Petit Soeur Smått och Gott

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Irmasmamma »

Nu tills lillan är 2 mån så har du ju för det första 1,5 h på dig att mata, så då kan du lägga in lite umgänge mellan brösten (haha, kan feltolkas! :P ).
Då kanske hon även är nöjd en stund sen efter 1,5 timmes-måltiden?
Sen gäller det att inte pressa vakentiden alltför hårt med såna här små pyttisar. STRÄVA efter 2-2, men inte till priset av övertrötthet hos liten..... (T.ex första vakenpasset på morgonen brukar de flesta små vara suuuupertrötta. Vissa klarar då bara 1h15min, :shock: Men man kanske får vara beredd på att bjuda på lite extra skoj också! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jaha... jag förstår ingenting ... :lol: :oops: Grejen är att min lilla är som min son. ögon som lyser som stjärnor så de ser ut att orka vara vakna hur länge som helst. Tills de bryter ihop och bara skriker. Mormor höll lillan vaken i 3 tim för 2 v sen... :shock: :cry:

SM låter enkelt men känns svårt för mig. Dels för jag tycker att det är svårt att avgöra när hon börjar "krokna" eftersom hon inte gör det-och dels för att jag har en STOR varg i mig som säger " Hon får inte bli för trött, inte för trött, inte för trött" Att jag då lägger henne för tidigt istället... :roll: Och så blir bara allt en kamp om sömnen. Det resulterar i för lite vakentid och mkt snutt och sen kan jag inte riktigt tolka henne för DÅ är hon helt SLUT. :( Usch, svårt detta med sträva... Jag försöker med kortare vaken tid så hn blir mer nöjd...Kanske...
Obs! Det är bara de senaste dgr som hon varit missnöjd ofta, så jag antar att jag hamnat snett på ngt vis. Det hände ngt stort med henne för några dgr sen- hennes ansikte tyckes öppnas upp eller hur jag ska uttrycka det. Nu är hon verkligen med i det som händer runt omkring henne.

Iaf, vart vill jag komma? Jo! Det var också det, ska jag väcka henne efter 1,5 min lur eller ge henne 2 om hon vill? Hon sov riktigt bra imorse då jag väckte kl 8 och sen la henne efter 1,5...

Hoppas ni orkar med mitt dravel. :lol: :( :lol:

Kram!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag förstår precis vad du menar..... Lätt för mig att säga "sträva efter" men när jag tänker tillbaks på mig själv när Irma var i samma ålder så hade vi det väldigt struligt, just för att det inte märktes när hon var "lagom" trött. Ibland kunde hon vara vaken 5 h med bara någon liten powernap, och så var paniken (hos både mor och dotter) ett faktum. :shock:

Tiden mellan smekmånad och spikat schema ÄR oftast den svajigaste. Läste just min egen tråd från början och insåg att jag tjuvspikade nån form av 1,5 mån-schema för att ha nåt att gå efter, just för att jag var så dålig på att läsa av liten :oops: . Och det funkade faktiskt väldigt bra för oss! (Oftast.... :P )

Nu får du visst bara svar ifrån mig hela tiden bara för att jag är sjuk och ligger och väntar på att nån ska behöva mig 8)

Men ni andra klokisar får gärna komma med nåt också!

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Skönt att du förstår hur jag menar. Det var gött att läsa ditt svar och veta att det kan bli struligt fram till hon blir 2 mån då man mer kan hitta ett schema...

Det där du tjuvspikade; hur såg det ut?
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vaken 8-9
Sova 9-11.30
Vaken 11.30-13
Sova 13-15.30
Vaken 15.30-17.30
Sova 17.30-19.30
Vaken 19.30-22.30
Sova natt 22.30-8 (nattmål 4.30)

(Plankat från SM-översikten)

Mina kollegor :heart: kommer att skälla på mig nu, som schemahetsar så tidigt! :oops: :wink:
Nejdå, men skämt åsido så hjälpte det oss väldigt mycket att ha nåt att följa, trots att jag fick rådet att hitta rytmen själv....men vilken rytm? Var på tok för svårt för mig! ](*,)

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack igen för att du tar dig tid! :P

Jag ska testa med schemat och se om Petite Soeur tycker om det. Jag återkommer med rapport! :heart:
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Underdagen har sömnen suttit som en smäck! :P Meeeen nu får jag inte upp tösen!! Hon soversuperdjupt! Hur gör jag? jga har klappat och vänt men inget resultat... Hon reagerar inte, bara andas lugnt... Betyder det att natten kommer bli till intet gjord?
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Luvisen skrev:Underdagen har sömnen suttit som en smäck! :P
Nice! :thumbsup:
Luvisen skrev:Meeeen nu får jag inte upp tösen!! Hon soversuperdjupt! Hur gör jag? jga har klappat och vänt men inget resultat... Hon reagerar inte, bara andas lugnt... Betyder det att natten kommer bli till intet gjord?
Haha, lilla skruttan! :D :heart: Inte ens om du tar upp henne och härjar lite med henne? :shock:
Risken finns ju att natten blir svår om hon sover för länge nu.....

Jag brukar vara ganska noga med att väcka mer eller mindre exakt 2 h (eller 1,5 eller vad det nu är som gäller) efter att liten somnat....det är ju naturliga sömnrytmpass, så då sover inte liten lika djupt precis då. (Extra viktigt sen när kortare pass kommer in i bilden, annars kan man få sura miner! :mrgreen: )

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hon började gruffa lite över åtta så då passade jag på att greja och snacka och dåverkade hon halvvaken. Jag la till och hon åt effektivt och mkt men sen somnade hon som en sten igen! :lol: :o och nu har jag hållit låda och grejat med henne men hon bara gör urmysiga ljud och sover vidare... Nu byter jag blöjan på henne, få se om det ger ngt...
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ahhh, nu slog hon upp ögonen och skratta! Luuvly! :lol:
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Luvisen skrev:Ahhh, nu slog hon upp ögonen och skratta! Luuvly! :lol:
:lol: :lol: :heart: Underbart!
Imorrn vill vi ha rapport om hur natten gått sen också......! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Natten gick fint tycker jag men schemat blev förstört.
Efter uppfriskande bad gick hon och la sig 22.30 och sov som en stock till 2:30. Jag väntade till 3 innan jag tog upp henne. Förkylningen var värre så Petite Soeur hostade och nös så jag vågade inte vänta mer... :oops: hon vaknade sedan kl 6.30 och så jag ammade henne. Justidag blev det bra för jag var tvungen att grnomgå en läkar undesökning på morgonen som hon sov igenom. 9.30 vaknade hon för morgon... Och nu är vi helt ur fas med schemat. Kan jag jämka ihop det på ngt vis så vi kommer mer i fas? Hur ska jag tänka tycker ni?

SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt med en så bra natt!! :D =D>

Men det var precis det här jag menade med att jag schemahetsade alldeles för tidigt.... :oops: "Ur fas med schemat" ska inte finnas i er värld än så länge :mrgreen: Försök bara att använda dig av rytmen som schemat ger ett exempel på! Kanske lättare sagt än gjort ibland, men försök! Ha MÅLET att göra morgon samma tid varje dag, men går det inte så går det inte! Huvudsaken är att ni har en fin tillvaro med mycket mat och sömn och lite skrik och gnäll, och så verkar ju vara fallet. :D
Så lugn och fin nu 8) , men jag vet att det var mitt "fel" som gav dig schemaexemplet... :oops:

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hello!

Jag gillar schemahets. :mrgreen: Nä, men skämt åsido tiderna är ett bra stöd för oss. Jag körde efter rytmtänket men det blev för mkt freestyling och lillans kroppslog bakut. Hon blev hel flammig och hade svårt att komma till ro överhuvudtaget. Nu har jag håll mig till schemat ngt så när och hennes hud bliv finfin på Bara tvådgr! :D

Hennes kropp gillar de där schema tiderna, verkar det som.

Nu har vi dock stött pålite problem. Hon är jäääätteförkyld och har svårt att somna, ska jag vagna henne till sömns? Kan man bjussa på det eller? Är lite orolig att min Överkoncentration håller henne vaken... :oops:
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Luvisen :D

Fy för förkylda smâskruttar :evil: Hoppas det gâr över FORT.

När det är sjuka barn tycker jag att man kan vara sâ generös man vill med bâde det ena och det andra. Hjälp henne att sova om det behövs, sâ att hon fâr sova sig frisk, det brukar vara den bästa medicinen.

Men som alltid, inte mer än vad som verkligen behövs, för det gäller ju att backa sen när liten blivit frisk och det är ju enklare om man inte gâtt ner sig helt i assistansträsket. :wink:

Krya pâ sig kramen till Petite Soeur, hoppas ni andra hâller er friska.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"