Hur börjar jag med SM till min tremånaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hur börjar jag med SM till min tremånaders?

Inlägg av Sarisparis »

Hej elsas_mamma! :D

Hur har det gâtt de senaste dagarna? Hoppas att Barnaboken kommit fram och att du hittat lite tid att börja läsa, det är verkligen en vän att hâlla i handen. :heart:

Som Elle säger, var snäll mot dig själv och ta det lugnt. :heart:

Hör av dig!
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej

Tack för peppen Sarisparis och Elle!

Det går..sådär...

Dagsovandet har börjat strula mer och mer. Hon vaknar ofta, och jag lyckas sällan söva om henne men hon är ändå trött och på bedrövligt humör med jämna mellanrum.. Vaknar efter 15 min, 30 min, 45 min osv. Misstänker att det kanske är hunger som spökar, för när jag försöker mata enligt SM äter hon ganska dåligt. Ska förlänga målen igen och köra på med maten under vakentiden de närmaste dagarna och se om det hjälper.

Vet inte hur jag ska hantera skarvandet utan att skjuta mig själv i foten samtidigt. Jag ammar henne till sömns, vagnar i evigheter osv. Allt för att hon ska sova så att vi får uthärdliga dagar. Samtidigt vill jag ju att hon ska kunna somna själv :S Hoppas att om vi får rutiner igen, så kan jag backa mitt "hjälpande" då.

Har testat med nattmål några nätter, en gång resulterade det i en tolvtimmarsnatt. Men i övrigt har vi svårt att komma över 9-10 timmars natt (vilket vi för all del är ganska nöjda med). Hon har somnat kring 21.30-22, så där ser vi framtsteg jämfört med tidigare.

Har fått boken men bara hunnit några sidor än. Vi är bortresta över helgdagarna, nervös att det ska bli kaos med nattsömnen oxå. Men, nytt år nya tag!

Hoppas ni får härliga helgdagar och skön ledighet!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Vet du, jag tycker att det verkligen går åt rätt håll! Bra plan mata mer - och ägna helgerna åt att läsa Barnaboken!
Såg att du inte fått svar om social delaktighet och ensamlek - slå upp det i index i Barnaboken så är det hela väl beskrivet :D

Jag vill bara skjuta in en fundering - din lilla är snart 4 månader eller hur? Många är vi som upptäckt att varken bröst eller ersättning räcker för att mätta magen redan från 3,5 månads ålder. Det är helt ok att erbjud lite väl mosad banan och smakisar av 4 månaders gröt redan nu. Om det uppskattas så skulle jag låta portionerna bli större vid lunch och middag och "eftersläcka" med bröstet - en liten kolatårta till kaffet liksom :lol: .

Min egen erfarenhet av skarvande dagtid är hunger (trots obegripliga mängder ersättning) eller övertrötthet. Det sistnämnda verkar ni ha bra koll på nu så lite mer mat kanske? Stadigare sådan.

9-10 timmars nätterna ska ni vara stolta över, bra jobbat! Ta med Attityden på jullovet - mata, håll tiderna, ramsa, vagna eller gå ut och gå om rara släktingar tycker för mycket 8) ni jobbar jättefint med er flicka, bara fortsätt så!

God jul om vi inte hörs innan dess!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Nu är vi tillbaka från julens turne hos alla släktingar.

Elsa har börjat vakna en gång per natt igen, och har varit betydligt mer beroende av att somna vid bröstet vilket nog beror på att hon behövt mer trygghet bland alla nya människor och nya miljöer. I övrigt gick allt bra. Vi ska börja så smått med smakisar osv nu, men det får ta sin tid. Vi övar på att ligga på mage, och Elsa kan nu ligga några minuter och se sig omkring innan hon börjar gallskrika. Ibland lägger hon även ner huvudet nån sekund. Men hon är lågt ifrån avslappnad på mage.

Jag har läst barnaboken, och denna vecka observerar jag med penna och papper till hands. Efter en observationsvecka ska jag än en gång försöka strukturera upp det hela.

Hoppas ni haft en god jul!!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

Hej det låter som om ni har en bra plan!

När du lägger henne på mage, lägg dig bredvid på golvet och umgås med henne med uppmuntrande leenden! Och lägg henne på magen hela tiden :lol: !
Ta med dig varsin liten trasa och putsa en list eller nån viktig fläck eller kanske mellan elementspringorna :lol: vad som helst bara det är på riktigt och ni gör det ihop.

Sover hon på mage i egen säng med larm nu?

Clara
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej
Ta med dig varsin liten trasa och putsa en list eller nån viktig fläck eller kanske mellan elementspringorna :lol: vad som helst bara det är på riktigt och ni gör det ihop.
Ja precis! Hon ligger även på magen på bänken när jag diskar, och på sängen och viker tvätten =)

Hittills har hon pga PSD rekommendationerna sovit på rygg, stadigt inlindad i filten. Men hon börjar bli för stor för det nu. Jag skulle vilja vända över henne till att sova på mage, men hon uppskattar det inte. Så just nu jobbar vi på att öka tiden på mage, så att hon förhoppningsvis lär sig att slappna av så oxå. Hon har gått från att bli ursinnig på en gång, till att ligga ca 5 minuter på mage och se sig omkring. Hon är mycket envis och lägger inte gärna ner huvudet, men vi jobbar på det. Tror att magläge skulle hjälpa henne slippa så mycket ryckningar i sömnen. Men det är svårt när hon verkar ogilla det så mycket.

Tänkte börja matintroduktionen med lite mosad banan till lunchen, och efter några dagar även 4-månadersgröt till kvällsmat. Ska man komplettera den med typ katrinplommonpure tro?
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

Hej!

Jättebra med magläge under disk och städning och allt annat också, toppen! :D

Det kan ta en litet tag att få korn på hur skönt det är att sova på mage. En variant är att lägga henne på mage i vagnen och gå en promenad - gungar gott och kräver arbete för att hålla upp huvudet :sleep: . En annan är att placera henne lugnt och bestämt på mage i vagnen/sängen och buffa henne mjukt med stadig varm hand tills hon slappnar av. För visst är det som du säger att alla rycker mindre på mage.

Har du larm? Ryggläge är ju tyvärr ingen garanti för PSD.
elsas_mamma skrev:Tänkte börja matintroduktionen med lite mosad banan till lunchen, och efter några dagar även 4-månadersgröt till kvällsmat. Ska man komplettera den med typ katrinplommonpure tro?
Allt det brukar vara poppis. Passerad majs är en annan hit eftersom det är sött och gott, extra gott med en stor klick smör till :D
Servera du lite katrinplommon till gröten det är gott. Låt henne äta så mycket hon vill, blir det bara en liten sked så är det ok. Vill hon ha mer och mer så erbjud tills hon säger stopp.

Clara
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej

Nu är den första bananen uppäten. Det blev några teskedar som passade utmärkt mellan fingrarna, under extrahakan osv =D

Dessvärre verkade Elsas mage inte komma överens med bananen alls. Men nu testar vi gröten istället och ser hur det går.

Hon har börjat korta ner sina nätter nu, sover högst 8 timmar och vaknar för matning 2 gånger. Inte bra alls, eftersom hon äter så lite på dagarna vill jag inte försöka vagna genom uppvaken. Så gröt blir nog prima och sen majs, tack för mattipsen!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

Hej,
omogen banan stoppande, mogen lösande :lol:

Det kan ta ett par dagar även för magen att fatta galoppen, men dom flesta vuxna äter ju mat så det brukar lösa sig :lol:

Potatismos, palternacksmos med mycket smör är andra poppisgrejor.

Och 6 månaders majs eller havrevälling är samma sak som gröt 8) , bara ett tips.

Clara
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej!

[quote]omogen banan stoppande, mogen lösande :lol: [quote]

Ahaaaa...kanske var för mogen banan då. Övergår till potatismos, gröten var slut.

Är glad att rapportera en 12-timmarsnatt avklarad :D
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Clara Cecilia

:thumbsup:

Fortsätt så, massor av Mat och ett roligt liv. Då blir det lätt att sova gott :sleep: :lol: !

PS Glöm inte Smöret, massor av gott smör mums!

Clara
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Vi får nog ge oss med smakisarna för tillfället. Trodde det berodde på bananen, men även med potatismoset blir Elsa alldeles körig i magen. Hon ligger hela natten och kvider, pruttar och sover väldigt ytligt. Att återgå till helamning känns bäst nu tror jag.

Nu har jag observerat henne med pennan i hand i 5 dagar och kommit fram till:

1. Vi får inte till SM mål. Elsa äter bröst 1, kanske lite från bröst 2. När det erbjuds efterätt fnyser hon bara, och när kaffet kommer fram får kyparen en utskällning. Jag har förlängt målen, och även förkortat dem. Med längre mål verkar hon iaf inte äta tillräckligt för att sova genom 45 min skarven, och med kortare mål är hon ändå hungrig mitt i luren. Trodde att fast mat skulle vara svaret, men med den bökiga magen som det blivit så sabbar det djupsömnen på natten istället. Avvaktar, hon är ju bara precis 4 månader.

2. Elsa ligger ofta back på sömntimmar, och jag vet inte hur jag ska få henne att sova mer. Än så länge är det bara amning som fått henne att somna om när hon vaknar i skarven. För att inte fastna i övertrötthet har jag gjort allt för att åtminstone en lur per dag ska bli lång. Men det känns samtidigt som jag binder ris åt min rygg när jag vänjer henne vid att det ständigt ska finnas ett bröst tillgängligt när man vaknar. Att vagna,buffa,vagga har bara gett hysteriskt skrik.

3. Dagarna har varierat en hel del.

- Morgon har det varit mellan 05.50 och 9.10
- Första vakenpasset har Elsa orkat mellan 2h10 min och 1h15 min
- Första luren blir oftast 45 minuter men en gång 2 timmar
- Andra vakenpasset orkar Elsa mellan 1 och 2 timmar.
- Andra luren har blivit allt mellan 1 och 3 timmar.
- Tredje vakenpasset blir 3-3,5 timme.
- Natten har fallit allt mellan 20.50 och 22.20. När vi tar natt vid 9 vaknar Elsa inom en timme. Om hon får mat då så somnar hon om på några minuter.

De här 5 dygnen har Elsa alltså varierat mellan 12,5 sömn och 16h 45 minuters sömn. Ska man tro att hennes behov då ligger någonstans i mitten? Jag ser till att alltid erbjuda henne sömn innan vakenpasset varat 2 timmar, men känns väldigt svårt att sätta ett schema med tider som kan variera såpass.

Innan jul sov Elsa 9-10 timmar per natt utan avbrott. Sen dess är det dock 1-5 matpass per natt :( Vissa av dessa märker jag att hon letar väldigt mycket fram och tillbaka, misstänker att en napp skulle få henne att sova vidare. Hon har dock inte gillat napp innan, så det har blivit att jag stoppar in bröstet istället så hon inte ska vakna till ordentligt. Tror ni det är värt att försöka vänja henne vid napp? Eller har ni upplevt att sugbehovet minskar stort kring 4 månader? Kan ju vara tillväxtperioden som spökar just nu eftersom hon inte varit så orolig på nätterna tidigare.

Vilket jättelångt inlägg detta blev, vill ju hitta det smidigaste sättet men är så förvirrad1
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Elle

Inlägg av Elle »

Har du provat att servera bröt 1 och 2 i ett svep utan paus emellan och rap efteråt? Sedan erbjuda påfyllning eller urpumpad mjölk alt ersättning som "toppning". Var extra noga med att rapa ordentligt.

Har ni inget fast schema? Om inte så kan jag varmt rekommendera att ni inför det.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej Elle

Ja,tanken med observationsveckan var at kunna införa ett logiskt fast schema som stämmer ungefär med Elsas rytm. Men eftersom det varierar så mycket så blev jag inte mycket klokare av att observera. Men, det kanske är lättast att bara bestämma tider och köra på. Inte överanalysera det hela så mycket.

Japp, vi har testat att mata så. Men hon slutar äta ungefär efter bröst 1, lite på bröst 2 kanske. Någon påfyllning inom måltiden är visst inte intressant. Vi ska ta en ny omgång med att testa fast mat om några dagar, magen har lugnat ner sig nu.

Tack för tipsen!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Elle

Inlägg av Elle »

Fundera vilket schema som skulle passa hela familjen. Ett schema ska ju tillfredsställa juvelns behov men även fungera i hela familjens vardag. Tjoa om du vill bolla.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"