Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kira

Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Inlägg av Kira »

Behöver verkligen hjälp av någon luttrad SHN-person. Vår lilla tjej vaknar varje natt mellan kl. 01:00-02:30 och skriker. Hon är 2 månader och 1,5 vecka. Vi började med kuren för 4 veckor sedan. Hennes schema ser ut så här:
7:15 morgon, äta, leka
9:00-11:00 sova
11:00 lunch, leka
13:00-15:00 sova
15:00-16:30 äta, leka
16:30-18:15 sova
18:15-20:45 äta, leka+kvällslurk (och oftast en liten minipowernap för att orka med nattslurk)
20:45-4:00 sova
4:00-4:20 nattmat
4:20-7:15 sova

Dagarna går lysande men nätterna är suuuperjobbiga. Varje natt vaknar hon mellan kl. 01:00-02:30 och skriker. Till saken är att vi har väldigt mörkt i sovrummet. Kan hon vara för hungrig tror ni? Jag vet inte hur mycket nattslurk hon behöver - hur mycket bör man ge på ett ungefär? Kruxet är att hon är nästan omöjlig att ge flaska (on vägrar och vi får kämpa en timme för att få i henne ca 50 ml). Jag har varvat mellan att ge henne bröstet som kanske innehåller för lite till nattslurken (misstänker det), att ge henne utpumpad mjölk och ersättning. Vi var i Italien i en vecka för en vecka sedan och då sov hon jättebra och det var då vi gav henne ersättning (ca. 60 ml varje nattslurk) men där sov hon i vagnen+att det var bäckmörkt+att vi hade sövande AirConditioning på (samma temperatur som vi har hemma i sovrummet). Vet inte vad som fick henne att sova till 04:00 där. Vad tror ni? Jag är desperat, börjar ge upp hela kuren. Men vill verkligen soooova!
110526
videunge

Re: Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Inlägg av videunge »

heJ :D

Välkommen och grattis till lilla juvelen! :D
Jag blir lite fundersam minst sagt.Vad är det ni menar med kur? :-k :oops: Inte SHN hoppas jag? :shock: Det här är ju en ganska liten människa på späda 2 mån. SHN kan köras TIDIGAST från 4 mån. [-X
Standardmodellen däremot går aldeldes utmärkt. :D Har du barnaboken? Annars skaffa bums. det är en bra kompis många år framöver. :wink: ( 16 faktiskt)

OM du inte har gjort det redan så skulle jag skarpt rekommendera att du läser igenom den här länken. Det är en snabbguide till standardmodelen. Där står massa bra saker, bland annat hur man kan mata för att verkligen få i lilla livet så mycket det går. Det gäller ju för liten att få alla sina behov tillfredställda på dagen så man kan sova på nätterna, Jag tror absolut att det är hunger som väcker.http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Sen är det inte nattslurken bara som bestämmer hur gott man kan sova utan det sammanlagda intaget av mat under dagen som räknas. Är man osäker på om liten får tilräckligt kan man efterjaga varje mål med ersättning.

sen har jag några frågor.
:arrow: hur sover juvelen? På mage med larm? På mage sover de flesta små djupast och skönast. Larmet är viktigt. Ryggläge garanterar tyvärr ingenting.

:arrow: Vad gör ni när hon vaknar?

:arrow: vad gör ni under den vakna tiden på dagen?

Själv spikade jag inget schema redan vid 2 mån utan använde just standardmodellen. siktade på 2h vaken med massor av mat och umgänge och social delaktighet ( se länken) följt av ca 2h sömn. om liten vaknade för tidigt på luren fyllde jag på med mat och la igen. Jag satsade allt på dagen och sen föll nattmålen bort av sig själva. Det jag försöker säga är slappna av lite. Visst skall du leda och visa vägen. Det är ju en ny liten människa som inte vet hur världen fungerar. MEN glöm inte av att njuta med. Om man bli fokuserad på klockan och att lyckas ( lyckas med vad då förresten? 8-[ ) så glömmer man lätt det och då kan man trassla till det för sig själv. Så läs länken. Sikta på mat mat mat och mera mat så skall du se.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Kira

Inlägg av Kira »

Hej
Med sova hela natten för en 2-månaderes menar jag alltså sova från ca. 20:45-04:00 dvs. sova 6-7h i sträck för att vid fyra få ett rejält mål mat. Jag tolkade det av Annas böcker som att det skulle funka att sova 20:00-04:00 vid 2-månaders ålder. Stämmer inte det? Är det för tidigt?

Sen jag började med metoden är lilltjejen mycket mer harmonisk. Hon äter sig proppmätt och är allmänt väldigt mycket gladare och i stort sett aldrig kinkig (bara på natten och då buffar vi). Innan jag började med rutinerna ville hon ligga vid bröstet och snutta hela tiden. Vi kör med andningslarm och hon sover på mage i sin säng eller i vagnen.

På dagarna när hon är vaken, när hon har ätit: ligger hon i babygymmet, ligger och kikar i små böcker på mage (såna där mjuka med glada färger och mönster), håller små konversationer med mig eller pappan, vi går runt och kollar på grejer etc.
110526
Kira

Inlägg av Kira »

Har läst mer om standardmodellen nu igen och enligt vad jag förstår av den ska hon inte "behöva" någon mat vid 1 eller 2 snåret på natten. om det nu är som jag tolkar att hon bör klara sig att sova från åtminstone 21:00 -04:00 så undrar jag hur mycket kvällsslurk ni tror att hon behöver - om jag tar mjölk jag pumpat ut under dagen alternativt om jag tar mjölkersättning till slurken?! Har ni andra kreativa förslag hur jag bör göra med schemat? Just kvällspasset innan hon ska gå och lägga sig är det stora kruxet.
110526
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Kira skrev:Har läst mer om standardmodellen nu igen och enligt vad jag förstår av den ska hon inte "behöva" någon mat vid 1 eller 2 snåret på natten.
Det är riktigt. Nyfödda brukar behöva nattmål kring kl 1 och kl 4. Vid månadsgränsen tar man bort ettmålet och behåller fyramålet. Trenätterskuren står beskriven i Barnaboken. Det brukar ta just tre nätter. Enklast är att vagna bort det, men det gäller att kunna sina saker - du har en filmsnutt på effektiv vagning under SHN-kuren (som är användbar även om man inte kurar som du kanske trodde :roll: ). Effektiv vagning är till för att hjälpa barnet i ro, inte söva.

Ett bra litet knep för att undvika att fastna i vagningsträsket är att räkna högt för sig själv. Man kanske vagnar i fyra rejäla tag (barnet ska tystna genast) och skakar sedan av och an i handtaget sju rejäla tag. Sedan går man därifrån, helst in i ett annat rum. Där räknar man högt ett, två, tre, fyr, och sedan ett-sju, alltså lika många gånger - och lika lång tid - som man vagnade, innan man går tilbaka för en ny omgång, om den första inte räckte (vilket den sällan gör, i början). På så vis vagnar man INTE lite längre än man vagnade, om du förstår. Och fastnar inte. Så håller man på tills barnet somnar - självt.

Jag tycker det verkar som om du ger henne ett alldeles underbart liv, så att hon mår fantastiskt bra =D> Men man får komma ihåg att små barn växer. Nyfödd är hon inte längre. Därmed verkligen inget kurbarn. Standardmodellen går vidare - då slipper du ju kura sedan :P
Kira skrev: --- om det nu är som jag tolkar att hon bör klara sig att sova från åtminstone 21:00 -04:00 så undrar jag hur mycket kvällsslurk ni tror att hon behöver - om jag tar mjölk jag pumpat ut under dagen alternativt om jag tar mjölkersättning till slurken?!
Precis som videunge :heart: skriver är det det sammanlagda matintaget som räknas. (Däremot skriver jag inte under på tipset att ta upp och fylla på när man väl lagt - bara i så fall under smekmånaden, fram till den Egentliga Födelsen.) Hon sover inte över av sig själv på natten för att hon fått extra mycket på kvällen, utan hon måste ha "extra mycket" hela dagen :!: Nu vid, eller strax efter, tvåmånadersgränsen, behöver hon mer mat än förut, och det är bara att se till att hon får det. Fyra små "rätter" (eller för all del, stora!) till varje mål, och till kvällsslurken respektive nattmålet kl 4 två små (stora) rätter. Du bör sikta på en liter sammanlagt per dag. Då blir det bortåt 200 g till de fyra stora målen och 100 g till kvällsslurken respektive fyramålet. Som följaktligen tar kortare tid - ca 20 min, medan hon vid de stora målen ska äta inom en timme (men inte mer, av hänsyn till lilla matsmältningsapparaten under utveckling). Så ger du tillägg överhuvudtaget - på kvällen eller till alla mål - skulle jag nog ha 100 g i flaskan. Utan att för den skull räkna med att få i henne allt, och inte varje gång; det beror ju alldeles på vad brösten ger.

En filmsnutt på Ömma järngreppet finns också som kanske kan inspirera dig. Och doktor Brown's nappflaska rekommenderar jag. Napp 2.

Nio är i mina ögon lite sent för henne att somna för natten - hon blir lätt för trött (kvällstrassel). Hon är dock två månader, och jag skulle sikta på natt kl 20 - 04, samt sova vidare till sju. Fullproppad klarar hon åtta timmar utan påfyllning fint nu som något äldre dam :lol:

På Kackelforum i tråden om SHN-kurs i Gastsjön ser du ett schemaförslag jag gjort som jag tror skulle passa lilla älsklingen rätt bra.

Och så lovar du att inte glömma att NJUTA :lol: :P :lol: Plötsligt går hon i skolan :shock:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kira

Vägrar nappflaska

Inlägg av Kira »

Hej,
Vi har en liten tjej (2,5 månad) - för att sova på nätterna behöver hon flaskmatas lite om kvällarna för jag har lite för lite och för tunn mjölk då (men inte resten av dagen) så jag brukar oftast pumpar ut lite på morgonen som vi sparar till på kvällen innan läggning. Kruxet är att hon vägrar att ta nappflaska.
Vi har enträget kämpat med detta i 6 veckor nu. Vi håller på i 1,5-2 timmar varje kväll och får då i henne max 40-50 ml efter m y c k e t gråtande. Det tar verkligen på krafterna för hela familjen. För att sammanfatta:
1. Hon är hungrig Kruxet är att hon verkligen är hungrig - så fort jag visar bröstet kastar hon sig över det men det är helt uttömt då så det funkar inte men ändå vill hon inte ta flaskan.
2. Olika innehåll: Vi har testat både med Sempers ersättning, NANs ersättning och framför allt med bröstmjölk från morgonen.
3. Olika nappflaskor: Jag har inhandlat och testat alla möjliga flaskor: Avent, NUK, Dr Brown och Medela (den där bebisen ska suga som från bröstet men då förstod hon ingenting och inget kom ur) men ingenting funkar.
4. Olika temperaturer: Vi har testat med lite varmare, lite svalare samt rumstempurerad mjölk men det går ändå inte.
5. Olika tider under dagen: Jag har även testat att mata henne med flaska på dagen för att säkra att det inte bara är frågan om kvällskinkighet men det går inte bättre det heller.

Snälla, är det nåågon som har några bra tips på vad vi kan göra?
Tar tacksamt emot alla råd!
110526
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Några små tips ( som ni kanske redan testat men vi börjar där :roll: )

:arrow: maken står för flaskandet i början. Eller Någon annan än du med världens attityd av att JAJAMENSAN så HÄR skall det vara :D 8) (ev med dig ej brevid ens)

:arrow: Testat ömma järngreppet? finns på video HÄR http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten Le och titta bort. Undvik överkoncentration. Jag satte amningsfåtöljen så jag kunde titta på fåglarna utanför fönstret. strulade det ändå låtsades jag somna. Då undviker man att besvära barnet med frågor som "är det för varmt? sitter vi ok? osv...

:arrow: I nödfall kan det fungera att tex sätta i bärsele/sjal ( för att inte få ont i ryggen) och ställa sig så att liten har något mycket intressant att titta på. (eller gå lite) Då kan det glida ner en slurk i bara farten så att säga. Sen när väl flaskan är accepterad kan man äta som folk :roll:

Medela Calmas nappflaska har vi också testat och min lille fattade ocskå noll kan jag säga. #-o Vad har ni kört för nappar? Storlek? Det som funkade bäst här i början var faktiskt en liten fånig napp med krysskåra märkt från tre mån. kommer inte ihåg märke men jag köpte billigt på typ ica. då rinner mjölken inte om man inte suger men det kommer liksom en lagom klunk om man gör det. Men vissa vill ju att det skall vara lite flöde.

Hoppas att något hjälpte. Annars hoppas vi att någon annan vänlig själ fyller på.

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
annawahlgren

Re: Vägrar nappflaska

Inlägg av annawahlgren »

Kira skrev:Vi håller på i 1,5-2 timmar varje kväll och får då i henne max 40-50 ml efter m y c k e t gråtande. Det tar verkligen på krafterna för hela familjen.
:D Varning :!: Du har en våldsamt negativ attityd.
Kira skrev:Kruxet är att hon verkligen är hungrig --- men ändå vill hon inte ta flaskan. ---men ingenting funkar. --- men det går ändå inte. ---men det går inte bättre det heller.
Läs noga de svar du fått och sansa dig :mrgreen:

:arrow: Oro är den största skurken i all barnavård. Negativa förväntningar - som är lika självuppfyllande som positiva - är den näst största.
Kira skrev:Snälla, är det någon som har några bra tips på vad vi kan göra?
Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa Barnaboken. Kapitlen "Maten" och "Bekymmer? Mat", till eexempel. Där står det mesta om hur ni kan göra - och hur ni kan förstå.

Läs även "Det psykiska välbefinnandet", tycker jag :wink:

Kira

Inlägg av Kira »

Tack för alla bra tips - hon har faktiskt sovit till fyra två nätter i rad nu. Enda som är jobbigt nu är kvällsrutinerna för vi sitter och matar i minst 2 timmar konstant men inbillar mig att det går åt rätt håll. Bra tips med videon. :-)
110526
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ett litet tips bara. nappstorlek. När man flaskmatar och inte ammar behöver barnen mycket större nappstorlek än vad rekommendationerna säger. Så kör med större napp i 3 dygn och se om inte lite mer mat går ner lite fortare. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kira

Inlägg av Kira »

Tack för tips om nappstorlek. Jag ammar ju till 100% bortsett från den lilla kvällsslurken som jag använder utpumpad mjölk till, gäller den större storleken även då? Jag upplever inte att det kommer för lite mjölk som det är nu utan det forsar mycket utanför och hon försöker trycka ut nappen med tungan. Fast faktum är att det går mycket bättre sen vi försöker anamma ömma järngreppet.

Måste erkänna att jag bara hade läst "Sova hela natten-boken" och anpassat den till en 2-månaders bebis (dvs. sömn till 4 på morgonen) och därigenom missat många av de eminenta tips som finns i Barnaboken. Det känns verkligen som vi är på rätt väg.

Den frustration jag kände och som Anna formulerade som att jag hade en "våldsamt negativ attityd" (läs: vi har skrattat gott åt den formuleringen då jag alltid brukar kallas outtröttligt positiv i alla lägen) har svalnat mycket. Alltså läget var inte så att jag höll på att kolavippa men det kändes så grymt att hålla på och buffa i flera timmar i sträck - i flera veckor, därför var jag väldigt nära att överge metoden där ett tag och tänkte "okej jag kastar ut en livlina till forumet och får jag inte svar inom kort så överger jag det här". För vi höll på att vagna och buffa oss helt slut. Varje natt tänkte jag på det faktum att det överallt stod att man normalt sett behöver 4 nätter + 1 uppföljningsvecka för att få in dem i nattrutinerna men vi höll ju på i mer än 5 veckor v a r j e natt och det skar i hjärtat när hon vaknade och var ledsen hela tiden och grät i ett par timmar i sträck. Men vi hade missförstått kuren uppenbarligen - hemligheten var alltså att hon behövde mer mat under hela dagen. Fast redan från start har dagsrutinerna suttit och jag vidhåller att vi har världens bästa bebis så några psykiska vrak har vi inte blivit på kuppen.

Nåväl - det känns som att vi är på G. Tack för tips återigen!
110526
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Gott att ni känner att ni är på spåret. Som vi så ofta säger härinne
:arrow: Mer mat åt småfolket! :lol: :wink:

om mjöälken forsar ut kanske det inte är så aktuellt med större napp. men visst är ömma järngreppet bra och barnaboken är mitt måste i alla fall i kontakten med små juveler. jag kan fortfarande trots att jag läst stycken innan få poletter som trillar ner.:wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Kira

Amningen - hur ska ett mål gå till?

Inlägg av Kira »

Hej,
Nu när allt flyter på så bra så skulle jag uppskatta hjälp med att finslipa ett par grejer.
Jag blir nämligen lite osäker på hur en måltid ska se ut. Nu gör jag på lite olika sätt olika gånger. Har läst lite olika - en del säger att man ska tänka förrätt, varmrätt och efterrätt och att det hela ska ta 1,5h. Först äta från ena bröstet, rapa och fortsätta äta på det bröstet tills de är mätta för stunden, vänta i ca. 45 min och sen mata från det andra. Medans andra hävdar att det totalt max inte bör överskrida en timme. Vad är bäst anser ni? Tips och synpunkter angående detta?

1. Hur bör det se ut nu vid 2,5 mån?
2. Är det någon skillnad när hon blivit 3 respektive 4 månader gammal?
3. Hur ska det sista kvällspasset i så fall se ut dvs. om hon är vaken 18-20 som sista pass. Hur länge ska hon äta mat och hur ska man skilja det från kvällsslurken, hur lång tid bör den rimligtvis ta och gå till?
110526
annawahlgren

Re: Amningen - hur ska ett mål gå till?

Inlägg av annawahlgren »

Kira skrev:Hej,
Har läst lite olika - en del säger att man ska tänka förrätt, varmrätt och efterrätt och att det hela ska ta 1,5h. --- Medans andra hävdar att det totalt max inte bör överskrida en timme.
Små barn växer. Din lilla älskling är inte nyfödd längre (då principen är 1,5 tim vaken, med knockoutslurk sist, och 2,5 tim sömn. Nu är det riktlinjen 2.2 som gäller). En så här pass gammal dam bör äta inom en timme, och sedan vara vaken (obs: VAKEN) i - helst - en hel timme till, och läggas vaken. Hon ska ha sina minst fyra rätter inom den timmen, inte bara förrätt, varmrätt och efterrätt utan kaffe med kaka också :wink: :lol: Så någon 45 minuters paus mellan brösten är det absolut inte tal om, det hinner man inte med. Max en kvart skulle jag säga nu. Tänk dig att du själv skulle äta en fyrarätters på krogen :mrgreen: HUr länge skulle du vilja vänta på nästa rätt, för att det skulle kännas lagom där vid bordet? Och hur ilsnabbt fick den INTE komma?
Kira skrev:1. Hur bör det se ut nu vid 2,5 mån?
2. Är det någon skillnad när hon blivit 3 respektive 4 månader gammal?
3. Hur ska det sista kvällspasset i så fall se ut dvs. om hon är vaken 18-20 som sista pass. Hur länge ska hon äta mat och hur ska man skilja det från kvällsslurken, hur lång tid bör den rimligtvis ta och gå till?
1. Åtta tim natt utan påfyllning. Massor med mat under dagen, enligt ovan.
2. Ja, men det tar vi då. Står också i BB :P
3. Äta 18-19 och sedan få kvällsslurken allra sist, före kl 20. Då räcker det med två rätter (precis som under nattmålet), att inmundigas under ca 20 min högst. Detta är undantaget från tumregeln äta inom en timme. Nattslurken är själva sängfösaren :idea:

Kira

Inlägg av Kira »

Å tack!

Blev lite osäker bara - så skulle uppskatta ett förtydligande, är det kvällsslurken som är 20 min lång eller är det måltiderna mellan 18-19 som är 20 min långa (dvs. 2*20 min mellan 18-19) eller kanske alla tre?
110526
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"