Min dotter Elicia är 6,5 månad gammal och vi började med SHN kuren den 7 januari 2006. Vi hade redan kommit ganska långt med våra nätter efter hårt arbete på egen hand, så jag brukade inte amma förrän kl 5-6 och oftast vaknade hon inte en enda gång innan dess. Innan vi började styra henne vaknade hon väldigt OFTA och ville amma. Men på senare tid har hon vaknat runt 4 och kört 1-2 timmars vakenpass vare sig jag ammar eller inte, så nu tyckte jag att det var dags för HELA nätter! Jag har sedan hon var 4 månader gammal använt mig av en godnattramsa så hon är väl bekant med den, jag har dock inte använt den rätt (enligt SHN). Har även använt en form utav buffning redan innan jag började läsa om Anna Wahlgrens metoder.
Vår läggning bestod av återkommande rutiner på fasta tider, men med tonvikt på nedvarvning. Hon somnade ”själv” i spjälsängen den senaste tiden. Läggningen tog 10-30 min och blev ibland riktigt jobbig för oss båda. Slutade oftast med att jag stod böjd som en ostbåge över spjälsängen och ömsom buffade, ömsom ramsade, sjöng, gungade sängen, strök henne över kroppen… Stackars liten! Inga klara besked här inte om hur man kommer till ro och somnar själv (skäms lite…
Jag läste på massor om SHN innan vi började (kanske inte tillräckligt?) och tyckte den stämde väl överens med hur jag egentligen vill ha det, har bara inte hittat rätt själv. Starkt motiverade började vi (min sambo är också med på detta fullt ut) med SHN kuren för 4 dagar sen.
Nattningen går nu mycket bättre. Vi ser till att hon skrattar ordentligt
Hon vaknar sen ganska ofta, varje till varannan timme, men somnar om vid ramsning. Hon vaknar mycket oftare nu än innan kuren började. Innan kuren började, vaknade hon inte alls före kl 04, men nu vaknar hon ofta och ”kräver” ramsning för att somna om. Kan jag ha gjort något fel som fått henne att tro att hon inte kan somna om själv utan ramsa? Förut kunde hon ju det… Kan det vara så i början av kurning att det blir värre än innan?
Hennes vakenpass kl 4-6 har vi nu förskjutit till 05.50 då hon vaknar ordentligt och är vaken ca 40 min, sover sen i 5 minutersintervall fram till väckning kl 7.30. Hur ska man förhålla sig här? Är det OK att buffa för att få henne att komma till ro, eller är det bara ramsning som gäller på det här stadiet? Hon är så orolig och upprörd och trött innerst inne!!!
Dessutom har hon börjat strula med dagsömnen. Innan kurstart sov hon som en klocka 45 min på fm (10-10.45) och 1,5-2,5 timme på em (från kl 13). Nu vaknar hon efter 30 min både fm och em och är omöjlig att söva om. På em somnar hon om först efter över en timmes försök till omsövning (ramsa, vagna). Och detta funkade så bra förut!!! Vad har hänt nu? Är det vanligt att det börjar strula såhär i början av kuren eller tror ni att ag gör något fel? Det känns som jag har trasslat till det för henne och jag känner mig så maktlös när jag inte kan få henne att sova på dagen längre! Har ni något tips!? Börjar känna mig ledsen och värdelös och tvivlar på mig själv just nu. Skulle verkligen behöva er erfarenhet SHN-mammor och pappor!!!! När vi började kura flyttade jag förmiddagspasset till 9.30, men börjar undra om det var dumt, det är kanske är bättre att flytta fram det till 10 igen? Känner mig förvirrad!
Är det för tidigt att prata om problem redan? Kände i alla fall att det var lika bra att ta upp det här redan nu, så man kan få tips och råd och kan rätta till eventuella misstag direkt!
TACKSAM för all hjälp jag kan få!!!! KRAM!
Elicias dag
7.30: vakna
8: amning
9.30: sova 45 min
10.30: mellis, banan eller liknande
12: ca 1,5 liten burk mat/hemlagat + frukt
13: sova 2 timmar ute
16.: amning + ca 0,5 burk majspuré eller gröt
19: Havregröt, på 1,8 dl vatten + frukt efter
19.30: nattblöja och pyjamas på, mys, bus och skratt
19.45: Lägger i spjälsängen, ramsar (somnar på ca 15 min)