-->Vill hjälpa dottern, men trasslar jag till det!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Du är så duktig :lol: Och snart är du som folk också, pigg som en lärka :lol: :lol: Fast kanske inte riktigt än :oops: :oops:

Tycker inte om mjölkstockningen. Kör du värmemassage :?: En hårtork kan funka bra medan man masserar. Och varmt, varmt kring brösten :!: Fetvadd :?: Var rädd om dig :!:

Ramsa bara. Den där lilla skarven vid 20 min och 45 min efter påbörjad lur kan sitta i länge och du kanske behöver vagna, men börja alltid med ramsan först, nu när hon tar den så fint :wink:

Vagningen får du bara ta till om hon är verkligt ledsen. Och då ska den vara mycket rejäl och mycket, mycket kort - med lite skak efteråt - och så går du med ramsan. Bara en gång, annars fastnar du så lätt och då väntar hon sig snart så att säga kroppslig rörelse på natten också. Så ha vagnandet bara som verklig nödutväg :!:

Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart: Tack Anna för råd och stöd! :heart: Det betyder oerhört mycket! :heart: Blir alldeles rörd av din omtanke och ditt engagemang! :heart:

Mjölkstockningen har gett med sig nu. Har tyvärr blivit något av en expert, då jag haft stora problem med mjölkstockningar och bröstböld under de första 5 månaderna. Envis som synden har jag kämpat på :!: :twisted: :!:

Det fungerar redan bättre med dagslurarna. Jag hade nog fastnat en aning i vagnandet i tron om att hon inte skulle somna annars. Plockade fram tilliten till min lilla tjej igen och hon behöver inte alls all hjälp som hennes ömma moder prackar på henne! :oops: :roll: :oops: När hon somnar med ramsan, utan vagning tenderar hon att oftare sova över 20/45 min skarven själv! (Surprise! :mrgreen: )

Nyss när hon skulle sova förmiddag så ramsade jag och jag fick såna våldsamma protester att jag undrade vad som stod på! Inser då att jag ramsar nattramsan och byter raskt till dagramsan och hon somnar på andra versen! Förvirrad mamma :? och uppmärksam dotter :lol: :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:D Tänkte bara uppdatera lite! :D

Det går riktigt bra här! \:D/

Just nu brottas vi med :twisted: superförkylning, tandsprickning x2 och en liten släng av 8-månadersångest :twisted: tror jag! Men inga vargar i sikte! Jag är riktigt imponerad av min egen Attityd! :o :mrgreen: :o Under några dygn har läggning, nätter, mornar och dagslurar strulat en del, men jag vägrar att se några som helst problem! :!: Jag vaknar ju också oftare och har svårare att komma till ro om jag är täppt och hostig, men sova behöver jag ju ändå! Oftast har det räckt med ramsan, men jag erkänner, jag har faktiskt tagit upp henne då jag ansett att det verkligen behövts!!! Näsdroppar, upprätt läge en stund och rensa luftvägarna m.m. Jag har dock gjort det med inställningen, "det här måste vi göra nu och det inverkar inte på den vanliga ordningen och vi släpper INTE in några vargar" (och det har inte heller stört våra rutiner alls)! I natt sov hon gott hela natten, förkylning och tänder till trots och nu sover hon ute i vagnen.

Det känns så skönt att vi har de rätta verktygen att ta oss igenom sånt här utan problem! Ser framför mig hur nätterna skulle sett ut vid förkylning om jag inte kommit i kontakt med SHN-kuren (8-[ bära bära bära hela natten lång... ingen sömn i sikte och längre sjukdomsförlopp :?)!

:D KRAM KRAM KRAM :D
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Vad härligt att höra :D. Inte för att jag trodde något annat. Många syns mindre på forumet när allt går bra.

Jag ville bara passa på att tacka dig (självklart AW och alla andra också) för de råd och pepp du gav vid min första kris. Jag har gått tillbaka till den tråden ( http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5054 ) många, många gånger och, via den, till den här tråden också.

Nu går det jätte bra för oss också :lol: :lol: :lol:. Nätterna börjar sitta riktigt fint. Det är helt fantastiskt, det funkade för oss också :shock:. Allt hänger på attityden :wink:, utan den fungerar ju inga redskap! Fast jag vet detta och fast jag skrivit det till andra så kan den ibland vara så svår att uppbringa.

Kan berätta att min lille skrutt sovit sig genom 2 tänder. Har inte märkt något på honom, förutom att dem plötsligt fanns där. Sjukdom har vi ännu inte tampats med, men det du skriver ska jag ha i åtanke.

Oj, oj dax att väcka Nils!

Tack igen :lol:
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
ElinN

Inlägg av ElinN »

:D :D :D Jättekul att höra Lollo!!! :D :D :D

:!: Ja, vad gjorde man utan detta forum!??? :?: :roll: :?: Det känns så skönt att veta att man har stöd här!

:!: Håller med! Attityden är ALLT!

KRAM!
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart: Hej kära vänner! :heart:

Behöver lite hjälp att komma tillbaka till ordningen efter 6 dagars ordentlig :( magjuka :( :!:

Elicia, nu 8,5 månad gammal, har varit riktigt magsjuk, med hög feber, kräkningar och diarré. Hon är mycket bättre nu, men är fortfarande medtagen och äter bara smakportioner av risgröt, majspuré och mosad potatis, än så länge. Vill inte ha mer än några skedar (i vanliga fall en oerhört matglad tjej! :P ). Hon får majsvälling, vätskeersättning och lite amning i övrigt. Har fortfarande vätskebrist, som vi försöker återställa, kissar bara en gång om dagen. Men annars glad och leker och skrattar. :lol:
ElinN

Inlägg av ElinN »

ooops... skickade i väg... fortsättning kommer strax!
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart: Hej kära vänner! :heart:

Behöver lite hjälp att komma tillbaka till ordningen efter 6 dagars ordentlig :( magjuka :( :!:

Elicia, nu 8,5 månad gammal, har varit riktigt magsjuk, med hög feber, kräkningar och diarré. Hon är mycket bättre nu, men är fortfarande medtagen och äter bara smakportioner av risgröt, majspuré och mosad potatis, än så länge. Vill inte ha mer än några skedar (i vanliga fall en oerhört matglad tjej! :P ). Hon får majsvälling, vätskeersättning och lite amning i övrigt. Har fortfarande vätskebrist, som vi försöker återställa, kissar bara en gång om dagen. Men annars glad och leker och skrattar. :lol:

Idag har dagssömnen fungerat för första gången, hon sover just nu sitt andra 1,5 timmes pass för dagen, ute på balkongen.

Men nätterna har ju påverkats en del... Första nätterna sov hon i vår famn och vi matade med vätskeersättning var femte minut, men sen har hon sovit i sin säng och fått vätskeersättning/välling/amning plus blöjbyte ett par gånger per natt. Nu sover hon till klockan 5 utan problem, men då är det mega-bajsblöja. Jag har vid det uppvaknadet tagit upp henne och gett välling eftersom hon ligger på gränsen till uttorking. Nu när hon mår bättre "anser" hon att det är morgon efter blöj- och vällingproceduren... och klockan är som sagt 5, i stället för, 7.30 som det "står i schemat"! :mrgreen: :roll: :wink:

Hur tycker ni att vi ska gå tillväga? Så länge hon kissar dåligt tycker jag att vi ska ge vätska när hon vaknar, men vi kan troligen övergå till vatten snart, även om hon dricker mer av den goda vällingen! Några tips om hur vi kan ge lite vätska utan att hon vaknar till helt? Det har ju redan blivit en vana för henne at få komma upp kl 5, känns det som. :? Jag antar att det första steget är att INTE ta upp henne, utan ge vatten i sängen. Hoppas bara att bajsningen lugnar ned sig, eftersom hon varje morgon har bajsat igenom så det är ordentligt bajsigt i sängen. Man vill verkligen fixa i ordning det, så hon slipper sova i gegg och lukt! :roll:

:arrow: Lite tips och råd snälla :!:

:heart: KRAM :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:?: Snälla, finns det inte någon som kan hjälpa oss lite? :? Se inlägget ovan... Eller bara peppa? :wink: :?: :!:

Natten var jättejobbig hon vaknade massor och skrek och morgonen började kl 5... *trött* :sleep: Jag måste hjälpa mig och Elicia till god sömn igen, men det är så svårt att tänka konstruktivt när man är så trött! Maginfluensa tar hårt på mammas krafter oxå... :|

KRAM från trött och förvirrad mamma 8-[
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Oj, oj, oj vad jobbigt det där låter. Skönt att ni är på bättringsvägen :D .

Jag har tyvärr inga kloka råd att komma med vad gäller vätske- och bajsningsproblematiken. Jag har ingen egen erfarenhet av det. Kanske kan du söka på "Mat, mage, barnakropp"?!

Som du vet så är ju jag dessutom novis på SHN, du har ju hjälpt mig att fixa det :lol:! Det är därför jag vet att du har de rätta verktygen! Du kan ju det här (och Elicia också för den delen).

Om du absolut måste ta upp henne (jag hajjar precis om det är mega bajsigt) så gör det så snabbt som möjligt (det gör du säkert redan). Tänd inte och prata inte med henne och lägg ner henne sen som om det vore det självklaraste sak i världen. Blir hon arg är det ju OK - reagera får man ju, blir hon ledsen har du ju ramsan, blir det kris har du solfjädern/buffning!

Åh, det låter så lätt...Jag förstår om det är tuft när ni varit så sjuka, men är hon på bättringsvägen så kommer det gå jätte bra!

Hoppas du får några kloka råd från veteranerna.

Sköt om er! Stora kramar och tack :heart: Lollo och Nils

PS. ATTITYDEN DS.
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lollo0058 :D :wink: :lol:

Förstår att du är slut som artist (sovartist, mammaartist :!: ) och lilla barnet har haft en jättepärs.

Små barn som attackeras av vargen i form av riktigt otrevlig maginfluensa har ju inte ens en aning om att "invasionen" går förbi och att man blir frisk och glad igen en vacker dag, som inte är alltför avlägsen. Allt ställs på huvudet och några referensramar har man inte. Klart man blir både vettskrämd och olycklig inför detta obegripliga och hemska som händer med ens lilla kropp (och därmed med ens inte så lilla själ).

Naturligtvis vill man som öm förälder då trösta och ta upp och bära och låta sova i famnen osv. Det sorgliga är bara att man på köpet bekräftar för barnet att det verkligen är fara på färde. Därför tjatar jag om att man egentligen inte ska ta upp barnet ur sängen om det inte är för att fara till akuten. Man kan ge vätska, byta blöja, byta lakan, trösta och hålla om, peppa och lugna, allt - med barnet kvar i trygga sängen, som ska vara en fredad plats för vargar :!:

Nu hänger oron kvar och alldeles naturligt är det. Hon är inte helt sig själv ännu och vågar väl inte tro att hon ska bli det heller :roll: Du är trött och missmodig och orolig själv. Det går också att begripa, verkligen.

Men nu är det dags att återgå till ordningen. Det behöver alla och lilla älsklingen kommer att reagera med stor lättnad, när hon äntligen inser att faran är över och lilla livet sig likt. Lyssna och lär av Lollo :wink: :!:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:heart: Åhhh tack tjejer för att ni finns och för att ni bryr er och ger råd!!! :heart: Det behövde vi inför kommande natt! :heart:

Vargen är borta och det budskapet ska vi tryggt föra vidare till vår lilla älskling (som för övrigt är piggare och har kissat bra idag! :)) :!:

:sleep: Nu ska jag sova gott och ladda! :sleep:

KRAM
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ville bara kika in och lämna en liten rapport! :!:

Elicia är nu 9,5 månad gammal och överlag går det bra med sömnen. :D Hon vaknar ingen till flera gånger per natt och är oftast lätt att söva om med hjälp av ramsan om hon inte somnar om helt av sig själv. Hon har då och då en jobbig natt då hon är vaken ett par timmar :shock:, men de är allt mer sällsynta nu. :) Ibland vaknar hon och bara skriker rakt ut och är liksom i en annan värld. Vi har upptäckt att det enda som funkar då är att väcka henne ordentligt så hon kommer ur det tillståndet annars fastnar hon där och kan skrika hur länge som helst. Man får ruska om henne lite och sjunga nått glatt, typ "klappa händerna" så vaknar hon till och sen somnar hon om direkt! :sleep: (Tur att man har en påhittig man! :wink: )

Mornarna är fortfarande jobbiga till och från. De är oftast tidigare än planerat. Hon vaknar mellan 5 och 7 och vi lyckas aldrig få henne att somna om, även om hon vaknat 5. #-o Men vi kan få henne lugn i alla fall. Känns som vi har provat allt -backa backa backa, "mini-kura" med buffning etc. Hon får alltid pangramsa så fort hon vaknar. Känner mig osäker på vad man bör göra när hon vaknar för tidigt. :?

Hoppas på att få nått litet tips och ord på vägen! :wink: KRAM!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det finns egentligen bara ett råd här. Ta det lugnt :!:

Det är inte synd om henne, när hon fått allt hon behöver. Du har sjutton andra bebisar att ta hand om.

Läs på i Tips på vägen om tidiga morgnar och håll diig till det. Gör andra, sköna, betryggande säkra ljud i huset :wink:

Åkomman du lider av heter överkoncentration :cry: :roll: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"