Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Inlägg av annawahlgren »

:D Förstår inte :oops:

"Middag" med fyra små rätter under en timme. Sedan, före sängen, nattslurk som får ta ungefär lika lång tid som nattmålet (max 20 min), då det bara är två små rätter som serveras.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kira

Inlägg av Kira »

Hej igen,

nu skriver jag igen för 712 gången känns det som...uppskattar verkligen alla tips och råd. Har fortfarande lite frågor kvar. Jag upplever det som lite klurigt att mata henne. Har några frågor:

1. jag tycker det är svårt att veta om hon får i sig tillräckligt mycket mat. Att mata först från det ena bröstet, rapa och därefter fortsätta ur samma bröst för att sen få henne att fortsätta på det andra efter en stund - är väldigt svårt. Efter att ha diat intensivt i ett litet tag på första bröstet så börjar hon sedan kasta och ha sig med armar, ben och huvud och då är det väldigt svårt att få i henne så värst mycket mer, jag använder ömma järngreppet men hon slingrar sig som en orm (kan funka att vänta i 30 min drygt och sen fortsätta lite). Att hinna med alla dessa steg inom en timme har jag nog aldrig lyckats med. Försöker verkligen truga henne så mycket som jag bara kan.

2. Och flaskmatandet med kvällslurken (med min utpumpade morgonmjölk) är vääldigt svårt att få i henne. Hon slingrar sig som en orm och är allmänt olycklig hela tiden (trots att jag försöker applicera ömma järngreppet och trots att jag testat alla möjliga flaskor.

3. Finns det ingenstans dit man kan vända sig och träffa en kunnig person som kan kika på när jag matar henne - såväl med bröst som med flaska för att se om det går att få till en snitsigare teknik. Det skulle vara otroligt värdefullt tycker jag. Jag skulle helt klart vara beredd att betala för det. Är det någon som har tips på det?

4. Vet inte om hon är redo att nu vid 3 månaders ålder sova längre än 8h i stäck under natten, jag vet att det står så i BB men eftersom maten strular lite så blir jag osäker. Vill att hon ska tjocka på sig ännu mer (hon har hela tiden legat pyttelite under mitten linjen i viktkurvan, fast hon ligger absolut inom normalspannet men många bebisar i vår omgivning är väldigt stora - över snittet så det kanske är för att jag jämför henne med dem). I nuläget så vaknar hon ofta någon gång mellan 1-3 på natten men oftast somnar hon om av sig själv, men inte alltid. Vad säger ni?

4. Nu när hon precis fyllt tre månader hur tycker ni att jag ska skruva på hennes schema?: Nu ser det ut så här:
7-9 vaken
9-11 sova
11-13 vaken
13-15 sova
15-16:45 vaken
16:45-17:45 sova
17:45-20:00 vaken
20:00-04:00 sova
04:00-04:20 äter
04:20-07:00 sover

Många frågor blir det som sagt.
TAACK på förhand!
110526
Kira

Inlägg av Kira »

Angående frågat om schemajusteringen. Jag skulle i förlängningen (när hon är 4 månader+) vilja att hon sov ca. 11,5 -12 h i sträck på natten från ca. 19:30-07:00 på morgonen och undrar då vilket steg jag ska ta nu, funderar på att börja försöka få henne att sova i ett sträck från 20:00-05:00 men undrar då hur det ska bli med frukosten, hon kommer ju knappast vara hungrig kl. 07:00 då hennes dag startar så att säga. Har ni förslag på hur jag justerar schemat utifrån detta?
110526
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Eftersom du redan pratat med Anna själv i den här tråden så varför inte boka in ett möte?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=16814

:D :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Kira

Inlägg av Kira »

Nu har jag korresponderat lite med Anna själv - hon är verkligen helt fantastisk - vilket engagemang och vilka bra råd! Hon tyckte inte vi direkt "behövde" en workshop för närvarande. Vi fick faktiskt några tips rakt av och tack vara det har faktiskt matningen på direkten börjat funka mycket bättre (väldigt generöst att ge det bara så där - man märker att hon verkligen genuint brinner för detta, inte för att jag trodde något annat men ändå)! :D
Har dock en fråga till er här i forumet.
Testade igår igen med Dr Brownflaskan och nu så går det faktiskt att
hålla kvar nappen i munnen på henne även fast hon ibland lyckas pilla
ur den ur munnen med tungan i några sekunder (inget skrik eller gråt alls). Men det här är ett stort framsteg, kruxet är bara att det ändå går oootroligt långsamt (40 min
= 20 ml), hon suger liksom inte så mycket och det rinner inte på så
bra. Jag har napp 1, ska jag fortsätta att ha det eller kan jag köpa
en större napp alternativt själv göra hålet en aningen större? Hon är alltså precis 3 månader nu.
Vad säger ni? Ny napp eller kanske störrre hål i nuvarande napp eller något annat tips för att det ska rinna på lite bättre? Jag läste att man ska byta till större napp (napp 2) först när man börjar med välling - stämmer det eller kan jag börja redan nu och i så fall kan jag göra ett större hål själv eller? Vi kör i 99 fall av 100 bröstmjölk i flaskan, någon enstaka gång ersättning men har inte börjat med välling än alltså.
110526
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej det stämmer inte. BYT NAPP NU! siffrorna som visas på nappen är bara rekommendationer. Ingen lag. :wink:

Det kan t.o.m vara så att napp 3 är att föredra, men börja med 2:an i 1 vecka och se hur det går. Sen finns speciella "välling" nappar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia

Hej!
Så bra att du pratat med Anna! Och visst är hon fantastisk! :heart: :heart: :heart:
Precis som du skriver så är det ovanligt att någon "ger bort" kunskap gratis pga att man brinner för något. Det är det forumet är :D Alla som är här bidrar för att vi fått hjälp och kan hjälpa varandra.

Så - (för dom som följer din tråd och har samma problem) vilka tips fick du?

:D :heart:

Clara
Kira

Inlägg av Kira »

Tipset var att när jag använder ömma järngreppet verkligen kila fast huvudet stenhårt i armvecket så att hon inte kan slingra sig och så har jag själv märkt att det i kombination med att jag (då jag märker att hon blir lite för orolig och kinkig) drar bort bröstet några sekunder för att sen föra fram det igen och då greppar hon själv. Innan låg hon alltså och slingrade sig som en orm och lät jätteolycklig vilket hon alltså inte gör nu.

Nu undrar jag alltså bara över detta med nappflaskan - ska jag byta till större napp alt. göra större hål eller något? (se frågan jag ställde sist). :)
110526
Clara Cecilia

Följ TorsMammas råd, inlägget före mitt :D Hon har som vanligt helt rätt.

Clara
Kira

Inlägg av Kira »

Ville bara rapportera att allt flyter på bra nu bortsett från flaskmatningen, där går det fortfarande galet långsamt typ händer inget alls. Fast hon har i alla fall slutat sprattla tack vare att jag lyckats få till det ömma järngreppet.
Nåväl ska inte ge upp än. Funderar på att testa en grej jag tycker känns lite jobbig - att spetsa bröstmjölken i flaskan med pyttepyttelite typ en knivsudd med vaniljsocker. Får se om vi gör det...
110526
Clara Cecilia

Har du bytt till större napp?

Clara
Kira

Inlägg av Kira »

Japp, från napp 1 till stl 2. :)
110526
Kira

Inlägg av Kira »

Nu har förresten nätterna börjat krångla igen. De sista nätterna har hon vaknat mellan 1:30-03:30 flera gånger och gråtit. Vet inte om det beror på att jag slarvat på dagarna. Hon har legat i sin barnvagn och sovit och då vaknat, efter att försökt få henne att somna om under 30-40 minuter och hon inte gör det så har det hänt att jag har vänt på henne från mag- till ryggläge för att hon ska va lite nöjdare men ändå låtit henne ligga kvar i vagnen. Vet inte om det kan påverka dvs. att jag inte buffar eller vagnar henne istället. Det verkar som att hon vaknar och är hungrig. Proppar henne med mat om dagarna och om kvällarna (men lite svårt med flaskan som sagt) men det tycks inte räcka eller vad kan det bero på tror ni?
110526
Clara Cecilia

Hej Kira,
kan du gå in i din profil och lägga in raringens födelsedatum i din profil?
Det gör det lättare för alla som svarar att kunna se exakt hur gammal hon är.

Nu har jag inte hunnit påminna mig din tråd - ger du bröstmjölk i flaskan eller ersättning? (När pumpar du ur, dag eller kväll?)

Upplever du att hon suger eller bara "ligger"?

Clara
Kira

Inlägg av Kira »

Hej,

Hon ligger med nappdelen i munnen utan att suga. Hon försöker hela tiden peta ut nappen ur munnen med tungan och lyckas dessutom hela tiden med det - vi kör med Dr Browns napp som jag upplever som lite lång och sladdrig och därför väldigt lätt att pilla ut. Ger nog upp detta med napp snart, känns inte som att hon någonsin kommer vilja ta den. Hoppas det blir ändring när vi introducerar välling lite längre fram men känns tveksamt som det är nu i alla fall.

Testade förresten med pyttelite vaniljsocker i mjölken häromkvällen men det tyckte hon nästan ännu sämre om.

///K.
110526
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"