Kura lillspöket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Hejsan, jag vet att du har rätt, jag kan inte sova åt henne... :oops: men vill såklart göra förutsättningarna så bra som möjligt :)

Dagen idag har varit mycket bättre, gladare miner och mer mat! Känns som om det går på rätt håll.

Lur 1 och 2 somnade hon fint själv efter ca 15 min, smågnäll, småskrik etc. Ramsade vid något tillfälle och dammsög utanför.

Lur 3 däremot gick inte alls...började bra med lugnt smågnäll men sen varvade hon upp och kom inte alls till ro. Gick in efter ca 20 min och vände tillbaka henne, kort buff och ramsa. Lugnt en stund och sen satte det igång igen.
Tog upp henne ca 5 innan tiden var ute, passade på ett lugnt tillfälle, gick in och gjorde glad väckning. Låtsades som om hon sovit det hon skulle. Hon blev såklart ledsen, låg på rygg och brottades med gosedjur (ska man ta bort den (känns som om hon tror att det är jag som ligger där)? samtidigt vill jag att hon ska ha något framöver som extra trygghet inte bara vid sovning) och kudde...ville sova men fick inte till det.

Samma hände ikväll, bad, skoj och bus en halvtimme innan sängen, var riktigt glad.
Blev ledsen när jag lade ner henne och kanske skulle jag stannat en liten stund extra så att hon var riktigt glad igen innan jag gick ut...
Ikväll lät hon mer ledsen än arg och kom inte till ro. Ramsade och husljudade. Gick in efter 25 min, hon låg halvvägs ner till fotändan och brottades med kudde och gosedjur. Tog bort gose och lade tillrätta, eller hon lade sig nästan tillrätta själv och drog en lättnadens suck kändes det som. Kort buff och glad ramsa ut, gnällde under ramsan men tystnade innan jag var klar. Tyst.
När jag läser det jag skrivit känns det självklart att ta bort kudde och gose så att de inte stör, hur har ni gjort?
Lillspöket född 19 nov 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Nat »

Go kväll!!
Dagen idag har varit mycket bättre, gladare miner och mer mat! Känns som om det går på rätt håll.
Härligt! :D
Lur 3 däremot gick inte alls...började bra med lugnt smågnäll men sen varvade hon upp och kom inte alls till ro. Gick in efter ca 20 min och vände tillbaka henne, kort buff och ramsa. Lugnt en stund och sen satte det igång igen.
Att liten kommer att sova vissa lurar bättre och andra sämre är naturligt. Det är så enkelt att om hon sover två lurar bra efter varandra så blir hon lite piggare och får således lite svårare att komma till ro på den tredje luren. Hade hon däremot varit en säker sovare som uppskattar att ligga själv i sängen (vaken) och filura, ja då hade det inte spelat någon större roll om hon vore helt utmattad eller ej. Ge det tid, och låt det gå lite fram och tillbaka.
Samma hände ikväll, bad, skoj och bus en halvtimme innan sängen, var riktigt glad.
Blev ledsen när jag lade ner henne och kanske skulle jag stannat en liten stund extra så att hon var riktigt glad igen innan jag gick ut...
Nej du gjorde helt rätt tycker jag! när du kört skrattet på kanske 10 min och tänker dig att nästa steg är att lägga ner barnet i sängen så ska det inte finnas några tveksamheter. Bara rätt ner med glatt tjo och tjim och säker attityd. Passa dig för att dröja kvar och "vela" :D
När jag läser det jag skrivit känns det självklart att ta bort kudde och gose så att de inte stör, hur har ni gjort?
Bort med kudde och se till att hon har en liten nätt snutte som hon orkar hålla enkelt i ena handen och som ej kan försvåra andning om den hamnar över ansiktet. Kom ihåg att den skall gå att tvätta och skaffa flera reservsnuttar av samma sort.

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Natt 4 gick bra, alldeles tyst, glad väckning kl 7.
Ammade mycket men ville inte äta gröt, ammade igen kl9 vilket hon kräkte upp precis innan läggning.
Bytte kläder och busade kort innan sängen.

Jag tycker läggningarna fungerar bättre, ska jobba ännu mer med attityden. Vid lur 1 lät det rätt ok till en början därefter började hon skrika upp sig, gick in efter 20 min och lade tillrätta + kort buff och ramsa, därefter lugnade hon ner sig lite och somnade nu 9.55 ...
Lillspöket född 19 nov 2011
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Bara en kort fråga...ska man bekräfta när hon somnat under uppföljningsveckan?
Lillspöket född 19 nov 2011
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Kura lillspöket

Inlägg av klockan »

Under uppföljningsveckan så börjar du dra ihop påminnelseramsan och bekräftelseramsan, så att de sista 2 stroferna blir en bekräftelse. Ingen separat sådan alltså :D .

Vi har tagit bort kudden i samband med kurningen och sedan återinfört den när det kännts lagom, dvs att den inte har varit i vägen utan mer fyllt den funktionen den ska. Snutte/gosedjur har mina aldrig haft som små.Men det där är ju hur man känner :D .

Härligt jobbat! :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Kudden är borttagen och jag ska nog ta bort snutte också för den känns mer i vägen än till nytta...

Men jag känner mig lite uppgiven för tillfället, alla lurar idag har mer eller mindre skrikits bort. Det börjar bra, sen varvar hon upp till något slags halvt panikskrik som hon inte kommer ur. Jag har dammsugit, gått omkring utanför, slamrat med disk tom spelat mozart på hög volym utan resultat, det känns inte som om hon lyssnar alls, bara skriker. Jag tycker inte att hon låter ledsen, inte till en början iaf, snarare arg eller mer frustrerad. Efter 20-25 min har jag gått in, lagt tillrätta, buffat lite tills hon lugnar sig och slappnar av, ramsat ut och därefter har hon somnat. Jag har alltså inte buffat så hon sover när jag går ut för hon gnäller efteråt. Emellanåt ligger hon på rygg när jag kommit in, spänd som en pinne och så kan man ju inte somna... Gör jag ingenting kommer hon så småningom skrika sig utmattad och somna av det och det vill jag ju inte!! Det är ju därför jag valde SHN
Vad ska jag göra annorlunda?? Hur kan jag få henne att slappna av i sängen? Hon får gärna ligga vaken hela luren om hon vill men hon ska ju inte skrika bort den.
Vi skrattar och busar innan. Hon är trött, det ser jag ju på henne. Matlusten har inte varit något vidare idag, vill helst amma men jag har inte så mycket mjölk kvar eftersom jag inte nattammar längre. Men jag tror inte att hon är hungrig vid läggning. Vi har varit ute en lång stund på eftermiddagen, både liggandes själv på filt och kringburen...
Några tips någon???
Jag är ledsen att jag låter så gnällig, jag tror på detta konceptet och vill att det ska fungera. Kurningen av storasyster följde samma mönster och det tog jättelång tid att få läggningen ok, dvs att hon slappnade av och kunde somna. Gjorde jag något fel då vill jag ju inte göra om det igen...
Lillspöket född 19 nov 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Ett litet inlägg i snuttedebatten, mina har alltid haft snutte, tycker att det har varit ett bra stöd att ha när de sovit någon annanstans. D har de alltid lite av sin egen lukt osv med sig. Men när lillebror var liten låg snutten mest uppe i ett hörn av sängen inte alltid han ville ha med den att göra. Nu kramar han in sig i den när han ska sova, vi har snutte av model dinglis, typ en trasa med ett djurhuvud på.

Du har krångel med läggningarna och säger att du inte vill upprepa samma misstag som med storasyster, om du nu gjorde några.... Exakt hur går du till väga vid läggning, dag som natt? vilka rutiner etc, tankar osv

Angående förutsättningar och skrik vid läggning tycker jag denna tråd är klockren titta gärna in under favorittrådarna här på kurforum men även under "späda barn och små" finns MASSOR med bra.http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319


Du skrev oxå att du inte tror att hon är hungrig vid läggning..... En del småttingar vill ju ha mat precis innan läggning. Du kan ju testa att fylla på med en halv banan, BM eller lite välling precis innan läggningen.


Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Tack snälla ni som finns tillhands dygnet runt för hjälp och stöd!!!
Sitter och läser på forumet så ögonen blöder :) jag vill få ordning på detta och ska det också!

Hon sover idag i ett extrarum på ovanvåningen, storasyster och vi sover nere (utom nu under kurningen då jag sover uppe i vardagsrummet). Mitt mål är att systrarna ska dela sovrum uppe och ha sitt lekrum nere.
Kvällsläggningen ser ut ungefär så här:

17.30 äter hela familjen tillsammans, tar ca en halvtimme-trekvart.
Därefter bad (hinner inte varje dag), pyjamas och nattförberedelse för båda tjejerna (storasyster är i trotsen, ibland går det fort och ibland tar det lite längre tid)
Erbjuder nattslurk vid 18.30, (idag blev det lite senare ca 18.45 och då var hon trött, låg och drog sig i håret och gned i ögonen) och sen bus och skratt på det medan andra föräldern lägger storasyster. Skratt och sång i soffan och därefter skutt upp till ovanvåningen och glatt ner i sängen. Innan har jag lagt henne direkt på magen, lagt tillrätta, pussat om lite, buffat kort och ramsat ut. Idag provade jag att lägga liten kort stund på rygg medan jag satte på babywatchen (snackade glatt under tiden), därefter vända till mage, lägga tillrätta, kort buff och ramsa.

Läser att man kan göra en kort solfjäder innan, hur lång ungefär är det? Jag har bara kort tryckt till efter buffen innan jag gått ut, ska jag kanske bara solfjädra lite längre, ca 5-10 sek så hon hinner slappna av lite och inte buffa? Kanske har jag för bråttom ut så att hon undrar varför jag har så bråttom? Hur gör ni läggningarna under kurningen?
Jag upplever att hon varvar upp ganska snabbt efter jag gått ut. Idag har jag verkligen avvaktat, spelat musik, dammsugit etc.
Dock när jag tillslut gått in och lagt tillrätta och buffat, låter hon lättad, suckar till och slappnar av...ramsar ut då och då somnar hon. Men jag vill ju inte hamna i något buffningsträsk eller att hon ska behöva detta varje gång, samtidigt är det tidigt i kuren... Har hon väl somnat upplever jag att hon sover bra och kan somna om själv, hon har ju sovit två hela nätter nu och det är ju ett framsteg bara det!

Stort tack till alla ni eldsjälar!
Lillspöket född 19 nov 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Nat »

Hej,

Gör också ett kort inlägg gällande snutten. En snutte tycker jag definitivt att hon ska ha däremot inte en stor variant som kan hamna över hennes ansikte och således störa :shock:
Välj snutte med omsorg, de skall följa med långt upp i åldrarna, vara smidigt att ta med, lätt att tvätta och kunna ersättas av andra snuttar av samma modell...

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Manfred10 »

Sitter och läser på forumet så ögonen blöder jag vill få ordning på detta och ska det också!
Så ska det låta! =D> :mrgreen:

Klart att systrarna ska sova tillsammans när det blir dags för det! :D

Jag tycker det verkar som ni går tillväga efter konstens alla regler. men jag tror du har rätt i din tanke att det blir för stressigt. Du kan gott lägga henne på rygg som du gjorde igår medan du fixar med det sista. Ta det lugnt ingen stress. Och LEEE. :mrgreen: En läggning på 2 minuter innebär att alla bestyr vid sängen tillrättaläggande och ramsa ut tar ungefär 2 minuter. Lägg sen liten till rätta lugnt och stadigt. Säg gärna ÅÅÅÅh vad skööönt det ska bli att få sova i din sköööna säng osv. När hon är "parkerad" ger du en solfjäder behöver inte vara längre än 5 sek. andas lugnt och avsluta med ett litet tryck och ramsa ut. Hör du att hon varvar upp direkt brukar jag liksom försöka avbryta med att påminna extra med andra versen på ramsan, typ Gooood natt goood natt och soooov så gott. Inte låta arg bara övertygande, betonande och lugn! Och le för dig själv när du säger ramsan. Glöm inte tänket inne i rummet: nu ska lillan få sova i sin sköna säng och det kommer att gå så himla bra att lägga henne :D :lol: 8) inte tvärtom, oj undrar om hon ska spänna sig och skrika hoppas inte.... :cry: :? :roll: Och LEE hela tiden! Det funkar nog allra bäst för att få mamman på positiva tankar.

Du behöver inte vara rädd att fastna i nåt träsk så länge det går längre tid med "icke-verktygande" än verktygande mellan varven om du förstår vad jag menar (en ramsdiskussion är här undantagen, då ska liten ha 101 svar på 100 frågor). Alltså tänk efter när du ramsade sist eller eventuellt gick in till henne och låt det gå längre tid till nästa gång. Och OM du går in, se då till att ha en plan med vad du ska göra, gå inte in och börja felsök. Går du in vet du vad du ska göra, tex kort tillrättaläggande/parkering, solfjäder 5 sek och ramsa ut. Kan du lämna buffen är det bra. Alltså parkera, solfjäder, ANDAS, och ut med ramsan.

Tänk oxå på att inte ramsa ihjäl henne. Man får reagera som liten. AW brukar säga "när du verkligen vill gå in, DÅ är det rätt tid att ramsa"

:D Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Som ni kloka människor säkert redan listat ut så handlade det säkert om attityden :oops:
Bestämde mig för att idag läggs alla prestationskrav, spöken och vargar åt sidan och vi tar det lugnt! :)

Kl 9.30 gick vi lugnt in i rummet med lampan tänd, titta runt lite och sen ner på rygg i sängen. Lite kort bus och skratt, prata glatt, vände till mage och lade tillrätta, pussade ner huvudet och tog det lugnt. Solfjädrade kort, pussade lite till och ramsade ut jätteglatt och säkert!
Började spola upp bad till storasyster i rummet bredvid.
Lite skrik men inget argt eller ledset, ramsade glatt och tryggt när hon började varva upp och berömde när hon varvade ner, och bekräftade när hon varvade ner ännu mer.
Somnade själv efter 25 min, men utan skrik och buffning!!

Känns så skönt! Nu jobbar vi vidare med detta!

Natten var fin, hörde att hon gnällde till vid tre tillfällen, men tystnade själv och fick väckas vid 7. Duktig flicka!! Nu ska bara mamma bli lika duktig!
Lillspöket född 19 nov 2011
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura lillspöket

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej spökis! :lol:

Fint att mamma har hittat attityden igen. Det är det viktigaste vektyget av dem alla. :wink:

Spontant har jag lite reflektioner kring er läggning. Läggningen skall ta max 2 minuter, precis som Manfred10 påpekar. Jag hade inte valt att kika runt i rummet innan med liten, eller haft mer bus och skratt där. Tänker lite krasst att där finns det en hel del att totsa om med tiden. :wink: :lol: Men också att man drar ut på läggningen. Här kör vi allt bus utanför och vi skuttar in i rummet på axlar eller upp-och-ner på, ja lite hur som helst. Men ALLTID under de gladaste former du kan tänka dig. :lol:

Håll hårt i attityden den är guld värd.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"