Nu var det länge sedan jag skrev något på forumet, men jag är allt inne och kikar pepping lite nu och då!
Senast jag skrev hade vi två söner, nu har vi tre.
Jag har tillämpat delar av standardmodellen kan man säga. Först vid 4 månader la jag honom att sova på mage och han har inte sovit i vagn inomhus. De första 4 månaderna sov han gott måste jag säga. Han hade lätt att bli övertrött på kvällarna, men han sov helt ok tycker jag. Åt som regel 2 ggr per natt och vaknade inte i övrigt.
Vid 4 månader ungefär började det som jag även upplevde med mellansonen som vi kurade vid dryga 7 månaders ålder (med mycket gott resultat). Han började vakna vid många fler tillfällen än när han behövde mat. Det är mycket tydligt tycker jag, att han inte är lessen-skrikig när han vaknar, utan mer störd-arg-jag-vill-sova-men-kan-inte! Han ligger och stånkar och stönar..
De senaste veckorna har jag funderat mer och mer på kurningen, Jag har inte vågat börja än, för jag har inte haft orken att låsa fast tiderna helt. Det känns faktiskt svårt att vara klock-freak när de två storebröderna helt plötsligt dundrar på vagnen och vill sjunga en sång för lillebror, och vi ska ut på småäventyr till lekplats och skog å så, där det kanske inte alltid är så lätt för lillebror att få sin skönhetssömn. Han är förvånansvärt lättstörd!
Jag har absolut rutiner nu (mår som så många andra,stora som små, bra av rutiner) men jag har lite jobbiga känslor kvar från tiden när mellansonen som kurades var liten, kände ofta så stor prestationsångest över att det hela tiden måste klaffa med tiderna och maten och allt. Stress av klockan helt enkelt.
Iallafall...I en och halv vecka har jag dundrat på med gröt och grönsakspuré för att jag ska veta att han är ordentligt mätt när han lägger sig. Han är sparsam med detta får jag säga. Jag ammar fullt och tider jag strävar efter ser ut följande:
ca 07 amma båda sidor, max 45 min
sova 1 1/2 tim ca 08.30-10.00
ca 10.30 smakport. pure´ amma båda sidor
12-13.30 sova
14.00 amma båda sidor
15.45 sova 20 min eller mer beroende på hur tidigare sömn varit.
17.00 smakport gröt, amma
18.30 nattslurk
19.00 sova
Till nattinsomningen har jag kört tillrättatlägg, kort buff och ramsa de senaste dagarna, sen påminna vid behov och ev allt en gång till. Detta svarar han bra på. Jag har inte vågat köra ramsan på natten än eftersom jag varit osäker på om han varit tillräckligt mätt. Han har ju bara försökt äta vanlig mat i en vecka. (bvc-rekommendationer är ju nu att man klarar sig bra på bara amning fram till 6 mån, därför har jag inte brådskat med smakisarna)
Det jag märkt nu de senaste 3-4 nätterna är att det tillfället per natt då jag brukar amma (ca 02.30) är att han bara äter lite från ena sidan och sen blir irriterad. Bra! Känns som om han faktiskt är inte vill ha så mycket mat på natten. Sen vaknar han tyvärr ofta vid 23-tiden och är svår omsomnad, irrriterad.
Jag har lagt tillrätta, buffat lite och förökt låta honom vara. Men det har ofta tagit 45 min innan han somnar om. Inte lessen, men stånk-tjurig. Sen vaknar han till ytterligare några ggr per natt. Ibland somnar han om själv, men beröver tyvärr ofta lite buff eller så. Och detta vill jag (och säkert han med) komma ifrån. Han sover i vårat rum men vi ska flytta ut honom till eget så fort vi vet att det är slut med natt-amning.
Det kliar i fingrarna på mig för att lixom räta upp detta "halv-dana" med ramsa, ordentligt schema osv. Det jag framför allt undrar är två saker.
1. Behöver jag köra kur från bröjan så som den beskrivs med natt 1. Han känns inte som om han har överlevnadsångest som ska lugnas. Han är ju nöjd med ramsan till nattningen och känns lixom inne i det hela.
2. ¨Är han tillräckligt mätt
Längtar efter att både han och jag ska få sova GOTT!
kram och tack!
Ps. Hur för jag in tredje sonens fördelsedatum längst ner här? Har glömt hur jag kommer in där)