Vi får nog ge oss med smakisarna för tillfället. Trodde det berodde på bananen, men även med potatismoset blir Elsa alldeles körig i magen. Hon ligger hela natten och kvider, pruttar och sover väldigt ytligt. Att återgå till helamning känns bäst nu tror jag.
Nu har jag observerat henne med pennan i hand i 5 dagar och kommit fram till:
1. Vi får inte till SM mål. Elsa äter bröst 1, kanske lite från bröst 2. När det erbjuds efterätt fnyser hon bara, och när kaffet kommer fram får kyparen en utskällning. Jag har förlängt målen, och även förkortat dem. Med längre mål verkar hon iaf inte äta tillräckligt för att sova genom 45 min skarven, och med kortare mål är hon ändå hungrig mitt i luren. Trodde att fast mat skulle vara svaret, men med den bökiga magen som det blivit så sabbar det djupsömnen på natten istället. Avvaktar, hon är ju bara precis 4 månader.
2. Elsa ligger ofta back på sömntimmar, och jag vet inte hur jag ska få henne att sova mer. Än så länge är det bara amning som fått henne att somna om när hon vaknar i skarven. För att inte fastna i övertrötthet har jag gjort allt för att åtminstone en lur per dag ska bli lång. Men det känns samtidigt som jag binder ris åt min rygg när jag vänjer henne vid att det ständigt ska finnas ett bröst tillgängligt när man vaknar. Att vagna,buffa,vagga har bara gett hysteriskt skrik.
3. Dagarna har varierat en hel del.
- Morgon har det varit mellan 05.50 och 9.10
- Första vakenpasset har Elsa orkat mellan 2h10 min och 1h15 min
- Första luren blir oftast 45 minuter men en gång 2 timmar
- Andra vakenpasset orkar Elsa mellan 1 och 2 timmar.
- Andra luren har blivit allt mellan 1 och 3 timmar.
- Tredje vakenpasset blir 3-3,5 timme.
- Natten har fallit allt mellan 20.50 och 22.20. När vi tar natt vid 9 vaknar Elsa inom en timme. Om hon får mat då så somnar hon om på några minuter.
De här 5 dygnen har Elsa alltså varierat mellan 12,5 sömn och 16h 45 minuters sömn. Ska man tro att hennes behov då ligger någonstans i mitten? Jag ser till att alltid erbjuda henne sömn innan vakenpasset varat 2 timmar, men känns väldigt svårt att sätta ett schema med tider som kan variera såpass.
Innan jul sov Elsa 9-10 timmar per natt utan avbrott. Sen dess är det dock 1-5 matpass per natt

Vissa av dessa märker jag att hon letar väldigt mycket fram och tillbaka, misstänker att en napp skulle få henne att sova vidare. Hon har dock inte gillat napp innan, så det har blivit att jag stoppar in bröstet istället så hon inte ska vakna till ordentligt. Tror ni det är värt att försöka vänja henne vid napp? Eller har ni upplevt att sugbehovet minskar stort kring 4 månader? Kan ju vara tillväxtperioden som spökar just nu eftersom hon inte varit så orolig på nätterna tidigare.
Vilket jättelångt inlägg detta blev, vill ju hitta det smidigaste sättet men är så förvirrad1