SM med Ellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Re: SM med Ellen

Inlägg av Bluna »

Tack aso! :D

Allt är till hjälp eftersom jag kan jämföra och fundera. :wink:

Mina funderingar:

:idea: Hon tar inte flaska = ingen välling = mindre mättnad
:idea: Hon äter pyttelite gröt = mindre mättnad
:idea: Hon äter bara lite puré än = mindre mättnad

Ja, ni ser. Min hjärna är nog alldeles fokuserad på att hon inte är nog mätt. :roll: Nu har skruttan varit hård i magen och nu efter nästan en vecka kom det äntligen ut. [-o< Efter katrinplommon och lite pill med tops i rumpan. Stackare, då måste det betyda att hon trots allt får i sig en del. Får ge henne katrinplommon varje dag nu.

Vi har dop om två veckor så det känns som att jag väntar med nattmålskurningen till efter det och ser hur det ser ut då med matintag. Idag ska jag göra egen gröt till henne få se vad hon tycker om det.

Kram :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

I natt åt hon mycket. :shock: Ett helt bröst och ett halvt ungefär. Sen knorrade hon en del för rapen fick vi inte till. Det kom upp mjölk i näsan och på morgonen var hon inte speciellt sugen på frukost. Så nu kör jag på ditt upplägg Tetz och ger henne bara ett bröst på natten så får vi se hur hon tar det. 8)
aso

Inlägg av aso »

Ja detta med mat och sömn är det lätt att bli alldeles stressad över :shock: :wink: . Men å andra sidan är det ju det mest naturliga som finns, mat och sömn behöver alla :D .
Så ge du din lilla :heart: ett par veckor till så hon i lugn och ro kan få kläm på ätandet, så tar ni tag i nattmålet sen. Tror det är smart att som Tetz sa bara ge ett bröst på natten, så gjorde jag med. Nu får ni njuta av god mat och hemmagjord gröt fram tills det är dags för dopet :D .

Kram aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Bluna :D

Antar att du har fullt upp med att förbereda dop och andra trevligheter, hoppar bara en med en liten tanke om matandet. :D
Bluna skrev:Funderingar: Hur matar man vid 5 mån? Ska man ge puré och sen bröst 1 och 2 direkt? Säg att purén tar 15 min och sen bröst några minuter till. Ska jag då vänta i ca en kvart och sen ge bröst 2? Hur gör ni i den åldern?
När skeden väl är accepterad sâ tycker jag att det är praktiskt att mata med sked sâ mycket som gâr, truga lite extra, men allt det där vet du ju, och SEN fylla pâ med amningen sâ mycket som gâr ner. Inte hâlla pâ och pausa och kolla pâ klockan, utan mata pâ i ett svep.
Sâ här skrev Anna pâ ett annat ställe om just femmânaders:
annawahlgren skrev:..."från fem månaders ålder under en halvtimme, (eller?) högst 45 minuter åt gången". Det är för att vi vill ha upp tempot, mata på mata på - folk sitter och såsar.
:heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Sarisparis och tack för svar! :D

Så det är ok nu att bara ge mat EN gång? Skulle förenkla tillvaron väldigt känner jag eftersom vi då hinner med utevistelse eller annat göra på ett helt annat sätt. 8)

Nu har hon accepterat skeden mer. Först vill hon inte ha utan kniper lite med munnen. När man sen väl får in skeden så gäller det att mata i en rasande fart medan hon gapar och tar emot. Sen går det lite segare och sen är det stopp. Då blir hon sur om man trugar mer. Hon klunkar bra med mjölk efter också än så länge. Allt detta tar ca 15-20 min bara. Sen har jag ju väntat en halvtimme och sen fyllt på. Men jag kanske ska satsa på rap, lite mys och sen påfyllningen igen på en gång?

Gröten kära vänner...gröten. Vad göööör man? Hon vill inte ha mer än några få tuggor. Hemlagad gröt gick ännu sämre. :roll: Måste man äta gröt? Eller kan man ha youghurt istället eller annat? Jag kör på och hoppas hon vänjer sig så småningom. Men om allt nu ska hänga på gröten om hon ska kunna sova hela natten eller ej så vet inte jag hur vi ska få till det. :shock:

Jag är smått desperat. 8) Vill ju få till nätterna snart, helst igår. :roll: Är lite deppad och har prestationsångest tror jag. Vi borde ju ha varit i hamn nu liksom...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bluna skrev:Så det är ok nu att bara ge mat EN gång? Skulle förenkla tillvaron väldigt känner jag eftersom vi då hinner med utevistelse eller annat göra på ett helt annat sätt. 8)
Helt klart att EN gâng räcker. :D När man är sâ stor att man faktiskt ät er Riktig Mat dâ är det verkligen dags att sluta "dutta" med matandet tycker jag. Fördelen med rejäla och rejält utspridda mâl är ju att aptiten blir bättre när det är dags att äta. Jag ser pâ amningen mer som mâltidsdryck när skedmaten väl kommit in i bilden ordentligt och försöker fâ mâltiderna att se ut ungefär som vâra, alltsâ man sitter ner, äter, tackar för maten och gâr över till annat. Maten och matandet tar inte upp större delen av vakentiden.
Bluna skrev:Gröten kära vänner...gröten. Vad göööör man? Hon vill inte ha mer än några få tuggor. Hemlagad gröt gick ännu sämre. :roll: Måste man äta gröt? Eller kan man ha youghurt istället eller annat? Jag kör på och hoppas hon vänjer sig så småningom. Men om allt nu ska hänga på gröten om hon ska kunna sova hela natten eller ej så vet inte jag hur vi ska få till det. :shock:
Skippa gröten om det nu gâr troll bâde hos dig och lilla tjejen. :D Det finns mycket annat man kan stâ sig ordentligt pâ, kolla in Johanna Vestmans Andra mosboken (som jag köpte nu under mitt Sverigebesök och den är PRECIS sâ bra som Clara Cecilia och alla andra säger :P ). Glöm inte att fetta upp maten ordentligt bara.
Här i Frankrike finns ingen köpegröt och med mellanbrorsan kom jag mig aldrig för att göra nâgon egen. Men riktig mat till lunch och middag och välling till kvällsslurk gav fina nätter hos oss. Kanske värt testa?

Jag kommer inte riktigt ihâg och hinner inte läsa hela din trâd nu :oops: , men sover lilla tjejen i eget rum? Hos oss har spjälsäng och eget rum (alternativt med storasyskon) varit en nyckel till bättre sovande.

Inte deppa nu, det här löser sig snart! :thumbsup:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Sarisparis för pepp och svar! :D

Jag tror jag har varit orolig att hon inte får i sig tillräckligt och därför matat två gånger. Men ska sakta men säkert fasa in på att bara ge en gång nu. Och om hon bara vill ha från ett bröst så räcker det? Antar att svaret är ja. :wink:

Jag provade att krydda risgröt med kanel och det gick bättre! Så jag provar lite till och funkar det inte så får jag prova annat. Kanske ha en banan eller yoghurt till nattslurk senare. Välling och flaska har vi ju lagt på hyllan.

Japp, Mosboken hade jag mycket användning av när Elsa var liten så den tänker jag kolla igenom igen nu.

Hon sover i vagn inne hos oss. Vågar inte flytta över henne till Elsas rum (vi har bara det rummet till tjejerna) förrän hon sover hela nätter. Men jag lägger henne där på dagarna och hon sover gott i sin säng. Vet inte riktigt hur jag ska göra här?

Tack och tack igen! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bluna skrev:Jag tror jag har varit orolig att hon inte får i sig tillräckligt och därför matat två gånger. Men ska sakta men säkert fasa in på att bara ge en gång nu. Och om hon bara vill ha från ett bröst så räcker det? Antar att svaret är ja. :wink:
Ja, säger jag med. :D Bättre om lilla magen blir full av mat och sâ fyller man pâ med sâ mycket mjölk som gâr ner även om det bara är ett bröst. :wink:
Bluna skrev:Jag provade att krydda risgröt med kanel och det gick bättre! Så jag provar lite till och funkar det inte så får jag prova annat. Kanske ha en banan eller yoghurt till nattslurk senare. Välling och flaska har vi ju lagt på hyllan.
Jättebra om kanelgröt uppskattades. Just kryddning kan ju göra det mesta mycket aptitligare. 8)
Bluna skrev:Hon sover i vagn inne hos oss. Vågar inte flytta över henne till Elsas rum (vi har bara det rummet till tjejerna) förrän hon sover hela nätter. Men jag lägger henne där på dagarna och hon sover gott i sin säng. Vet inte riktigt hur jag ska göra här?
Kan du kanske rulla in vagnen i ett mörklagt rum (badrummet? :shock: :P ) nattetid? Hemma hos oss började Nils sova hela nätter när han fick eget rum, utan att jag alls hade förväntat mig sâ fina nätter sâ tidigt. I vârt fall var det nog jag som hörde för mycket och lade mig alldeles pâ tok för mycket. :wink:

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Sarisparis skrev:Kan du kanske rulla in vagnen i ett mörklagt rum (badrummet? :shock: :P ) nattetid? Hemma hos oss började Nils sova hela nätter när han fick eget rum, utan att jag alls hade förväntat mig sâ fina nätter sâ tidigt. I vârt fall var det nog jag som hörde för mycket och lade mig alldeles pâ tok för mycket. :wink:
Hade gärna gjort det men mannen behöver badrummet tidigt på morgonen. Vi bor i en liten trea så min plan är att hon sover hos oss och när jag tar bort nattmålet så kör jag ut mannen på soffan. Själv får jag smyga ut om det behövs och ramsa utifrån. Vi gjorde så med Elsa innan hon fick eget rum och det funkade bra. Är såå sugen på att köra igång nu, men först :!: mer mat. 8)

Tack igen :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Bluna :D

Hur gâr det med matandet och resten?

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Sarisparis och tack för att du frågar! Jag blir alltid så glad att ni tänker på mig och hur det går. Det här forumet är underbart! :heart:

Jodå, nu har hon fått risgröt med kanel och det går i nästan en hel smakportion i varje fall. Turkisk yoghurt har vi testat och det verkar gå ner det med. För någon dag sedan åt hon jättebra till både lunch och mellis så det är verkligen på gång att ordna upp sig. Bara att magen inte riktigt hinner med och blir hård mellan varven så vi äter plommor och pumpar men benen och rullar med en tops så kommer det ut, ganska hårt. :?

Hon har haft flera nätter då jag väckt henne vid 04 och hon äter ett bröst. Inte så vrålhungrig på morgonen heller, vill oftast bara ha ett bröst då med. Visst ser det väl ut som att hon verkar redo för hel natt nu? [-o< :mrgreen: Jag tycker det. Vad tror ni? Planen är att köra igång så fort som möjligt. 8)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Bara en tutte på natten + halvtaskig morgonaptit = Redo för hel natt :!: Ibland behöver man vänta lite extra för att bli säker och få attityden på rätt plats, och jag tror att ni båda är redo nu :D 8)

Puss på Ellen som snart ska få sova så skönt länge :heart: :sleep:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
aso

Inlägg av aso »

Bluna skrev:Visst ser det väl ut som att hon verkar redo för hel natt nu? Jag tycker det. Vad tror ni? Planen är att köra igång så fort som möjligt.
Så härligt att du väntat in henne och hon nu visar tydliga signaler på att hel natt skulle vara gottigotti =D> , bra avvaktat 8) , klart ni ska köra nu :D .
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz och aso! :D

Jodå nog är vi redo. :mrgreen:

Men... :( En dunderförkylning har landat hos oss alla nu. Så det blir att vänta ut den först. :^o

Sen så! :wink:

Kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag hâller helt med Tetz och aso, kör sâ det ryker! (men kanske vänta ut den där förkylningen först dâ'râ :wink: )

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"