Lille Filip skriker lika hysteriskt idag...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Re: Lille Filip skriker lika hysteriskt idag...

Inlägg av Gäst »

Kristin skrev:
Han skriker lika HYSTERISKT NU när jag lägger honom hemma :( :(

Han skriker sig HES och hulkar!!!!!!!!!!

Vad göööööööööööööööööra?????????

Han har skrikit så i 10 minuter nu!

Jag ramsar och ramsar. Ingenting hjälper. Lugna Favoriter står på för fullt.

Vågar mig inte på buffning för det lyckades jag inte med igår.

?????????????????????????????????????????????????????

HJÄLP!
Kristin

8) Detta kallar jag drama....
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammut Maria skrev::D Jo, dramat i allt som händer! Att man noterar precis allt som barnet gör och allt som händer (kring barnet). Och om det inte fortlöper som det "ska" så är det hysteri och haveri. Det kallar jag att man skapar ett drama kring helt vanliga och vardagliga företeelser! Det gör att man per automatik får attityden av självklarhet att försvinna och man saknar tilltro till barnet, sej själv och hela förfarandet kring livet med barn.
Ah haaaaaa..... NU förstår jag vad du menar :D ! Jag vet, jag hetsar upp mig för mycket :oops: .

Med risk att få mig en brasklapp :roll: så beror mina starka reaktioner DELVIS på detta forum. Jag får intrycket av de diskussioner som förs här på forumet (och de svar många får av de mer erfarna) att kurade barn = "robotar", dvs föräldern bestämmer när, var, hur barnet skall äta och sova. Det är därför jag "bryter ihop" när jag inte får det att fungera ibland :oops: :cry: :evil: (alla mina känslor).

Oj, oj, oj nu får jag nog ordföranden på mig :wink: 8-[ .

Nej, men i ärlighetens namn det är SÅ jag känner det ibland och därför blir jag så dramatisk :oops: . Jag har aldrig haft barn förut och vet inte alltid hur jag skall hantera ev problem. Jag tackar, inte min Gud, utan Anna W för att hon finns med sina kloka tankar och åsikter för de stämmer ju överens med det mina :D .

Det finns säker dem som anser att problemet ligger hos mig själv och kanske har de rätt, men det är ju svårt att inte bli påverkad av det man läser.... Forumet är starkt och det påverkar mig jättemycket. Jag är som sagt jätteglad att det finns, men borde kanske lyssna lite mer på mig själv.....

Så, då var det sagt :wink: .

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tycker du att vi har robotar här på forumet :shock: ? Jag tycker att vi mest har dramaqueens :wink: :lol: !

:D Lycka till nu!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj Kristin! Jag håller iofs med mammut om att du ska skippa dramat men skillnaden mellan dig och oss andra är bara att du talar om när du nojjar ur, vi andra gnager på dörrposterna och frågar maken, gudarna och hunden istället (och barnen ibland tyvärr). En sak jag tänkte på var att du skrev att han inte sover 15.45 min eftersom han inte sover hela de tider du har satt egentligen. Tanken med schemat är att du som förälder ska gå FÖRE barnet och leda vägen, inte svansa efter (vilket man gör när man noterar vad de gör och funderar över varför ideligen).
Lilleman är ju fem månader nu och då sjunker sömnbehovet till ca 15 timmar per dygn. Meningen är att du ska ha tänkt till redan innan och vara beredd att ändra schemat när han visar tecken till att vilja sova mindre, dvs rumphuggen nattsömn eller strulande daglurar, I FLERA DAR I STRÄCK nota bene. Alternativet är (den bättre varianten tycker jag) att du tar ledningen direkt och ändrar schemat nu när han är fem månader och på så sätt FÖREKOMMER honom och därmed FÖREBYGGER problem innan de ens uppstår. Med fast hand för Kristin familjen in i framtiden! :lol:
Viktigast slutligen: sluta undra varför. Handla istället och alltid med betryggande besked, dvs på samma sätt som du lärt dig med verktygen och ändra inte ii schemat om du inte bestämt dig för hur deet ska se ut lång tid framöver.
Du kan ju det här och är en cool morsa, eller hur? :twisted:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag har bestämt mig för att senarelägga hans em-lur en halvtimme då det verkar som att han kan vara vaken längre mellan middagsluren och em-luren. Dock behöver han morgonluren (30 min) fortfarande samt det långa middagspasset (2,5 h - här får jag nästan alltid väcka honom :roll: ). Totalt antal sovtimmar blir 3,5 h på dagen och 12 h på natten = 15,5 h. Mammamy, du skrev ju "cirka 15 h"... :wink:

Jag hör kritiken ni säger om min urflippning :wink:, men jag har ju förklarat varför. Skall coola ned mig. Inte flippa ur om inte schemat hålls på minuten eller om det tar längre tid för plutten att somna in. Skall öva buffning o solfjäder på/med min sambo i helgen så att vi kan lugna plutten vid behov.

Jag tycker jag är skitbra :wink: som skriver om mina urflippningar så att alla kan läsa....Annars tror ju även de andra att barnen förväntas vara robotar....

Kram på er!

Kristin -idag-en-cool-morsa 8)
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är ingen "kritik" Kristin! Jag ville bara uppmärksamma att det går mycket enklare om man avdramatiserar saker och ting - det var tänkt som hjälp!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Inte kritik, råd i all välmening. Inte för gossens skull så mycket som för DIN. Livet ska va KUL! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag är lite allergisk mot begreppet HYSTERI :evil: Ja, lika allergisk som mot 5mm (se själva hemsidan).

Inget litet barn ska behöva skrika sig till sömns. Och inget litet barn - eller något stort barn eller någon vuxen människa - ska behöva bli hysteriskt, ohjälpt.

Vadå "vågar mig inte på buffning"? Du vågade dig på att få ett litet barn, eller hur?

Då vågar du dig också på att lära dig lugna effektivt och köra ut vargen.

Träna och läs på :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Följetongen går vidare.....

Efter att 2 16-lurar krånglat REJÄLT tog jag det säkra framför det osäkra och gick ut och gick med plutten i vagnen inför denna lur. Detta har jag gjort sedan i onsdags och det har inte varit några problem. Idag lade jag honom i sin säng 16.32. Han somnade in 10 minuter senare efter massvis med protester/frågor. Bara för att vakna lika frågvis 10 min senare :roll:. Jag ramsade på och i en "paus" sprang jag in och gick in i skådespelarrollen: "NÄ men ÄR du vaaaken????" ( :twisted: ).

Lite bakgrunds info för denna dag:

Junior vaknade 05.40 och roade sig själv fram till 06.30. Han sov m a o inte fram till 07. Totalt denna natt har han fått 10 h 40 min. Inför middagsluren skulle vi åka in till stan. Kom iväg sent och han sov 12 i stället för 11.30. Minus en halvtimme där. Efter 30 min i vagnen vaknade han (vanligt) och var vaken i ca 15-20 min (fick ligga kvar i vagnen bakom en filt. Frågade inget.). Hm.... minus ca 45 min där. Vi väckte honom 14.15 i stället för 14. Vi lade honom 16.30 för att sova i sin säng fram till 17 men sov bara 10 min. Totalt minus denna dag 2 h 15 min!

Kan detta vara orsaken till krånglet vid em-luren?

Huga, hur skall nattningen gå?????

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"