Behöver råd inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Hej!

Jag tänkte först berätta lite kort om min situation så att ni vet vad det handlar om och vad jag jag vill få veta.
Jag är mamma till världens underbaraste tös som fyller fem månader om ett par dagar. Jag har inga större problem med henne, hon sover gott och länge om dagarna och jag märker snabbt när tröttheten smyger sig på för att snabbt stoppa ner henne i spjälsängen. Hon är i största allmänhet ganska glad och nyfiken, men kan ha små gnällperioder strax innan hon somnar.
Det jag däremot vill ändra på det är hennes (o)vana att vakna om nätterna för att äta. Hon vaknar i snitt var fjärde timme. Det började för några veckor sedan bli allt bättre och hon sov allt längre men nu har vi halkat tillbaka till (i mina ögon) täta nattmål. Jag vill alltså bryta denna ovana samt införa lite rutiner och scheman. Har idag läst klart SHN-boken så jag har lite kött på benen om hur kuren fungerar, men dock inte tillräckligt. Är fortfarande inte helt säker på hur jag skall reagera inför eventuellt skrik, gråt osv och när jag bör och inte bör buffa och ramsa och hur länge buffning/ramsning skall pågå.
Jag vill definitivt inte göra det här halvdant, utan vill vara bensäker på vad det är jag gör och hur jag skall reagera inför eventuella "hinder".

Jag skulle gärna vilja höra från er, lite mer erfarna, vad det är jag bör tänka på inför kuren? Finns det några goda råd och erfarenheter någon vill dela med sig? Hur skall jag reagera om min flicka stretar emot? Generella råd? Min flicka är inte jätteförtjust i att ligga på mage, så jag är fortfarande lite osäker på det här med magläge. Hon gråter nästan omedelbart efter att jag placerat henne på mage.

Det är så mycket information och tips ur SHN att ta in så jag har inte hunnit "strukturera" allting i skallen.

Uppskattar all info och råd som jag kan få.

Trevlig kväll,
Nella.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och varmt välkommen hit! :D

:arrow: Mitt första och hetaste tips är att LÄSA, LÄSA, LÄSA :wink: :lol: . Du ska kunna boken så bra att du kan rabbla den i sömnen (nästan i alla fall :wink: ). Speciellt viktigt är att läsa kapitlen Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Det är där du hittar grunden till vad det hela handlar om.

:arrow: Det är ju en omställning i livsstil att kura, inte bara (även om det kan vara gott nog) en "sömnmetod". Man måste vara beredd på att följa ett strikt schema som, åtminstone i början, inte lämnar så mycket utrymme för spontanitet och utsvävningar. Senare när barnet blivit så kallat "Säker sovare" så kan man glida lite mer, men ändå bara undantagsvis.

:arrow: Sedan är det bra att ha knåpat ihop ett väl genomtänkt schema som passar er familj. Som innehåller 4 mål mat + en nattslurk. Läs här för toppenbra schemainspiration.

:arrow: Det är också bra om ni har kommit upp i hyfsade mängder "riktig" mat så att man vet att barnet är mätt så att man inte börjar fundera där mitt i natten på om barnet är hungrigt.

:arrow: Andra faktorer som påverkar sömnen positivt är utevistelse. Minst en gång om dagen, helst två, och då en timme åt gången. Att få hjälpa till hemma och känna sig behövd är också viktigt, så kallad "social delaktighet".

Angående magläget så föredrar de allra flesta barn magläget när de väl fått smak för det. Vilken sovställning du än väljer sedan så rekommenderas ett andningslarm.

Det viktigaste är ändå den berömda attityden av självklarhet. Du ska veta vad du gör och varför och göra det på ett sätt som förmedlar till barnet att du har stenkoll och håller alla vargar på mils avstånd. Det bästa sättet för att uppnå detta är alltså genom att (ursäkta om jag tjatar :wink: ) läsa boken, men också gärna här på forumet och räta ut alla eventuella frågetecken INNAN man påbörjar kuren.

Vi finns här om du vill bolla fler frågor
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av klockan »

Instämmer till 100% med Norahsmamma :D .
Välkommen åter om du vill bolla innan ni sätter igång. Och sen finns vi här under kuren oxå :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Tack så hemskt mycket för era fina råd och stöd!

Jag är ute dagligen med henne, både för hennes men också för min skull så man får röra på sig lite. Hon brukar dock relativt snabbt somna i vagnen (om det inte är så att vi går ut precis när hon vaknat). Jag är lite rädd att det kommer att störa schemat vi lägger upp. Om vi t.ex. säger att hon ska sova 14.00-14.45 och vi bestämmer oss för att gå en lång promenad kl 13.00 och lillan börjar somna till strax därefter, hur ska jag handskas med det? Hur brukar ni göra?

Har även lite funderingar kring långa bilresor. Eftersom min sambos familj bor 490 km bort så tar det ca 4,5-5 timmar med bil upp dit när vi ska hälsa på. (Vi bor i Halmstad och dem bor i Örebro.) Jag har inga planer på att göra det under kuren men jag har funderat på hur man kan handskas med det efteråt? Känns som att scheman har många fördelar men även få nackdelar. Ungen blir ju också så sömnig av bilturer så hon kan utan problem sova nästan hela vägen upp dit. Jag kommer förmodligen behöva brottas med att hålla henne vaken, haha.

Hon äter också väldigt bra och har alltid gjort det. Äter tills hon är mätt och brukar spy upp överskottet nästan varje gång. Däremot ska jag nu "på riktigt" börja introducera puréer, gröt och dylikt och är tveksam till hur mycket mat som krävs för att hon skall bli mätt. Jag är expert när det kommer till mängden ersättning, men annan föda är jag väldigt tveksam till, haha. Hon har inte riktigt lärt sig hur man ska äta ur sked utan "slickar runt" i munnen med tungan och det hon sväljer är mest för att hon råkar svälja det. Har ni bra råd hur man "lär" barnet äta eller kommer det av sig själv efter tid och träning? Jag försöker mata henne med gröt/puréer flera ggr per dag just för träningens skull. Har nyligen börjat med det. Känner att jag har halkat efter lite på mat-fronten och måste ta tag i det snarast.


Jag skulle helst genast vilja börja med kuren med en gång (är så trött på att aldrig kunna få sova ut), men jag måste nog ha lite is i magen och göra som ni säger, läsa på lite till! Och lite till! :)

Kram på er :)
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av klockan »

Hej igen.

Jag tänker såhär ang dina frågor:
arncih101 skrev:Jag är ute dagligen med henne, både för hennes men också för min skull så man får röra på sig lite. Hon brukar dock relativt snabbt somna i vagnen (om det inte är så att vi går ut precis när hon vaknat). Jag är lite rädd att det kommer att störa schemat vi lägger upp. Om vi t.ex. säger att hon ska sova 14.00-14.45 och vi bestämmer oss för att gå en lång promenad kl 13.00 och lillan börjar somna till strax därefter, hur ska jag handskas med det? Hur brukar ni göra?
När man har satt schemat både i kropp och knopp, vilket man brukar ha gjort efter kurens 11 dygn, så är inte detta ett problem. Barnet har fått in sina tider i kroppen helt enkelt :) . Och eftersom de får det antal timmar sömn/dygn de behöver så är de inte lika övertrötta/slitna på dagarna och somnar inte heller hipp som happ/har behov av att "ta igen sömn". Livet blir fantastiskt och förutsägbart och man får sova när man behöver och närde vuxna bestämmer det och sen får man vara med när det är dax för det :D som vuxen blir man en ledare som VISAR för b arnet hur det ska vara.Ist för att försöka lista ut vad barnet vill och lägga ansvaret på den lilla...

Vill även flagga för fysisk aktivitet även för barnet när ni är ute, inte bara åka vagn. Ligga på mage och rulla runt på liggunderlag/filt osv - nu kommer våren och sommaren - ner på marken och ha er och gympa loss :D Lägg gärna in 2 utepass/dag redan nu så får ni in det automatiskt. Sen tänker man knappt på att man har de där passen utan de blir en del av ens vardag.Och man får en amssa frisk luft själv oxå :D
arncih101 skrev:Har även lite funderingar kring långa bilresor. Eftersom min sambos familj bor 490 km bort så tar det ca 4,5-5 timmar med bil upp dit när vi ska hälsa på. (Vi bor i Halmstad och dem bor i Örebro.) Jag har inga planer på att göra det under kuren men jag har funderat på hur man kan handskas med det efteråt? Känns som att scheman har många fördelar men även få nackdelar. Ungen blir ju också så sömnig av bilturer så hon kan utan problem sova nästan hela vägen upp dit. Jag kommer förmodligen behöva brottas med att hålla henne vaken, haha.
Samma sak här - hon kommer att ha tiderna i kroppen, vara lagom utvilad och inte somna per automatik bara för att ni sätter er i bilen, vilket förmodligen är det som sker nu (att sova i bilen kan även JAG tycka är svinskönt, det ÄR ju enormt sövande om man har lite minus på kontot...). När det blir dax för luren/lurarna så gör man bara som vanligt, säger ramsan och sen är det sova som gäller. Brukar inte vara ngt problem alls. Vissa skärmar av bilbarnstolen, andra gör det inte, en smaksak och beror såklart på hur stor barnet är etc. Sen får man kanske ta att luren inte blir EXAKT lika länge som den eg ska vara, men en ggn är ingen ggn och man kan bjuda igen sen m h a marginalkvarten t ex när de sen ska lägga sig inför natten.
arncih101 skrev:Hon äter också väldigt bra och har alltid gjort det. Äter tills hon är mätt och brukar spy upp överskottet nästan varje gång. Däremot ska jag nu "på riktigt" börja introducera puréer, gröt och dylikt och är tveksam till hur mycket mat som krävs för att hon skall bli mätt. Jag är expert när det kommer till mängden ersättning, men annan föda är jag väldigt tveksam till, haha. Hon har inte riktigt lärt sig hur man ska äta ur sked utan "slickar runt" i munnen med tungan och det hon sväljer är mest för att hon råkar svälja det. Har ni bra råd hur man "lär" barnet äta eller kommer det av sig själv efter tid och träning? Jag försöker mata henne med gröt/puréer flera ggr per dag just för träningens skull. Har nyligen börjat med det. Känner att jag har halkat efter lite på mat-fronten och måste ta tag i det snarast.
Läs gärna i Barnaboken, där finns många fina och konkreta tips om hur man lär små barn äta från sked. Jag har alltid gjort så att jag inte gett dem en chans att strula och fräsa ut etc, utan kört in skeden och sen skrapat av den mot baksidan av gommen helt enkelt. Här gäller samma tänk och känsla som med sömnen - det är självklart (och roligt och gott) att äta :D . Det kan vara en klok idé att se till att hon äter så mkt fast föda som möjligt under dagtid innan ni börjar kura. Det är oftast där många går bet, barnen är helt enkelt för hungriga för att "orka" sova längre pass. Fortsätt som du gör med att introducera, ge smakisarna INNAN du ger ersättningen, och var inte rädd för att öka mängden ganska snabbt om nu inte magen protesterar. Jag har kommit upp i stora kvantiteter på 2-3 v och då snackar vi hela portioner gröt 3 ggr/v samt liten puréburk och frukt till dessert 2 ggr/dag vid närmare 6 mån ålder. Så visst går det, gäller bara att köra på med självklarhet samt hitta rätter som barnet gillar. Ge henne typ 5 dgr oxå för att vänja sig vid en smak, det tar tid innan smaklökarna lärt sig uppfatta det nya. När man hittat sånt som funkar tycker jag man kan köra på det, även omd et blir ensidigt i början :wink: (min mellantjej åt bara 4 olika rätter från HIPP i flera månader, nu var ju kanske det lite extremt...men ett exempel bara. Det blev folk av henne med så småningom vad maten anbelangar,jag vill bara ta upp det eftersom många låser på att barnet inte äter "varierat", i min värld så är det bra nog att de äter 5 fulla mål till att börja med så att de kan börja sova med mätt mage och SEN kommer aptiten som ett brev på posten :D . Söta maträtter - banangröt och puréer som har tomatbas el majs i sig brukar va poppis hos de flesta :D . Jag har alltid köpt färdig mat till mina när de varit små och min uppfattning är att köpespuré har gått lättare för dem att acceptera eftersom den ofta är slätare än egen hemlagad mat. Men det gör gör man som man vill emd, tänkte bara tipsa om lite genvägar eftersom det enl mig är viktigast att dom ÄTER :D sen ger det sig ganska omgående i o m den goda sömnens inträde på banan :D

Du gör klokt i att förbereda dig ännu mer :D .Det är de absoluta bästa förutsättningarna för att sen lyckas. Kuren är en process som går upp och ner, men så länge vi styr med säker hamn så kommer vi i land. (Poetiskt där :lol: ).

Hoppas du kände att du fick svar på dina frågor.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Tack för ditt fina svar! Känns defintivt lite klarare i huvudet.

Jag har bestämt mig att börja kura först när jag har lärt mig SHN-boken tillräckligt bra + lärt flickan att äta "riktig" mat över dagen, dvs. puréer, gröt, mos och dylikt. Räknar med att det kommer ta någon vecka innan det sitter. Just nu är det fortfarande sisådär, hon tycker om banangröt men tvärvägrar morot/palsternacka haha. Vägrar öppna munnen när hon inser vad jag försöker mata henne med och när jag väl lyckas stoppa i skeden i munnen gör hon pruttljud så att all mat sprutar ut ur munnen. Busunge. Men jag kämpar vidare! Jag ger mig inte, det skall ätas morot även i det här huset, det får ta den tid det tar!

Jag är lite ängslig över kuren faktist, just det här med nattmålen. Inatt vaknade hon så fruktansvärt många ggr (mer än vanligt). Säkert varje 2,5 timme. Och en flaska ersättning à 150-160 ml per gång. I dagsläget hade jag inte vågat strypa nattmålen helt för att hon verkar uppenbart hungrig. Under natten åt hon säkert 4 ggr + 150 ml. Inte lite. Men som sagt, hon brukar inte vakna så ofta utan snarare 2 ggr/natt. Var lite orolig sömn inatt, tyvärr.

Jag har försökt börja vänja henne vid att sova på mage över dagen så att det faller lite mer naturligt när jag väl sätter igång med kuren. Det går hyfsat. Massa bök, gnäll och protester men hon somnar till slut. Några ggr har det dock hänt att det är gallskrik och jag blir tvungen att ta upp henne. Är väldigt ihärdig med magläge och vill så gärna att hon accepterar det, både vid sömn och lek, men hon är väldigt svår. Verkar tycka det är skitjobbigt. Men hur envis hon än är så är mamma snäppet värre ;) Ha ha. Det ska gå!

Nu känns det som jag bara babblar men vill bara skriva av mig lite så får ni väl komma med kommentarer och råd om ni vill/orkar. :D Jag är alltid öppen för förslag.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Nat »

Hej du!
Jag har bestämt mig att börja kura först när jag har lärt mig SHN-boken tillräckligt bra + lärt flickan att äta "riktig" mat över dagen, dvs. puréer, gröt, mos och dylikt. Räknar med att det kommer ta någon vecka innan det sitter.
Låter som ett strålande beslut, heja heja!!! :D
Räknar med att det kommer ta någon vecka innan det sitter. Just nu är det fortfarande sisådär, hon tycker om banangröt men tvärvägrar morot/palsternacka haha. Vägrar öppna munnen när hon inser vad jag försöker mata henne med och när jag väl lyckas stoppa i skeden i munnen gör hon pruttljud så att all mat sprutar ut ur munnen. Busunge. Men jag kämpar vidare! Jag ger mig inte, det skall ätas morot även i det här huset, det får ta den tid det tar!
Hon busar och hon får uppmärksamhet och då busar hon lite mer. Ett tips här är att du serverar mat genom att lägga upp den i en liten skål framför henne, lägger fram en sked eller två en till er var och sedan låter du henne kladda, smaka och känna på maten i sitt egna tempo. Du ignorerar till viss del flickan och definitivt hennes bus. du läser vidare i din tidning och kanske äter en egen smörgås samtidigt som du sticker åt barnet en minitugga nån gång ibland.
Jag är lite ängslig över kuren faktist, just det här med nattmålen. Inatt vaknade hon så fruktansvärt många ggr (mer än vanligt). Säkert varje 2,5 timme. Och en flaska ersättning à 150-160 ml per gång. I dagsläget hade jag inte vågat strypa nattmålen helt för att hon verkar uppenbart hungrig. Under natten åt hon säkert 4 ggr + 150 ml. Inte lite. Men som sagt, hon brukar inte vakna så ofta utan snarare 2 ggr/natt. Var lite orolig sömn inatt, tyvärr.
Hon kan mycket väl vara hungrig på natten, inget konstigt alls. Du har ju förlagt måltider jämt fördelat över hela dygnet åt henne så självklart vaknar hon då upp på natten och är hungrig. Fördelar du om måltiderna till att endast ges på dagtid, ja då kommer hon även att vara hungrig endast på dagtid :shock:

När ni fått in ett mål välling på kvällen eller morgonen och kanske ett mål med gröt eller puré på dagen tycker jag definitivt att ni kan kicka igång kuren. Ni behöver inte vänta på fler mål utan det kan ni ta allt eftersom.

Lycka till
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Hon fyller 5 månader idag och jag har märkt att på hyllorna i livsmedelsbutikerna finns endast välling från 6 månader. Tror ni det är för tidigt att börja med välling redan nu? Finns det någon som har gett välling lite tidigare och hur reagerade lilla barnmagen?
Frågade BVC om detta och de sa att jag skulle avvakta någon vecka till men å andra sidan så följer BVC livsmedelsverkets rekommendationer som jag anser är ofta väldigt bristfälliga. Så man vet ju inte vad man ska tro och jag har ju ingen lust att använda mitt barn som försökskanin heller.

Och du säger att jag har lärt henne att äta jämnt över hela dygnet vilket du har alldeles rätt i. Det började redan på BB eftersom hon var tidigt född (v 36+2) och jag var tvungen att mata var tredje timme. Det har alltså fram till nu hållit i sig mer eller mindre. Men hur tycker du att jag ska omfördela matschemat så att hon bara äter på dagen? Tycker det verkar lite bökigt för att hon äter tills hon är mätt på dagen. Men ändå verkar det inte räcka tillräckligt för att hon ska sova fler timmar på natten. Är antagligen då den här "tyngre" maten som kommer göra susen.

/ Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Hon fyller 5 månader idag och jag har märkt att på hyllorna i livsmedelsbutikerna finns endast välling från 6 månader. Tror ni det är för tidigt att börja med välling redan nu? Finns det någon som har gett välling lite tidigare och hur reagerade lilla barnmagen?
Det är väldigt olika hur folk här i forumet har gjort, jag vet många som börjat lite tidigare än rekommenderat med alldeles utmärkt resultat. Sen har vi min son som jag väntade bra mycket längre med och ändå fick en massa krångel med magen. Jag tycker personligen att man kan prova sig fram och göra det med stor försiktighet, känna av hur barnets mage och tarmar reagerar och sedan öka på successivt.
Och du säger att jag har lärt henne att äta jämnt över hela dygnet vilket du har alldeles rätt i. Det började redan på BB eftersom hon var tidigt född (v 36+2) och jag var tvungen att mata var tredje timme. Det har alltså fram till nu hållit i sig mer eller mindre. Men hur tycker du att jag ska omfördela matschemat så att hon bara äter på dagen? Tycker det verkar lite bökigt för att hon äter tills hon är mätt på dagen. Men ändå verkar det inte räcka tillräckligt för att hon ska sova fler timmar på natten. Är antagligen då den här "tyngre" maten som kommer göra susen.
Det du kan göra innan kur är att ge barnet riktigt stora portioner på dagen och mindre och mer sällan på natten. När kuren väl kommer så omsorterar du alla måltider till att ligga på dagen i ett svep. Detta gör såklart att barnet kan vara både hungrigt och trött under några dagar innan kroppen ställt in sig på de nya mattiderna. Precis på samma sätt som att du skulle vara hungrig om du istället för att äta lunch kl 12 varje dag ändrar och äter kl 14 en dag så är du ganska hungrig och sur och kanske även trött. När det det gått några dagar så ställer kroppen in sig och du kommer istället att bli hungrig strax innan 14.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Hon fyller 5 månader idag och jag har märkt att på hyllorna i livsmedelsbutikerna finns endast välling från 6 månader. Tror ni det är för tidigt att börja med välling redan nu? Finns det någon som har gett välling lite tidigare och hur reagerade lilla barnmagen?
Jag håller med Nat att man absolut kan prova sig fram försiktigt och se hur lilla magen reagerar. Jag tycker att majsvälling är bra att starta med då det är skonsamt för magen. Börja med att blanda lite i ersättningen, typ 25/75 och sedan successivt öka.

Lycka till!
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Tack för era fina råd och tips! :heart: Uppskattas enormt.

Nu är det dags att ta tag i allting som ska sitta i ryggraden innan kurens start. Jag kommer med all säkerhet höra av mig då och då och framförallt inför/under kuren. Jag kommer att meddela när jag skall påbörja den. Tack för att ni finns här så jag kan bolla tankar och funderingar.

/Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Norahsmamma »

arncih101 skrev:Nu är det dags att ta tag i allting som ska sitta i ryggraden innan kurens start.
:thumbsup: :-D
ancih101 skrev:Jag kommer med all säkerhet höra av mig då och då och framförallt inför/under kuren
Ja, det är bara att fråga på! Vi finns här som sagt :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Här är jag igen, hehe :)

Efter en otroligt trög start så har matprojektet lossnat. Hon har lärt sig hur man sväljer! Så nu går det mycket enklare, hon äter det mesta och är en glad liten bebis. Känns så otroligt skönt för det blev lite frustrerande där ett tag när hon vägrade överhuvudtaget öppna munnen.

Jag känner att maten alltså är nästintill avklarad. Det som nu återstår är fördjupning i SHN-kuren. Sambon är sjukskriven fram till 23 maj pga en motocross-olycka och jag funderar på att utnyttja det hehe. Så att han kan ta hand om henne över dagen ifall kur-nätterna drar ut på sig.

För två nätter sedan så flyttade jag även över hennes spjälsäng till eget rum. Jag tror det kommer att göra stor skillnad i sovandet eftersom hon inte längre störs av sambons spontansnarkningar haha. Dock har jag inte märkt någon skillnad än i sovandet, snarare tvärtom, då hon t.ex. inatt vaknade 5 ggr. En gång matade sambon henne (vet ej tid för att jag sov men såg nyss tom nappflaska) och sedan så vaknade hon 04.00, 05.00, 06.00 och slutligen gick vi upp 07.30. Så jag är ganska slutkörd.
Lillan har haft ganska ont i magen och är lite halvt förstoppad de senaste dagarna och nätterna störs väldigt mycket av det. Jag ger henne sempers magdroppar sedan hon var någon vecka gammal och jag har gett henne en del katrinplommon dem här dagarna men det har inte hjälp så mycket. Vet någon vad mer man kan göra? För att hennes sömn störs av det helt klart. Jag ser och hör hur hon spänner och kämpar för att fisa eftersom hon är ganska gasig. Jag misstänker att det problemet kan också ligga i själva nattmatningarna. Att det kanske blir för tungt för magen att hantera allt innehåll om nätterna. Så inatt försökte jag undvika att ge henne mat och avvaktade för att se om hon skulle lugna sig på egen hand. Till en början somnade hon om för att vakna en stund senare och var jätteledsen och "gnällgrät". Till slut hade hon "väckt sig själv" och var pigg o glad i sängen. Gud, jag undrar hur det kommer att gå under kuren vad gäller maten...
Jag gav till slut med mej och gav henne flaskan i alla fall för att jag tänkte att det kanske inte var läge att "experimentera" nu utan vänta till kurstart. Dock gav jag henne inte lika mycket mjölk, "bara" 100 ml, och hon somnade om igen. Detta stödjer min tanke om att det inte är maten det handlar om utan vanan att somna tätt inpå eller i anslutning till måltid.

Ursäkta mitt långa och mycket flamsiga och pratiga inlägg. Det är fortfarande ganska nyligen jag gick upp och jag kände att jag var tvungen att på en gång skriva här. Innan jag hittar andra sysslor och glömmer bort/hinner ej.

Om ni har tankar, tips, funderingar eller råd så är jag MER ÄN öppen för dem! Börjar bli en väldigt trött mamma nu, hehe :)

Kram på er!
Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Anna09 »

Hej och varmt välkommen säger även jag! :)

Först skulle jag vilja be dig att skriva in i din signatur när Sessan är född, det är lättare för oss att hjälpa då när tråden blir längre. :wink: Det räcker med månad och år.

Gaser ja... det är aldrig roligt. Vad äter hon? Ersättning? Vilken sort?

Vår lilla tjej fick ersättning från 2 veckors ålder. Vi började med Semper efter rekommendation från BB-sköterskorna. Men lilla magen gillade inte alls det. Vi körde Sempers magdroppar, även Minifom inför varje mål och bytte över till NAN - då hände det något.

Sen eftersom din tjej nu är såpass gammal kan du gott och väl slussa in på välling och även riktig mat, det är att föredra om du skall kura snart. :shock: :D

Kanske är det så att hon inte är tillräckligt mätt helt enkelt?

Tänker högt här...

Bra att utnyttja sambons hemma-varande under dagtid! =D> 8) Har han också läst på SHN? Bra om man är två som tänker lika om man säger.

Vilka fina svar du fått ovan! :)

Kör på och tänk inte så mycket på hur ni har det nu utan hur härligt det kommer att bli! Tänk att du skall förmedla en trygghet, och ett lugn. Tänk frågor och svar - i hela tillvaron - det hjälper upp ditt förhållningssätt och öppnar även ögonen för vilken roll man faktiskt har som mamma/pappa - att hjälpa de små med att ge dom säkra svar så att de kan njuta av annat som livet har att erbjuda, dvs hur mycket kuligt och spännande som helst! :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Anna09 »

Tillägg efter att ha läst mer i din tråd..

Vi körde Nestlés välling från att Ester var knappt 4 månader, vi började slussa in henne som föreslagits ovan med andelar ersättning och andelar välling. Men det tog inte lång tid förrän vi hade rena vällingmål och rena ersättningsmål. Vällingmål på morgon (200 ml) och till kväll (200 ml), sen till lunch för att enbart ha ersättning till mellis (125 ml).

Efter det började vi med gröt när hon var drygt 4 månader tror jag och även små skonsamma smakisar av riktig mat. När hon var 6 månader slutade vi helt med ersättningen och körde bara på välling, gröt och riktig mat.

Om du kör Semper, så testa att byta. Flera av våra vänner har haft små som mått mycket bättre av Nestlé. :thumbsup:

Vår lilla kom i vecka 38, men vägde bara 2.3 kg - vi körde ganska tidigt på fasta måltider, från att hon var 3 månader började vi försöka förlänga nätterna mer och mer. :wink: Så gör ingen varg av det, men när de är 5 månader börjar de bli mer hungriga - för att vi 6 månader inte verka ha någon botten - in med riktig mat! :P :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"