Behövs hel kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sagasmamma

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Sagasmamma »

Grattis till framstegen!
Tycker det verkar klokt att ge din morgonstrategi en vecka, det skall jag kommma ihåg. Just nu vaknar han inom marginalkvart, men när natten blir bättre är det väl inte osanolikt att jag får användning för tipset :)

Jag har haft svårt att få till solfjädern själv med krumbuktande bebis, har löst det genom att buffa ett par varv tills han ligger lugnt och solfjädra sen och om han liksom slingrar ur min solfjäder har jag gett ett par korta bestämda buff och sen solfjäder igen, då brukar han ge sig och ligga lugnt. Det är nog inte helt enligt boken men det funkar för mig. (När jag kurade storasyster fick jag inte till solfjäder utan att det blev rena slagsmålet först, men jag vågade inte buffa för jag var så rädd att göra fel...denna gången gör jag det som funkar)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Yess!

Fin pepp av Sagasmamma!! :)

Det är en konst att hitta sina egna lösnignar som fungerar för en själv och inte fastna i en rädsla att göra fel. Det påverkar ju attityden direkt - hellre göra tveklöst fel än fumligt rätt ;)

Angående mornarna skulle jag begränsa trafiken till rummet. Måste man gå in för att barnet är otröstligt ledset och hakat upp sig i sin klagolåt, gå då in och solfjädra lääänge tillls barnet tom sover. Nyckeln till tidiga mornar verkar vara att få till en omsomning så att kroppen fattar galoppen.
För övrigt gäller Pangramsa - Bestämd till tonen, och ja tom lite hög i volym. Sedan inget mer. Klassisk musik hjälper många.
Och som du sa själv välj en stratego och kör med den i mist en vecka. Så kan du utvärdera om det verkar funka :)

Snyggt jobbat med nätterna och läggningarna!! =D> :heart:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej igen!
Nu är det 11 nätter sedan vi kurade om och det har gått över förväntan, vi är så glada! Igår kväll smet minstebror in i sitt rum före kvällsbuset och drog i spjälorna på sängen för att komma upp! Jag blev sååå lycklig! Precis detta jag längtat efter vid läggningen, att han ska vara GLAD och LÄNGTA dit!

De lite för tidiga morgornarna har inte gett med sig än dock. Jag kan inte se hur jag ska kunna få honom att somna om. Han vaknar som regel 60 min/45 min för tidigt och pratar då glatt en bra stund innan han blir sur för att det inte blir morgon. Surheten börjar ca en halvtimme före egentlig morgon, men det har gjort att jag har behövt använda marginalkvarten varje morgon de senaste 5 dagarna. Jag skulle så gärna vilja VÄCKA honom! Detsamma gäller dagslurarna. Bara en gång har jag kommit in för att väcka, och precis då satte han sig upp i sängen och blev inte ens då helt väckt av mig.
Jag känner att detta gör att han inte helt känner sig avslappnad i att "mamma har koll på när det är morgon/färdigsovet på dagsluren" eftersom det oftast blir lite morr innan jag kommer. (dock går jag alltid in när det är tyst).

Pangramsan på morgonen (då kl är ca 06.10) sätter nästan igång honom mer att prata upplever jag. Imorse beslöt jag mig därför att inte parkera utanför hans rum vid sextiden för att kunna leverera ramsan vid pip, utan låg kvar i min säng med halvstängd dörr och intalade mig själv att han skulle sova till sju... :wink: Halv sju hörde jag att han gnällde/småskrek, vilket kan ha föranletts med småprat som jag inte hörde. Jag gjorde husljud och läste bok för storebröderna(som oxå hade vaknat..) innan jag fick göra morgon för en sur pojk lite för tidigt mot vad jag önskat..
Vad tror ni? Han känns så pigg när han pratar på mornarna bara! men jag kan hålla med om att jag under förmiddagen märker att en extra timmes sömn på morgonen hade gjort honom piggare då!
Han har ju under en stor del av sitt liv vaknat ganska tidigt, så jag förstår att jag måste ge det längre tid, absolut. Undrar bara hur ni kloka mödrar som jobbat med tidiga mornar har gjort. Har ni bytt strategi ibland?
Just att få honom att somna om, det är mitt klur :?: :?:

Tack!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!:-)
Jag tycker du gör helt rätt som stannar i sängen på morgonen. Babbel och trevligt prat ramsar jag inte alls . vill han vara lite sur 30 min före god morgon så är det upp till honom.;-) det är ju ingen vargtimme vi snackar här . låt honom hållas och gör GLAD morgon som vanligt klockan 7. Ta u

Ni är ändå rätt nykurade, jag tror mornarna ger sig om ett tag och annars kanske det är dags för schemajustering snart? Men Babbel är ingen katastrof och att inte sova varje minut är heller ingen katastrof . huvudsaken att liten har förutsättningarna att sova. :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack Jenny för de lugnande orden angående morgonarna!

Natten som var gav repris på hans tidigare mönster senaste halvåret, alltså med ett låååångt vakenpass på natten.
Han vaknade strax före 01 och gnällde direkt. Jag avvaktade, men började sedan knarra i trappan, spola i toan å så, hjälpte inte. Efter en stund gav jag en betryggande ramsa som han lyssnade kort på, men gnällde mer strax efteråt igen. Drygt tio minuter och två bekräftelseomgångar senare nöjder han sig och är tyst och jag lägger mig. MEN nu är det som tidigare... Jag hör småljud med jämna mellanrum som vittnar om att han inte har somnat. (inget gnäll, skrik eller prat dock) Jag ligger och väntar på en lång tystnad så jag kan gå in och lägga på täcket igen. Men efter 35 minuter och ingen omsomning vad jag förstår så brister han ut i ett gnäll som i mina öron låter som "mamma nu har jag försökt somna men jag kan inteeeeeee". Jag gör mer husljud - fortsatt gnäll - en ny ramsa - mer gnäll -gråt -lessen -snabbt tillrättalägg -tyst direkt men arg när jag ramsar ut - jag börjar städa undan tågbanan högljutt i lekrummet utanför, oj vad rent det blir - gnällgnäll - hämtar maken och kräver mentalt stöd :wink: , vi börjar småprata och strax därefter tystnar han och får bekräftelse. En dryg halvtimmes klagan belv det här.

Jag känner mig då lite frustrerad... detta mönster är såååååå fastgjutet i honom verkar det som. Oavsett min attityd!? Jag gjorde minimalt med trafik, höll mig utanför och peppade i tanken och ja ni vet, han försökte ju verkligen somna om den där "mellan-halvtimmen". Men NÅGONTING stör honom...
Jag låg ju i sängen hela den halvtimmen så nån överkoncentration tycker jag mig inte ha hamnat i :?:
Är det nån som känner igen detta? Innan denna natt sov han 4 hela men lite för korta nätter, före det var det en liknande natt som denna men inte lika länge vaket. Och innan det 3 hela nätter.
Ungefär så här var det ju för oss under flera månader innan vi kurade om då vi tappat bort oss helt och börjat ta upp och så.
En/två gånger i veckan hade han "långevaket" på natten.

Jag vill verkligen tro att det ska gå för honom att somna om snabbare och inte behöva blir så frustrerad som jag märker att han är när det gått en timme och han ännu inte har somnat.

Jag vet att jag ältar detta... men jag vill bara få detta att funka!
Kram till er alla som ger så av er tid!!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Jag tycker att ni jobbar fantastiskt bra! :D
Du använder de verktyg du har på ett bra och väl övervägt sätt, så mer kan du inte göra på det planet.
Hur ser erat schema ut? Som Manfred10 var inne på så kanske det är dags för en schemajustering?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!

Tack Norahs mamma för peppningen. Jag känner som du skrev, jag kan inte göra mer än det vi gör just nu!
Efter mitt förra inlägg sov han 4 HELA nätter, till sju eller nästan sju och jag har fått väcka honom två mornar och vid middagsluren två gånger oxå. Häftigt! Han är nöjd vid varje läggning och det är så oerhört mycket värt!

Natten som var nu hade han åter ett långt uppvak. 03.30-ca 04.30. Jag gjorde precis om tidigare (avvakta, husljud, ramsa som gav tystnad i resultat, mer husljud, lägga mig, ramsa igen, mer husljud bekräftelse, lägga mig, hör att han stånkar till och från men somnar tillslut) och jag upplevde än mer kommunikation med honom i natt faktiskt. Han försöker somna, men som sagt, det tar iblad en liten stund. för honom.
Han vaknade åter kl 06 och skrek till (vilket förvånade en mycket groggy mamma;) men jag pangramsade och sen sov han till två minuter före sju.
Jag känner mig lugnare nu ändå, för även om han kommer ha vissa sådana här nätter, så känner jag ändå att det jag gör/inte gör är det bästa för honom.

Angående schema tror jag inte det behöver förändras, men så här är det:
07.00 Godmorgon
07.30 Frukost
09.45 liten frukt i uteleken
11.30 lunch
12.00-13.30 sova i sängen
14.30 mellis
17.30 middag
18.30 gröt
19.00 sova

(ute för det mesta både fm och em och är med oss i allt vi gör när han inte hellre väljer att leka själv)

Jag jobbar på vidare, framstegen är ju ändå jättestora känner jag. De glada läggningarna där han bara VILL komma ner i sängen och fnissar när man pussar godnatt är ljuvligt! Jag är så tacksam för det!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Härligt att läsa att det gått så bra för er! :heart:

Det är precis som du skriver att kommunikationen blir hela tiden bättre och du kan lägga mer och mer ansvar på honom för hans uppvak - han klarar det själv :)
Vanan att vakna kan sitta kvar en tid, men jag vågar förutspå att uppvaken blir färre och färre och att han somnar om snabbare :)

schemat ser jätte bra ut och underbart att ni är ute så mycket!

Jobba vidare med samma fina stil! =D>
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej alla!

Det är fantastiskt vad gott det gör för en familj när man får sova :D !
En hel vecka har nu både dags-sömn och nätter varit utan anmärkning - och detta trots förkylning...
Tack, tack, tack du kloka upphovskvinna att du har utformat detta fantastiska verktyg för sömn och njutning!
Och tack alla ni som outtröttligen stöttar oss vilsna och slitna mödrar och fäder när vi tappar bort oss (och vår attityd!)

Har lärt mig väldigt mycket under denna omkurning måste jag säga. Och det är VERKLIGEN så som ni så ofta skriver; Man kan inte läsa på för mycket om detta, och man kan INTE göra detta utan attityd av självklarhet...Att sova behöver vi alla :sleep:

Nu känns livet plötsligt ljust! Nu njuter vi allihop av livet och och har en trygg verktygslåda med oss för framtida nätter.

Godnatt gonatt, sov så gott! :D
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Vilken härlig läsning!! :D :mrgreen: =D>
Dela gärna med dig genom att skriva några rader i "livet efter kuren" HÄR

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!

Nu behöver jag lite support igen!
Sedan jag skrev senast så har det som längst gått en vecka utan uppvak. När uppvaken kommer, har det fortfarande tagit ca 1,5 timme innan han somnat om. Jag har gjort som tidigare, avvaktat i det längsta, gjort husljud och sedan ramsat när jag egentligen är ifärd med att gå in. För en dryg vecka sedan blev jag lite paff för han vaknade och ill-skrek och vrålade "mammaaaaaaaaaaaaa". Nu när han är så pass stor och verkligen ropar på mig skapar detta en kluvenhet i mig. Jag stålsätter mig verkligen för att inte rusa in och "rädda" honom. Försöker tänka, vad är det han behöver egentligen, jo sova, hur lugnas han bäst?
Jag fick den natten ändå lägga tillrätta två gånger, vilket var ovanligt, men det var verkligen inte rätt på annat sätt.
Jag har alltid lugnt ramsat mig ut, och inte dröjt kvar i rummet.
Nu har det även varit två kvällar irad som unge herrn efter utramsningen vid läggning väntat några sekunder och sedan brustit ut i hög klagan! Detta var mer än en månad sedan det hände! Även här blev jag ställd, vad var detta nu?
Tänker att hela tiden ge lugna svar oberoende av hur mycket frågor han ställer.
Igår när han som sagt för första gången på länge brast ut i gråt när jag gått ut gick jag in efter en liten stund för att se om det var gosenallen som inte fanns med eller vad? Två gånger gick jag in i går kväll och han somnade efter 25 min ca.
Ikväll gick jag in en gång och la ner, pussade i nacken och ramsade mig lugnt ut. Det var ca 20 min klagan. Och nu i skrivandets stund har jag hört småyl efter bara en knapp timmes sömn.

Jag har ju verkligen bestämt mig för att komma imål med den goda sömnen. Är jag verkligen det? När det kommer nya "fnurror" innan jag hinner andas ut? När jag skrev senaste inlägget så kände jag verkligen att vi var färdigkurade. Han kan detta nu. Men vari ligger problemet att det har blivit sämre sömn och nya ifrågasättanden redan? Jag trodde att min attityd skulle bli änu säkrare av att jag började slappna av och få sova?

Han är otroligt mammig just nu. Jag är ju hemma med honom och hans bröder hela dagarna, så närhet och gos ger jag ju så mycket jag förmår på dagen. Men nu känns det som att han de senaste två kvällarna tror att jag ska försvinna bara för att jag ramsar mig ut. Men dagssömnen har han inte alls reagerat så. Är det någon speciell fas vid 16 månader?

Och ja, jag får fortfarande, varje gång han på något sätt ifrågasätter sömnen jobba med mina tankar om det vi gör är rätt. Det är konstigt det här. Rent instinktivt vill man ju bara rusa in och med min kropp visa att allt blir bra. När jag då i mina tankar får spela upp för mig att min fysiska närvaro ytterst få gånger har gett honom lugn nattetid, hur vi än har gjort, så faller jag tillbaka på allt det positiva shn ger.
Men frustrationen ÄR ändå hos mig, att jag inte verkar nå ända fram!?
Att det fortfarande är så långa vakenpass och en hel del lessamheter.. :cry:

Vänligaste hälsningarna
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Jag är oxå hemma med mina tre grabbar. :mrgreen:

Åh vad känner igen mig i det du skriver nu. :D Vi hade det så med storebror. Dessa långa uppvak då det liksom aldrig var kris men det var ändå så att han fastnade om kom inte över i sömnen. Så här gjorde vi: avvaktade, gav sen ramsa och satte på musik, märkte jag att det barkade åt fel håll, att han fastnade som jag skrev ovan så gick jag in och stod med solfjädern läääänge, tills han sov. Så det är mitt råd till dig, gå in om du känner att han fastnar, men var då beredd att stå där tills han sover.

Just det där med att man inte hjälper med sin fysiska närvaro är rätt lustigt. :lol: Man brukar ju bli bildligt talat utslängd ur rummet om man kommer in och stör och gör ett halvdant jobb. Vi prövade till och med nån gång att ta honom till vår säng, då måste han ju känna sig trygg och somna... 8) :shock: :? Eller inte! Då ville han ju inte alls sova, blev bara ännu argare.

sömnen går ju upp och ner. Ibland händer det ju saker i utvecklingen som påverkar nätterna. Jag tror att de flesta av oss har uppvak nattetid men det gäller att kunna somna om själv. Har du barnaboken? Där kan du läsa om barnets olika åldrar och vad som händer då. Jag tror att ni kan ha lite förtrots med i bilden! Finns bra länkar om detta inne i barnafostran.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har fått många fina svar, det jag vill du gör är att läsa på lite extra gärna i Barnabokan om "förtrotsen" som kommer vid 1,5 år. Läs också gärna runt på våra favoriter m.m..

Läs om förtrotsen så kommer du få många råd och tips. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack för era svar!
Absolut är han en förtrotsare, det förstår jag nu... Har läst en del o ska läsa mer ikväll
Nätterna har varit bra senaste veckan. Lite ledsen vid läggningarna dock. Ikväll satsade jag järnet på att busa med alla tre innan sovdax. Grejen jag märker hos ministebror är nu att när han lixom mitt i det roliga får vinka godnatt till bröderna o flyga isäng, så bryter han ihop för att det roliga tog slut... Det är som om han just nu inte vill avbryta någonting. Men det måste man ju! Jag smilade på o kittlade honom lite till i sängen innan jag ramsade mig ut, för att få tyst på bölet, sen surade han ändå i fem min ca. Jag stoppade om snabbt igen o ramsade ut, lite mer surt, men sen nöjt snack innan tyst.
Jag tolkar det alltså som att han inte vill avbryta buset.
Tips här?

Nu ska jag läsa lite till!
Tack!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jo det blir svårt att avbryta saker just i den åldern och i många åldrar framöver ;)
så man får ha lite öga för rätt ögonblick. Vår dotter hade en period av att protestera mot att läggas, och då ändrade vi om proceduren en smula. Vi busade och läste böcker efter kvällsbiten så gick vi och borstade tänderna (vilket alltid är kul) och så bums i säng. Det accepterade hon direkt. Det blev inte ett så skarpt avbrott i det roliga. Så gick några veckor och hon verkade lugna sig med sin läggningsprotest och nu kan vi skratta godnatt precis innan igen..

Och så har vi aldrig börjat ramsdiskutera eller gå in för att hon uttryckt sin protest. Protesten har ofta varit kortvarig och sedan övergått till att gå igenom dagen och babbla för sig själv och så har hon somnat nöjt. Om jag skulle börja överkoncentrera på hennes dörr efter läggdags skulle brasan bara få mer bensin i sig - eller hur man nu säger..

Viktigt att ni håller en självklar attityd och håller fast vid era rutiner så att allt är som vanligt även om världen ändras för honom. Fundera extra på dagarna och låt honom vara med i det ni gör så han känner sig behövd! Det gör susen för små förtrotsare :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"