förut. Jag koncentrerar mig på ramsan så känns det bättre.
20.15 Börjar tystna, på dom sista gnällen så går jag ut med ramsan och ramsar en bekräftelse i dörröpningen. Tyst.... Avvaktar.
23.29 Fortfarande helt tyst, sover som en gris. Får se vad natten har att erbjuda...
Sanda

Inlägg av Sanda »

00.55 Hostar och vaknar till, somnar om själv.
1.30 VAknar, åmar sig lite. Jag avvaktar, vill inte "störa", somnar om av sig själv.
2.35 Vaknar, först pigg, pratar för sig själv. Sen skrik, vill upp. Buffa, solfjäder ramsa om vartannat. JAg hör verkligen hur han lyssnar på ramsan. 3 ggr går jag ut och in igen när det blir ohållbart.
Han är rejält snorig nu och har tappat rösten (var lite förkyld innan)
3.20 somnar igen
3.30 vaknar igen, det är den täta näsan som stör sömnen. Ger näsdroppar i sängen. Blir arg. Tar till solfjädern och går genast ut och ramsar, märker att ramsan fungerar, SEGER!!
3.35 somnar om
6.25 Vargtimmen är över och han sov förbi den helt.
Nu ska jag väcka mannen så ska vi snart gå in och väcka kl. 07 med pompa och ståt.
Han var så duktig....riktigt stolt, över både honom och mig =)

Mina bröst är dock stora som bomber....men det är kanske bara för att jag varit uppe, om man sover så kanske dom "vilar" och har hört att ett barns gråt kan få mjölken att rinna till.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

God Morgon! :-D

Jättebra jobbat! Applåder till er båda. =D> =D> =D>
Han är smart din lilla kille :wink: Somnade själv och lyssnar redan på ramsan. Nu är det den som gäller inatt.
Buffning bara vid kris. Å håll schemat stenhårt idag - det underlättar enormt. Men allt det där vet du redan.

Med din självklara attityd (som du odlat väl märker jag :-D ) kommer det här att gå jättebra och Adrian kommer att vara lättad över att få sova. Tänk - visst måste det vara en lycklig och trygg bebis som kan somna själv, sova och somna om!

Fortsätt gärna att berätta hur det går!

/Åsa
Evrok

Inlägg av Evrok »

:D :D :D :D

Bra jobbat! Följer utvecklingen med spänning. Det kommer att gå jättebra!
Som föregående talare vill jag hålla med om att det är viktigt att BARA buffa som kristilldelning. Ramsan ska ta, men det verkar den ju redan göra. Vi hade "värstingproblem" med att få den att ta första nätterna.

Tuttarna måste också kuras :) :) Jag fick pumpa ur lite varje natt/tidig morgon i en vecka eller så. Men pumpa inte ur helt, då blir det aldrig bättre. Bara så att det inte gör så ont. Det blir tyvärr inte bättre om du sover....
Mamma till Jakob f?dd 011102 och David f?dd 051124!
Sanda

Dagen och kväll 2

Inlägg av Sanda »

06.45 vaknar själv så vi går in med pompa och ståt och tar upp honom och talar om för honom hur duktig han varit!! Han är aningen tagen på sängen :) Lätt förvirrad men blir snabb glad.

Sammanlagd sömn natt 1: 9,5 timmar

Dagen: Ammar kl halv åtta (uppskattat av både son och mamma) sen går mamma och lägger sig, pappa tar över.FM vila sover 45 min med 3 uppvak, pappa ramsar och vagnar. Riktigt hungrig vid gröt målet sen gladare.
Sov middag från 11:50 till 13:55, vaknade till då coh då men ramsades till sömns igen. Tillrätta läggande 2 ggr. är inte van att sova i vagnen heller.
Pigg och glad pojke vid puremiddagen.
EM gick inte så bra, kanske för kort tid mellan middags vilan och EM vilan, bara 2 tim?
Max 20 min sammanhållen sömn. Jättetrött kille vid 19, ska jag kanske göra om scemat när vi är klara och lägga hon om redan vid sju,då ahn nästan alltid visar tecken på att vilja sova. Trugar honom att var uppe med konstens alla medel till kl. 20

Andra natten:
20. Skrattet till godnattet. Lägger tillrätta, buffar*4 som en markering, solfjäder går ut med ramsa. Fortsätter ramsa utanför dörren. Först förvirrad och tyst sen börja skrika. Ramsar med övertygelse. Den hjälper och han lugnar ner sig men blir snabb lika arg igen coh trilsknar till. Varje gång han tystnar så ramsa+bekräftelse. Väntar på reaktion. DÅ rösten ökar så ramsar igen, då rösten tystnar så ramsa *3 och bekräftelse.
20.20 Ilskanr till ordentligt och röjer runt så mycket han kan, kan alltså inte krypa så ålar sig runt och hamnar på sniskan. Går snabb in, rättar till, solfjäder och snabb ut igen med ramsa.
Mellan 20.20 och 20.30 så ynkligt skrik som börjar högt och går ner till tystnad om vartannat. Innen helt tyst så ramsa + bekräftelse
20.30 Bekräftelsen fick sista ordet. Somnade.
20.40 fick smyga in och sätta igång andningslarmet, hade glömt det. Ingen reaktion....skönt...
NU får vi se hur natten fortskrider.

Vårat schema:

07:00 Vakna
07:30 Tutte
08:30 FM vila 1tim
11:00 Gröt
12:00 Sova middag 2 tim
14:30 Pure middag+tutte om han vill
16.00 EM vila 1 tim
18:00 Välling
19:30 Tutte
20:00 Nattsömn

Synpunkter?

Tack alla som följer och stödjer. Ger mig styrka att klara det här.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Supernice jobbat ikväll. Jag är imponerad över ditt lugn!!! :-D Du ger raka och sakliga besked. Bra att du jobbade med ramsan och höll dig från buffning - men jag tolkar det också som att det heller aldrig var kris ikväll. Inatt gäller ramsan först och främst - så att den sätter sig ordentligt.

Angående schemat så är det jätteviktigt stt du håller tiderna nu och inte ändrar något förrän du gett honom en ärlig chans att lära sig de nya rutinerna med fasta mat- och sovtider. Ändring tidigast när uppföljningsveckan är över. Helst inte på ytterligare två veckor. Att det blev vilse i pannkakan under eftermiddagen idag beror nog främst på att världen vänts upp och ner för gossen. Det måste få ta lite tid att anpassa sig till allt det nya.

Lycka till inatt. Ser fram emot att höra hur det gått...

/Åsa
Sanda

Inlägg av Sanda »

En liten fråga har jag om i natt, han ska ju ha en chans att somna om själv, så om jag hör att han vaknar till så ska jag avvakta eller? Eller är det viktigt att ramsa då, eller är det bara något jag ska ta till om han börjar skrika?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Sanda :D

Jag har alltid kört med följande:
:arrow: uppvak före vargtimman (04-06): avvakta, invänta omsomnande (verktygande enbart vid totalkris)
:arrow: uppvak under vargtimma: "pangramsa x4"

Det har fungerat bra :!: :D
Sanda

Inlägg av Sanda »

Tack nancy, det lät som en mycket god ide´! Man vill ju inte vara osäker när (om) det händer
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"