Vilket lugn ditt inlägg ger, trots lite trassel på vägen. Och det trasslet är du inte ensam om alls ska du veta. Bra jobbat!
Jag ska ska besvara dom frågor jag kan, andra får fylla på
Direkt kan jag säga att 1 timme inte är ett naturligt sömnpass utan han vaknar följdriktigt efter 45 min så låt sista passet vara just 45. I övrigt ser rytmen bra ut!
Ja visst mår dom bra av rytmen! Du kan gott vara lite hård mot BVC och säga till om tider inte passar. Säg lugnt att då sover hanhannah skrev: Rytmen är ganska stabil och det är tydligt att han mår bra av att den hålls. I dag hamnade ett bvc besök mitt i första sovet och då blev hela dagen lite rubbad och inte lika smidig och nöjd kille som annars. Att säga att något krånglar känns egentligen lite taskigt mot en sån här liten, men såklart är det lång väg kvar innan vi är i mål (kommer man någonsin i mål).
Bra! Och ja han kommer snart - med mycket mat i magen - att kunna fixa det själv. Och det är klart att sömnen blir bräckligare efter 2 timmar, det är ju snart dags att vakna. Se det som att han snoozarhannah skrev:De två långa sömnpassen på dagarna skarvas alltid efter 45 min och det tar lång tid (10-30 min) för honom att somna. Oftast klarar han sig galant utan att någon lägger sig i, ibland får vi vagna och ibland sätts nappen in. Ofta räcker den skarven 10-15 minuter med bök och knorrande, men sen sover han vidare tills jag väcker då jag ser att sömnen blir bräckligare och bräckligare efter 2-2.5 timma. Trots skarven känns det som att vi är på rätt väg där och jag känner mig än så länge lugn även när det skarvas hårt och behövs mycket hjälp. Han kommer att fixa detta snart, bara man låter honom vara så mycket som möjligt.
Just 45 är ett naturligt sovpass så han har Rätt därhannah skrev:Sista sovpasset är stökigt. Det tar lång tid för honom att somna och han vaknar alltid efter 45 min. Här har vi inte försökt få honom att sova längre eftersom vi vill göra natt vid 20.
Har ni funderat på att göra natt tidigare? Min Lilla L var en kvällstraslare av rang så jag började lägga vid 18.00 från ca 2 månaders ålder, det gick liksom inte med sjalar och annat. Det kan innebära ett extra nattmål men bespara alla en skrikig kväll. En fundering bara. Annars är sjal poppis eller en buffad 5- 20 minutare.hannah skrev:Efter sista sovpasset är vaken tiden fram till natten rikigt trasslig. I bland kan han vara nöjd långa stunder, men att ligga själv är inte poppis och amningen är katastrofalt dålig. Ikväll gick det inte alls och han blev till slut skogstokig bara jag antydde att jag ville lägga honom till bröstet. Lösningen i kväll blev sömn i sjalen i 20 min och amningen direkt innan han riktigt vaknat (sen tog det 1 h för honom att somna för natten, gissar att det är powernapen som spökade
). Vi tror ju att kvällarna kommer att lösa sig i takt med att resten av dygnet blir bättre och bättre, men som det är nu är det tufft och väldigt frustrerande.
Vet du, det finns ett stort gäng små med ett stort sugbehov. Dom blir arga av mjölk för dom vill liksom bara Suga. Ge den. Sen tar ni bort den när den inte behövs längre, innan den blir en onödig vana.hannah skrev:Nappen. Jag gillar den verkligen inte och det bar emot när vi gav honom en första gången, men jag måste erkänna att i bland verkar han verkligen behöva den. Vissa gånger kommer han inte till ro och han försöker suga på sina händer utan att de verkar kunna ge honom det lugn han behöver för att somna. Än kan han inte kontrollera fingrarna så de kan inte ersätta nappen än. På natten användes den inte alls, så min tanke är att han bara behöver hjälp när han inte är "perfekt trött". På dagarna är det ju svårt att tajma den där precis rätta sömnigheten och hamnar säkert ofta lite för tidigt eller för sent eftersom vi mest kollar klockan och att han inte skriker. Är det att lura sig själv att det är bra med napp tills rytmen eller schemat sitter och han själv vet mer vad som gäller
![]()
Just amning har jag ingen erfarenhet av alls så jag har inga svar. Det ligger en ökningsperiod runt 7-8 veckor och då kan liten behöva ligga "dockad" (Susan D´s underbara uttryck) och det sugs rejält. Mjölkökningstips finns det också under Favoriter. Hör av dig igen med den specifika frågan om ingen hänger påhannah skrev: Jag känner mig själv rätt lugn och nöjd med hur vi har det, förutom amningen. Tror ni att sådana här amningsproblem ger sig med tiden?
Clara