7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova!

TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag förlade sista luren 20 min till vagnen på prommenad. Då blev det en 20 min vila oavsett om det var sömn eller inte.

Jag tänker förutsättningar. Det är först om det blir ett JÄTTEPROBLEM som jag anser att man kan göra denna ändring. Sover de så sover de liksom. Ingen stor grej.

Så tänker jag. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tänkte ta och uppdatera läget lite. Daglurarna fungerar strålande!!

Hon läggs inne i mörkt rum (nya mörkläggningsgardiner har dessutom hunnit komma upp) till varje lur. Planen är att vara ute på em så att luren då tas i vagnen (ibland rullande) men nu har både jag, storebror och lillasyster varit förkylda så utomhus har vi varit korta stunder och då mest hållit oss på tomten.

Även nätterna har blivit bättre av någon anledning, liksom ätandet. Kanske att det helt enkelt går i vågor som det kan göra för oss alla?!

En sak som jag funderar på dock: nu har vi tagit time out med e-leken några veckor eftersom hon blev så ledsen och jag tänkte att det kanske var 8-månadersångesten som var här. Nu har jag tänkt återinföra den så mått igen men hur löser jag den rent praktiskt? Då tänker jag på ex. tiden. Det verkar som att morgonen är den tid som alla (?) kör. Enligt vårt sommarschema är 7:30 morgon (på vintern är det kl. 7) och hon ska då sova igen redan kl. 9. Frukost får hon kl. 7:50 efter blöjbyte, och kl. 8:35 åker vi till dagis (med bil för det är ganska långt). Till hösten börjar storebror i skolan och då har vi den tiden att ta hänsyn till, vi behöver då gå hemifrån strax efter 8 (med vagn för det är närmre).

Kan man ta e-leken en annan tid på dagen ifall det inte fungerar/hinns med vissa mornar? Hur gör ni andra?
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Språttan

Inlägg av Språttan »

Hej igen!
Nu har jag försökt få lillasyster att sova i vagnen under dagen när jag gjorde ärenden och det fungerade inte!

Daglurararna fungerar jättebra hemma - endast emluren kan strula ibland. Men hur gör man om man vill vara lite flexibel ibland (jag tänker på sommarens semester och ev. resor)? Nu när hon skulle sova i vagnen vände hon sig om hela tiden och rev ner lakanet jag alltid har för sufletten. Hon blev till sist riktigt ledsen när jag envisades med att vända henne rätt (till magläge) så att hon skulle få sova.

Bör jag försöka "lära" henne att sova på rygg i vagnen eller är det en större liggvagn jag behöver (den är ändå hyfsat stor)?
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Språttan

Inlägg av Språttan »

Hej igen!

Är det någon som har tips på hur jag får lillasyster (8 mån) att kunna sova daglurarna i vagnen ibland? Inne i spjälsängen fungerar det jättebra men när vi är ute och/eller borta fungerar det inte!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
miniz

Inlägg av miniz »

Ursäkta att du inte fàtt svar! :oops:
Språttan skrev: Kan man ta e-leken en annan tid på dagen ifall det inte fungerar/hinns med vissa mornar? Hur gör ni andra?
Man kan ha ensamleken när som helst. Tänk bara att den kommer samma tid varje dag, sà det blir rutin.

Ang vagnen kan du làta henne sova pà rygg. Det är klart hon ska sova lur i vagnen, sà ni (alla) kan njuta sommaren som är pà väg! När min lille inte vill sova i vagnen selar jag honom och han somnar pà tvà röda. Ibland räcker det att jag lägger honom tillrätta nàgra gànger och han ger sig, andra gànger inte. Vagna och ramsa brukar jag fà göra. Det är inte sà ofta han sover ute och fràgorna kommer, sà man fàr ha attityden pà plats och inte bry sig om tanterna som gàr förbi och kommer med goda ràd. :lol:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Språttan

Inlägg av Språttan »

Hrm, nu är jag här igen :oops: :oops: ! Tidigare råd har fungerat bra så jag fortsätter fråga!!

Även fmluren strular nu trots att den fortfarande är inne och i mörkt rum :? . Om drygt en vecka blir hon 9 mån. och jag funderar på om det kan påverka. Hon kanske helt enkelt inte behöver emluren längre och därför somnar hon inte varken på morgonen eller em?

Dessutom kanske jag har fmluren för tätt inpå morgonen (idag kl. 9.00 och morgon görs 7.30)? Jag har därför snickrat ihop ett förslag på ett nytt schema som jag gärna vill ha synpunkter på. Nu tar jag även hem storebror från förskolan så att vi får ett lååååångt sommarlov tillsammans inna skolan börjar i höst och då har vi inga andra tider att ta hänsyn till.

Nytt schema:
7.30 morgon!
ca 7.50 gröt och smörgås
9.30 sova 45 min
ca 10.30 mellis (banan oftast och ev. en skorpa)
11.30 lunch (lagad mat)
13.00 sova middag 1,5 h (eller 2 h?)
ca 15.00 mellis (behövs nog gröt här i så fall...)
ev. en femminutare om det behövs
ca 17.00 middag
19.00 nattslurk
19.30 gonatt!

Tror ni att detta funkar?

Jag har dessutom hittat en större gammal Brio-vagn på Blocket som jag ska åka och hämta imorgon och det hoppas jag ska underlätta sommarens utflykter (sovandet)!

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Språttan :D

Du är hur välkommen som helst att ställa frågor, inte behöver du känna dig :oops: !

I ditt fall skulle jag inte tveka - tjejen verkar helt klart redo för ett renodlat tvålurarsschema! Rätt tänkt med mera vakentid innan fm-luren. Jag skulle nog flytta fram den lite till, så att luren infaller 9.45 eller 10. Sedan skulle jag definitivt skippa mellis klockan 10.30! Ett mellanmål en timme före lunch gör bara att ungen inte är hungrig när det är dags att äta mat. Långluren kunde gärna infalla lite senare för att inte sista vakenpasset ska bli så långt. Jag skulle satsa på 14-15.30. Två timmar blir för mycket, vid nio månader rekommenderas 14 timmar sömn. Med 12 timmar natt plus 45 min plus 1½ timme blir det 14 timmar och 15 min - perfekt! Flyttar du fram lurarna på detta sätt lär ingen femminutare behövas på sena eftermiddagen heller.

Observera dock att detta bara är synpunkter - du vet alltid bäst själv vad som fungerar i just er familj :wink:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Språttan

Inlägg av Språttan »

Tack för kanonsynpunkter på schemat! Jag har nu kört det några dagar rakt av och det fungerar jättebra! :D

Jag fick för mig - av någon anledning? - att middagsluren inte kunde vara för sent... Men, det fungerar bättre med kl. 14 för oss alla. När hon bara har en lur sedan så "drar" jag väl bara ihop de båda till en vettig tid helt enkelt?!

Igen: tack för synpunkter!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup:

(Mina tvà smà har alltid sovit 14-16 när storbarnen har farit tillbaka till skolan efter lunch.)

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"