Behöver råd inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
arncih101

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Jag har läst hela morgonen SHN och känner mig peppad inför att eventuellt börja ikväll.

Här kommer ett schema jag snickrat ihop:

Natt: 20.00-07.30 (11,5 timmar)
Äta: 07.30
Sova: 09.00-10.00 (1 timme)
Äta: 10.00
Sova: 12.30-13.30 (1 timme)
Äta: 13.30
Sova: 15.30-17.00 (1,5 timme)
Bad och nattslurk efteråt (välling): 19.00
Natt: 20.00

Totalt 15 timmar sömn.

Min dotter, Adila, är född november 2011 och fyller 6 månader om 1,5 vecka. Jag märker att det börjar gå åt allt mindre ersättning här hemma nu när jag börjat ge "riktig" mat. Ger allt från välling, gröt, burkmat, hemlagad mat, fruktmos (som efterätt).. Det mesta funkar ganska bra. Jag har hittills gett NAN modersmjölkersättning och Sempers gröt. Av burkmaten är det lite olika märken, är inte så noga. Hon har som sagt lite ont i magen de senaste dagarna, och jag är lite fundersam över vad det kan vara. Jag har en Nestlé gröt hemma också, den där "första gröten-förpackningen" men hon verkade inte så glad över den. Tyckte själv den smakade typ..kartong? Hehe. Men kan prova med den igen för att se om den åker ner lättare nu och om magen tycker bättre om den.

Jag är lite pirrig inför magen kuren eftersom jag vill så gärna börja med en gång och är intresserad över hur hon kommer att reagera. Har sagt åt sambon att han får ha öronproppar några nätter framöver haha.. Han har inte läst boken och tycker det låter helt otroligt att hon helt plötsligt kommer att kunna sova oavbrutet nästan 12 timmar men han tänker inte ifrågasätta det under kuren och tänker stödja det. Skönt. Jag har så gott jag kan försökt förklara SHN-kuren så han har en liten aning om vad det innebär.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma med detta, skulle mest vilja få nån slags feedback på schemat och se om det finns några bra tips och råd :D Tack förresten Anna09 för ditt svar!
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Tillägg:

Jag har under de senaste veckorna försökt vänja Adila att sova på mage över dagen (hon har avskytt magläge, och gör det egentligen fortfarande). Hon har accepterat att sova på mage men absolut inte leka på mage. Där tar det stopp. Jag har dock låtit henne sova på rygg på kvällen och skulle nog vilja fortsätta göra det. Anledningen till det är att jag har inget andningslarm och även om hon kan vända sig från rygg-mage och mage-rygg så är det fortfarande inte 100%-igt och ingen självklarhet att hon skulle klara av det under natten ifall det skulle behövas. Jag hade känt mig mer bekväm med det om hon kunde obehindrat vända på sig.
Min fråga är då, hur buffar man en bebis på rygg? Jag har försökt buffa flera gånger och det funkar jättebra på magläge och hon blir väldigt lugn av det och somnar fort. Men på rygg tar det stopp. Väldigt krångligt, framförallt om hon håller på att sparka med fötterna. Hur har ni gjort? Är det bara att acceptera att det är bökigare på ryggläge? Samma gäller solfjädern, den är självklar på magläge men ryggläge är genast en rynka-på-pannan-moment för mig, hehe.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Det går att kura barn på rygg och det går även att buffa/solfjädra på det sättet dock kan jag inte förklara det speciellt bra och överlåter det gärna till någon annan. Dock sover mer eller mindre alla barn mycket mycket bättre på mage, med några få undantag. I och med att er dotter är så pass gammal och själv börjat vända sig skulle jag nog nästan rekommendera några dagars vändningsträning så att hon får stenkoll på vändningarna och sen köra kuren. Detta skriver jag i och med att du nämnde att du skulle känt dig bekväm med magläget om hon kunde vända sig lätt.

Vad tänker du om detta? alltså att köra 3-4 dagar med stenhård vändningsträning på dagtid och avvakta och börja kuren när hon kan vända sig lätt? Samt givetvis att komplettera med ett larm.

Om du tycker det låter som ett bra förslag kan jag gärna bidra med övningar och tillvägagångssätt för detta!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Nat:

Mhm.. nja.. jag vet inte riktigt. Lite osäker på hur jag ska göra. Jag är inte helt emot tanken på att ha henne på magläge, det är snarare min sambo som är mer skräckslagen över det. Får diskutera det med honom. Eftersom jag har ägnat hela dagen idag åt att plugga på kuren så att jag kan den in och ut och jag har psykiskt förberett mig inför sömnlös natt så skulle jag helst vilja börja ikväll trots allt. Men det med magläge får jag som sagt se över. Hon sover ju gott om dagarna på mage, inte sällan hon sover upp till 2 timmar i sträck, så vill jag ju egentligen ha magläge om nätterna också. Lite ängslig bara över om det är tidigt..
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Förstår din tveksamhet och givetvis måste man känna att det är helt rätt och även vara överens inom familjen. Återkom när ni bestämt er så hjälper vi er vidare.

/Nat
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Kurnatt 1 avklarad!!

Inatt var första kurnatten. Vi bestämde oss för att trots allt kura på mage eftersom vi tyckte det var enklare än på rygg. Och natten gick förvånansvärt bra. :D \:D/

Såhär såg den ut:

20.00. Natt. Sover 20.15
20.45. Vaknar. Sover 20.47.
20.53. Vaknar. Sover 21.00
21.20. Vaknar. Sover 21.25.
23.05. Vaknar. Sover 23.20
01.06. Vaknar. Sover 01.15.
05.43. Vaknar. Sover 05.50.
06.55. Vaknar. Sover 06.59.
07.30 - Glad god morgon!!

Kl 20.45, 20.53 och 21.20 tror jag beror på mina grannar. De var ett gäng ungdomar i rummet precis under hennes rum som höll på att gapa och skratta. Typiskt att det var just igårkväll för att jag har annars väldigt lågmälda grannar. Men men..

Jag är väldigt nöjd med natten. Förväntade mig mer skrik och bök. Framförallt är jag nöjd med hur snabbt hon somnar. Som längst tog det alltså 15 minuter.

Jag var t.o.m. tvungen att väcka henne, hon ville fortsätta sova!! Var jätteseg. Just nu sitter hon bredvid mig i sin babysitter och leker med en leksak medan jag dricker mitt morgonte med kokosfett :) Är trött men glad! Om en timme är det alltså sovstund igen. Sambon har åkt en snabbis till jobbet för att arbetarna krånglar över något, men så fort han kommer hem ska jag sova ut en liten stund. Skönt!
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Go morgon!
Inatt var första kurnatten. Vi bestämde oss för att trots allt kura på mage eftersom vi tyckte det var enklare än på rygg. Och natten gick förvånansvärt bra
Härligt att ni tog ett beslut och satte igång med kuren! =D>

Det ser ut att vara en helt normal första kurnatt, trist dock att grannarna störde liten.. men så kan det ju tyvärr vara ibland.

Var du snabb in med ramsa och bekräftelse? kom ihåg att ALLTID bekräfta även om liten tycks sova. För att kuren verkligen skall fungera måste man få barnet att veta att denne gör rätt och att hon senare associerar ramsan med insomnande och skön sömn.

Du kommer säkert att uppleva att barnet är trött under några dagar, ja kanske en hel vecka. Det är fullt normalt och kommer att gå över. Hon kommer sedan bli väldigt pigg och utvecklas snabbare än du någonsin tidigare märkt. :D

Lycka till med arbetet idag!!
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Nat:
Ja jag minns att jag läste i boken att man ska vara snabb in första natten så det var jag. Var sparsam med buffandet och sista två väckningarna var det knappt något buffande alls. Funkade bra. Är även noga med bekräftelseramsan. Vid något tillfälle reagerade hon lite på den och började gnälla igen men somnade om fort utan att jag behövde ingripa.

Just nu sover hon och jag ska försöka redan under dagen trappa ner buffandet för att inatt försöka att inte buffa alls. Får se hur det går.

Hehe hon sov alltså 11,5 timme inatt, störd sömn dock, men jag trodde faktist hon skulle vara lite piggare på morgonen. Vad fel jag hade, fick hålla igång henne till klockan 09.00 för att hon höll på att vara gnällig och gnugga ögonen de sista 30-40 minuterna innan sovstunden. Stackare, hon är så trött och så måste jag väcka henne strax igen, hehe.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Superbra jobbat!

=D> =D> =D>

Det är precis så det är - snart är hon inne i rutinen, pigg och rosig och redo för en massa skojsigheter!

Kör på, precis i det tänket du gör nu! Lugnt och fint, hela vägen fram till mål. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Update:

Anna09- skönt att höra att jag gör rätt. Jag gör ingenting "osäkert" i rummet med lillan men jag kan efteråt gå tillbaka i tankarna och se om jag gör allting rätt. Det är skönt att höra att jag verkar göra det från annat håll! Tack!

Har precis lagt henne för att sova. Hon skulle egentligen läggas om 6 minuter men jag har kämpat sedan hon vaknade kl 10.00 för att hålla henne vaken. Till slut kände jag att det gör nog ingen större skillnad om hon somnar några minuter tidigare än tänkt. Så länge det inte handlar om några större tidsspann. Hon somnade även utan buffning nyss. Jag la ner henne, gjorde ett tillrättavägande (hette det så?), la täcket över henne och gick ut med ramsan x4. Avvaktade. Hon grät ganska mycket. Påminnelsen (utan buffning). Avvaktade. Hon lugnade ner sig efter en kort stund, kanske 1,5 minut. Bekräftelseramsa. Hon "stördes" lite av den men inte tillräckligt för att börja gnälla/gråta igen.

Skönt att jag lyckades utan buffning. Men hon är som sagt vääldigt trött nu så det kanske inte är så konstigt.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Härligt här verkar det gå framåt. Bra tänkt där också gällande buffningen. När du lägger för kvällen så är det alltså inget buffande längre utan bara tillrättaläggande (magläge, armar upp benen ner, huvudet vänt bort från dig och lätt tryck över ryggen), börja sedan ramsa på vägen ut från rummet. Gå snabbt ut och stäng igen dörren. Avvakta litens reaktion och ge bekräftelse när hon lugnat sig.
Har precis lagt henne för att sova. Hon skulle egentligen läggas om 6 minuter men jag har kämpat sedan hon vaknade kl 10.00 för att hålla henne vaken. Till slut kände jag att det gör nog ingen större skillnad om hon somnar några minuter tidigare än tänkt. Så länge det inte handlar om några större tidsspann.
Bra jobbat att du höll ut. Jag tycker gott du kan vara benhård in i sista minuten nu de första veckorna. Håll barnet vaken in i sista minuten och väck exakt på planerad väckningstid. På så sätt kommer du att få schemat att sätta sig mycket mycket lättare och det gagnar ert arbete med kuren.

/Nat
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Det går framåt här! Kl. 15.30 var sovdags fram till 17.00 och hon somnade på ca 5-6 minuter utan buffning. Det var protester men en påminnelse och bekräftelse senare sov hon. Hon reagerade även nu på bekräftelsen men somnade om snabbt utan att jag behövde ingripa.

Känns bra det här. Hoppas på färre väckningar inatt, helst inga såklart. Vi får se hur det går :) Är dock väldigt glad över att hon lyckas somna utan buffning. Woho..

Tack för era kloka svar och råd! Uppskattas enormt! Känns skönt att kunna föra dagbok över hur kuren går och kunna få feedback på det. Känns som att kuren inte kan misslyckas för att någon kommer att upptäcka mina eventuella misstag hehe :)
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Självklart vi finns här! :D
arncih101

Inlägg av arncih101 »

Kurnatt 2:

20.00 natt, sover 20.07
22.15 vaknar, sover 22.18 (påminnelse+bekräftelse)
22.33 vaknar, somnar om själv snabbt
02.01 vaknar, tyst 02.03 (ramsar bara)
02.05 vaknar och gråter, jag avvaktar. Lugnar ned sig, tyst men vaken. Somnar om ca 02.10.
06.50 "gråtgnäll" - avvaktar. Somnar om själv snabbt.
07.30 vilket är JUST NU, glad god morgon!!

Nu måste jag väcka min bebis hehe :)

Var ingen buffning alls inatt. Är ganska nöjd över natten!
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat

Inlägg av Nat »

Men oj vilken bra natt!
Strålande jobbat =D>
Jag tycker det var väldigt bra att du undvek att vara inne och buffade och även att du avvaktade en liten liten smula med ramsan där vid 02.05. Man måste ge barnet någon/några minuter att tänka igenom svaren dom får och inte bara överösa med ramsor så du gjorde helt rätt. :thumbsup:

Vissa kan uppleva att när barnet sovit några bra långa nätter så kan helt plötsligt dagslurarna börja krångla. Ville bara förbereda dig lite på att det kan ske under dagen...

/Nat
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"