sonen somnar så gott men vaknar på nätterna, hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
marikaolsson

sonen somnar så gott men vaknar på nätterna, hjälp

Inlägg av marikaolsson »

Hej! jag har inte kurat min son. jag läser för närvarande sova hela natten. har inte tagit något beslut än om jag ska kura eller inte.
men jag har inte sovit en hel natt på 13 månader. så jag är rätt så sliten.
(jag har varit inne på akuten och bla bla men jag orkar inte ta allt, ja NI vet ju hur det är att inte få sova)

Nåväl, vi har fått in så underbara läggningsrutiner för vår son så jag vill inte ändra på dem. Måste jag det för att kura eller kan man bara "kura" på nätterna? Han vaknar ca 3 ggr varje natt och gallskriker (inte nattksräck) och vi får sitta där i ca 45 min o bara klappa på honom tills han somnar... och detta håller ju på att ta knäcken ur oss. Dessutom vaknar han sen kl 5 och SKA upp och leka.

Så vi går här hemma som zombisar... och det dåliga samvetet växer för det lackande engagemanget. Jag är sjuksriven för utmattning.

Så, vad säger ni som är erfarna? Min son är 13 månader och sover i eget rum i egen säng (dock sover alltid en av oss inne i det rummet)

Tacksam för svar.
hanna-raori

Re: sonen somnar så gott men vaknar på nätterna, hjälp

Inlägg av hanna-raori »

Hej Marika

Läs boken från start till slut, låna eller köp en kopia av Barnaboken också, så kommer du förstå vad problemet är. Det är som att plugga för teoriprovet för körkortet, men du har haft det på samma sätt i 13 månader skriver du, så nån månad till gör ingen skillnad. Sen gör du den klassiska kuren, både dagar och nätter som det står beskrivet i Sova hela natten-boken. På 4-5 nätter sover ni allihop 12 timmar per natt och du ska få se en liten blomstrande pojke som klagar max 10 min per dag och skrattar, busar och utforskar resten av tiden.

Jag kan från hela mitt hjärta säga att detta funkar! Jag stod helt handfallen med min första dotter: i ett annat land, med en man som var lika handfallen som jag, och utan idéer. Vi provade lite olika saker, men inget funkade, eller så funkade det bara nån vecka. Av en slump hörde jag om Anna's bok och pratade med folk som gått igenom kuren- alla sa samma sak. Livet blir så underbart! Man får så mycket tid och kan njuta av varann, gå ut och käka middag efter läggningen (barnen sover ju ändå). Hemligheten är att man inte får ge upp, det kan ta ett par månader innan det sätter sig på riktigt, och din son kommer ifrågasätta massor av gånger, men då måste du säga till honom att "jag vet vad du behöver", "du kan lita på mig". Och för att DU ska kunna säga det, behöver du vara påläst och TRO på det du läst.

Vår lilla Elsa spenderade sina första 7 månader med ca 6 uppvak per natt! Tre nätter efter kuren sov hon 12 timmar per natt och massor på dagen och vårat liv förändrades. Min kille, som tyckte att denna "metod" var nått svenskt, jättekonstigt och flummigt (han är belgare) är numera helt såld på detta och säger till alla kompisar som ska ha barn att köra Barnaboken från början, och nästan alla våra kompisar sover också gott på nätterna. En del "tror" inte på detta, det är ju så tvärtemot vad alla säger... och då är det inte så mycket man kan göra, har vi lärt oss. Att vilja sova gott och att vilja ha glada och öppna för livet-barn är så ovanligt idag, men om man börjar med Anna Wahlgren så inser man att det finns ett helt gäng med folk som också sover gott på nätterna och lever och njuter av livet och har glada barn. Det ska vara KUL att ha barn- inte jobbigt med sjukskrivningar och akuten. Jag hade det också så tills jag gjorde detta och allt ändrades.

Mitt andra barn föddes under hemska omständigheter- min kropp var bruten och trasig överallt efter en olycka en vecka innan han föddes i juni 2011, men jag hade gett mig sjutton på att han skulle Barnabokas ändå! Vilket jag gjorde och efter 4 månader sov han redan 11 timmar per natt och har gjort det sen dess.

Läs, läs, läs! Se om du fastnar för det du läser- om du kan känna att det stämmer på dig och din lilla kille, sen kan du skriva alla dina funderingar här så ska vi svara på dom så gott vi kan och hjälpa dig, men att vilja kura måste komma från DIG!

Men jag lovar, när du är redo, så fukar det. Så är det bara \:D/

Lycka till och massor av kramar!!!

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Varma hälsningar Hanna i Belgien.
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

Hej Hanna. Tack för svar!
Jag håller på o läser boken för fullt. Har svårare att få mannen att läsa den (suck) han tycker typ att jag ska berätta för honom. Jag har tom bett min mamma att läsa den för hon ska hjälpa mig på dagarna när jag tar de första nätterna (mannen jobbar då)
Jag läser och läser men jag kan ändå inte riktigt förstå HUR jag ska gå tillväga.
Jag behöver en tydlig "riktlinje" punk för punkt om hur jag verkligen ska gå tillväga. Är jag trög eller är min sömnbrist så stor att jag inte kan utläsa precis hur man gör hahaha.

Jag bävar inför att göra en ny läggningsrutin då våran funkar SÅÅÅÅ bra. Det är ju som sagt bara nätterna som är jobbiga. Han har ett uppvak på ca 1,5 h och sen vill han gå upp för dagen kl 5. Så vi har ju drömnätter mot vad det var förut då han vaknade upp emot 25 ggr per natt!!!! Men det går ndå inte att vara vaken 1,5 h varje natt för att sen gå upp kl 5!!!

Snälla svara igen. Mvh Marika
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer Lathunden, där Anna sammanfattat SHN-kuren: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Om ni vill ha kvar läggningsrutinen som ni har idag så ha det, huvudsaken är att den avslutas med tillrättaläggande ev solfjäder och sedan ramsan.

Varmt välkommen till Forumet!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Precis vad jag tänkte skriva också- varför ändra läggningsrutinen om den funkar bra?

Jag fick översätta hela boken till engelska till min kille! Han sa samma: kan inte du berätta för mig? Jag började så, berättade då och då för honom: det är DÄRFÖR det inte funkar när vi tar upp henne!! osv och när jag själv var rejält påläst och hade snackat en massa med folk här, så markerade jag några delar som han var TVUNGEN att läsa. Eter det blev han intresserad, men med tvång kommer man ingenstans. Prata med honom om hur otroligt detta är, hur skönt ni snart kommer få sova- lämna boken på toaletten, i köket... lite här och där, så ska du snart se att han också bläddrar i den ;)

Lathunden som du fick här är jättebra! Försök skriva ner en handlingsplan, när du har förstått det någorlunda, och berätta för oss hur du tänkt, så kan vi komma med idéer och tankar baserat på det. Börja med att göra ett schema. Tänk på att lägga in rätt antal sömn (kolla sömntimmar-listan i boken), massor av utomhustid och social delaktighet som ger honom "mening", dvs låt honom vända äggen i stekpanna, hänga tvätten- ta hjälp av honom i saker du gör- det gör underverk för god sömn.

Du kan kolla in mina dagar om du vill, jag har TVÅ barn, men det funkar bra det också :)

www.meandmannekinpiss.blogspot.com

Vi hörs igen när du är påläst :) Ser fram emot det! Lycka till :)

KRAM!!!!
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

nått blev fel- HÄR är min nya blogg :

http://meandmannekinpis.blogspot.com/

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken UNDERBAR blogg, Hanna! Tack för att du sprider barnaboksglädjen!

Marika, Barnaboken är den absolut bästa bok som skrivits om barn. När ni fâtt ordning pâ sömnen tack vare SHN sâ vik nâgra kvällar ât Barnaboksläsning (det blir nog fler om du bara börjar, den är svârt beroendeframkallande :wink: ), det berikar ens föräldraskap otroligt.

:heart:
marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

tack vad snälla och gulliga ni är!!!
Jag är så peppad! nu ska jag bara läsa och läsa lite - MYCKET - mer!!!
vi har bestämt att köra om 3 veckor.
Mannen ska läsa det jag understryker haha.
Så ska vi gemensamt skriva ett schema.
Som det ser ut just nu så vaknar sonen JÄMT k 5... så det kommer kännas grymt att "tvinga" honom att gå upp först kl 7 hihi. Men han är ju sååååå TRÖTT där vid 5, så han vaknar nog bara av en vana, vad tror ni? Det känns ju inte som att han är utvilad i och med att han sover så kasst om nätterna.

Vi är inte överens här hemma om vi ska buffa eller inte... vid läggningen, ska vi buffa honom eller inte? Han är van vid buffning och blir ganska lugn av det...
vi har ju buffat honom i flera månader för ett tag sen och vissa stunder fram till nu.

Sen funderar vi på... han sover ju 2 ggr per dag nu i och med att han vaknar då kl 5, men om vi har kl 7 som hans vakna upp tid så kommer det bara behövas en sovstund under dagen eller hur?!?! Typ mellan 11 - 13.

Åh jag är så laddad men måste skaffa mig mer kunskap / råd / tips / erfarenheter... så ladda mej med era tips ideer och råd fortsätt hihi. jag är er EVIGT tacksam fina ni!!!

Vi kommer att köra AW:s ramsa "gonatt med sig sov så gott".
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Du låter riktigt peppad. :D

Bra att du förbereder dig så väl och läser på ordentligt. Att man vet vad man ska göra är A och O för att kuren ska lyckas.

Ni kan absolut buffa honom även om han är "stor" Är han van vid det och gör honom lugn så är det bara att fortsätta med det.

De flesta barn sover 1 gång om dan efter 1 år men inte alla. Det får ni ta och fundera på lite själva. Men som du själv säger han kommer ju sova längre på morgonen under kuren och klarar sig kanske då på en vila.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Haha, du påminner så mycket om mig själv när jag satte igång :) Du kommer bli lika beroende som oss andra! :lol:

Jag håller med, fortsätt med buffningen. För det mesta brukar inte småfolk runt året vilja bli buffade, så det är bara att tacka och ta emot \:D/

Ni måste klämma in 13,5 timmar av sömn, så ett bra schema för en 13 månaders liten utforskande kille kunde vara nått i still med detta:

19-7 sova
7 välling i sängen, ensamlek en stund (SÅÅÅ bra för hans utveckling och SÅÅ skönt för er! En xtra timme av mys eller dusch innan dagen startar "på riktigt")
9.30 gröt eller nått sånt
10 utomhus 1,5 timme?
12 lunch
12.30-14.30 sova
14.30 fika/ lätt mat
15-17 jobba med er: laga mat, diska, jobba "på riktigt" om ni gör nått sånt hemma- prassla med papper medan ni betalar räkningar, skriv in viktiga bokstäver med fingret 5 min i datorn tills han tröttnar och vill "ta semester"... osv...
17 middag med familjen
18.30 bad och bus och plask, pyjamas och välling, skratt och buss och hopp och kittlande eller vilken läggningsrutin ni har redan, men skratt är bästa medicinen mot dåliga nätter. Om vi nånsin haft en dålig natt så är det oftast för att vi glömt att busa och skratta.
19 killen i säng, ni har helt plötsligt 12 timmar på er att mysa hemma, gå på bio, restaurang... han sover ju iaf- så barnvakten spenderar några timmar framför en film). Eller det coolaste- bjuda hem folk på middag, som också har barn. När det är dags att lägga honom, säger ni: "jag ska bara lägga killen" och på 10 min är du tillbaka till förvånade blickar: "va? Sover han redan?????" :shock:

Gonattimesigsovsågott! Så säger jag också- funkar klockrent!

Min kille sjunger det vackra: "Bonne nuit mes petits amours..." Franska är fint :-({|=

Hörs snart!

hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

12.30-14 skulle tuppluren vara ju... Bara 1,5 timme

marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

alltså jag smälter i mitt hjärta, tack för all support!!! =)
Jag tar detta steg för steg. TACK för ett fantastiskt schema förresten!!! låter grymt! jag tror dock jag kommer ha sonens vakna tid vid 6.30 och så får han sova 2 timmar mellan 12 - 14. Ska jag försöka få han att sova i sin spjälsäng (han hatar att sova i den på dagen) eller ska jag passa på att ta mig en riktigt härlig promenad så han får sova i friska luften?

sen där när han ska få frisk luft 1,5 h på förmiddagen, kan vi då istället gå till öppna förskolan och leka järnet (lättare att vara ute med honom sen när han kan GÅ ordentligt) frisk luft får han ju även eventuellt då i vagnen när han sover ute)

ÅH jag LÄNGTAR! Jag TROR på detta!

En fråga till vad gäller läggningen, nu har lag lusläst lathunden...
men för att vara helt säker:
vi har våra kvällsrutiner : tvätta (vi badar inte honom varje dag dock), ny blöja, smörja in (sonen har torr hy) , pyamas, titta böcker, mysa, skratta, välling, borsta tänderna, lägga nallen i sängen, släcka lampan och sen läggas i sängen. Sen brukar vi som sagt sitta där tills han somnar (ca 15 min). Ska jag då direkt gå ut när jag lagt Ska jag buffa direkt? Ramsa direkt? Får ändå inte ihop det 100% :)
Han kommer bli så förvirrad stackarn, det som går så bra nu!!! (Läggningen)
Och 5 uppvaket där kommer att vara extremt jobbigt!!! Inatt fick mormor hålla på en halvtimme för att få han att somna om vid den tiden!

Tack IGEN för svar, va fina ni är!
Jag märker själv hur viktigt det är med rutiner! Jag mår bäst av det och jag tror att min son mår bäst av det.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen :D !

Vad bra att du funderar fram och tillbaka så att ni hittar ett schema som passar lillen men även resten av familjen. Vad ni gör under dagarna är ju upp till er, fyll den av rejäl utevistelse, social delaktighet, massor av god mat, bus och mys.

Hur ni gör med dagsluren får ni bestämma. Om han sover bra i sin vagn så fortsätt med det. Annars får han sova luren i ett mörklagt rum med fönstret på glänt.

Fortsätt med samma läggningsrutin som ni har nu förutom att ni inte sitter vid hans säng tills han somnar. Tanken med kuren är ju att juvelen får lära sig att han kan somna själv, somna om och sova gott hela natten lång i sin sköna, trygga säng. När ni lagt ner honom så vid behov håller ni solfjädern tills han blir sömntung i kroppen och går sedan ut i rummet medan ni säger ramsan högt och tydligt. Avvakta sedan och låt sonen reagera och lyssna på HUR han låter. Arg, sur ,förbannad, ligger och snackar, ja det är fullt tillåtet och då låter ni honom vara. Blir han ledsen eller "fastnar" i sitt "klagande", går ni in, lägger tillrätta och solfjädrar honom lugn. Gör så natten igenom! Kom ihåg att ge en mjuk bekräftelse när han tystnat. Ha gärna på radio/tv på i bakgrunden.

Vad bra att du rätar ut alla frågetecken innan ni startar. Att veta vad man gör och varför är A och O för att kunna förmedla tydlighet och lugn till sonen.

Vi finns här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
hanna-raori

Inlägg av hanna-raori »

Tänkte på en annan sak också- jag hade det ganska struligt med morgonuppvak /vargtimmen en period, men så fick jag tipset om att totalt möklägga rummet, vilket vi gjorde, och uppvaknandet slutade nästan på en gång. Det i kombination med en PANG ramsa vid första uppvakspipet när ni kurar får nog ordning på morgonen.

Jag menar TOTAL mörkläggning då, man ska inte kunna se något- det ska vara natt även när starka gatlampan utanför fönstret tänds eller när tidiga morgonsolen tittar in.

Lycka till :)

marikaolsson

Inlägg av marikaolsson »

åter igen, tack o tusen tack för all hjälp.
Jag är helt knäckt just nu. Har haft några skitjobbiga nätter (som vanligt då men dessa har varit än jobbigare)
FÖrra natten så vaknade sonen varje timme, sen vid 2 tiden förstod jag att han hade feber, suck.
Och sen inatt har han skrikit var 15e minut!!!!!! Ser idag att tre tänder ha spruckit igenom.
men nåväl, det jag vill komma till är att jag är så nära bristningsgränsen. Jag har varit högljud idag, inte haft nåt tålamod, gråtit tusen ggr och varit arg! Jag är så less på hela denna situation. Även fast vi får avlastning 1 - 2 nätter i veckan så hjälper det inte...
jag kände idag att jag ine ens orkar leva. det är förjä'vligt. det värsta är när folk säger "barn skriker, välkommen till barnlivet": pytt, jag tror inteatt det är normalt att det är så här. Men nu har vi ju bestämt att vi ska köra AWs "kur". Men jag vill göra det NUUUU men jag är inte redo.

En sak till är att Max våran son alltid gråter när han vaknar (alltså på morognen på dagen, alltid! om han sover i sin säng. När han vaknar i sin vagn och om han direkt ser mig/pappan så gråter han inte, men om han står utanför dörren och vaknar och inte ser oss direkt så gråter han. Han är så kinkig om jag säger så. Han känns så orolig / otrygg. Han ska ALLTID klänga på en. Eller, ja han kan leka själv ca 5 min högst, sen är han totalt närhetsberoende av mig / pappan. det känns som att han inte kommer bli redo att börja på dagis typ. men det kan jag tänka på sen. nu ska ja ut i solen o åka pulka me sonen. kram!!<.µ
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "