-->Vill hjälpa dottern, men trasslar jag till det!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ElinN

-->Vill hjälpa dottern, men trasslar jag till det!?

Inlägg av ElinN »

hej...
Min dotter Elicia är 6,5 månad gammal och vi började med SHN kuren den 7 januari 2006. Vi hade redan kommit ganska långt med våra nätter efter hårt arbete på egen hand, så jag brukade inte amma förrän kl 5-6 och oftast vaknade hon inte en enda gång innan dess. Innan vi började styra henne vaknade hon väldigt OFTA och ville amma. Men på senare tid har hon vaknat runt 4 och kört 1-2 timmars vakenpass vare sig jag ammar eller inte, så nu tyckte jag att det var dags för HELA nätter! Jag har sedan hon var 4 månader gammal använt mig av en godnattramsa så hon är väl bekant med den, jag har dock inte använt den rätt (enligt SHN). Har även använt en form utav buffning redan innan jag började läsa om Anna Wahlgrens metoder.

Vår läggning bestod av återkommande rutiner på fasta tider, men med tonvikt på nedvarvning. Hon somnade ”själv” i spjälsängen den senaste tiden. Läggningen tog 10-30 min och blev ibland riktigt jobbig för oss båda. Slutade oftast med att jag stod böjd som en ostbåge över spjälsängen och ömsom buffade, ömsom ramsade, sjöng, gungade sängen, strök henne över kroppen… Stackars liten! Inga klara besked här inte om hur man kommer till ro och somnar själv (skäms lite… :oops: men jag gjorde faktiskt mitt bästa för att lugna och söva henne!). Sen sov hon oftast till 05.50, då hon kom över till oss, ammade och sov vidare till ca 7.30-8.00. Men på senare tid började hon i stället vakna kl 4 och köra ett vakenpass (ömsom glad och lekfull ömsom skrikig och gnällig) på 1-2 timmar.

Jag läste på massor om SHN innan vi började (kanske inte tillräckligt?) och tyckte den stämde väl överens med hur jag egentligen vill ha det, har bara inte hittat rätt själv. Starkt motiverade började vi (min sambo är också med på detta fullt ut) med SHN kuren för 4 dagar sen.

Nattningen går nu mycket bättre. Vi ser till att hon skrattar ordentligt :lol: , sen ramsar jag och går ut. Hon sväljer ramsningen med hull och hår! Det tar ca 15 min för henne att somna, men hon är inte ledsen. Hon frågar då och då om allt är OK och jag ramsar övertygande tillbaka!

Hon vaknar sen ganska ofta, varje till varannan timme, men somnar om vid ramsning. Hon vaknar mycket oftare nu än innan kuren började. Innan kuren började, vaknade hon inte alls före kl 04, men nu vaknar hon ofta och ”kräver” ramsning för att somna om. Kan jag ha gjort något fel som fått henne att tro att hon inte kan somna om själv utan ramsa? Förut kunde hon ju det… Kan det vara så i början av kurning att det blir värre än innan?

Hennes vakenpass kl 4-6 har vi nu förskjutit till 05.50 då hon vaknar ordentligt och är vaken ca 40 min, sover sen i 5 minutersintervall fram till väckning kl 7.30. Hur ska man förhålla sig här? Är det OK att buffa för att få henne att komma till ro, eller är det bara ramsning som gäller på det här stadiet? Hon är så orolig och upprörd och trött innerst inne!!!

Dessutom har hon börjat strula med dagsömnen. Innan kurstart sov hon som en klocka 45 min på fm (10-10.45) och 1,5-2,5 timme på em (från kl 13). Nu vaknar hon efter 30 min både fm och em och är omöjlig att söva om. På em somnar hon om först efter över en timmes försök till omsövning (ramsa, vagna). Och detta funkade så bra förut!!! Vad har hänt nu? Är det vanligt att det börjar strula såhär i början av kuren eller tror ni att ag gör något fel? Det känns som jag har trasslat till det för henne och jag känner mig så maktlös när jag inte kan få henne att sova på dagen längre! Har ni något tips!? Börjar känna mig ledsen och värdelös och tvivlar på mig själv just nu. Skulle verkligen behöva er erfarenhet SHN-mammor och pappor!!!! När vi började kura flyttade jag förmiddagspasset till 9.30, men börjar undra om det var dumt, det är kanske är bättre att flytta fram det till 10 igen? Känner mig förvirrad! :?

Är det för tidigt att prata om problem redan? Kände i alla fall att det var lika bra att ta upp det här redan nu, så man kan få tips och råd och kan rätta till eventuella misstag direkt!

TACKSAM för all hjälp jag kan få!!!! KRAM!

Elicias dag

7.30: vakna
8: amning
9.30: sova 45 min
10.30: mellis, banan eller liknande
12: ca 1,5 liten burk mat/hemlagat + frukt
13: sova 2 timmar ute
16.: amning + ca 0,5 burk majspuré eller gröt
19: Havregröt, på 1,8 dl vatten + frukt efter
19.30: nattblöja och pyjamas på, mys, bus och skratt
19.45: Lägger i spjälsängen, ramsar (somnar på ca 15 min)
Senast redigerad av ElinN den fre 10 mar 2006, 18:45, redigerad totalt 4 gång.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Hej Elin och välkommen hit!

Nu är jag också novis på området, men ska försöka bidra med mina tankar och så hoppas vi på att du får bättre svar av ngn mer erfaren :wink:

Jag läste på massor om SHN innan vi började (kanske inte tillräckligt?)
:arrow: Frågan är om man någonsin kan läsa tillräkligt :wink: Jag tycker att även om jag vet vad som står så läser jag in nya saker i det som står iom att min erfarenhet ändras. Därför är detta forum så otroligt bra just för att man kan ta upp och lyfta sina problem och få sina ideer granskade av andra istället för att experimentera vilt med sina barn.. För det är ju så vi gjort både du och jag - och många andra - att vi i jakt på det perfekta familjelivet experimenterat alldeles för mycket och gjort våra stackars barn oroliga etc :!:

Nattningen går nu mycket bättre.
:arrow: GRATTIS, In med ännu mer skratt och mat samt våga släppa lite mer på ramsningen - hon behöver inte ha svar Varje gång hon frågar - se bara till att du är noga med att bekräfta när hon håller på att somna in.

Hon vaknar sen ganska ofta, varje till varannan timme, men somnar om vid ramsning. Hon vaknar mycket oftare nu än innan kuren började. Innan kuren började, vaknade hon inte alls före kl 04, men nu vaknar hon ofta och ”kräver” ramsning för att somna om. Kan jag ha gjort något fel som fått henne att tro att hon inte kan somna om själv utan ramsa? Förut kunde hon ju det… Kan det vara så i början av kurning att det blir värre än innan?
:arrow: Jag har ju läst flera trådar där det frågas om samma sak, så visst måste det vara ganska förekommande fenomen :wink: Jag tror på samma sak där, vänj henne inte med att du ramsar varje gång hon vaknar

Hennes vakenpass kl 4-6 har vi nu förskjutit till 05.50 då hon vaknar ordentligt och är vaken ca 40 min, sover sen i 5 minutersintervall fram till väckning kl 7.30. Hur ska man förhålla sig här? Är det OK att buffa för att få henne att komma till ro, eller är det bara ramsning som gäller på det här stadiet? Hon är så orolig och upprörd och trött innerst inne!!!
:arrow: Det här problemet har vi också var och varannan natt fortfarande. Tänk buffning vid absolut kris

Dessutom har hon börjat strula med dagsömnen. När vi började kura flyttade jag förmiddagspasset till 9.30, men börjar undra om det var dumt, det är kanske är bättre att flytta fram det till 10 igen?
:arrow: Är hon van att sova 10 och det har funkat kan inte jag se någon idé att flytta det sovpasset.

Börjar känna mig ledsen och värdelös och tvivlar på mig själv just nu.
:arrow: Inte alls, du har ju kommit en bra bit på väg (Kan tillägga för andra som läser detta att jag "känner" Elin sedan innan och vet hur jobbigt hon haft det, samt hoppas verkligen hon får bra hjälp av er andra här på forumet eftersom det var jag som "lurade hit henne" :wink: 8) ) Det går upp och ner för alla två steg fram och ett tillbaka :!:

Kände i alla fall att det var lika bra att ta upp det här redan nu, så man kan få tips och råd och kan rätta till eventuella misstag direkt!
:arrow: Helt rätt tänkt, nu kommer både Elicia och ni föräldrar sova som bara... :wink:

*Fortsatt lycka till*
Annelie
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
ElinN

Inlägg av ElinN »

:D :D :D :lol: :lol: :lol: :P :P :P :lol: :lol: :lol: :D :D :D

Tjoho!!! Vilken underbar natt!!! *jublar och dansar*

Tack för svaret A lie!!! Läste på lite ytterligare igår och bestämde mig för att LITA på min lilla snutta!

Använde ramsningen sparsamt vid nattning och lät henne sedan reda ut det själv när hon vaknade till på natten -och TÄNK DET GJORDE HON!!! :) :o :D Ramsade en gång under natten och buffade INGEN gång! Hon sov utan att ställa en enda riktig fråga (jag är mer lyhörd för vad som ÄR frågor nu) till kl 7!!!! Kan inte tro det! Sen låg hon vaken och nöjd i sin säng tills jag gjorde gomorron med stort ståhej kl 07.30!

:heart: TACK Anna Wahlgren! Känner enorm tacksamhet! *får en tår i ögonvrån* :heart:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

GRATTIS ELIN :!: och Elicia med för den delen till er KANONNATT :!: :!:
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D TAck, A lie :D och pris och beröm, ElinN :lol: Nu kom du på det :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ElinN

Inlägg av ElinN »

8-[ 8-[ 8-[ Vargen är tillbaka... 8-[ 8-[ 8-[

De senaste 2 nätterna har Elicia vaknat vid sin gamla amningstid 05.45 och varit riktigt riktigt ledsen. :cry: Det är så svårt att höra henne så och jag blir så LEDSEN... :cry: Hon har sedan somnat om och sovit i 5-10 minuters intervall fram till Gomorron kl 07.30, om jag hjälpt henne till ro med buffning och ramsning.

Jag har gått in för mycket och vänt henne, lagt tillrätta, buffat etc tror jag :oops:, men det är ju så svårt att hålla sig utanför rummet när hon är så LEDSEN. Jag vill ju väl, men nu har jag läst igenom allt igen och verkligen studerat "tips på vägen". Jag vet att jag måste begränsa trafiken. Men varför vet jag det när jag går och lägger mig, men inte i :sleep: trötthetens töcken :sleep: på morgonkvisten? Då "måste" den ömma modern i mig trösta i stället för att verkligen hjälpa älsklingen långsiktigt. Men jag tar i alla fall inte upp henne (stort steg för mig...)

Ville bara skriva en lägesrapport, behöver nog lite stöd (och skäll [-X ) tror jag...

Men det är ju fantastiskt att nattningarna funkar så bra!!! Behöver oftast inte gå in alls efter godnattramsan och inte ramsa mer än högst en gång som påminnelse. Och inte är hon det minsta ledsen då! Somnar trygg och nöjd! :heart: Suger åt mig av det goda och samlar kraft inför kommande nattens eventuella vargmotning!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ajaj, du MÅSTE mota ut vargen - din egen (eller dina egna, hur många de nu är, det tycks vara ett litet gäng :evil: ). Fö så länge du tänker i termer av trösta, vidarebefordrar du din oro, bekräftar faran, förvirrar lilla älsklingen (för att inte säga SKRÄMMER) och ställer verkligen till det.

Läs på i Tips på vägen om tidiga morgnar och gör precis som det står där - varken mer eller mindre. Det är inte så konstigt, vet du - även i morgondimman borde du kunna den läxan, om du bara lär dig den :!:

Och sist men inte minst - TÅLAMOD :!: Det går ju så strålande och du sköter dig som en dröm och lilal barnet svarar som en ängel (när hon bara får betryggande ledning), så vad mer kan du begära än att tåget fortsätter köra framåt :?: Rom byggdes inte på en dag :!:

Mer gräl kan jag inte uppbringa för jag riktigt känner hur bra lilla älsklingen börjar ha det :wink: :lol: Pris och beröm :!:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Åhhh Anna, jag vet... :oops: du har så rätt i allt som vanligt!!! :wink: Tack för att du tog dig tid att gräla lite på mig! Läste på IGEN och jobbade upp Attityden!

I natt sov Elicia som en liten prinsessa! Dagen var överfylld av mat, frisk luft och skratt! Hon ställde en fråga vid 3-tiden, och hennes mor svarade på avstånd att allt var bra och att det fortfarande var natt. Nöjd med svaret tystnade hon på andra versen och somnade om. Hon sov förbi sin "natt-vaks-tid" vid 6 (men gissa vem som låg vaken och tyst prisade sin underbara dotter i tankarna!!? :) :roll: :)). Hon vaknade först vid 06.30, och låg då nöjd och pratade med täcket ett tag, sen vände hon på sig själv och tog sig en liten lur för att sedan vakna nöjd och glad en stund senare och fortsätta sin ensamlek i sängen. Plockade upp min lilla Snutta kl 07.15 (utnyttjade marginalkvarten när hon var så nöjd). DET GÅR FRAMÅT!

Måste bara berätta om förmiddagen också. Under tiden för hennes förmiddagslur befann vi oss i bilen. Ett par minuter före lur-dags gäspade älsklingen, fick en dagsramsa inkl. bekräftelse som svar på detta, vände bort huvudet och somnade på klockslaget! =D>

KRAM!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :D Så ska det se ut :D Pris och beröm :lol: :lol: :lol: Och pussa på lilla älsklingen på lilla näsan från mig :wink:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:lol: :lol: :lol: :) :) :) :lol: :lol: :lol: :) :) :) :lol: :lol: :lol:

TACK Anna! Här ska pussas på näsan!

Denna natt har varit ännu bättre! WOW! Något oroligare vid nattning och vaknade efter 45 resp. 90 minuter och frågade några arga och ledsna frågor. Jag gick inte in och hon tog till slut ramsan och somnade om. Sen sov hon i streck till 07.10, tog ramsan på andra versen och somnade om. Sov en liten stund till, vaknade nöjd och glad och låg och pratade i sängen till 07.30 då vi gick in och gjorde gomorrron. En perfekt natt!!!! :) FANTASTISKT!

Jag marknadsför SHN kuren till alla jag känner med mörka ringar under ögonen! :sleep: Den är ju fantastisk, men det vet ni ju redan! :wink: Tål dock att upprepas! KRAM!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad glad jag blir :D Njut nu av livet och ifrågasätt aldrig lilla älsklingens goda nattsömn så gör inte hon det heller :wink: Ingen trafik, alltså - det är ramsan som gäller. Ni är så duktiga :lol: :lol: :lol:

Snart går du in i zombieperioden... Och alla de med mörka ringar under ögonen kommer att fråga DIG varför DU är så trött... "Du får ju sova nu!" - "Just därför", är svaret :lol: :lol:

Men sedan, så... :!: :lol:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:? :roll: #-o I natt var en jobbig natt igen, efter flera bra nätter. Hon vaknade många gånger och låg och kryptränade argt... Somnade om på ramsa och ibland tillrättaläggning. Mellan 06.20 och 07.24 var hon vaken och ledsen. Ville nog sova, men kunde inte komma till ro. Kröp och kröp även om jag la tillrätta. Hon somnade tillslut efter buffning och bestämd strykning längs kroppen. Ramsan räckte inte. 8-[ Jag var nog lite tidig med att gå in. :oops: Borde litat på att hon skulle ha rett upp det själv. :oops: Måste avvakta längre nu i natt om hon vaknar mycket igen! Ger mig själv lite skäll! [-X :evil: [-X

Hennes pappa väckte henne kl 07.44 och hon var inte sugen på att vakna då...

:!: Jag ser detta som en sista djupdykning och att vi från och med nu kommer sova som stockar allihop! :sleep:

:!: dagssömnen funkar toppen! Idag fick jag henne tom att somna inne i spjälsängen för första gången! Hon sover vanligen ute på balkongen i vagnen, men nu var det dels väldigt snöigt och blåsigt och dels ville jag se om (att!) det fungerade att få henne att sova dagsömn i sängen! Känns skönt att det fungerar så bra! :D

:heart: KRAM :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Du har svaren själv :wink: Mindre trafik - helst ingen alls :!: och mera Attityd alltså.

Håll inte på med strykningar över ryggen. Det är rörelse. Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Det är därför solfjädern är statisk :wink:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:wink: Två steg fram och ett steg tillbaka... :wink:

... så har det varit här sen senaste uppdateringen! NU är det riktigt bra och så ska det förbli! :thumbsup:

Har känt mig oerhört trött och nedstämd och inte riktigt orkat skriva. Jag gick mycket riktigt in i :sleep: zombieperioden :sleep:, som du förutspådde, allas vår kloka supermamma Anna!!! Men nu är jag på väg tillbaka om bara den här otäcka mjölkstockningen kan ge med sig!

Nätterna går JÄTTEBRA =D>! Min lilla älskling sover så gott så gott! Vaknar alltid efter första 45 minuterna, men somnar snabbt om efter påminnelse/bekräftelseramsa. Vaknar sen ungefär en gång per natt (ibland sover hon hela natten!) och då räcker ramsning från vårt rum så gott som alltid för att hon ska somna om. Hon håller på att lära sig krypa -något hon tar med sig in i sömnen- hon börjar krypa i mer eller mindre sovande tillstånd och gruffar argt för att hennes sömn blir störd! Då får man -om hon inte kommer till ro själv utan blir ledsen- lägga tillrätta så sover hon på 3 röda! Men nu stålsätter jag mig verkligen och springer inte in och stör i onödan!!! =D> *nöjd med mig själv* =D> Smyger in efter 10 minuter och rätar ut hennes små ben från krypställningen, stoppar om och ler ömt... :heart: Sen vaknar hon 20-40 innan Gomorron tiden, men då fungerar ramsan och hon somnar ibland om och ibland ligger hon och pratar för sig själv tills vi stormar in och gör Gomorron!

Dagssömnen går det upp och ned med kan man säga! Kämpar på med att får henne att sova sina pass. I förra veckan sov hon bara 20 min fm och 20 min em, vid ett par tillfällen, trots vagnande och promenerande över såväl äkta stock och sten som falsk i form av balkongtröskeln. Har läst i andra trådar här på forumet och försökt inhämta information och tips. Vill inte revidera schemat ännu, för hon behöver egentligen den planerade sömnen och vissa dagar går det ju så bra! Vi fortsätter kämpa. Kom gärna med tips på hur jag ska få henne att inte vakna/somna om efter 20 resp. 45 min!

Idag ser schemat ut så här

7.30: vakna
8: 150 ml välling + amning
10 -11.30: sova 1.5 timme ute
12: ca 1,5 liten burk mat/hemlagat + frukt
14-15.30: sova 1.5 timme ute
16: amning + ca 0,5 burk majspuré eller gröt
19: Mild fullkornsgröt, på 1,8 dl vatten + frukt efter
19.30: nattblöja och pyjamas på, mys, bus och SKRATT
19.45: Lägger i spjälsängen, ramsar (somnar på ca 5-15 min)

Och så återigen! TACK för dessa härliga nätter av underbar sömn för mig och Elicia! Vi mår så gott av det båda två! Och TACK för Skrattet till go'nattet! Våra kvällar slutar så härligt nu!

Massor med KRAMAR!
:heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Du är så duktig :lol: Och snart är du som folk också, pigg som en lärka :lol: :lol: Fast kanske inte riktigt än :oops: :oops:

Tycker inte om mjölkstockningen. Kör du värmemassage :?: En hårtork kan funka bra medan man masserar. Och varmt, varmt kring brösten :!: Fetvadd :?: Var rädd om dig :!:

Ramsa bara. Den där lilla skarven vid 20 min och 45 min efter påbörjad lur kan sitta i länge och du kanske behöver vagna, men börja alltid med ramsan först, nu när hon tar den så fint :wink:

Vagningen får du bara ta till om hon är verkligt ledsen. Och då ska den vara mycket rejäl och mycket, mycket kort - med lite skak efteråt - och så går du med ramsan. Bara en gång, annars fastnar du så lätt och då väntar hon sig snart så att säga kroppslig rörelse på natten också. Så ha vagnandet bara som verklig nödutväg :!:

Pris och beröm :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"