Nyfödd tröttis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
hannah

Nyfödd tröttis

Inlägg av hannah »

Hej,

Nu har jag fått ett till barn som nu är 1,5 vecka gammal. Helt sprillans färsk än så länge alltså. Förlossningen gick väldigt bra och snabbt, så jag var på benen mer eller mindre direkt efter och kunde åka hem. Stor skillnad mot första barnet där jag behövde en betydligt längre startsträcka som mamma.

I allt har lilla M varit raka motsatsen till sin syster som nu är 1 år 8 månader. Syrran skrek mest hela tiden och sov i princinp inte alls på dagen den förtsta tiden. Dvs tills jag hittade till AWs forum!

Den här lilla nya sover och sover och sover. Numera aldrig mer än 2-2,5 h åt gången, förutom på natten då han kan dra till med 3,5-4 timmar något pass.

Jag har läst på PM om SM. Boken har jag, men ligger fortfarande in någon ouppackad flyttlåda som jag tydligen inte kan hitta. Jag försöker alltså sträva efter att hålla 1,5 vaken och 2,5 sömn. Men det är inte mycket mer än en strävan och det är verkligen inte helt lätt att hålla honom vaken så att jag får honom så proppmätt att han faktiskt sover uppåt 2,5 timma.

Lilla M skriker inte mycket, faktiskt nästan inte alls. Så jag vet faktiskt inte alltid när han har vaknat riktigt. Han kan hålla på i 45 min och köra frust och stön intervaller innan han ev slår upp ögonen och i alla fall ser lite vaken ut. Men då är han vrålhungrig och har oftast redan legat och sugit på sina händer en stund.

Mina frågetecken just nu rör alltså rytmen, vakentiden och när ska jag ta upp:

- Jag strävar mot 1,5/2,5 men hur vanligt är det att man verkligen klarar det med en sån här ny och hur "hård" ska jag vara?

- Han somnar mitt i maten. Nu precis vaknade han efter ett bra SM mål följt av dryga 2 timmar sömn och åt jättebra för första bröstet. Länge och koncentrerat. Mot slutet dåsade han bort trots mina påhittiga hållavakenförsök. Efter rap och blöjbyte somnade han på rygg på bordet. Då var han ju lagom sugen på ett sprängladdat bröst 2.... Helt lönlöst och jag lade alltså tillbaka honom i vagnen nu där han fortsatte sova. Nu blir det svåra för resten av dagen att försöka bryta snuttammandet som direkt leder till snuttsovande. För nu är jag rätt säker på att han kommer att vakna inom 1 timma.

- När ska man ta upp en som har så lång uppvakningsfas? Hittills har jag väntat tills han verkligen säger till och slår upp ögonen, men då har han ju alltså redan halvsovandes (tror jag) känt hunger en bra stund.

Detta blev en lång trådstart om min lilla fina pojke. Eftersom han storasyrra sover som folk och har gjort sen hon blev ett "BB-barn" vill jag ju såklart ge lillkillen samma chnas. Skillnaden är att SM inte fanns med så här tidigt med syrran och allt känns därför nytt igen.

Om någon orkat läsa igenom hela texten, tar jag tacksamt emot synpunkter och råd.

mvh

/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nyfödd tröttis

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannah och välkommen! :D

Grattis till lillebror! :heart:

Ditt inlägg lâter som en beskrivning av vâr lillebrors första veckor. :D Ta det lugnt och fint nu i smekmânaden, invänta den verkliga födseln i lugn och ro.
Jag hade som riktmärke att betrakta uppvak innan 1.5 timme som behov av diskret pâfyllning för att kunna sova vidare och uppvak efter 1.5 timme som start pâ nytt mâl.
Det är svajigt i början, oroa dig inte alls för det! Mata pâ sâ mycket du kan och innan du vet ordet av sâ orkar han vara vaken lite mer. Och sen lite mer! :D
hannah skrev:- När ska man ta upp en som har så lång uppvakningsfas? Hittills har jag väntat tills han verkligen säger till och slår upp ögonen, men då har han ju alltså redan halvsovandes (tror jag) känt hunger en bra stund.
Invänta skriket! :D Hoppas att du snart hittar rätt pâ Barnaboken, ljuvlig läsning för och om alla âldrar! :D Här är ett utdrag om uppvaknande hos nyfödda:
Barnaboken skrev:Uppvaknandet bör inte störas. Såväl under natten som under sovperioderna på dagen kommer du att se, om du iakttar den lilla, att barnet ofta förefaller klarvaket: blicken är vidöppen, barnet kan till och med resa huvudet och hålla det upplyft långa stunder.
Diverse ljud och läten, som vi talade om tidigare, kan också förleda dig till att ta upp den lilla, i tron att hon är vaken.
Men lika lite som du själv vill bli störd förrän du är ”riktigt vaken” – och både kan prata i sömnen och sitta upp, om det vill sig, och ha ögonen öppna, när du sover ytligt, så att folk börjar tala med dig – lika lite är en nyfödd, som sover ytligt, beredd att börja äta, umgås, konfronteras med omvärlden omedelbart.
Låt därför uppvaknandet ha sin gång, och stör inte den ytliga sömnen. Invänta skriket – och var beredd!
Skynda lângsamt, njut av lille nyfödingen i lugn och ro. Tids nog blir det dags att styra lite mer, men inte än!

:heart:
hannah

Inlägg av hannah »

Tack!

Då fortsätter vi ta det lugnt här och strävar vidare mot mer pigghet framöver. Njuter gör jag, även om natten varit i struligaste laget. Lillkillen är snorig och blir jättebrsvärad när han vid ett djupt andetag får ner snor i halsen. Så i natt har han sovit max 2 timmar åt gången som dessutom brutits av mycket stön och klagande på diverse. Dessutom har han tokdäckat efter bara ett par minuter vid första bröstet och varit omöjlig att få att börja äta igen. Trots blöjbyte och rengöring av det geggiga ögat och t.o.m. snorsug. Inget är tillräckligt jobbigt, tydligen, för att känna hunger. Men men, det kommer nog att bli ordning på skutan även denna gången!

/h
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Hannah! :D

Grattis till den lille! :heart: Ingen stress, bara - om du visste hur många av oss (jag med!) som har härjat för mycket med barn nummer 2 i början för att vi "minsann ska göra rätt från början den här gången" .... :roll: Så tänk SMEKMÅNAD och ta det lite för vad det blir så här i början, före den egentliga födelsen, precis som Sarisparis skriver. Tids nog blir det dags att styra upp det hela lite mer. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
hannah

Inlägg av hannah »

Japp, jag lovar. Jag ska ta det lugnt denna första tiden, och njuta. För han är så himla go. Idag lade jag honom på mage för första gången. Han har legat på sidan och verkat nöjd med det precis som sin syrra tills hon blev för sprattlig och hamnade på rygg. Magen har i alla fall i dag varit poppis då han sovit långa pass varje gång och dessutom somnat trots att han lagts vaken i vagnen. Så nu är det mage som gäller. Längtar förresten tills jag själv kan sova så!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Hej, nu är lillkillen 3 veckor och man kan nog säga att han fortfarande är en tröttis. Jag tycker nog att vi har det ganska lugnt och skönt, men jag vill ändå kolla med er om upplägget nu och framöver. Några iaktagelser om lillkillen:

Han äter bara ibland från båda brösten. Oftast somnar han innan och även om jag lyckas väcka honom eller hålla vaken så är han inte intresserad.

Hans vakentid varierar från 15 min(!) till 3 timmar och sovpassen däremellan kan vara 1-2 timmar. Sällan mer och sällan mindre.

Jag har fortfarande svårt att avgöra när han verkligen är vaken och bör tas upp. Under större delen av sitt sovpass kan han böka och knorra, ibland med bara minuters intervall. När han är på gång att vakna blir böket kraftigare och tätare men fortfarande utan att han skriker. Om man vagnar kan man dra ut på upptagandet i över en timme. Under den tiden, och även från tidigt i sovpasset, kan han "hacka" med munnen mot madrassen eller äta på sina händer. När sjutton ska jag ta upp?

När jag lyckas få till ett rejält vakenpass på 1.5-2 timmar och han under den tiden äter rejält, ja då sover han ju därefter också. Men oftare blir det en mix av minikorta och långa vakenperioder, snuttätande på snuttsovande...

Killen har fortfarande aldrig skrikit av hunger, är det då ok att börja jobba på båda fronterna. Dvs vagna och hjälpa honom sova långa pass för att få mer tid mellan maten och därmed öka aptiten? Hans storasyrra vägrade äta om det inte gått minst 3,5 timme och hon var riktigt vrålhungrig.

På nätterna är han stabil. Ingen vakentid och inget sovpass kortare än 2h. Tyvärr också sällan längre än 2,5h. Fast det beror på vad man räknar med hänsyn till hans diffusa uppvak jag beskrev ovan. Utmaningen på nätterna är att få honom att inte somna som en stock redan efter några minuter. På de minutrarna har han dessutom svalt en massa luft. Rapen kommer lätt, men sen somnar han och även om han kikar lite är ser han riktigt äcklad ut när jag erbjuder mer mat. Han somnar direkt om när jag lägger honom i vagnen, men enstaka gånger har jag tagit upp då han inte kommit till ro utan har verkat mer sugen på mat. Hälften av de tillfällena har han då ätit m god aptit. Men frågan är om han oftast verkligen vaknar för att han är hungrig, eller för att hans rytm just nu är att sova 2 timmar?

Idéer? Tills vidare kör vi på i lugnt mak och strävar efter de där fina SMmålen.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannah :D

Lille tröttisen! :heart:

Ja, jag tycker att du kan börja styra lite, men med väldigt mjuk hand. Jag upplevde att allting blev mycket lättare när jag började hâlla koll pâ att verkligen hâlla minst tre timmar mellan matningarna. Dâ äts det bättre och sâ sovs det bättre sen. :D

Förstâr helt och fullt att det är tröttsamt med hackiga nätter, men jag manar ända till tâlamod. Härja inte för mycket med honom där, nätterna är ju till för att sova. Jag tippar att om du hâller mattiderna pâ ett ungefär pâ dagen (inte fasta klockslag, men hâll ett öga pâ när han ât sist) sâ kommer han snart att äta bättre dagtid och dâ förlänga sina sovpass nattetid.
hannah skrev:Tills vidare kör vi på i lugnt mak och strävar efter de där fina SMmålen.
Mycket klokt! :thumbsup:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, jag tycker att du kan börja styra lite, men med väldigt mjuk hand. Jag upplevde att allting blev mycket lättare när jag började hâlla koll pâ att verkligen hâlla minst tre timmar mellan matningarna. Dâ äts det bättre och sâ sovs det bättre sen. :D

Förstâr helt och fullt att det är tröttsamt med hackiga nätter, men jag manar ända till tâlamod. Härja inte för mycket med honom där, nätterna är ju till för att sova. Jag tippar att om du hâller mattiderna pâ ett ungefär pâ dagen (inte fasta klockslag, men hâll ett öga pâ när han ât sist) sâ kommer han snart att äta bättre dagtid och dâ förlänga sina sovpass nattetid.
hannah skrev:Tills vidare kör vi på i lugnt mak och strävar efter de där fina SMmålen.

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

hannah

Inlägg av hannah »

Tack! Då tror jag att jag gör så. Låter nätterna vara som de är och tar upp när han bökar och frustar så mycket att jag inte kan sova (vet inte vad jag ska ha för gräns annars). På dagarna ska jag försöka hålla tre timmar, tror att det kommer att göra susen!

Ikväll har vi haft lite kvällstrassel. Dagen har varit exemplarisk med 2-3 timmars sovningar och bra med käk. Men när han vaknade vid 18 och hade käkat första målet och haft mysumgänge med storasyrran och mig i soffan så var han inte nöjd. Det är faktiskt första gången i hans liv han är SÅ missnöjd. Jag trodde han ville äta eftersom han hackade och försökte suga på min tröja, men ju mer mjölken rann desto mer förtvivlad blev han. Som om han bara ville ha en napp?! Han har inte tidigare visat något större sugbehov eftersom han släpper bröstet när han är mätt (eller somnat), men nu när jag testade med mitt finger istället för bröstet blev han betydligt nöjdare. Hm... En 20 min sov gjorde susen med humöret och han låg vaken och nöjd en bra stund. När ögonlocken började ramla ner erbjöd jag ny måltid, men reaktionen blev densamma- misär och katastrof (uttryckte han) när mjölken kom. Jag envisades denna gången och nog fick han ändå i sig lite innan han däckade med hela ansiktet in i bröstet. På det sov han vidare i vagnen och nu hoppas jag bara att det inte strular i natt.

God natt!
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur gick det inatt?

Du kan ju bjuda pâ napp om du upplevera att han vill suga men blir förbannad när det kommer mjölk. Har du läst i Barnaboken om napp (SUGnapp, inte TRÖSTnapp osv)? Ta annars en titt pâ s 231, "Napp - om, när och hur länge?"

hannah

Inlägg av hannah »

Jo men det gick rätt bra i natt. Första passet var 3,5 timme, sen 3 och sista bara 2 tyvärr. Försökte dra ut på natten då klockan 6.30 för att jag är så förbenat trött, men det gick sådär bra. Han hamnade till slut på magen (min) där han likväl körde sitt morgonknorrande tills jag inte orkade buffa rumpan halvsovandes längre. Borde förmodligen acceptera morgon 6.30 och självförsöka komma i säng tidigare på kvällen istället.

Hur som helst, kvällstrasslet och sugbehovet ledde tydligen ändå till att killen fick i sig mer mat än vanligt och sov till en början rätt hyfsat på det.

Napp skulle jag verkligen vilja undvika. Storasyrran hade det till hon var 4,5 månad då vi tog bort den under en ångestfylldvecka. Skulle verkligen slippa det för både min och lilla Ms skull. Men visst, vi har tänkt tanken också. Storasyrran hade nappen uteslutande, utan undantag, när hon skulle sova och det skulle vi inte göra annorlunda tror jag.

Men vad tror du om att ge ersättning på kvällen? Ikväll var det som igår fast ännu mer välkommen amning mellan varven. 2 snuttsov lyckades han klämma in innan natten uppenbarligen började 21.30. Skulle hoppas på att ersättning mättar bättre för natten plus att jag slipper involvera brösten i trasslet. Storasyster gjorde exakt samma vid samma ålder, fast då hade jag inte BB koll och mådde skitdåligt under flera veckor då det bara blev värre och värre. Ersättning blev till slut en bra lösning då och vill gärna förekomma samma cirkus denna gången. Vad tror du?

/h
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad skönt att natten gick bättre.
hannah skrev:Borde förmodligen acceptera morgon 6.30 och självförsöka komma i säng tidigare på kvällen istället.
Det där hade jag kunnat skriva själv för nâgra veckor sen! :lol: Jag är otroligt morgontrött sâ jag ammade sâ lite jag bara kunde där vid det uppvaket som hos oss oftast var runt klockan sex, och lade min lillplutt att sova igen och sâ sov vi vidare till minst sju. Nu sâ sover han oftast fram till sju-halvâtta frân nattmâlet, sâ skönt! Att själv gâ och lägga sig i tid pâ kvällen är nâgot man verkligen vinner pâ, men att det ska vara sâ förbenat svârt att ta sig till sängen! #-o :lol:
hannah skrev:Men vad tror du om att ge ersättning på kvällen?
Ja, varför inte? Var inte rädd att flaskan ska störa amningen, mânga mixar friskt och det brukar inte vara nâgra problem.

Glöm inte att det ligger en ökningsperiod vid tre veckor, det kan ocksâ spela in. Lât lilleman dia sâ länge han vill sâ att dina bröst ställer in sig pâ rätt nivâ. Det kan vara nog sâ jobbigt, men det gâr över. Jag märkte aldrig av nâgon ökningsperiod med mellanbrorsan, men nu med vâr minibror (tvâ mânader imorgon :heart:) sâ har vi haft ett par stycken. Tâlamod! 8)

Och se upp för övertrötthet där pâ kvällen. Hos oss blev det snabbt nödvändigt att lägga tidigare och hjälpa till ro, annars hade vi snutterier av sällan skâdat slag med missnöjd bebis vad man än gjorde.

Jag förstâr att du inte vill ge napp, jag är likadan (hamnade i ett stort nappträsk med storebror :oops: ). Med mellanbrorsan och minibrorsan (som fâtt sova pâ mage frân start och har dâ haft lätt fâtt tag pâ sina händer vid behov :thumbsup:) har det inte behövts alls. Men vissa bebisar har tydligen ett större sugbehov dâ nappen kan behövas just vid insomning, precis som ni gjorde med storasyster. Men fundera över övertrötthet först, en alldeles för trött bebis mâr allra bäst över att fâ sova, och fâ hjälp med det om sâ behövs.

hannah

Inlägg av hannah »

Nu har vi köpt nappar! Dessa otyg.... :-) Men jag får bara inse fakta, sugbehovet finns där. Kvällens kvällstrassel som skulle lösas med en 20 min för att sedan vara lagom trött till 21 eller 22, löstes till slut med pappans lillfinger i munnen på lilla sugfisken. Då somnade han på en gång nästan. Dock inte förrän 21 så jag antar att det var natten det. Hade behövt få i mer mat, men får väl se vad som händer nu.

Ang napp, ska testa att bara använda den i nödläge, dvs på kvällen om det trasslas. Så kanske man kan smyga bort den när rutinerna början komma i ordning.

Undrar om jag inte ska ta upp killen i sömnen och mata kl 22. Får se om jag är vaken.
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
hannah

Inlägg av hannah »

Vagna vagna vagna....

Här vagnas det mest hela tiden efter 45 minskarven. Är det inte vi vuxna somgör det står storasyster som mer än gärna smiter dit och drar i vagnen :-).

Jag hade själv föreslagit mer mat för att få bättre långa sovpass, men helt ärligt så vetisjutton hur jag ska kunna få i honom mer. Ibland tror jag att min mjölk inte räcker och att han därför antingen somnar uttråkad eller blir rasande. Men lika ofta rinner mjölken över och han är lika arg/somnar. Detta är vid påfyllning av första bröstet och alltid vid påfyllning av andra. Första portionen av andra bröstet tar han bara om det gått lite tid. Försöker lära och läsa av honom vad som funkar där. Hur som helst, oavsett om han är arg eller bara vill sova så reagerar han med världens äckligaste min om jag trugar och jag imponeras över hur stängd en sån liten söt mun kan vara.

Oavsett om jag tycker att han fått i sig mycket och t.o.m. lyckas köra hela menyn, så skarvas det. Detta började för ett pr dagar sedan och skulle väl kunna vara en ökningsperiod. Men då slutar man väl inte att äta när det fortfarande rinner mjölk?

Igår prövade vi för 4e gången med ersättning på flaska och då slurpade han i sig alltihop (60 ml)i ett svep. Det är bra att veta att han gillar det, nu ska vo nog fortsätta ge ett stadigt ersättningsmål i tillägg till amningen på kvällen.

.......
Fick göra ett avbrott för att torka spya. Lillkillen har uppenbarligen fått magsjukan som kusinen fick för två dagar sedan kort efter pussar och kramar. Skit!! Hur gör man med en sån här liten magsjuk? Han är ju helt tömd nu, men slocknade och sover som en stock sen 1 timma. Över skarven alltså. Men det var ju inte så här jag ville att det skulle lösa sig. Min lilla skrutt...
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"