Kura lillspöket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Då var det dags igen... lillspöket som är snart fem mån behöver hjälp att sova fint. Storspöket kurades när hon var ungefär lika gammal och nu tre år gammal sover hon galant trots trots!
Känner mig lite nervös inför starten men då nätterna blir värre och värre känns det dumt att dra ut på det. Behöver lite pepp och glada tillrop!!
I dagsläget sover lillspöket fint ute i vagn på dagslurarna och det är lite det som är kruxet, hon är van att somnas i vagn på promenad. Hon sover gott, inga problem med skarvar alls. Dock blir det stul på kvällen när hon ska somna, tidigare ammades hon till sömns (gick ju bra när hon var liten, men plötsligt var hon fyra mån och gick ju inte alls med på detta längre)...Samma när hon vaknar på natten, omöjligt att få henne att somna om.
Har gjort ett schema som bygger på hur hon sover idag, skulle gärna vilja höra vad ni tycker om det:

07.00 Vakna (storspöket går också upp vid denna tiden)
09.00-10.30 Sova 1,5 h
10.30-13.00 Lunch etc (måste hämta storspöket från dagis 12.30 med bil)
13.00-14.30 Sova 1,5 h
14.30-16.30 Mellis etc
16.30-17.15 Sova 45 min
17.15-19.30 Mat, bad och mys

Känner att middagsluren blir lite sen, men jag får inte ihop det på något annat sätt. Hittills tror jag att hon blivit lite övertrött på kvällen (har iof bara sovit ca 20 min då) och tänker att det är bättre att få lite längre lur så hon orkar äta innan natten. Vad tror ni?
Lillspöket är inte jätteglad för att buffas på mage, hon blir rent ut sagt jättearg, men det är kanske för att hon vet att hittills har hon blivit upptagen...Alla dagslurarna sover hon på rygg i vagnen utan problem. Iofs har jag kanske hållt på för länge och det är därför hon blir sur, känns verkligen som om hon vill sova men vet inte riktigt hur... Tänkte försöka hålla mig så mycket till ramsan som möjligt.
Vilket som, ikväll kör vi igång!
En annan fråga, tänkte köra hela kuren och uppföljning i säng eftersom jag inte riktigt får till vagningen och att hon är van att somnas i den, men skulle gärna vilja att hon sov en av daglurarna i vagnen sen. Hur gör man då? Hänger ni för något för att skärma av? Rygg/mage? Räcker ramsa?
När storspöket kurades hade vi helmörkt under alla lurar, men borde man inte ha halvmörkt på dagen?
Dagen idag ska fyllas med mat och sömn enl schema samt glada aktiviteter så att vi är nöjda och glada till kvällen.
Hoppas att jag hinner få lite hjälp innan vi drar igång...vet att jag är sent ute men nu pallar vi inte detta längre!
Mvh
Anna
Lillspöket född 19 nov 2011
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Kura lillspöket

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

välkommen hit! :D

Klart att lillspöket oxå ska få sova gott om nätterna så att hon slipper spöka :wink: .

Tänket har ni och ni vet vilket fint liv man får, så där bör det väl inte vara ngr svårigheter, även om det såklart känns pirrigt inför varje kurning man gör... Och du vet - det går upp och ner, men så är det :wink: .

Ang schemat så ser det bra ut på det stora hela.

:arrow: Jag skulle dock dra ner fm-luren till 45 min nu eftersom det är bra att bara ha en långlur vid 5 mån, och den bör komma mitt på dagen.

Ca 15 tim/dygn är det som brukar behövas vid den åldern och har du 12+45+1.5+45 så kommer du ju upp i det. Alt är ju att köra 2 tim på långluren och sen ge en 20-min på em om hon är en tröttis alt att köra 1.5 på långa luren och bara 20 min på em om hon är en piggis. Ja, det där får ni ju klura på så det passar er såklart!

Att du måste hämta storasyster kl 12.30 ställer ju till det litegrann med tanke på att det kanske (?) blir lite för länge för lillspöket att sen hålla sig vaken ända från 10.15.

Hur kan du lösa det? 2-2.5 tim är ju det som rekommenderas avs vakentid mellan sovpassen. Du kan ju lägga fm-luren lite senare typ 9.30 så att hon vaknar 10.15...men sen så blir det tight alltså... :arrow: Någon idé om hur ni kan lösa det? :)

Jag har haft 19 som läggningstid inför natten till mina barn, och då har det kännts bra att de inte har fått sova ngt efter 17...men en kvart hit och dit :roll: jag vet inte hur stor roll det spelar (?).

Oj, nu blev det en massa tips och tänk där. Jag menar inte att vara styrande utan huvudsaken är ju att det ska passa ER såklart :wink:

Du kan absolut köra kuren i sängen och sen gå över till att ta en lur i vagn. det enda man får vara beredd på då är ju extra frågor såklart. Jag har gjort så, och sen har jag lagt på rygg i vagnen dessutom... En del låter barnen somna rullande, andra stillastående och ramsar sig iväg (precis som när de sover i sängen) och sen så väntar man 10 min tills man promenerar iväg om man nu vill det. Att mörklägga så gott det går är såklart viktigt: häng ett mörkt skynke/en mörk filt över hela vagnen (inte bara suffletten). Vill man kan man klippa isär det på mitten så att det kommer in luft.

Vi har oxå kört med KOLSVART under daglurarna när vi kurat, men i SHN-boken står att man kan ha litet ljust, bara för att markera skillnanden.Det där gör man som det passar en...en del barn kräver dock att det är kolsvart även på dagen för att det ska funka. Ni lär märka vad lillspöket föredrar.

Ang buffningen så tänker jag oxå att det handlar om vilka signaler man gett hittills, så kör på bara och introducera attityden f rom ikväll när ni drar igång. Nu är det såhär det ska vara :D

Hör gärna av dig igen om du vill, vi finns här :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Första natten startad! Blev lite hastigt då storspöket trotsade massvis vid middagen...
Lillspöket blev utan bad men fick en massa skratt med pappa innan läggning...inte lika lätt att hinna med allt med två barn!
Lillspöket blev arg när jag la henne tillrätta, så arg att det inte gick att buffa (gissar att det beror på att 1. hon är inte så glad för magläge när hon sover, 2. vi har tagit upp henne innan när hon skrikit så mycket) så jag solfjädrade tills hon lugnade ner sig, därefter buffade jag tills hon låg stilla och tystnade, ramsade mig ut. Jättearg (ungfär som var är min vagnlimo...vad är detta???) avvaktade lite tills hon lugnat sig, ramsade högt (allt är ok, du kan sova) ett par omgångar. Fick gå in ett varv till, solfjädrade och buffade lugn och tyst, ramsade ut. Bekräftade när hon varvade ner, somnade efter 40 min och har sovit lite mer än en timme nu.
Har kikat på schemat igen, nytt förslag:

19-07 Natt
9.30-10.15 Sova 45 min
12.45-14.15 Sova 1,5 h
16.15-17.00 Sova 45

Får försöka hämta lite tidigare från dagis (det är tre dagar det gäller) så vi hinner hem innan det är dags att sova. Finns kanske risk att hon somnar i bilen dock, men jag får inte ihop det annars. Sover hon bra på natten tror jag hon orkar förmiddagen.
Lillspöket född 19 nov 2011
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen säger jag också! :D

Det verkar ju ha startat fint det här. Visst, det blev lite protester, men det verkar du ju ha löst galant. Ser fram emot en rapport från natten imorgon :D .
Spökis skrev:19-07 Natt
9.30-10.15 Sova 45 min
12.45-14.15 Sova 1,5 h
16.15-17.00 Sova 45
Ja, det var ju lite knöligt att dottern måste hämtas vid 12.30, men jag tycker ändå att du har fått fram en bra kompromiss här. Du kanske kommer få lirka lite för att hålla lillspöket vaken till 9.30. Många små är ju trööötta på morgonen (paradoxalt nog :roll: ) även efter en 12-timmarsnatt. Och samma sak i bilen på väg hem från dagis. Då kanske du får be storspöket att hålla en show så lillspöket inte somnar :wink: :lol: .

Lycka till i natt!

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Kura lillspöket

Inlägg av klockan »

Godmorgon!

Hur har natten varit? :)

Schemat ser ju jättebra ut , och jag tror oxå som Norahsmamma säger, att det kanske kan bli lite kämpande i början för att få henne att hålla sig vaken vissa "kritiska" tider, MEN att det å andra sidan kommer ge sig i takt med att hon blir äldre och att schemat sätter sig.

:thumbsup: :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Rapport från natten:

Lades i sängen kl 19, lade tillrätta och började buffa, blev fly förbannad så jag solfjädrade tills hon lugnade ner sig och kunde buffas och blev sömntung, ramsade ut. Arg, arg, arg varvade ner lite och blev ledsen, gick in och lade tillrätta, solfjäder och buff till sömntung, ramsa ut, varvar ner, bekräftar, skriker lite igen, varvar ner, bekräftar, tyst kl 19.38
Sen sov hon till kl 01.40
kl 01.40 gnäller, in och buffar till mjuk, ramsar ut, skriker arg, ramsar, jämnskrik, varvar ner, arg, varvar ner, ramsar i omgångar. Går in och buffar när det känns som det behövs.
kl 2.30 arg, varvar ner, arg, varvar ner ramsar i omgångar
kl 2.55 tröttskrik, känns som hon behöver hjälp, buffar till tyst, ramsar ut, tyst
kl 4.40 gnäll, börjar skrika, snabb buff, ramsar ut
kl 4.45 tystnar, bekräftar,gnäll, bekräftar, tyst
kl 6.10 gnäll, snabb buff, ramsar ut inkl bekräftelse, tyst
kl 6.13 gnäll, provade ramsa först men började öka, snabb buff och ramsa inkl bekräftelse, tyst
sov sedan fram till 7 när hela familjen hälsade godmorgon till en trött, yrvaken lillflicka. Inte speciellt munter men inte ledsen.

Åt jättemycket till frukost, dock ingen gröt. Såg vaken ut men ändå sömnig på något vis.
Första luren kl 9.30:
9.30 tillrättaläggande, buff till mjuk ramsa ut, skrik, ramsade skrik
9.40 buff till mjuk, ramsa ut, tyst (somnade av buff?? Hoppas inte)
Eftersom inte marginalkvartar ska användas nu så väckte jag henne kl 10 dvs efter 20 min. Trött men lättväckt.

Åt bra till lunch vid 11 (ammade), minimalt med pure, fyllde på med amning strax efter 12, åt bra även här.

Läggning inför lur 2 kl 12.45.
kl 12.45 in i sängen, tillrättaläggande och kort buff som markering, ramsa ut. Skrik och protester, ramsa (storspöket hjälpte till på avstånd)
kl 12.50 kort buff, ramsa ut. Slappnar av direkt men vaknar upp vid utramsningen
kl 12.55 kort buff till tyst, ramsa ut, tyst (somnade vid den korta buffen? Var max 8 tag...)

Ska jag låta henne sova hela tiden ut, dvs lägga på marginalkvart eller ta upp henne efter 45 min, känns som det blir länge till nästa lur då?

Summa summarum, går det ungefär som jag trodde, dock känns det inte riktigt bra att hon somnat vid buff (om hon nu gjort det). Känns som om hon har lite svårt att varva ner, försöker ramsa mjukt när hon varvar ner, men det räcker inte riktigt...vad tror ni, är jag för snabb? Är så rädd att hon ska bli övertrött...
Tack för er fina och snabba hjälp!!
Lillspöket född 19 nov 2011
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!!
Du jobbar ju jättebra ju! =D>
Ska jag låta henne sova hela tiden ut, dvs lägga på marginalkvart eller ta upp henne efter 45 min, känns som det blir länge till nästa lur då
Ja, nu under kuren och uppföljningsveckan när schemat ska sätta sig så tar du upp den tiden som står på pappret oavsett om det råkar bli utanför ett normalt sömnrympass. Tanken är ju att lillspöket ska få in tiderna i kroppen och det förutsätter att man följer schemat till punkt och pricka. När schemat sedan satt sig ordentligt så kan du lägga lillspöket 5-10 min tidigare för att bjussa på lite insomningstid, men som sagt, nu under kuren så gäller det att vara punktlig.
Summa summarum, går det ungefär som jag trodde, dock känns det inte riktigt bra att hon somnat vid buff (om hon nu gjort det). Känns som om hon har lite svårt att varva ner, försöker ramsa mjukt när hon varvar ner, men det räcker inte riktigt...vad tror ni, är jag för snabb? Är så rädd att hon ska bli övertrött...
Om det nu är som du tror, att hon somnat vid buff så är det ju bara att backa lite och buffa lite kortare tills hon blir lugn och sedan ut med ramsa. Skulle det behövas så går du in igen och buffar till lugn. Låt allt ta den tid det tar. Jobba på lugnt och metodiskt med målet i sikte. Skulle lillspöket bli övertrött så må så vara, ni håller ju på att lägga om hennes vardag och det måste få ta det arbete som krävs. Den eventuella sömn hon missar nu, de här första dagarna, är ju inte någon big deal när det kommer till helheten. Hon kommer ju få igen det senare när du/ni lärt henne hur underbart skönt det är att sova :wink: :D

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Andra nattens läggning blev inte alls kul :(

19.00 skrattad och glad bebis flyger ner i sängen, läggs tillrätta och buffas lite som markering. Ramsar ut, gnöl och lite skrik
19.05 ramsa a la nu räcker det med gnöl, varvar ner lite
19.09 ramsa, jämngnäller
19.15 ramsar betryggande, varvar ner, ramsar lungt och mjukt, varvar upp och ner
19.20 skriker upp sig, ramsar
19.21 ramsar sakligt, lugnar ner sig
19.23 jobbar upp sig, går in och buffar mjuk men inte tyst, ramsar ut, fly förbannad
19.26 lugnar sig, ramsar mjukt men jobbar upp sig igen
19.27 lugnar ner sig, varvade skrik, avvaktar
19.32 blir ledsen, går in och buffar till tyst och mjuk, ramsar ut, skriker upp sig igen
19.40 jättebryt ledsen, går in och buffar till mjuk (tar en stund), ramsar ut skriker upp sig igen
19.48 förtvivlan-arg, jämnskrik som hon verkar fastna i, känns som hon ber om hjälp att komma vidare. Går in och buffar mjuk, ramsar lungt och mjukt, tyst, gnäll, bekräftar, går igång igen.
20.02 ledsen- går in och buffar mjuk, ramsar ut mjukt, tyst. Somnade nog så fort hon slappnat av tillräckligt.

Hur bryter man ett sådant här jämnskrik, låter ju som om hon har ont någonstans (mammas vargar kommer genast, tänk om hon är hungrig, har ont någonstans, taket trillat ner etc)? Ramsade jag för mycket? Lägger jag mig i för mycket? Tycker denna biten är allra jobbigast, storasyster var likadan, skrek tills hon somnade, hur kommer man förbi det? Känns jobbigt nu och fasar lite inför natten nu när det inte får buffas mer...
Lillspöket född 19 nov 2011
klockan
Inlägg: 519
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 21:34

Re: Kura lillspöket

Inlägg av klockan »

Som jag ser det så har du gjort enl konstens alla regler. Du har använt ramsan som en kommunikation: olika tonlägen, olika röststyrkor, förmedlat vad det är som gäller. Hon verkar ju oxå lyssna/lita på dig redan nu till viss del, så ta med dig det.

Blir det F Ö R krisigt i natt så FÅR du ju gå in och buffa :wink: , men se till att det inte sker för nära ramsan bara.

Tänk på att detta är första natten som ramsan får jobba och det är inte konstigt att hon skriker upp sig och frågar järnet nu avs vad det är som gäller :wink: . Du får ramsa hur många "svep" du behöver. Du ska ha sista ordet och ge henne svar på hennes frågor. Dvs frågar hon 100 ggr ska du svara 101 ggr.

:thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Rapport från natt 2:

Efter läggning som beskriven ovan sov lillspöket till kl 02.57 då följande utspelades:
02.57 gnöl, ramsa
02.58 gnölar mer, ramsar, lugnar sig lågmält gnöl
02.59 ökar, ramsar
03.01 ökar, klagar, varvar
03.03 klagar, ramsar, ökar inte, avvaktar
03.04 stillnar, inte tyst men minskar, gnäller, stillnar avvaktar
03.06 tystnar, bekräftar, gnäll, bekräftar, tyst
03.09 gäspar och prasslar tyst, avvaktar
03.12 pustar och stånkar tyst, avvaktar
03.20 andningslarmet går igång, går in, har vänt från mage till rygg och ligger på tvären. Vänder snabbt tillbaka, kort buff, minisolfjäder, ramsar ut, tyst
03.27 pustar och stånkar igen, upplysningsramsa, gnäll och halvskrik, ramsar mjukt, tyst, bekräftar, tyst
03.32 gnäll/skrik, går in (tänkte att hon kanske låg på rygg igen, men hon låg på mage), buffar kort och ramsar ut
03.33 gnäll/skrik ramsar tyst
03.35 gnäll, sömngnäll lägre och lägre, tyst, bekräftar, gnäll, bekräftar, skriker upp sig men varvar ner snabbt igen
03.37 smågnäll, avvaktar
03.38 tyst, bekräftar, tyst - börjar smacka, gnälla och muttra
03.40 skriker lite, muttrar och gnäller, tyst, bekräftar, tyst och sen börjas det igen. Verkar lite frustrerad, vaknade kanske till lite för mycket när larmet gick igång?Inte ledsen men lite missnöjd, beklagar sig
03.42 gnäller men verkar varva ner, avvaktar
03.43 jobbar upp sig, ramsar
03.44 låter frustrerad, skriker upp sig, beklagar
03.49 jobbar upp sig, svarar på ramsan men lyckas inte somna om riktigt. Börjar låta lite irriterad själv att det inte går, avvaktar lite.
03.50 varvar ner själv, beklagar sig
03.55 låter irriterad och frustrerad, går in buffar till mjuk, ramsar ut, tyst

Sover därefter fram till kl 7, där storasyster och mamma gör glad morgon.

Åt ganska bra till frukost, inte lika mycket som igår, men är trött. Inför lur 1 började hon bli övertrött, gick knappt att skratta, kanske började hon bli lite hungrig, vid pusskalaset innan sängen fick hon tag i min underläpp och började suga på den...Blev ledsen direkt i sängen, buffade lite och ramsade ut.
09.35 skrik, ledsen, går in, ligger på rygg, vänder lägger tillrätta och buffar lite till mjuk men inte tyst, ramsar ut, ledsen igen
09.37 ramsar i omgångar, svarar på dem och varvar ner men inte tillräckligt för att somna, ledsen och trött
09.43 går in buffar mjuk, känns ledsen, ramsar ut mjukt, grymtar till lite undertiden så jag tror hon somnade till ramsan.

Imorgon ska hon få lite extra amning vid 9 så hon absolut inte är hungrig. Börjar frukosten vid 7.10 med amning, gröt vid 7.40 och erbjuder bröst igen 8.10. Åt ganska bra vid första, lite gröt men ville inte ha vid 8...kanske ingen frukostmänniska?

Återigen känns det som om hon har lite svårt att slappna av, några bra tips?
Lillspöket född 19 nov 2011
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Norahsmamma »

Vilken natt!! Bara ett uppvak. Blev dock en timme långt, men då fick ni ju träna ramsan ordentligt i alla fall :wink: :thumbsup: . Av dina anteckningar att döma så ser det ju ut som att du lyssnar otroligt bra på lilla tjejen, och hon på sin mamma. Fortsätt så :D
Spökis skrev:Återigen känns det som om hon har lite svårt att slappna av, några bra tips?
Jobba mycket med skrattet innan läggning. Läggs man bubblande glad så har man längre till ilska eller ledsamhet. Och så klart en lugn och trygg mamma som förmedlar glädje och säkerhet :wink: , då kommer hon slappna av så småningom. Ni är ju ännu bara precis i början av kuren så jobba bara på lugnt och metodiskt och ge henne de svar hon behöver.

Hur ser det ut matmässigt för er förresten?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Matmässigt så ser det bättre ut, tror hon kom på tekniken med sked igår kväll, helt plötsligt kom det inte ut lika mycket längre. Idag har hon ätit bra på lunch och nu ikväll, till lunch ca 1/2 dl grönsakspure och lite fruktpure plus amning och ikväll lika mycket plus en halv dl gröt.

Jag tror att hon var hungrig innan lur 1 idag, hon vaknade efter ca 20 min, precis innan jag skulle väcka henne. Ammade henne direkt och hon åt mycket så imorgon ska hon få lite påfyllning vid nio.

Har varit svårt att få henne att skratta idag, gråten har legat nära hela tiden, har verkligen gjort vårt bästa, storasyster och jag. Hon är ganska svårflörtad i vanliga fall också.

Annars har det varit en jobbig dag:

Lur2:
12.45: ner i sängen, tillrättalagd, blir ledsen, kort buff, ramsar ut. Skrik, arg, avvaktar, ramsar, skriker
12.55: går in, ligger på rygg, vänder tillbaka, kort buff till mjuk, ramsar ut men börjar skrika på vägen, ramsar igen
12.05: ramsar HÖGT för att överösta, lyckas ramsa ner nenne, avvaktar. Känns som hon plötsligt "ger upp"
12.10: lugnare, ramsar mjukt, lugn-gnäll, mjuk ramsa
12.15: varvar lite men lugnar sig, ramsar mjukt
12.20: gnäll, bekräftar, gnäll, bekräftar, tyst
12.30 går in för att titta till, ligger på tvären i sängen och håller om kudden. Råkar nudda den när jag lägger på filt och hon vaknar till, vänder rätt, buffar snabbt och ramsar ut, tyst.
Väcker enl schema kl 14.15 - blir jätteledsen!! Tar lång tid att lugna innan jag kunde ta upp henne. Så jättetrött!

Lur 3
16.15 Skrattad och busad med i en kvart innan, läggs, buffas kort, ramsar ut, lågmält gnäll
16.23 tyst, bekräftar
16.25: drar igång igen, ramsar, varvar ner själv
16.27 låter smånöjd, växlar med gnäll, skriker upp sig igen
16.32-38 ARG, förbanna, mot slutet känns nästan hysterisk, går in och buffar mjuk (tar lång tid) ramsar ut, tyst
16.50 börjar gnälla, ramsar, tystnar, bekräftar, gnäller, bekräftar
16.55 tyst
Väcker enl schema 17.00, en väldigt trött tjej.

Natt 3
19.00 bus ner i säng, lite bus i säng, vill vända sig på rygg, vände tillbaka och buffade kort vilket inte gillades alls. Ramsade ut jätteglatt, blev lite protester
19.03 klagar lite av och till, inte arg eller ledsen, avvaktar
19.07 gnölar lite, förmodligen på rygg
19.13 skriker upp sig, ramsar, skriker mer (känns som jag stör henne)
19.22 lugnar sig inte, gick in, ligger på rygg, vände tillbaka, buffade, ilsken, ramsa ut, skriker upp sig igen
19.30 lugnar sig inte, går in, ligger på rygg, vände tillbaka och buffa helt mjuk, ramsade ut. Gnäll, tyst, bekräftade, tyst. Känns som hon hela tiden vill vända till rygg. (Har sovit på rygg och sida ända tills kuren)

Känns inte som om vi kommit framåt idag, dock glömde jag skriva igår att lur 3 somnade hon själv efter bara en kort stund med mjuk ramsa, så hon kan om hon vill! Då hade vi varit ute en timme, vilket vi inte har varit idag. Ska försöka komma ut imorgon både fm och em och se om det gör skillnad för en sådan här dag vill jag inte ha igen!

Försöker förmedla lugn och säkerhet, är superkäck och glad inför henne. Är trött och lite nervös (var jobbigt att kura storasyster, tog lång tid och jag ser samma mönster nu, kanske för att jag är rädd att det ska bli lika jobbigt) och ledsen att hon är ledsen. Känner mig inte som en bra mamma just nu, samtidigt var jag inte det innan kuren heller när hon vaknade mitt i natten och inte gick att somnas om. Förstår inte varför hon inte kan slappna av, är det så här för många eller gör jag något fel? Jag räknar att vi är på natt 1,5 i kuren, känns inte som om vi nått dygn 2 än. Får ta lite längre tid, för såhär kan vi inte ha det. :(
Lillspöket född 19 nov 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Matmässigt så ser det bättre ut, tror hon kom på tekniken med sked igår kväll, helt plötsligt kom det inte ut lika mycket längre. Idag har hon ätit bra på lunch och nu ikväll, till lunch ca 1/2 dl grönsakspure och lite fruktpure plus amning och ikväll lika mycket plus en halv dl gröt.
Låter jätte bra! en mätt mage sover man bra mycket bättre på..
Har varit svårt att få henne att skratta idag, gråten har legat nära hela tiden, har verkligen gjort vårt bästa, storasyster och jag. Hon är ganska svårflörtad i vanliga fall också.
Det kommer att ta ett bra tag för liten att bli riktigt utvilad och glad, det kommer lixom inte över en natt. Hon har under flera månader sovit dåligt och har ett stort underskott på sömn som hon måste hämta igen. Allt eftersom hon blir piggare kommer hon även att bli gladare och ha lättare till skratt. Fortsätt ni ert fina jobb med "skrattet till gonattet" så kommer det att bli mer och mer glada miner allt eftersom.

Läste igenom dina loggböcker och det är alldeles för mycket spring in till barnet. Ta bort hälften och du är ungefär på rätt ställe :shock:
Man stör barnet istället för att hjälpa när man är där ideligen för att lägga tillrätta, fixa snutten, lägga på filt, lägga rätt etc etc. Det som sker när du stängt dörren är upp till henne. Hon måste få röra sig fritt i sängen och själv välja hur hon vill ligga. Är du oroad att hon fryser, ja då tar du bara på en varmare pyjamas eller vrider upp värmen i hennes rum en smula.
Stanna utanför den stängda dörren och analysera och diskutera med dig själv ordentligt innan varje insats så att du inte springer in direkt när du känner oro.
Försöker förmedla lugn och säkerhet, är superkäck och glad inför henne. Är trött och lite nervös (var jobbigt att kura storasyster, tog lång tid och jag ser samma mönster nu, kanske för att jag är rädd att det ska bli lika jobbigt) och ledsen att hon är ledsen. Känner mig inte som en bra mamma just nu, samtidigt var jag inte det innan kuren heller när hon vaknade mitt i natten och inte gick att somnas om. Förstår inte varför hon inte kan slappna av, är det så här för många eller gör jag något fel? Jag räknar att vi är på natt 1,5 i kuren, känns inte som om vi nått dygn 2 än. Får ta lite längre tid, för såhär kan vi inte ha det.
Klart du kan göra det här, du har ju framgångsrikt kurat storasyster även om det tog lång tid och nu kurar du lillasyster på samma sätt men något förfinade verktyg :D
Om du går igenom vad du själv tror att du kunde ha gjort bättre under förra kuren, vad kommer du då fram till? ser du några mönster som du konkret kan peka ut? Hur skulle du vilja agera med lillasyster?

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Spökis
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 09:35

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Spökis »

Tack Nat! Tror som du att det varit för mycket spring! Men det är så svårt när man ser hela luren försvinna och höra så mycket skrik, även om det är argskrik för det är det det är!

Natt 3 gick strålande, helt knäpptyst från hon somnade till väckning kl7! Antar att hon måste ha vaknat till någon gång under den tiden men somnat om, eller? Jag har inte hört något alls!

Idag har humöret varit bättre, bytte frukostgröt till havresort samt ammade kl 9 för att fylla på. Busade lång stund innan (mycket gladare idag) och pusskalas i sängen när jag lagt henne på magen, istället för buff efter tillrättalagd. Har också lagt ihoprullade handdukar för att minska sängen lite och kanske göra det lite svårare att vända sig. Ramsade ut kanonglatt och började dammsuga.

Protester så klart, men inte så arga.

Påminde henne 9.42 med glad ramsa x4, lugnar ner sig och smågnäller. 9.46 tyst, bekräftar, tyst! Härligt!!

Kan hjälpa att mamma också fått sova lite bättre. Idag ska det gå kanon, har jag bestämt! Efter luren får det bli en liten promenad ute så vi får lite friskluft.
Lillspöket född 19 nov 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kura lillspöket

Inlägg av Nat »

hej,
Tack Nat! Tror som du att det varit för mycket spring! Men det är så svårt när man ser hela luren försvinna och höra så mycket skrik, även om det är argskrik för det är det det är!
Jag förstår precis vad du menar, man vill så gärna att barnet skall få sin sömn att man gör allt precis allt för att det ska bli så. Tyvärr kan man överarbeta och överengagera sig. Du vet man blir som en fotbollsmamma som står och skriker bredvid planen och överröstar tränaren :shock:
Tänk istället att du ger förutsättningar till sömn genom att du har skapat ett passande schema som du allt eftersom barnet blir äldre uppdaterar, du ger god och näringsriktig mat efter att bestämt schema 5-6 gånger dagligen. Du ser till att barnet får frisk luft minst två gånger dagligen, barnet får skratta innan läggning och en massa pussar och kramar såklart 8) Du ger barnet allt detta och visar upp en säker attityd men sova måste barnet göra själv. Du hjälper inte genom att springa in och fixa och trixa hos henne utan du stör med all välmening. Dörren skall vaktas från utsidan så att säga 8)

Läs Safarin i SHN igen!
Natt 3 gick strålande, helt knäpptyst från hon somnade till väckning kl7! Antar att hon måste ha vaknat till någon gång under den tiden men somnat om, eller? Jag har inte hört något alls
Strålande =D> Hon vaknade garanterat upp vid ett flertal tillfällen, vilket alla människor gör, men hon fixade att somna om själv.
Har också lagt ihoprullade handdukar för att minska sängen lite och kanske göra det lite svårare att vända sig. Ramsade ut kanonglatt och började dammsuga.
Jag tänker att liten säng som är mysig och ombonad är jätte bra, men liten skall definitivt ha plats att både röra sig, vända sig och snurra runt. Barn behöver få röra sig på natten men inom rimliga gränser. En stor vuxen säng är alldeles för stort t.ex. men en liten spjälsäng kan vara alldeles lagom. Precis som vi vuxna rör oss runt och byter sida flera gånger per natt för att inte få liggsår :shock: behöver barnen oxå få röra sig runt och sitta en stund, ligga med rumpan upp, en fot ut genom spjälorna etc etc :D En del av den motoriska utvecklingen sker faktiskt på natten vilket inte många vet :D
Kan hjälpa att mamma också fått sova lite bättre. Idag ska det gå kanon, har jag bestämt! Efter luren får det bli en liten promenad ute så vi får lite friskluft.
Va härligt, ut och njut!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"