Nyfödd tröttis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Nyfödd tröttis

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Hanna,
Vilket lugn ditt inlägg ger, trots lite trassel på vägen. Och det trasslet är du inte ensam om alls ska du veta. Bra jobbat!

Jag ska ska besvara dom frågor jag kan, andra får fylla på :D

Direkt kan jag säga att 1 timme inte är ett naturligt sömnpass utan han vaknar följdriktigt efter 45 min så låt sista passet vara just 45. I övrigt ser rytmen bra ut!
hannah skrev: Rytmen är ganska stabil och det är tydligt att han mår bra av att den hålls. I dag hamnade ett bvc besök mitt i första sovet och då blev hela dagen lite rubbad och inte lika smidig och nöjd kille som annars. Att säga att något krånglar känns egentligen lite taskigt mot en sån här liten, men såklart är det lång väg kvar innan vi är i mål (kommer man någonsin i mål).
Ja visst mår dom bra av rytmen! Du kan gott vara lite hård mot BVC och säga till om tider inte passar. Säg lugnt att då sover han :D .
hannah skrev: :arrow: De två långa sömnpassen på dagarna skarvas alltid efter 45 min och det tar lång tid (10-30 min) för honom att somna. Oftast klarar han sig galant utan att någon lägger sig i, ibland får vi vagna och ibland sätts nappen in. Ofta räcker den skarven 10-15 minuter med bök och knorrande, men sen sover han vidare tills jag väcker då jag ser att sömnen blir bräckligare och bräckligare efter 2-2.5 timma. Trots skarven känns det som att vi är på rätt väg där och jag känner mig än så länge lugn även när det skarvas hårt och behövs mycket hjälp. Han kommer att fixa detta snart, bara man låter honom vara så mycket som möjligt.
Bra! Och ja han kommer snart - med mycket mat i magen - att kunna fixa det själv. Och det är klart att sömnen blir bräckligare efter 2 timmar, det är ju snart dags att vakna. Se det som att han snoozar :lol:
hannah skrev: :arrow: Sista sovpasset är stökigt. Det tar lång tid för honom att somna och han vaknar alltid efter 45 min. Här har vi inte försökt få honom att sova längre eftersom vi vill göra natt vid 20.
Just 45 är ett naturligt sovpass så han har Rätt där :D .
hannah skrev: :arrow: Efter sista sovpasset är vaken tiden fram till natten rikigt trasslig. I bland kan han vara nöjd långa stunder, men att ligga själv är inte poppis och amningen är katastrofalt dålig. Ikväll gick det inte alls och han blev till slut skogstokig bara jag antydde att jag ville lägga honom till bröstet. Lösningen i kväll blev sömn i sjalen i 20 min och amningen direkt innan han riktigt vaknat (sen tog det 1 h för honom att somna för natten, gissar att det är powernapen som spökade :?: ). Vi tror ju att kvällarna kommer att lösa sig i takt med att resten av dygnet blir bättre och bättre, men som det är nu är det tufft och väldigt frustrerande.
Har ni funderat på att göra natt tidigare? Min Lilla L var en kvällstraslare av rang så jag började lägga vid 18.00 från ca 2 månaders ålder, det gick liksom inte med sjalar och annat. Det kan innebära ett extra nattmål men bespara alla en skrikig kväll. En fundering bara. Annars är sjal poppis eller en buffad 5- 20 minutare.
hannah skrev: :arrow: Nappen. Jag gillar den verkligen inte och det bar emot när vi gav honom en första gången, men jag måste erkänna att i bland verkar han verkligen behöva den. Vissa gånger kommer han inte till ro och han försöker suga på sina händer utan att de verkar kunna ge honom det lugn han behöver för att somna. Än kan han inte kontrollera fingrarna så de kan inte ersätta nappen än. På natten användes den inte alls, så min tanke är att han bara behöver hjälp när han inte är "perfekt trött". På dagarna är det ju svårt att tajma den där precis rätta sömnigheten och hamnar säkert ofta lite för tidigt eller för sent eftersom vi mest kollar klockan och att han inte skriker. Är det att lura sig själv att det är bra med napp tills rytmen eller schemat sitter och han själv vet mer vad som gäller :?:
Vet du, det finns ett stort gäng små med ett stort sugbehov. Dom blir arga av mjölk för dom vill liksom bara Suga. Ge den. Sen tar ni bort den när den inte behövs längre, innan den blir en onödig vana.
hannah skrev: Jag känner mig själv rätt lugn och nöjd med hur vi har det, förutom amningen. Tror ni att sådana här amningsproblem ger sig med tiden?
Just amning har jag ingen erfarenhet av alls så jag har inga svar. Det ligger en ökningsperiod runt 7-8 veckor och då kan liten behöva ligga "dockad" (Susan D´s underbara uttryck) och det sugs rejält. Mjölkökningstips finns det också under Favoriter. Hör av dig igen med den specifika frågan om ingen hänger på :D

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hannah

Inlägg av hannah »

Tack Clara Cecilia!

Jag var så inställd på 2-2 rytmen att jag varit lite besvärad av att sista passet bara blir 45, men det är ju ganska naturligt som du säger. I dag åkte vi bil länge och därför sov han 2 timmar istället, men inte hjälpte det kvällen ett skvatt. Den trasslade lika mycket för det. 20 min i sjalen, sen amning och tvätt och direkt i säng. Då var klockan 21 eftersom vi åkt bil och kommit fram till släktingar som vi ska bo hos. Det tog lång tid för honom att somna och nappen räddade igen.
Jag ska lägga tidigare som du föreslår. Har tänkt att det då blir så tidig morgon, men det vet jag ju att det inte behöver bli. Dessutom blir det lättare att lägga båda barnen när jag är ensam om M läggs först. Att jag inte tänkt på det!

Återkommer med ny lägesrapport när det hänt något nytt!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

Vi hörs!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hannah

Inlägg av hannah »

Hej hej,

Nu har vi varit borta ännu en helg i lillkillens korta liv. Äntligen är sommaren över och vi får vara hemma i lugn och ro :-). Min man är hemma en vecka till innan han börjar jobba och då är det alltså meningen att jag ska fixa det här med två barn själv. :shock: Jag vet att jag kommer att fixa det, eftersom det inte finns något val och alla andra tydligen gör det, men det känns inte så till 100% just nu. Tips på bra trådar som kan ge mig lite pepp? Storasyrran kommer inte att gå på dagis men däremot öppna förskolan som finns tillgängligt 4 dagar i veckan. Några andra aktiviteter har vi inte tänkt hinna med i det normala dagsschemat.

Om en vecka är M dessutom 2 månader och jag tror att jag ändå ska spika ett schema ganska snart. Det känns klurigt då dagen liksom inte är ett oskrivet blad som det var när jag införde schema för storasyster. Nu ska hennes tider passa in plus att vi alltså måste ta oss ur huset och hänga på öppna förskolan för att inte helt ta död på glöden i vårt sociala fenomen till storasyster. Om det är någon som känner igen situationen och tiderna från sina egna barn, får gärna tipsa mig om schema för lillebror som funkar utifrån dessa förutsättningar.
A's tider är:

7.30 morgon+välling
8.30 frukost följt av ensamlek
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
15.00 mellanmål
18.00 middag
19.30 natt

Just nu är M förkyld och dessutom förmodligen helt slut efter helgens festligheter. (Dessa dagar blev det så att jag tillämpade "fri amning" och sova när det somnas och lite hur som helst. Phu, är det så folk normalt gör? Det var ju skitjobbigt!). Bortsett från det tycker jag att vi har börjat se ett mönster. Detta är såklart svajjigt än, dels för att vi farit runt så mycket och dels för att jag fortfarande prövar mig fram med vad som funkar för kvällen. Det som ändå är lite kul är att han natt för natt sovit längre och längre pass efter 22 målet som vi införde för ett tag sedan. Helt plötsligt blev 01-målet klockan 4 och 4-målet blev morgon vid 7. Några dagar senare vaknade han 06 istället för 04 och där är vi nu sen innan helgen. Ganska stabila nätter alltså, men dagarna är mer varierande. Ibland klarar han t.ex. inte att vara vaken längre än 45 min, medan han andra dagar är en solstråle i 2 h. Vissa dagar skarvar han och vissa inte. Vissa dagar äts det dåligt och bråkas lite, andra dagar äts det bra och utan strul. De sista dagarna har han inte strulat, inte ens i dag då han är toksnorig, utan ätit bra. Kanske är han på väg in i ökningsperioden och har inte råd att strula helt enkelt? :-)

Ja, så ser det ut just nu, men nu måste jag börja tänka på schema. Ett krux som jag ser det är att han nu äter 06, men somnar gärna om till åtminstone 7.30 då storasyster stormar in. Då är han ju inte direkt hungrig och ibland vill han knappt äta. Det är antagligen dessa dagar första luren skarvas till tusen. Jag gillar verkligen att ge flaska (utpumpad bröstmjölk med ersättning i) vid 22 innan vi lägger oss, men jag får inte ihop det. Om jag ställer klockan på 04 så är jag inte säker på att han äter. Gissar jag i alla fall. Tips :?:
Annars tror jag att fördelningen 12-1.5-2-45 passar honom.

Nu ska jag lägga mig, förbereder mig på en snorstökig natt.
Hej så länge!

(Texten ovan försökte jag skicka igår kväll men då funkade inte vårt internet.)

Natten var tuff. Lillen har helt klart besvär av allt snor som han sätter i halsen. Högt huvudläge och svalt rum, koksaltlösning och lite snorsug underlättade väl men det känns som att han inte sovit alls. Så dagen har redan börjat knasigt med ett stort mål klockan 06.30 som han slocknade efter bara 10 min. Under natten har han dessutom ammat både 01.30 och 04, men det kändes som att amningen lättade lite på nästäppan så det kändes helt shysst. Vi kommer snart tillbaka på banan igen även om jag misstänker att denna förkylningen tar oss flera steg tillbaka.
Återkommer!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej hannah! :D

Oj vad jag känner igen mig, i nästan allt du skrivit i de senaste inläggen! :D Lite bävan inför vardagen ensam med två små, en snart 2-månaders som vägrar sova mer än 45-minuter det sista passet, ganska stabila nätter men svårare kvällar, napp vissa tider på dygnet och en annalkande ökningsperiod :D

Har inga direkta tips, men ville vara säga att du inte är ensam :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannah :D

Du kommer att fixa det galant med dina smâ juveler! 8) Kanske allt inte flyter klockrent precis första dagen :roll: :lol: , men ni kommer att hitta ett sätt fâ vardagen att funka, det lovar jag. Jag hinner inte fundera pâ schema nu, men jag ville ändâ skriva och tipsa om Nancys fantastiska trâd SM, Syskon och Skak i handtag, den har hjälpt mig sâ mycket i min vardag med tre smâ charmtroll.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Det finns mycket god läsning bland favoriterna, snoka runt! :D

hannah

Inlägg av hannah »

Hej hej,

Tetz, jag ska läsa din tråd också, det blir roligt att följa någon som är i samma situation.

Och tack sarisparis för trådlänken till Nancys fina text. Grymt bra inspiration inför hösten.

Nu går jag och tänker på schema tider så det knakar. Har väl börjat få en idé om hur dagen kan se ut, men får absolut inte ihop det med fasta tider. Jag får helt enkelt ha ett "i stora drag" schema till en början och se vart det lider. Nu när min man börjar jobba kommer vardagen ta fart på riktigt med öppna förskolan som enda återkommande aktivitet. Tre dagar i veckan vill jag minst gå för storasyrrans skull. I mina ögon är hon ett social fenomen och även om hon trivs och är nöjd hemma så blommar hon ut i sin fulla prakt när hon får vara i ett större sammanhang (eller i mitten av det när det är sångstund och hon får dansa solo). Minst en gång i veckan vill vi ta oss till utomhusöppnaförskolan som ligger på bilavstånd, och här ser jag redan ett "problem". Eller, jag får se hur det funkar helt enkelt. Om M somnar i bilen på väg hem eller inte, och om han i så fall kan tänka sig sova vidare på något sätt när vi kommit hem (tar ca 15 min).

I grova drag tänker jag mig:

07.00 morgon+mat
09.30 sova 1.5h
10.00 mat
12.00 sova 2h
14.00 mat
16.30 sova 45
17.15 mat
19.00 mat
19.30 sova natt
22.00 mat i sömnen
nattmål 04-05

Vi behöver vara på öppna förskolan vid 10 egentligen, för att det ska vara någon idé innan storastyster ska hem och sova 12.30. Som ni ser så är det redan här det skiter sig. Han skulle helt enkelt behöva vara vaken 2.5 timma på fm, minst, och i dagsläget finns det inte på kartan att han klarar det. Som det är nu, sover han helst 2 timmar på morgonen och bara en timme på lunch, men det hoppas jag kan rätta till sig. Å andra sidan så kanske han kan sova vidare i vagnen de dagar vi går till öf. Ja, som ni, ser jag får nog ta vardagen vid hornen och helt enkelt se vad som funkar. Jag har dagens början och slut och även storasysters lunchvila att hålla mig till. Det får funka som ramar, så ger sig säker resten sen. Vad tror ni?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
videunge

Inlägg av videunge »

HEj bara tänker lite...
om du förskjuter morgon 15 min? Då är det lagom att sova när ni skall sätta er i bilen? eller om han tom håller ut i 2h.? DÅ är det ju bara att lägga över i vagnen när ni är framme. Sen få han somna på vägen hem på samma sätt. lägg över i säng eller vagn hemma så kan su lägga A senare. vad tror du om det? så gjorde vi i alla fall.

men du du har väl skrivit fel någonstans.
om han kl 9.30 sover 1,5 så är ju klockan 11. är det dp det ör mat? och inte 10 som det står. men i så fall hänger jag inte med på att det är sovdags igen kl 12... :-k Kan du skriva schemat igen? :oops:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hannah

Inlägg av hannah »

Oj, en liten felskrivning! 8.30 ska det såklart vara.
I dag hade vi lite generalrepetition kan man säga. Vi åkte hela familjen till öf för att känna på det liksom. Storasyster och pappa åkte i förväg för att vara där i tid medan jag väntade ut M så länge jag kunde utan att missa alltihopa. När han sovit en dryg timma lyfte jag över honom i bilstolen och sen tillbaka till vagnen. Han sov sig igenom alla steg och fortsatte sova till 2h gått i stillastående vagn. Min förhoppning är ju att han ska klara sådana här förflyttningar och att småsyskon liksom bara gör det för att de inte vet något annat. Vi får se hur det fortsätter. Det här med att hålla tider är svårt, men det hade nog varit ännu svårare att få ihop vardagen utan!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Oj oj oj.

Nu är det minst sagt lite trassligt här. Missnöjd mest hela tiden och äter och sover korta ryckiga pass om vartannat. Gissar att ökningsperioden är här?!

Stackars lilla M som nu också samtidigt blivit lämnad utan bröstmjölk i tre dygn då jag akut fick åka till sorgsen vaka och avsked. Under den tiden gick det nog ingen nöd på killen som slurpade i sig rejäla portioner ersättning, men tre dagar räcker tydligen för att mjölkproduktionen ska gå ner avsevärt. Eller är han plötsligt bara väldigt vänort mycket mer hungrig?! De två dagar som gått sen jag kom hem har han inte varit nöjd och jag har toppat varje amning med ersättning. Ändå sover han kortkorta pass och är missnöjd däremellan. En positiv biverkning är dock att han inte längre krånglar så mycket. Ibland, när det inte flödar över så att säga, så får man truga och övertyga honom om aptit gåendes för att han ska komma igång.

Idag var det värre än igår och t.o.m. nu när han ligger för natten är det oroligt. Men nu kanske vi kan skylla på magsjukevaccinet han fick idag. Kunde tydligen bli en del gnäll på den. Mycket på en gång alltså.

Och så är det nappen! Vet att meningarna om den (innan 4 månader) är delade, och så även hos mig. Jag VILL verkligen inte att han ska ha den, jag avskyr den. Det känns som fusk och istället för att jobba med verktygen så kör man en kortsiktig Quick fix. Som han dessutom MåSTE ha igen när han tappat ut den. Vakna upp och somna om själv- hej då! Men vi har den alltså, och har t.o.m. "tagit bort" den en gång. Men det är här åsiktsdelningen kommer in i bilden. För han somnade inte. Eller jo, till slut. Alltid skrikandes. Men skrik går att vagna så när han väl kom dit så löste det sig fort. Men oftast låg han bara vaken och gnydde och vände på huvudet fram och tillbaka i oändlighet. Det kunde ta en timma innan han av trötthet skrek rätt ut och till slut däckade med lite go vagning. Under tiden smaskar han på sina händer också, men det verkar inte räcka. Pust.

Helt ärligt, finns det barn som har napp och kan sova bra med den? Eller väljer man napp för att, som hos oss, sugbehovet är så stort att barnet omöjligt kommer till ro utan? (Ska tillägga att det var likadant med insomnadet innan vi började med napp). Jag velar, ska vi ta den redan nu, eller behöver han den några veckor till? Är det pest eller kolera liksom? Innan den ryker på allvar vid 4-5 månader?

I natt ska jag få sova med enda avbrottet för amning vid 04. Så nu ska jag lägga mig och frossa i sömn!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannah :D

Det lâter som att ni haft nâgra tunga dagar med vaka och avsked, hoppas att det blev ett fint slut trots allt. :cry: :heart:
hannah skrev:Nu är det minst sagt lite trassligt här. Missnöjd mest hela tiden och äter och sover korta ryckiga pass om vartannat. Gissar att ökningsperioden är här?!
Skulle tippa pâ det, ja :wink: Det är bara att gilla läget, mata pâ och försöka hâlla nâgon sorts rytm sâ gott det gâr. Hos oss gick det över pâ typ en vecka, men det kändes mycket längre. :roll:
hannah skrev:Idag var det värre än igår och t.o.m. nu när han ligger för natten är det oroligt. Men nu kanske vi kan skylla på magsjukevaccinet han fick idag. Kunde tydligen bli en del gnäll på den. Mycket på en gång alltså.
Ja, vaccin kan ställa till det. Var lyhörd nu och pressa inte för mycket.
hannah skrev:Helt ärligt, finns det barn som har napp och kan sova bra med den? Eller väljer man napp för att, som hos oss, sugbehovet är så stort att barnet omöjligt kommer till ro utan? (Ska tillägga att det var likadant med insomnadet innan vi började med napp). Jag velar, ska vi ta den redan nu, eller behöver han den några veckor till? Är det pest eller kolera liksom? Innan den ryker på allvar vid 4-5 månader?
Jag känner dâ inte till nâgra nappbarn som sover hela nätter utan assistans överlag. Vâr äldste hade napp och jag vâgade aldrig ta bort den. :oops: Det hände förstâs att han klarade sig själv en hel natt, men jag var in till honom alldeles för ofta och letade rätt pâ den. Den rök när han var 2.5 âr och fick en sjukdom där det ingick blâsor i munnen vilket innebar att han helt enkelt INTE KUNDE suga pâ nappen. Dâ hade vi en riktigt jobbig vecka men sen var den väck och han har aldrig frâgat efter den. Sâ mitt râd är att slänga den senast vid fyra mânader, det blir kanske nâgra dygn med mânga frâgor, men ingen katastrof. En (till! :D ) bra grej med magläge är ju att bebisen lätt fâr tag pâ sina egna händer och kan suga som han vill.
När ni tog bort den sist, hur länge var den borta? Glöm inte att alla förändringar tar ett tag. :D (liksom att det tar ett tag att hitta vilket finger bland alla fingrarna som smakar allra bäst :wink: )

hannah

Inlägg av hannah »

Tack Sarisparis för snabbt och bra svar!

Behövde just höra att denna perioden går över och att det är normalt att det strular så här. Jag matar på som bara sjutton och tar den dåliga sömnen för vad den är.

Angående nappen så ville jag inte ha den för att jag visst att den är så svår att få bort. Med storasyster rök den vid 4,5 månad och efter det började hennes fantastiska sömn på riktigt. Ska nog läsa min egen tråd en gång till, jag behövde mycket pepp under den perioden som var lååång. Tror vi höll på i en vecka innan hon accepterade sin förlust. Behöver ju inte bli lika dramatiskt denna gången, men senast vid 4-5 månader ska den bort, oavsett. Det försök vi gjorde nu varade bara i två dygn, men reaktionen var så oväntad. Det kändes helt enkelt som att han inte var redo för alternativen! Samtidigt är det ju vi som har gett honom nappen och låtit honom vänja sig vid den, så det är ju knappast medfött att behöva just napp.

Hur dom helst så låter jag den vara nu ett tag. Dels med tanke på ökningsperioden och dels för att jag idag var ensam med dem båda första gången. Skulle behövs lite tid att komma in i de praktiska rutinerna och har gärna lätta läggningar en liten tid nu i början. Sen får vi se hur det funkar för honom, om vi väljer ett tidigt nappborttag eller inte.
God natt !

(Och ja, det blev ett fint och värdigt slut för en väldigt väldigt älskad människa.)
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Tetz

Inlägg av Tetz »

hannah skrev:Hur dom helst så låter jag den vara nu ett tag. Dels med tanke på ökningsperioden och dels för att jag idag var ensam med dem båda första gången. Skulle behövs lite tid att komma in i de praktiska rutinerna och har gärna lätta läggningar en liten tid nu i början. Sen får vi se hur det funkar för honom, om vi väljer ett tidigt nappborttag eller inte.
Så hade jag också gjort :wink: Jag är ganska napp-liberal de första månaderna men precis som du skriver så ryker den lilla plastsaken illa kvickt efter fyra månader :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
hannah

Inlägg av hannah »

Jo, nappen får vara där den är. Nu är prio att komma in i rutinerna och hålla lite tider. Då duger det inte att ta en timma på sig att somna.

Nu när jag varit ensam hemma med två och haft riktig vardag så märker jag att lilla M kommer att få sina fasta tider insmugna i storasysters vardag. Det liksom sköter sig själv verkar det som. Vi är nogranna med att börja och sluta dagen samma tid varje dag, och då faller sig resten av tiderna ganska naturligt. Det sovs och äts bättre och bättre, så jag tror att rutiner inte oväntat passar denna lilla killen också!

Just nu har vi bara ett problem: Kvällstrassel! Sista vakenpasset är en lång utmaning i tålamod och bärselen används flitigt men räcker inte den heller. Tiderna som nu gäller är:

07.00 morgon o mat
08.30 sova 2h
10.30 mat
12.30 sova 1,5h
14.00 mat
16.00 sova 45 (som i dag fick bli en timme)
17.00 mat
18.50 mat
19.00 natt
22.30 mat i sömnen
04-05 mat

Han är väääldigt trött efter 2h passet och vill sova mer vid bröstet (får han inte). Är nästan lika trött efter maten vid 14 men jag försöker hålla så vaken det bara går. Jag ser inte vad som fattas honom, gör ni?
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Tetz

Inlägg av Tetz »

hannah skrev:Det liksom sköter sig själv verkar det som. Vi är nogranna med att börja och sluta dagen samma tid varje dag, och då faller sig resten av tiderna ganska naturligt. Det sovs och äts bättre och bättre, så jag tror att rutiner inte oväntat passar denna lilla killen också!
Skönt! :D Jag hade inte trott att det skulle vara lättare att standardmodellera med ett syskon hemma, men det är faktiskt det. Det finns redan rutiner som MÅSTE skötas, och då är ju ens attityd på rätt plats när den lilla nya familjemedlemmen ska inplementeras i logistiken :wink:
hannah skrev:Just nu har vi bara ett problem: Kvällstrassel! Sista vakenpasset är en lång utmaning i tålamod och bärselen används flitigt men räcker inte den heller.
Jag har tre förslag på åtgärd, någon av dem kanske passar? :D
1. Ge honom en fem eller tjugo minuters buslur mitt i sista vakenpasset.
2. Låt lunchluren bli en halvtimma längre och kapa lite på det efterföljande vakenpasset. Då är han kanske i bättre form efter den sista 45 minutersluren.
3. Förläng den sista luren till 1,5 h och lägg 19.30 istället.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"