Hur börjar jag med SM till min tremånaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
elsas_mamma

Hur börjar jag med SM till min tremånaders?

Inlägg av elsas_mamma »

Elsa är nu 3 månader och jag funderar på SM för att försöka få lite mer regelbundenhet och struktur på dagarna.

Har dock några frågor.

- Måste jag ha ett nattmål? Elsa sover nu 8-9 timmar per natt utan mat. Att då börja väcka för matning känns ju som att skjuta sig själv i foten en smula.

- Såg någonstans att tremånaders ska ha 15,5 tim sömn per dygn? Hur har det bestämts? Och hur exakt måste man hålla sig till det?

- Elsa orkar inte alltid vara vaken 2 timmar i sträck. Kan man ha kortare vakenpass på morgonen och längre på kvällen? Damen är morgontrött och kvällspigg nämligen.

En dag för oss ser ut ungefär såhär (men sömnen på dagarna kan variera ordentligt).

Ca 09:00 morgon, frukost, blöjbyte osv.
Ca 10:00 somnar Elsa om tillsammans med pappa i sängen
Ca 11:30 vaknar, lunch, vaken tid
Ca 13:00 sover ca 1 h i vagnen, sängen, soffan eller annan plats.
Ca 14:00 vaken
Ca 17:00 sover Elsa ca 2 h
Från 19:00 till ca 22-23 tiden är Elsa vaken.
Somnar för natten ca 23 och sover 8-9 timmar

Hur skulle ni strukturera upp det?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej elsas_mamma och välkommen hit! :D

Grattis till Elsa :heart:

Det lâter som en kanonidé att strukturera upp dagarna lite, men ni verkar ha en stabil grund redan nu. Fâr en känsla att överlevnadsângesten är borta sedan länge, bra jobbat! :thumbsup:

Dina frâgor:
elsas_mamma skrev:Måste jag ha ett nattmål? Elsa sover nu 8-9 timmar per natt utan mat. Att då börja väcka för matning känns ju som att skjuta sig själv i foten en smula.
Nej, jag skulle inte börja väcka mitt i natten om hon redan nu sover bra. Min erfarenhet är att nätterna ger sig själva när dagarna fâr bra struktur, alltsâ 'riktig' vakentid (inget slumrande) och mycket mat.
elsas_mamma skrev:Såg någonstans att tremånaders ska ha 15,5 tim sömn per dygn? Hur har det bestämts? Och hur exakt måste man hålla sig till det?
Ja, 15.5 timmar är vad tremânaders behöver. Vissa lite mer, men väldigt fâ lite mindre. Det har inte 'bestämts' :wink:, utan det är vad som konstaterats som friska barns sömnbehov i denna âlder. Däremot är det inget som mâste hâllas slaviskt pâ sekunden, du har ju alltid marginalkvartar att spela pâ, sâ du kan ju alltid anpassa schemat efter lillans uppenbara behov. Se det som ett gott riktmärke 8)
elsas_mamma skrev:Elsa orkar inte alltid vara vaken 2 timmar i sträck. Kan man ha kortare vakenpass på morgonen och längre på kvällen? Damen är morgontrött och kvällspigg nämligen.
Mycket klassiskt med kortare morgonpass! Skulle dock se upp lite med att tolka henne som 'kvällspigg', mânga barn blir lätt övertrötta pâ kvällen och kan ha svârt att komma till ro. Lätt att tolka som att de inte är trötta dâ det faktiskt kan vara tvärtom. En god vana är att lâta kvällen börja tidigt.
elsas_mamma skrev:Ca 09:00 morgon, frukost, blöjbyte osv.
Ca 10:00 somnar Elsa om tillsammans med pappa i sängen
Ca 11:30 vaknar, lunch, vaken tid
Ca 13:00 sover ca 1 h i vagnen, sängen, soffan eller annan plats.
Ca 14:00 vaken
Ca 17:00 sover Elsa ca 2 h
Från 19:00 till ca 22-23 tiden är Elsa vaken.
Somnar för natten ca 23 och sover 8-9 timmar
Spontant tycker jag att natten ligger alltför sent. Sista luren känns ocksâ lite väl lâng och gör att hennes natt börjar sent.
Jag fâr hennes totala sömntimmar till 8-9 + 1.5 + 1 + 2 = 12.5-13.5, vilket är lite för hennes âlder. Jag tror att ni skulle vinna mycket pâ att lâta kvällen börja bra mycket tidigare.

Läs gärna den här klistrade favorittrâden för schematankar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Här har du schemaförslag för hela första âret, och du kommer att kunna konstatera att ett väl genomtänkt 'första schema' är lätt att anpassa det allteftersom att lillan växer och behöver sova mindre.

Andra tankar frân mig.

:?: Sömnen
Hur sover lillan? Har hon en egen säng? Sover hon pâ mage? Med larm?
Frân cirka fyra mânader brukar ett eget rum vara uppskattat (för alla :wink: ).
Somnar hon själv förutom pâ första luren, dâ hon sover med pappa?

:?: Maten
Fâr känslan att allt är under kontroll, trycker bara lite extra pâ att mycket mat dagtid ger bra sömn. Särskilt om man fâr en rejäl nattslurk alldeles innan läggning!

:?: Barnaboken
Har du den? Det (och andningslarmet) är mycket goda investeringar. Barnaboken är en vän att hâlla i handen de kommande sexton âren. Den gâr att beställa under fliken Böcker.

En sak till, kan du vara rar och gâ in under din profil och lägga till lillans födelsedatum i din signatur. Det gör det mycket lättare för alla oss som svarar att ha koll pâ hur gammal hon är. Tack!
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Hej och tack så mycket!!

"Spontant tycker jag att natten ligger alltför sent. Sista luren känns ocksâ lite väl lâng och gör att hennes natt börjar sent.
Jag fâr hennes totala sömntimmar till 8-9 + 1.5 + 1 + 2 = 12.5-13.5, vilket är lite för hennes âlder. Jag tror att ni skulle vinna mycket pâ att lâta kvällen börja bra mycket tidigare."

Oh ja, vi skulle mycket gärna se att kvällen började tidigare. Har försökt många gånger att lägga damen vid tidigare tillfällen, vilket bara resulterat i skrikig bebis och stressade föräldrar. Så vi har bytt strategi. Istället för att plötsligt flytta kvällen från 00.00 till 20.00 försöker vi smyga in det gradvis. Tänker att om vi får struktur på dagarna så kan nog kvällarna bli tidigare oxå.

Vi har kommit från att somna 01, till att somna 23, och ibland 22.30 så förhoppningsvis är vi på rätt väg. Målet är att komma ner till natt vid 21 åtminstone. Gärna redan klockan 20.

Trodde att vi fått en viss struktur på dagarna. Men de 2 senaste dagarna har varit katastrof.

08:00 vakna
09:00 - 12:00 (idag till 14:00!!) Uppenbarligen alldeles för långt ! Från och med nu införs tidsgäns!

Sen minimalt med sömn resten av dagen och en övertrött bebis som är ledsen hela kvällen men ändå är uppe sent. Läge för schema helt klart!

Kan det vara en tillväxtperiod som spökar? För innan har dagarna varit mycket mer regelbundna. Nu verkar en förkylning ha slagit till, så det kanske har något med den att göra.

Tack för länken - ska läsa noga!

Andra tankar frân mig.

:?: Sömnen
Hur sover lillan? Har hon en egen säng? Sover hon pâ mage? Med larm?
Frân cirka fyra mânader brukar ett eget rum vara uppskattat (för alla :wink: ). Somnar hon själv förutom pâ första luren, dâ hon sover med pappa?

Hon sover i regel bra, har en del sömljud för sig, gnyr och grymtar vilket ger mig ca 5 uppvak per natt. Så eget rum är på gång för henne. Är mest jag som inte kunnat släppa taget riktigt.
Hon är ryggsovare. Somnar mycket lättare på rygg än på mage just nu så vi avvaktar med magläge till senare. Hon sover antingen i vagnen, eller i egen säng som står brevid min säng.

Vi har jobbat oss bort från att amma till sömns. Nu somnar hon på lite olika sätt, men oftast med hjälp av oss. Antingen i vagnen som vi vaggar, eller i sängen när vi ligger brevid, eller i vår famn och vi lägger ner henne. När hon är jättetrött är det bara att stoppa i nappen och klappa lite så somnar hon. Hur mycket hjälp hon behöver för att somna in varierar lite från dag till dag. Vi försöker låta henne somna med så lite hjälp från oss som möjligt, men det varierar.

:?: Maten
Fâr känslan att allt är under kontroll, trycker bara lite extra pâ att mycket mat dagtid ger bra sömn. Särskilt om man fâr en rejäl nattslurk alldeles innan läggning!

Ja, amningen går bra. Hon äter gärna förrätt och efterätt oxå :) Ammar alltid precis innan läggning oxå.

:?: Barnaboken
Har du den? Det (och andningslarmet) är mycket goda investeringar. Barnaboken är en vän att hâlla i handen de kommande sexton âren. Den gâr att beställa under fliken Böcker.

Jag har den inte, men det är något jag tänker investera i.

Tack igen för svaret, mycket uppskattat!!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

"08:00 vakna
09:00 - 12:00 (idag till 14:00!!) Uppenbarligen alldeles för långt ! Från och med nu införs tidsgäns!"

Menade såklart att hon somnat om kl 09, och sen sovit. Framgick kanske inte helt tydligt :)
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad bra att du lade in Elsas födelsedatum, tack!
elsas_mamma skrev:Läge för schema helt klart!
:thumbsup:
elsas_mamma skrev:Sen minimalt med sömn resten av dagen och en övertrött bebis som är ledsen hela kvällen men ändå är uppe sent.
Jag skulle säga att just därför var hon uppe sent. Övertröttheten gör det svârare för de smâ att komma till ro pâ kvällen.

Bra beslut att införskaffa Barnaboken! :thumbsup: När du fâtt hem den, börja med att läsa 2 mânaders kapitlet: Mot vardagen. Där fâr du mycket tips och inspiration till att strukturera upp dagarna pâ ett sätt som passar er alla. Avsnittet om lille Hugo kommer att hjälpa dig med schemaplanerandet.
ABC för smâfolk bör ocksâ läsas tidigt.
Och sâ hela boken förstâs, guldkornen finns överallt! :wink:

De allra flesta smâ sover bäst och längst pâ mage, men det är självklart ni som bestämmer hur ni vill ha det. Jag trycker lite pâ extra pâ andningslarmet igen, ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting. :cry:

Och glöm inte att tid och tâlamod är nödvändiga ingredienser i hela schemaprocessen. Att sätta ett schema tar sina tre dagar plus en uppföljningsvecka, sâ utvärdera inget ibörjan.

Lycka till med schemafunderandet! Ser framemot fortsättningen :D
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Ja, jag tror att hon skulle sova lite mindre ryckigt på mage. Vaknar ofta till av att det rycker i armarna på henne.

Men det går bara inte att få henne att somna så. Hon kämpar upp sig vilt med att lyfta huvudet, lägga ansiktet ner i madrassen osv, tills hon tillslut bara storgråter av ursinne. Kan hon tränas till att bli magsovare? Eller är det bara att låta det vara kanske?

Vi låter henne iaf sova på rygg sålänge, men lindad i en filt så att inte kroppen ska kunna rycka så.

Ställer ni andra väckarklockan för att få morgon samma tid varje dag?

Jag förstår att dagsovning 45/2h/45 min verkar populärt. Vi försökte oss på detta idag. (Elsa håller på och kämpa med sin första förkylning just nu, så jag är inte jättestrikt med tiderna.)

Morgon: 09:45
Sova: 11:15 - 12
12-13:45 vakentid
13:45 sova, men det var knök vid insomningen så hon somnade inte genast. Ska väcka henne 16-16:15 tänkte jag.

Och sista luren skulle då hamna ca 18-18:30 då hon är piggare på em och nog orkar mer än 2 timmar vaken.

Hur sent ska man lägga sista luren för att inte störa nattsömnen tro?

Vi har mycket sena kvällar med natt vid 22-23 tiden. Lägger vi henne innan det så somnar hon antingen inte, eller så sover hon kort och är sen uppe ännu längre. Men det kan nog vara så att vi är allt för mesiga, och ger oss för lätt om hon inte somnar på en gång. Hur länge ska man försöka söva ett motspänstigt barn innan man ger upp?

Barnaboken nu beställd :) [/quote]
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Fast vänta nu...

Iom att Elsa aldrig sovit mer än 9,5 timme under natten, blir det ju för lite att bara sova 45/2/45 under dagen. Hur gör jag då?

Ska jag öka på de korta lurarna så att hon sover 2 timmar varje gång och vi kommer upp i rätt sömn per dygn. Och sen smyg minska ner sista luren så att vi istället kan ta natt tidigare?
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Och en fråga till....:)

Vi har hittills gjort så att på natten sover man i mörkret, men under dagen sover hon i dagsljus (nu på hösten med tända lampor i rummet). I hopp om att det ska hjälpa henne få en dygnsrytm.

Kan det skapa problem? Borde lurarna vara i mörklagt rum de oxå?
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag tar frâgorna i bakvänd ordning :D
elsas_mamma skrev:Vi har hittills gjort så att på natten sover man i mörkret, men under dagen sover hon i dagsljus (nu på hösten med tända lampor i rummet). I hopp om att det ska hjälpa henne få en dygnsrytm.

Kan det skapa problem? Borde lurarna vara i mörklagt rum de oxå?
Alla gör vi olika med det här. Vissa mörklägger totalt som pâ natten, andra kör dunkelt och ännu ett alternativ är att ha ljust, som ni har. Sover hon bra i ljus nu sâ fortsätt sâ.
elsas_mamma skrev:Iom att Elsa aldrig sovit mer än 9,5 timme under natten, blir det ju för lite att bara sova 45/2/45 under dagen. Hur gör jag då?

Ska jag öka på de korta lurarna så att hon sover 2 timmar varje gång och vi kommer upp i rätt sömn per dygn. Och sen smyg minska ner sista luren så att vi istället kan ta natt tidigare?
Nej, jag tycker inte att du ska lägga extra sovtimmar pâ dagen, dâ fastnar ju i korta nätter pâ riktigt sâ att säga.
Som jag ser det sâ har ni tvâ alternativ;
1/ spika schema nu och acceptera att det antagligen blir ett nattmâl nânstans i en period
2/ vänta med schema tills lillan blir fyra mânader och ni kan sätta riktiga tolvtimmarsnätter. Fram tills dess, finslipa standardmodellen och struktura upp dagarna.
elsas_mamma skrev:Ja, jag tror att hon skulle sova lite mindre ryckigt på mage. Vaknar ofta till av att det rycker i armarna på henne.

Men det går bara inte att få henne att somna så. Hon kämpar upp sig vilt med att lyfta huvudet, lägga ansiktet ner i madrassen osv, tills hon tillslut bara storgråter av ursinne. Kan hon tränas till att bli magsovare? Eller är det bara att låta det vara kanske?
Jag tror att hon är ovan vid att koppla av pâ mage helt enkelt. :wink: Men de allra flesta bebisar föredrar att sova pâ mage när de väl fâtt prova pâ det. Jämför med dig själv, hur sover du skönast?
Ditt jobb blir dâ att lugna henne där hon ligger (pâ mage :D ) och det kan du göra genom att vagna eller buffa. Se filmklipp här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Och glöm inte larmet!
elsas_mamma skrev:Hur sent ska man lägga sista luren för att inte störa nattsömnen tro?
Det längsta vakenpasset brukar hamna sist pâ dagen. Hur lângt det ska vara är ju högst individuellt. I schemaförslaget för tremânaders som fanns i länken jag skickade förut är sista vakenpasset pâ 2 timmar och 45 minuter.

Fundera i lugn och ro, glöm inte att när du väl spikat schemat sâ bör du ge det en ärlig chans sâ att säga innan du börjar fundera pâ att ändra nâgot (3 dagar och en uppföljningsvecka). :wink:
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Tack så mycket för snabba svar! :)

Vi har kört med SM i bakhuvudet 2 dagar nu, varit aktiva i att söva om när hon vaknat tidigare än planerat och haft ett öga på klockan hela dagen för att försöka hålla oss till samma klockslag för mat och sömn.

Och igår var Elsa en tröttis på dagen, så det blev mycket sömn och hon kom upp i 15,5 timmar. Trodde att det skulle bli en seeeen natt MEN...

Natten till idag sov hon från 21.30-08.45!! Rekord både i antal timmar, och i att somna tidigt. Signalerna om övertrötthet brukar nog börja långt tidigare än vi tror, när vi ser dem är det försent och natten blir för sen pga övertrötthet. När hon kommit upp i rätt antal timmar på dygnet, somnade hon tidigare och lättare på kvällen. Heeelt underbart :D

Stärkt av den långa natten satsar vi idag på

Vakna 08.45
Sova 10.00-11.30
Vaken till 13.30
Sova 13.30 till 15.30
Vaken till 17.30
Sova 17.30 -18.15
Natt 21.00

Vad tycks? Försöker hitta tider som passar ungefär in i hennes rytm, för hon har en sovklocka de flesta dagar - det behöver mest struktureras. Och hon behöver hjälp att komma över skarvarna.

Räknar man sömnen från det klockslag man lägger den lilla, eller från det klockslag de faktiskt somnar?

Det krävs i nuläget endel hjälp från oss för att hon ska somna. Vi försöker backa vid ex.vis vagnandet. Att vagna tills hon nästan sover, istället för att vagna in henne i sömnen och en bra bit till. Det går...sådär...blir mer gnöl och stök, men vi kämpar på. Till natten somnar hon nästan till kvällsslurken, och vaggas eller vagnas. Vi skulle vilja backa vår inblandning men vet inte riktigt...hur gör man det?

Tusen tack för att du orkar svara!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

elsas_mamma skrev:Elsa har plötsligt börjat slita och dra mycket under amning. Hon vrider huvudet åt sidan tills hon tappar bröstet, letar frenetiskt efter det, suger några tag, vrider undan huvudet osv om och om igen. Hon har även börjat spänna kroppen och morra ordentligt, som att hon vill bort från bröstet. Men tar jag bort henne beter hon sig som att hon är heeelt utsvulten.

Är det nåt bebisar brukar pyssla med vid tre månader, eller har hon tröttnat på amningen kanske?
Vi tar allt i samma trâd!

Bebisar vid tre mânader brukar pyssla med att Upptäcka Världen. :D De blir alltsâ väldigt lätt distraherade och fâr annat för sig när det är dags att äta. Ett knep är att ta upp bebisen nästintill sovande och ge bâde brösten i ett svep. Vid den här aktningsvärda âldern bör mâltiden hâllas timslâng, sâ när timmen närmar sig sitt slut sâ erbjuder du efterrätt och kaffe och kaka. Sen är köket stängt till nästa gâng.
elsas_mamma skrev:Natten till idag sov hon från 21.30-08.45!! Rekord både i antal timmar, och i att somna tidigt. Signalerna om övertrötthet brukar nog börja långt tidigare än vi tror, när vi ser dem är det försent och natten blir för sen pga övertrötthet. När hon kommit upp i rätt antal timmar på dygnet, somnade hon tidigare och lättare på kvällen. Heeelt underbart
Underbart! :thumbsup: :sleep:
Sömn föder sömn, härligt, eller hur?
elsas_mamma skrev:Vakna 08.45
Sova 10.00-11.30
Vaken till 13.30
Sova 13.30 till 15.30
Vaken till 17.30
Sova 17.30 -18.15
Natt 21.00

Vad tycks? Försöker hitta tider som passar ungefär in i hennes rytm, för hon har en sovklocka de flesta dagar - det behöver mest struktureras. Och hon behöver hjälp att komma över skarvarna.
Schemat ser bra ut gällande vakenperioder och sömnperioder, men jag tycker fortfarande att natten ligger väldigt sent. Om ni verkligen vill ha natt mellan 21 och 8.45 sâ finns det ju inga egentliga hinder, men de smâ brukar bli tröttare tidigare och tidigare pâ kvällarna och jag tippar att nu när lillan börjat fâ smak för att sova ordentligt sâ kommer hon att vilja börja natten bra mycket tidigare än 21.
elsas_mamma skrev:Räknar man sömnen från det klockslag man lägger den lilla, eller från det klockslag de faktiskt somnar?
Det där brukar komma ganska naturligt när man börjar fâ kläm pâ hur bebisen fungerar. Vissa tar alltid tio minuter pâ sig att somna och dâ kan man ju lägga inom marginalkvarten för att öka chanserna för att hela schemasovtiden faktiskt sovs.
För trekvartslurarna är det bra att hâlla koll, sâ att man väcker precis efter 45 min som är ett naturligt sovpass. Samma om du lägger in en powernap om fem eller tjugo minuter, dâ ska det väckas exakt.
elsas_mamma skrev:Det krävs i nuläget endel hjälp från oss för att hon ska somna. Vi försöker backa vid ex.vis vagnandet. Att vagna tills hon nästan sover, istället för att vagna in henne i sömnen och en bra bit till. Det går...sådär...blir mer gnöl och stök, men vi kämpar på. Till natten somnar hon nästan till kvällsslurken, och vaggas eller vagnas. Vi skulle vilja backa vår inblandning men vet inte riktigt...hur gör man det?
Först och främst sâ har man förtroende för barnet och vâgar lite pâ att det vill och behöver sova. :wink: Ett praktiskt verktyg är att införa skak i handtaget som avslut pâ varje vagning. Det blir som en reflex till slut och sätter punkt för vagnandet.
Jag gillar sättet Nancy beskriver det hela i den här trâden som finns bland favoriterna (tveka inte att botanisera där! :D )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319[/quote]

Önskar er en lâng och god natt, i natt ocksâ! :sleep:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D och för att verkligen ha allt pâ ett och samma ställe sâ kommer Jemas kanonsvar här med:
elsas_mamma skrev:Elsa har plötsligt börjat slita och dra mycket under amning. Hon vrider huvudet åt sidan tills hon tappar bröstet, letar frenetiskt efter det, suger några tag, vrider undan huvudet osv om och om igen. Hon har även börjat spänna kroppen och morra ordentligt, som att hon vill bort från bröstet. Men tar jag bort henne beter hon sig som att hon är heeelt utsvulten.

Är det nåt bebisar brukar pyssla med vid tre månader, eller har hon tröttnat på amningen kanske?
Jema skrev:Min dotter började också strula med amningen ungefär vid 3 månader, lite tidigare t om. Betedde sig som du beskriver din dotter. Det eskalerade och blev till den grad att jag var tvungen att ta upp henne direkt från sömnen och mata henne, då åt hon så fint utan några protester alls.

Jag glesade även ut måltiderna så att hon äter var 3,5-4:e timme för då var hon riktigt hungrig också.
Enda skillnaden från din beskrivning och hur min dotter betedde sig var att min lilla tjej blev nöjd om jag tog bort henne från bröstet. Hon ville helt enkelt inte ha och blev bara arg om jag trugade!
Jag var orolig att hon inte fick i sig tillräckligt men hon kompenserade väl det på något sätt för hon gick ändå upp i vikt som hon skulle.
Nu är hon snart 4 månader och det är i princip bara nattslurken som hon strular lite med ibland.
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Vi tar allt i samma trâd!
Förlåt, nytt ämne-ny tråd tänkte jag. Inte meningen att bryta forumetiketten! :oops:
Bebisar vid tre mânader brukar pyssla med att Upptäcka Världen. Very Happy De blir alltsâ väldigt lätt distraherade och fâr annat för sig när det är dags att äta. Ett knep är att ta upp bebisen nästintill sovande och ge bâde brösten i ett svep. Vid den här aktningsvärda âldern bör mâltiden hâllas timslâng, sâ när timmen närmar sig sitt slut sâ erbjuder du efterrätt och kaffe och kaka. Sen är köket stängt till nästa gâng.
Ahaaaa...det är för mycket intressant runt omkring helt enkelt. Det är ju iofs charmigt när hon avbryter slitandet och ger mig världens största leeenden....men tusan vad man får ont i bröstvårtorna!! Ska testa att amma direkt hon vaknar istället för att vänta, och hålla måltiderna kortare. Tack för bra tips från er båda!!
Schemat ser bra ut gällande vakenperioder och sömnperioder, men jag tycker fortfarande att natten ligger väldigt sent. Om ni verkligen vill ha natt mellan 21 och 8.45 sâ finns det ju inga egentliga hinder, men de smâ brukar bli tröttare tidigare och tidigare pâ kvällarna och jag tippar att nu när lillan börjat fâ smak för att sova ordentligt sâ kommer hon att vilja börja natten bra mycket tidigare än 21.
Inatt somnade Elsa 20.15!!! Efter mkt strul vid sista luren var hon ändå på sitt soligaste humör fram till 20.00 då det tvärdök. Vi såg chansen till en tidig natt och satsade på det. Efter de vanliga 45 minuternas sömn, vaknade hon pigg som en lärka kl 21.....Vi gav oss dock inte och efter vagnande,gnöl, knök, napp i stoppande, napp utspottande i omgångar..så sov hon igen kl 22.
Vaknade 04.45, pigg och glad...men somnade om efter ca 45 minuter och ett rejält nattmål, sov till 08.30 idag. Dock sov hon oroligt, mycket gnäll, och knökande. Kanske berodde det på att magen började jobba med maten eller nåt.

Men...inte tusan somnade jag om när hon gjorde. 06.30 dåsade jag till tillslut, så den långa natten blev inte så utvilande som jag hoppats. Synd att man inte kan kura sig själv till att somna om lättare!!!

Att ta natt vid 21-21.30 nu är ett rimligt mål tror jag. Det är stora framsteg från våra 00-01 nätter. Men vi ska hålla kvällsluren relativt tidig och ha ögonen vidöppna så vi inte missar några tröttsignaler. Om Elsa börjar vara trött tidigare så lägger vi henne såklart tidigare.

Sen får jag nog finna mig i att jag måste backa lite. Att både introducera SM, fixa 12 timmarsnätter, spika schema, sluta med napp och lära sig somna själv på en gång....är liiiiite mycket på en gång. Jag blev så till mig av att hitta nåt som verkar funka så bra för alla :oops:

Ska ta vara på dina tips avseende sömnrutiner och mattider, och trappa ner på vagnande, bärande och nappistoppande. Men Rom byggdes inte på en dag, så jag måste sluta vara så otålig. Att spika ett schema med 12 timmars natt och nattmatning känns inte bra, för jag minns nu hur pyton jag mår på dagen då (tänk så snabbt man glömmer!!). Tror vi koncentrerar oss på att skapa rutinerna sålänge, och när Elsa blir 4 månader kan vi försöka spika ett schema utan nattmatandet.

Till en helt annan fråga...har för mig att jag läste om social delaktighet i en tråd, men jag har läst i så många och nu hittar jag inte tillbaka!! Går det att börja med så tidigt som 3 månader? Och ensamlek? Känns svårt för någon som knappt kan greppa saker att leka ensam liksom..
Jag har så himla svårt att fylla ut vakentiden på dagarna nämligen, särskilt nu när vädret är urk!

Förlåt om jag ställer massa frågor där svaret säkert står helt tydligt i BB!! Tålamod är liksom inte min starka sida, vilket kanske märkts :)

Tack igen för att du tar dig tid!!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
elsas_mamma

Inlägg av elsas_mamma »

Ett stort MISSLYCKANDE får de senaste dagarna beskrivas som. Fattar inte vad som hände, plötsligt sover Elsa massa gånger per dag, men aldrig mer än 15 minuter åt gången.

Vi har kört ner oss djuuuuuupt i vagnträsket och ännu djupare i nappträsket.

Hon hade ju en viss regelbundenhet innan, vaknade ungefär samma tid och sov 2 korta och en lång lur varje dag. Även om exakta tiden och fördelningen varierade.

När vi fick höra om SM blev det ännu bättre, mindre grinighet på dagarna eftersom det blev lättare att förebygga tröttheten. Och nätterna blev lite tidigare, och framförallt inte evighetslång nattning.

Men NU, vad tusan hände?? Är det jag som velat fixa allt, napp, sena nätter, 12 timmars natt, schema...och sen backat. Känns som att jag gjort henne superförvirrad för vad det är som gäller egentligen. Ahhh, trött jag är på mig själv, känner mig som en misslyckad mamma just nu.

Nåväl...nästa väcka får jag Barnboken. Då ska här läsas, funderas, och jag ska lägga upp en PLAN. Ta ett steg i taget och inte rusa vidare innan varje steg satt sig ordentligt.

Sarisparis och Torsmamma - tack för er vishet på vägen!!! Jag återkommer när jag har en plan.

God jul!!
Elsa - född 20100909
SM sedan 20101205
Elle

Inlägg av Elle »

elsas_mamma :heart:, en misslyckad mamma är det sista du är! Du gör allt för att din lilla juvel ska må bra, så BORT med dessa tankar! Var snäll mot dig själv, ta det lugnt och ta en sak i taget.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"