sonen somnar så gott men vaknar på nätterna, hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: sonen somnar så gott men vaknar på nätterna, hjälp

Inlägg av Sarisparis »

Styrkekram! :heart:

Jag förstâr att det känns svârt att hitta krafterna att kura själv när man är helt slut. Har du sett listan pâ diplomerade kurare?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =27&t=7921
 andra sidan kan gedigen läsningen av SHN räcka. Sâ här uttrycker AW det i Internationella SHN:
Internationella SHN skrev:Du går själv på knäna av sömnbrist. Utifrån din egen utmattning och desperation kan du nu kanske också förstå barnets.

Du vill få ett slut på en för alla ohållbar situation.

Och det är inte svårt. Sova hela natten-kuren kan genomföras av alla – också av dig, hur trött och missmodig du än känner dig sedan kanske flera månader tillbaka.

Redan när du fattat beslutet kommer du att mobilisera krafter som du inte visste att du hade. Beslut leder till handling, och målmedveten, övertygad handling bryter all vanmakt i världen.
marikaolsson skrev:En sak till är att Max våran son alltid gråter när han vaknar (alltså på morognen på dagen, alltid! om han sover i sin säng. När han vaknar i sin vagn och om han direkt ser mig/pappan så gråter han inte, men om han står utanför dörren och vaknar och inte ser oss direkt så gråter han. Han är så kinkig om jag säger så. Han känns så orolig / otrygg. Han ska ALLTID klänga på en. Eller, ja han kan leka själv ca 5 min högst, sen är han totalt närhetsberoende av mig / pappan.
Max kommer i och med kuren att bli mycket tryggare i sig själv och han kommer att ha kraft och energi för att utforska världen pâ egen hand. Hans klängighet beror antagligen pâ lika delar otrygghet och trötthet. En annan av kurens fördelar är att det är du/ni som väcker barnet. När han vant sig vid det kommer han inte att behöva vakna och ropa (grâta) för att kolla att ni verkligen är där.
marikaolsson skrev:nu ska ja ut i solen o åka pulka me sonen.
Ha sâ kul i pulkbacken!

:heart:
marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

hej igen!
åh vilken DRÖM läggning ikväll. Efter alla våra kvällsrutiner , när jag lagt honom i hans säng så satte jag mig bara bredvid honom ( i mörkret på en fotölj) och sa "god natt med sig sov så gott" 4 *4 ggr med lite mellanrum (tänkte jag kan börja vänja honom med den ramsan hahah) och han somnade på 3 minuter. Utan att jag rörde honom. TÄNK om nätterna gick lika bra! Alltid när läggningen går så bra så får jag hopp om att han kanske kan sova bra denna natt...
Elle

Inlägg av Elle »

=D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

Hej igen. Nu var det ett tag sen.
Sonen sov hela natten för ett tag sen. 19 - 05.30 herregud det har aldrig hänt! vad kommer detta sig då? då tänkte vi att det kanske vänder nu men icke. Hehe. Sen har det varit precis som innan. men man får ju hopp!!!
nu är max sjuk, suck.

nåväl dt börjar närma sig kur starten.
när jag buffar till sömns, då ska jag väl inte ramsa? det är bara när jag går därifrån va?
nu när vi lägger honom så sitter vi i kolmörkt rum bredvid tills han somnar så förmodligen kommer han inte märka att vi går därifrån. måste jag ramsa när jag går ut även fast/om han inte protesterar?

jag har tappat tron på att "som de somnar vill de vakna också" för om det vore sant så kulle Max inte illskrika på natten för att vi inte var där ioch med att han somnar själv.

dagsschemat blir lite svårt för han verkar sova som bäst när han får sova mycket på dagen. sista tiden har han sovit ett 2,5 - 3 timmars pass mitt på dagen (10 - 13 ca) men då är han ju också sjuk o då sover han mer. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp dagen. jag måste spåna lite till. sen ber jag om era synpunkter.

Han är så härlig, han vill vara med på allt!!! Han vill dammsuga, tvätta i tvättstugan, moppa golvet, tömma diskmaskinen osv. Hihi så det blir inga problem me tiden för "amarbete" =)

Svara gärna på mina små frågor. Kram!
Elle

Inlägg av Elle »

marikaolsson skrev: När jag buffar till sömns, då ska jag väl inte ramsa? det är bara när jag går därifrån va?
Ni busar som tokar en god stund innan läggning, lägger tillrätta, buffar tills han blir sömntung, en kort solfjäder och går ut medans du säger ramsan.
marikaolsson skrev:nu när vi lägger honom så sitter vi i kolmörkt rum bredvid tills han somnar så förmodligen kommer han inte märka att vi går därifrån. måste jag ramsa när jag går ut även fast/om han inte protesterar?
Japp, alltid avsluta med ramsan. Den bekräftar sonen att precis så, han kan somna själv, trygg i sin sköna säng.

Tjoa om du vill bolla schema!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

vet ni, sonen har börjat sova på nätterna
vi behövde bara använda ramsan
och nu kan vi tom gå ut när vi lagt honom i sängen
MIRAKEL SKER
Hehe