SM med Ellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

SM med Ellen

Inlägg av Bluna »

Då börjar vi så sakteliga vänja oss vid varandra och det nya livet. :D

Första veckan var helt magisk! Hon åt alla SM-mål precis som beskrivet och sov precis den tiden också! Sen kom en ökningsperiod och hon hängde i bröstet som en igel! :shock: Efter det (nu två veckor och två dagar) har vi liksom inte spårat in rätt igen. Eller, jag känner det så. :roll:

Grejen är att hon vaknar av att hon spyr, när jag lagt henne (på mage med larm). Sista matningen såg ut såhär:

Vaknar - mat - rap - påfyllning - rap
Skötning och umgänge (får kämpa för att hålla henne vaken)
Påfyllning (här har det gått 45 min från uppvaknandet) - rap
Somnar - läggs i vaggan - vaknar - spyr - upp igen - somnar - läggs och somnar om. De senaste dagarna har hon inte sovit mer än ca en timme eller en och en halv. Ibland får vi till två och en halv timme, men då har det krånglats en del innan.

Hur ser det ut? Är hon vaken för lite?

Hon är inte alls så harmonisk vid skötningen som det beskrivs i boken. Trots att hon ätit mycket och jag trugat. Hon skriiiiker när jag tvättar henne. :( Är hon inte tillräckligt mätt då? Här brukar hon också spy ibland, speciellt om det inte kom någon rap. Jag har lite svårt att få till raparna efter påfyllningarna, men jobbar på det.

Nätterna ser lite olika ut, men de senaste nätterna vaknar hon när jag lägger henne igen efter mat, och gnäller och skriker. Hon får mer mat och så spyr hon, eller så buffar jag henne liggandes med henne på min mage. Då somnar hon oftast och jag är helt slut och somnar också. Inte alls så bra med tanke på icke-larm osv. Men ooooo så gott hon sover brevid trygga mamma. :roll:

Vet att vi ska njuta och försöker för fullt, men det är just att hon inte verkar så nöjd som får mig fundersam. När hon är riktigt mätt och somnar så ler hon så fint i sömnen. :D

När ska jag räkna henne som icke-nyfödd? Tycker redan nu att hon börjar vakna till, hon log åt mitt hår idag! 8)

Många frågor, men ingen brådska, vi tuffar på...
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Re: SM med Ellen

Inlägg av Bluna »

Glömde:

Hon äter ibland 2+2, alltså på båda brösten. Så det är inte alltid bara 2+1.

Hon vägde knappt 2300 g vid födelsen, ska jag ta någon speciell hänsyn till det? BVC var mycket nöjda med hennes viktökning vid hembesöket. 8)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och grattis till det lilla livet :heart:

Jag skulle fortsätta precis som ni gör nu. Tänk på att hon är så liten och kanske inte orkar äta stora mål varje gång, och så blir sömnen lite kortare. Sträva är ledordet. Får ni till 1-2 sm-mål/dag är det bra. Räkna vakentid så har du lite koll på sömntimmar. Mina har varit tröttisar i början och abslolut inte orkat några 8 timmar. En del sovpass var korta och en del längre. Lite skakigt alltså.

Vi hade också stökiga nätter i början, och en del sovning på pappas mage, det var tryggt, men snabbt övergående.

Har inte så mycket erfarenhet av kräkisar, ingen av mina har sysslat med det, alls, men det lär väl vara överskottet som kommer upp gissar jag.

Missnöjd på skötbordet- kanske fryser? Min äldsta är för tidigt född och liten. Vi hade mössa på inne i början för att hon skulle kunna hålla värmen. Hon vägde 2300 när vi fick komma hem från sjukhuset, då var hon sju veckor och kunde räknas som nyfödd (samma vikt som er nyfödda sessa) Lägg en filt över kroppen så hon inte ligger naken(det gjorde vi också i början för att hon lätt blev kall)

Mina tankar
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej LindaVega och tack för snabbt svar! :D

Ska fortsätta som vi gör. Jag har heller ingen erfarenhet av kräkisar men sist matade jag inte enligt SM. Kanske får hon i sig lite för mycket men det är ju aldrig fel att mata på så mycket det går i ändå?

Vi använder filt till henne både under täcket och när hon är vaken. Ska tänka på att täcka henne när jag byter på henne, tvättningen får jag väl göra så snabbt som möjligt. :roll:

Vi har en del kvällstrassel, men det verkar vanligt vad jag förstår. Tar det lugnt och strävar vidare... :wink:

Tack igen :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och Grattis!!

Några små pyttetips.

Om du lägger i en vagn inne, så ha ett par telefonkataloger eller så att köra upp framhjulen på, så huvudet kommer upp. Då kommer lättare rapar upp och mindre kräks.

Sen kan man köra med "trevikslakan" även i vagnen, då viker du bara fram en ny sida kvickt och raskt utan en massa bekymmer.

På det så kan man ta en vetekudde och hålla vagnen varm med så när man lägger ner är vagnen varm och mysig. Gäller vara några få veckor till men är skönt.

Vissa "lindar" ju barnen i denna ålder, Det kan hjälpa i alla fall att ha en filt lite mera runt kroppen hårt så den håller värmen och är detsamma.

Sen är det som Linda Vega skriver, ibland sover de 1 tim, ibland 2. Men allt under 1 timme är lite krångligt så det vill vi inte ha. Men en timme och en kvart = ny vakentid och ny måltid, OM du nu inte märker att hon faktiskt vaknar och skriker med ögonen stängda och försöker söva om sig. Då kan man ju vagna lugn och när du går med skaket i handtaget så ställer du upp hjulen på katalogerna igen.

Jag hade som regel att vaknade sonen med ett skrik och ögonen stängda (letar inte efter bröstet) så vagnade jag om och bestämde att du är för trött. Om han vaknade "glad" tyst eller så, ögonen något vakna, ja då var det dags för vaken och mat tid.

Ta det lugnt, snart kommer 3 v. ökningsperioden också. Så vila, ät fet mat och drick massor.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för tipsen Torsmamma!

Hon ligger i en takvagga. Den funkar bra att vagna med eftersom den hänger fritt. Den går även att höja och sänka med repen så det ska jag prova med. :)

Jag lindar henne rätt ofta, speciellt när hon är knorrig och det brukar hjälpa. Filten ligger tätt kring kroppen när jag lägger henne och så täcke på det. :wink:

Ska förbereda mig på nästa ökningsperiod så gott det går.

Tack :heart:
Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Några funderingar bara...

:?: Nu när hon är 3 veckor, ska jag sträva efter 2-2 då? Hon orkar oftast vara vaken i 1 tim bara. Sover sen olika som ni skrev. Ibland 2,5 tim, men mest 2 eller 1 tim.

:?: Om hon fått 2 gånger på ett bröst och 1 på det andra (brukar oftast nöja sig med det) och sedan vaknar efter säg ca 20 min, hur ska jag tänka då? Behöver mer mat eller vagnas? Har gjort lite olika beroende på hur mycket hon åt. Eller ska jag med alla medel hålla henne mer vaken för att hon kanske annars är för pigg när hon vaknar såhär?

:?: Eller...ska jag tänka att ökningsperioden är på gång och därför ta upp vid minsta pip och mata på?

Vi strävar vidare, går riktigt bra ändå tycker jag. 8)

(Hon är nöjdare på skötbordet nu, filt gjorde susen! Jag håller henne varmt tills hon ökar på sig i vikt.)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag skulle ta mig igenom 3v ökningsperioden och sen styra upp lite med mål om 2-2. Vissa blir ju 1,15 och andra kanske 2. Men du klarar det. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ingen fråga, vill bara dela med mig. :D

Igår fick vi till en riktigt bra SM-dag! Jag har övat på att låta henne somna in själv mer nu och det går bra. Får vagna någon halvtimme innan hon somnar ibland (förstås bara några sekunder åt gången) men hon knorrar mest, är inte arg eller ledsen. Hon låter mer som att hon vill komma till ro men inte kan. Tystnar direkt vid några få "hugg"-tag i vaggan. I går kväll vagnade jag innan läggdags runt 10 och vid 10.30 sov hon. Och hon sov över första målet!!! :shock: :D Vaknade runt 03 och sov sedan vidare i vaggan utan vagning. Knorrade sig till sömns själv. :thumbsup:

Kan väl bara dra slutsatsen att vi båda sover så mycket bättre när vi får sova var och en för sig. O:)

Jag vet att det kommer perioder som kanske blir struliga. Jag vet att vi bara är i startgroparna men oooh så glad man blir när man får till det såhär fint! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: =D> :heart:
Tor 2006

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ökningsperioden är här! Jag har matat och matat och fyllt på med lite ersättning när det varit kris. Ingen riktig ordning alls på vaken eller sömnpassen, men det kanske måste få vara så nu när det behövs mer mat. 8-[

Nu har jag läst och läst, i boken och i trådar. Jag har lite funderingar på hur jag ska gå vidare efter denna ökningsperiod. Att jag ska sträva efter 2-2 är jag klar med. Men när räknar man egentligen att natten och morgonen börjar? Ser jag till storasyster så är det morgon runt 7-7.30 och natt runt 19-19.30.

Nu har jag tänkt att om klockan är över 22 när hon vaknar så har natten börjat (alltså det blir bara kortare mål). Och är klockan innan 06 så är det fortfarande natt (alltså bara kort mål). Hur ska jag tänka här?

Nu väcker jag henne inte, hon bökar och vid första skriket tar jag upp och matar. Men det är väl egentligen dags att börja väcka nu? Ska jag bara väcka om hon sover 2 timmar? Jag vet ju aldrig riktigt nu hur länge hon kommer att sova. Ibland blir det en timme, ibland 1,5 och ibland mer. Har dock följt Torsmammas råd och vagnat om det gått mindre än en timme.

Hoppas få lite mer klarhet från er. :heart:

Kram
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Bea! :)
Bluna skrev:Nu har jag tänkt att om klockan är över 22 när hon vaknar så har natten börjat (alltså det blir bara kortare mål). Och är klockan innan 06 så är det fortfarande natt (alltså bara kort mål). Hur ska jag tänka här?
Det där låter väl alldeles utmärkt? :) Jag skulle köra så i fortsättningen också. Man kan ju sträva efter att nattlägga vid 19 eller 19.30 en del är ju redo tidigt för detta. När kör ni nattskötning eller bad och så? Du känner ju henne bäst och har ju dessutom kunskapen att se när hon börjar krokna :) .
Bluna skrev:Nu väcker jag henne inte, hon bökar och vid första skriket tar jag upp och matar. Men det är väl egentligen dags att börja väcka nu? Ska jag bara väcka om hon sover 2 timmar? Jag vet ju aldrig riktigt nu hur länge hon kommer att sova. Ibland blir det en timme, ibland 1,5 och ibland mer. Har dock följt Torsmammas råd och vagnat om det gått mindre än en timme.
Jag skulle avvakta tills efter ökningen innan jag börjar väcka men väcka om det börjar luta åt en tre timmar förstås eftersom det då är dags för mat igen.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Nimrah! :D

Jag har inte riktigt fått till någon kvällsrutin än. Det blir lite olika från kväll till kväll och hur hon sover. I går hade vi en helt otrolig dag, det var mat och mat och mat och knappt någon sömn alls. :shock: Fick fylla på med ersättning två gånger för hon kom aldrig till ro och fick sova ut stackarn. :( Och mina stackars bröst skrek "Vi behöver vila!" =; Tur att pappan var hemma, vi var ändå helt slut hela familjen när kvällen kom. Men som sagt, är det ökningsperiod så är det. :roll:

Jag ska försöka få till en bra kvällsrutin. Som jag känner nu så skulle det vara bra om vi fick till det så att hon sov natt från ca 21-22. Sen att man tidigarelägger ju äldre hon blir och klarar av.

På natten är det olika men om hon somnar sent (23 eller så) så verkar hon föredra att vakna runt 03 och sen runt 06-07.

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ökningsperiod :D Du klarar det galant tycker jag.

Tänk på att dricka Luzern Te, 1 L brygger du och har i kanna i kylen. Lite citron om det smakar illa. Drick!

SOV! Du måste försöka vila när hon gör det. Ta det lugnt in någon vecka.

FETT! Massa FET mat! Feta mackor med mortadella och smör på!

Sist, av alla råd och mammor jag följt genom den skakiga första tiden, så tror jag på att man startar morgon samma tid. Säg 07, eller 06.30 och då väcker du helst. Du vill ha morgon samma tid. Då kommer också kvällen att börja ge med sig lite mera. Så det är starten du vill fokusera på, inte läggningen om du hänger med? :wink:

Så läggningstid kan variera på flera timmar, men startar du dagen samma tid så kommer rutinerna falla bättre på plats.

Försök att se till och ha ett nattmål vid 04 (helst inte senare) då bör du kunna ha morgon 6.30-7 eller så. Helst 7. På det viset kan du fortsätta ha lite "flytande" dagar men endå känna strukturen som ett "schema ger".

Så oavsett läggningstid, nattmats tid så ge mat 04 och börja dagen 07 även om hon verkar sova som mest just då. Väcka är sen nyckeln till den goda sömnen. Så att föregå med 04 målet och morgonen ger dig en jätte bra start på dagen.

Och detta börjar du med när ökningsperioden känns lite lugnare. Då kommer du märka på grejer. :P
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"