7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova!

Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova!

Inlägg av Språttan »

Hej!
Dottern, som blev 7 månader för några dagar sedan, har plötsligt börjat snacka på natten - varje timme (de tre-fyra senaste nätterna)! Dvs i skarvarna... Hon är minikurad sedan 6 veckor och det har funkat jättebra. Hon sover 19:30-7:30 nu när det är sommartid (19-7 vintertid). Jag vet inte riktigt vad det beror på men det känns som att vi är i ofas för tillfället.

Schema:
7:30 godmorgon
7.50 gröt och smörgås, sedan ensamlek
9 fm lur 45 min
10.15 mellis (oftast)
11.15 lunch
12.15 middagslur (ska bli senarelagt till 12.30 är planen)
14.30 mellis
16.15 emlur 45 min
17.15 middag
bus, bad och kel
19.30 godnatt!

När hon vaknar och snackar låter hon eg. inte missnöjd. Men, jag vaknar och hon får ju inte den sömn hon behöver heller. Jag har ramsat en gång per natt, ibland två, och då tystnar hon - tills nästa gång.

Bör jag ta bort 30 min på schemat nu direkt? För tillfället är hon ganska missnöjd (i vanliga fall är hon aldrig missnöjd) och trött dagtid, men det beror kanske på att hon inte får den sömn hon behöver? Ska jag korta ner emluren till 20 min så får jag jobba för att hålla henne vaken och på gott humör men det kanske ger sig med tiden? Även e-leken krånglar. Överlag vill hon inte ligga på golvet och leka och pyssla så mycket ensam numer. Hon står ofta på alla fyra och balanserar så det kanske också gör henne frustrerad att hon inte har kommit på hur man kryper?

I förra veckan grät hon när jag lämnade henne till mormor för att åka och handla och det har aldrig hänt tidigare. Kan hon redan ha kommit i 8-månadersångesten?

Det känns som att jag har tusen frågor men inga svar just nu! Jag har helt glömt bort hur det var med storebror i den åldern tydligen.

Jag förlitar mig på kloka synpunkter från er andra istället!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av miniz »

Hej.

Om hon har tvà timmar dagslur ligger hon högt i antal sömntimmar i dygnet. 7-8 mànaders borde ligga pà 14,5 timmar. Om du ändrar nàgot kan du erbjuda en 5 minutare om det blir för tröttsamt.

Och det kan mycket väl vara 8 mànaderàngesten som är pà väg. Läs i BB om 8 mànadersàngesten sà kommer du kanske ihàg hur det var med storebror. :wink:

Ofta när de stàr pà vippen till att lära sig nya stora steg kan de bli lite frustrerade.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Hej!
Glömde skriva att middagsluren är 1,5 timmar men det innebär ju ändå att 30 minuter bör tas bort. Igår em löste hon det själv genom att vakna efter 20 min (istället för 45) solig och glad.

Det är nog 8-månadersångesten som påverkar. När mormor var här igår verkade hon vilja veta (och se) var jag var hela tiden så det kanske är bäst att vara (extra) nära under en period. E-leken fungerar inte heller så bra nu (hon blir riktigt ledsen). Kanske lika bra att avvakta den under en period? Annars ligger hon gärna på filten ensam men i samma rum som jag (vi har öppen planlösning så även när jag är i köket ser och hör hon mig).

Med det i åtanke så hoppas jag att det andra också faller på plats (sömnen, viss gnällighet mm.). Dessutom måste jag ge det nya schemat några dagar att få på plats naturligtvis.

Tack för snabbt svar!

Kram,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av miniz »

Ja, 8 mànadersàngesten kan vara frustrerande för alla inblandade.
Ta det lugnt med ensamleken ett tag, ingen press.
Stanna hemma i tryggheten och làt henne ta i tu med detta nya okända som händer just nu.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Hrm, nu har jag tänkt till en del :? .

Hon är fortfarande väldigt gnällig och jag insåg idag att hon inte har gått upp särskilt mycket i vikt de senaste fyra veckorna :cry: . Det är ju förståeligt att hon blir gnällig och att dagslurarna krånglar (för det gör de - nu idag sov hon 3X45 min, dvs. middagsluren blev halverad) om hon är hungrig! Men, det slutar gärna med gråt när jag trugar vid matbordet. :?: Jag har tänkt på ett tag att hon verkar äta mindre men det är ju så lätt att överfokusera på mängden mat så jag har försökt tänka bort det. Men, hon är inte särskilt stor i maten.

Finns det några "knep" för att få i henne mer mat? Ibland showar storebror medan jag skyfflar in mat men oftast kniper hon igen munnen efter några tuggor även vid de tillfällena. Jag försöker se till att hon har något att plocka med vid maten men jag känner mig ganska fantasilös vad gäller plockmat. Vad kan jag ge? Är också lite orolig att det ska fastna i halsen och hon har bara två tänder ännu (i nederkäken) så det är inte så jättemycket att tugga med. Mycket av det jag ger henne åker bara runt runt i munnen innan det "stoppas" på vägen ner och hon hostar upp det.

Jag är tacksam för alla kreativa idéer hur jag får i en matrestriktiv liten dam den mat hon behöver så att hon får tillbaka sitt soliga humör, sin energi och lust att utforska världen igen! Jag vill verkligen inte att nattsömnen ska börja krångla nu när den sitter...
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av miniz »

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 12&t=23251
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 12&t=23669
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 12&t=23397

Här är tre smà tràdar fràn mat, mage och barnakropp. Hoppas du hittar nàgon inspiration där.

Tre av mina fyra har ätit allt möjligt och omöjligt med sin tvà nertänder. En av de fyra var riktig risig (fàr man säga sà om sitt gullebarn? :lol: ) pà att äta. Fick i halsen var och varannan dag, kräktes bröstmjölk gjorde hon ocksà, heeela tiden. Men övning gör mästare! Nu är hon 5 àr och en matglad unge som helst äter med fingrarna.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Tack för tips om bra trådar!!

Jag insåg igår kväll att lilla tjejen (7 mån) ändå börjar bli stor och kanske är det det hon "säger" nu?! Vid middagen verkade hon mer intresserad av min mat och när hon fick smaka blev hon väldigt nöjd.

I morse fick hon äta gröt själv och det var väldans skoj! (och kladdigt...) Jag har varit lite feg (för noga?) med att ge henne "vanlig" mat med tanke på ev. salt och att den kan vara för kryddig. Men, det verkar som att hon ser hur - och vad - storebror och jag äter och vill ha samma. Jag får anstränga mig mer med plockmat och att vi alla ska äta samma mat så hoppas jag att det ordnar sig.

Stort tack för tips och råd!

Karm,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Jag vet inte om jag kan fortsätta på samma tråd igen men jag chansar!

Nätterna har blivit bättre och hon snackar bara lite på morgonen. Visserligen vaknar jag till men jag "väcker" henne i vanlig tid.

Problemet är istället daglurarna som fullkomligt har ballat ur! Hon vill verkligen inte sova (kan inte?)! Jag ser ju att hon är trött men lyckas jag väl få henne att somna genom att dra vagnen - vilket jag aldrig har behövt tidigare - så vaknar hon efter exakt 40 min.

Lurarna har alltid varit på samma sätt: i vagnen utomhus. Nu vänder hon sig på rygg och river ner tyget jag har hängt för sufletten hela tiden. Jag tänkte att det kanske är dags att hon får sova inne i sängen i morse men det gick inte alls. Hon sov inte mer än ca 10 min. Det hela började för 2-3 veckor sedan (hon är 7,5 mån nu) men jag förstår inte varför? Hon tränar på att krypa och att resa sig upp och det händer nog mycket nu om det kan påverka.

Men, hur ska jag hantera det på bästa sätt för sova behöver hon ju!? Ska jag vagna under en period och sedan backa? Köra någon slags minikur för dagen? Förutom att jag tycker synd om henne som inte får sova så vill jag ju inte att nätterna ska börja krångla också. När hon är riktigt trött vill hon inte äta heller och då blir det en liten ond cirkel av det.

Kram från en villrådig...
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag hade (men sån är jag) lagt lurarna inne i kolsvart sovrum. När de blir så här stora och mobila kan ibland vagnen vara svår, samt att man oftast har lite mera "attityd!" då.

Annars måste du börja spänna fast hennei vagnen och chansen att hon då inte sover längre än 45 min är ganska vanlig.

Jag tror ni har fastnat i vagnträsket, därav är sängen en bra ide. Du kan om du vill "Minikura" dagsömnen i sängen. och då börjar du på natt 2 enl. lathunden. Speciellt bra är detta om du inte har en ramsa som "tar" ordentligt.

lägg 15 min innan luren så har hon en god 15 min på sig att somna om hon har svårt att somna.

Satsa EXTRA mycket på skratt till gonatt (då även dagtid) minst 10 min gapskratt vill vi ha.

Som vanligt ge det hela 10 dagar.

Hur ser ert 7 mån schema ut?

Har ni 3 lurar eller 2 lurar?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Tack för snabbt svar!!

Ja, det känns som att vi både har kört i diket och fastnat i ett mindre bra beteende. Och nej, ramsan har aldrig tagit bra dagtid (bara nattramsan). Borde jag byta den i samband med kurningen i så fall?

Schemat ser ut(ska se ut) så här:
7.30 godmorgon (kl. 7 vintertid)
- 7.50 gröt (e-leken har jag pausat nu när hon har varit lite ur form - oavsett om det beror på 8-månaders ångest eller annat)
9, 45 min lur
(- ibland fika kl 10 men oftast inte)
- 11.10 lunch (lagad mat - ska flyttas fram till 11.30 när hon verkar "klara" det)
12.15 middagslur (men ska flyttas fram till 12.30 så småningom)
- 14.30 mellis (då har storebror kommit hem från dagis de dagar han är där)
16, 20 min lur (kortades för någon vecka sedan)
17.15 middag (lagad mat)
- ca 19 nattslurk välling
19.30 godnatt!

Finns det något i schemat som borde ändras? Jag har svårt att "se" själv vad det skulle vara just nu.

Måste erkänna att jag enbart fokuserat på skrattet till gonattet :oops: :oops: Daglurarna har fungerat så bra ändå så det har jag inte ens tänkt på!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, är rytmen rätt om jag tolkar det som att ni har 12+45+2+20? är det så att middagsluren är 2 timmar bör ni korta den till 1,5 då det är 14,5 tim/sömn/dygn som gäller. Kanske underlättar.

Annars behöver ni nog inte göra så mycket tycker jag. Har ni en dagramsa som inte har ordet natt, så kör med den. Jobba på med den. Kom ihåg att inte gå in direkt du säger ramsan, då betyder den "jag kommer". Utan antingen går du in och verktygar och ramsar ut. Eller så ramsar du så många gånger som krävs för ramsan att "ta". Det kan vara x20 eller 100 för allt i världen. MEN, tänk på att barnet har rätten att reagera. Så avvakta svaret och agera därefter adekvat till situationen. Tänk att barnet ställer frågor. Vad är detta? Hur gör du nu? Kan du detta? Kan jag detta? Behöver jag inte lite buff nu? osv...

Tuta och kör, avgasrör!. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Middagsluren är 1,5 timme så antalet sömntimmar borde stämma.Om du tycker att intervallet mellan lurarna verkar rimligt då så kör jag på det.

När jag kurade la jag mest fokus på nätterna och hade kanske tur för dagarna "gick av bara farten". Dagramsan använder jag men den har aldrig arbetats in. Det kanske är dags att fokusera mer på daglurarna nu. Ska läsa boken igen ikväll och börjar imorgon!

Tack för tipsen!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Hej igen!
Nu fungerar daglurarna bättre även om hon inte somnade alls vid emluren igår. hon är dock förkyld och det kan ju påverka. Tack för tips Torsmamma!

Nu snackar hon däremot igen på natten alt. låter entonigt (som hon gjorde för två veckor sedan i några nätter). Det var tredje natten nu och det är i princip varje timme med början 01.30). Hon kan hålla på i upp tlll 20 min. Ibland ramsar jag men ibland låter jag henne vara.

Hon får ju därmed inte den sömn hon behöver. Jag vet inte vad det beror på? och inte heller vad jag kan göra åt det?

Tar tacksamt emot hjälp från det eminenta formunet i detta!
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, förmodligen är ni på väg in i 8-mån ångesten så läs på om den i Barnaboken och sen finns ett gäng länkar på "våra favoriter" under Späda och Små. Gå dit och läs en massa, tror du får lite stöttning då.

8-mån ångesten kan ta sig många olika uttryck. Så vissa saker är typ, inte för mycket folk och aktivitet på dagen. Detta stör ofta sömnen. Men, mycket utevistelse 1 tim fm och 1 tim em är ett måste. Så ut i skog och mark.

Mycket social delaktighet. Ja läs så kommer du märka att det är en massa saker man kan göra som påverkar natten lite mera positivt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: 7-månaders som "snackar" på natten istället för att sova

Inlägg av Språttan »

Tack för tipsen! Har läst trådarna nu och fått lite inspiration.

De senaste dagarna har både fmluren och middagsluren fungerat bra. Om 1,5 veckor fyller hon 8 månader. Kan det vara en idé att korta ner till endast 2 lurar redan nu? Jag såg i en tråd att det diskuterades ganska flitigt...

Bör jag i så fall förlänga middagsluren (och även senarelägga den) som idag är 1,5 timmar lång och infaller mellan 12.15-13.45? Och, ev. slänga in en 5 minutare på em vid behov?

Hur ska jag tänka nu när det strular lite på nätterna; är jag helt fel ute om jag erbjuder kompensationssömn på dagen då (inom marginalkvarten)? Jag förstår ju behovet av förutsägbarhet för den lilla men samtidigt har hon ju behov av sömn...
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"