Petit Soeur Smått och Gott

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

Hej ni som hänger här!

Nu har vi råkat på en förkylning...! :roll: Allihopa.
Det jag undrar över är hur en liten spädis sover bäst på när de är täppta. Hon hostar också... :(

På sidan eller på mage? Vad säger ni kloka. Hon nyser och snorar en del.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av SusanD »

Vet inte om jag är klok men våra småttingar ha sovit bäst på mage när de varit förkylda för då har de bara snorat av sig på lakanet och kunnat förflytta huvudet till ett torrt ställe.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Irmasmamma »

Välkommen hit Luvisen och Petite Soeur!! :heart:

Här har vi också kört mage även vid förkylning redan från några v ålder... Och så höja huvudänden 7 cm och lök i hett vatten under sängen, men det kör ni väl redan antar jag! :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

Tack rara! :heart:

Vi tog magläget som vanligt. Vet inte varför jag började fundera på ryggläge... :roll: Kanske för att jag själv sover så när jag är förkyld men det är ju mest logiskt att ha nosen neråt så snoret kan komma ut. :thumbsup:

Och lilla löksoppan förstås...- tack för påminnelsen! :wink:

Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror jag sprutade bröstmjölk i min sons näsa när han var pytteplutt och förkyld... kan det stämma?? 8-[
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Irmasmamma »

Luvisen skrev: Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror jag sprutade bröstmjölk i min sons näsa när han var pytteplutt och förkyld... kan det stämma?? 8-[
Jepp! :D Bästa grejen! Både antibakteriellt och smörjande! :P
På kvällen gjorde jag så att jag använde en koksaltpipett först, sög ut snoret med Näsfrida (har du en sån?) och sen fyllde jag den tomma pipetten med bröstmjölk och sprutade i lilla näsan som avslutning. :D Mot slutet av förkylningen struntade jag i koksalt och Näsfrida och använde samma pipett till bröstmjölk igen och igen (skölj med vatten emellan bara!)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Bluna »

Ha i timjan i löksoppan också så hjälper det mot hostan. :wink: Lavandel är bra för sömnen också. Krya på er! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Sarisparis »

Bienvenue chez nous très chère Petite Soeur :heart:

De goda râden fullkomligt haglar här, ser jag, sâ jag nöjer med att skicka en stor krya pâ er-kram. :D

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

:D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

Så, nu har vi gjort en omgång Näsfrida, koksaltlösning samt bröstmjölks genomgång. Två rejäla nysningar strax därpå gjorde näsan snorfri. :D Där låg hon och andas finfint. Så då blev det matdags och hon kunde amma utan problem. Hon goffade i sig rejält, låg och njöt och sen...kräktes upp allt inkl en massa snor...ew!

Så då blev det tvättning inkl bad med öron i blöt (det gillar hon! \:D/ ) och sen fortfort på med kläder och en ny vända med amning.
Sen var det bra. Hon :sleep: gött lääääänge.

Knappt hört ngt snurvlande sen dess... :thumbsup:

Önskar man kunde köra samma på den större modellen också... Bebispojken är fullkomligt täppt...

Värme! :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Sarisparis »

Vad skönt att Petite Soeur svarar sâ fint pâ näsbehandlingen. :thumbsup:
Luvisen skrev:Önskar man kunde köra samma på den större modellen också... Bebispojken är fullkomligt täppt...
Fast det kan man. :shock: Vâr Storebror som är drygt fyra kan ibland be mig att använda Näsfrida pâ honom. Och lök under sängen funkar ju ocksâ.
Nâgot vi brukar köra med här är att tappa upp ett HETT bad med stängd badrumsdörr, sâ att det blir riktigt ângigt à la hammam i badrummet. Sen väntar man till vattnet nâtt en acceptabel badtemperatur. Sen badar man sâ länge man vill (brukar bli länge hos oss :lol: ). Jag upplever att hela andningsapparaten lättas av att andas sâ fuktig varm luft, och det brukar vara bra inför natten.

Krya pâ er.

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

Sarisparis skrev:Vâr Storebror som är drygt fyra kan ibland be mig att använda Näsfrida pâ honom.
:o Ok, men då ska jag fråga härborta eftersom Bebispojken inte blåser ut ordentligt/speciellt bra...
Sarisparis skrev: Och lök under sängen funkar ju ocksâ.
Nâgot vi brukar köra med här är att tappa upp ett HETT bad med stängd badrumsdörr, sâ att det blir riktigt ângigt à la hammam i badrummet. Sen väntar man till vattnet nâtt en acceptabel badtemperatur. Sen badar man sâ länge man vill (brukar bli länge hos oss ). Jag upplever att hela andningsapparaten lättas av att andas sâ fuktig varm luft, och det brukar vara bra inför natten.
Ja, soppan funkar fortf och ångbad är toppen! Det har vi kört med ända sen han var liten. Check! :thumbsup:

Jag tänkte mest på bröstmjölken... :-k :lol: Bebispojken diggar inte ens koksaltlösning längre...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

Näsfridan ville inte Bebispojken ha att göra med... [-X så de blev att låta snoret flöda. :roll: mkt snor blir det.

Nu är vi krya igen och det är sååå skönt!

Nu har jag en till fråga som kanske är fånig i sammanhanget men när tar man hål på småtjejers öron? Ska man göra det eller inte? Undrar eftersom man i en del länder tar hål när de är yttepytte. Jag hade själv små små guldörhängen när jag var bebis.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Manfred10 »

Luvisen skrev:Nu har jag en till fråga som kanske är fånig i sammanhanget men när tar man hål på småtjejers öron? Ska man göra det eller inte? Undrar eftersom man i en del länder tar hål när de är yttepytte. Jag hade själv små små guldörhängen när jag var bebis.
En del gör det tidigt (man kan ju kolla på parfymerian eller var man tänkt göra hålen vad de har för riktlinjer) och en del inte alls. :wink: MEN, min högst personliga åsikt är att inte göra det förrän den lilla människan själv kanske vill ta hål i öronen. Det kan ju bli en del stök med allergier och så om man har otur oxå. Jag ser inte att det ska behöva vara någon brådska med det, men det är jag det. 8)

Kram :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Luvisen »

I see... ska fundera på saken. När det begav sig för mig var det obligatoriskt, typ. De gjorde det direkt på sjukhuset, no questions asked. :o
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Petit Soeur Smått och Gott

Inlägg av Tetz »

Hej Luvisen :D

Personligen tycker jag att det är urgulligt med hål i öronen på små flickor :D Men de riktigt små människorna är ju som bekant väldigt infektionskänsliga och då tror jag att det är bäst att låta kroppen vara intakt ett tag.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"