Krångel på dagslurar och vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Frejsmamma

Jag vet hur det känns!!

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Jag är nog ingen kvalificerad "svarare", men jag är typ i samma situation som du och vill bara säga att jag vet PRECIS hur du känner!!
Min kille är 5,5 mån och sover som en prins på nätterna (sen en vecka typ) men dagarna går oftast mer eller mindre åt pipan..

Jag har också provat allt, diskat, städat, lyssnat på Mozart, Bach, haft knäpptyst, nynnat för mig själv, etc. Men det kanske är det som är problemet? Jag har varit för desperat och okonsekvent?? Kanske ska jag hädan efter bara lägga honom i vagnen, gå å diska (det har funkat bäst) och sen får han väl finna sig i det, om inte på momangen så kanske om nån vecka eller två?

Bitringen som jag köpte till honom har JAG fått mycket användning av..hehe..man känner sig ju lite knäpp alltså, men jag har trott att jag håller på att bli galen ibland! Och så känns det ju hemskt att dom ska ligga där och skrika vareviga dag innan dom ska somna..ursch!

Mitt problem har nog också varit att jag trott att NU funkar det, nu kan jag gå på promenad/fika eller så och dagslurarna som kanske just höll på att sätta sig har återigen blivit rubbade. Som idag tex lunchade jag på mitt gamla jobb. Han somnade 10 min sent i vagnen, men vaknade såklart av miljöombytet och ville inte somna om efter 30 min, sen var han skittrött en timme senare och då fick han faktiskt sova 20 min i vagnen medan vi åkte buss, men det skulle jag INTE låtit honom göra..(jag tänkte ju att om han inte sover nu kommer han bli övertrött och då är det KÖRT sen) Men när han skulle sova sin e.m lur en timme senare var det rena hysterin..han har ALDRIG varit så arg och ledsen förut, dumma dumma mig..suck! Nä, så då grina han sig igenom sina 45 min med kanske 15min tystnad på slutet..DÅ tänkte jag kasta in handduken..

Jag antar att det bara är att försöka vara konsekvent, lugn och tålmodig..Det står ju att man får räkna med bortåt en månad innan alla punkter sitter..

Men jag tycker i alla fall att du verkar vara jätteduktig och all cred till oss som kämpar! Vi kommer få lön för mödan, det är jag övertygad om, jag menar, det finns ju ingen väg tillbaks, det är ju inte som om man överväger att ta upp och amma direkt..så framåt framåt är parollen :wink:

Stor kram och en spark i röven, hehe
Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Frejsmamma

Jag vet hur det känns!!

Inlägg av Frejsmamma »

Hej!

Jag är nog ingen kvalificerad "svarare", men jag är typ i samma situation som du och vill bara säga att jag vet PRECIS hur du känner!!
Min kille är 5,5 mån och sover som en prins på nätterna (sen en vecka typ) men dagarna går oftast mer eller mindre åt pipan..

Jag har också provat allt, diskat, städat, lyssnat på Mozart, Bach, haft knäpptyst, nynnat för mig själv, etc. Men det kanske är det som är problemet? Jag har varit för desperat och okonsekvent?? Kanske ska jag hädan efter bara lägga honom i vagnen, gå å diska (det har funkat bäst) och sen får han väl finna sig i det, om inte på momangen så kanske om nån vecka eller två?

Bitringen som jag köpte till honom har JAG fått mycket användning av..hehe..man känner sig ju lite knäpp alltså, men jag har trott att jag håller på att bli galen ibland! Och så känns det ju hemskt att dom ska ligga där och skrika vareviga dag innan dom ska somna..ursch!

Mitt problem har nog också varit att jag trott att NU funkar det, nu kan jag gå på promenad/fika eller så och dagslurarna som kanske just höll på att sätta sig har återigen blivit rubbade. Som idag tex lunchade jag på mitt gamla jobb. Han somnade 10 min sent i vagnen, men vaknade såklart av miljöombytet och ville inte somna om efter 30 min, sen var han skittrött en timme senare och då fick han faktiskt sova 20 min i vagnen medan vi åkte buss, men det skulle jag INTE låtit honom göra..(jag tänkte ju att om han inte sover nu kommer han bli övertrött och då är det KÖRT sen) Men när han skulle sova sin e.m lur en timme senare var det rena hysterin..han har ALDRIG varit så arg och ledsen förut, dumma dumma mig..suck! Nä, så då grina han sig igenom sina 45 min med kanske 15min tystnad på slutet..DÅ tänkte jag kasta in handduken..

Jag antar att det bara är att försöka vara konsekvent, lugn och tålmodig..Det står ju att man får räkna med bortåt en månad innan alla punkter sitter..

Men jag tycker i alla fall att du verkar vara jätteduktig och all cred till oss som kämpar! Vi kommer få lön för mödan, det är jag övertygad om, jag menar, det finns ju ingen väg tillbaks, det är ju inte som om man överväger att ta upp och amma direkt..så framåt framåt är parollen :wink:

Stor kram och en spark i röven, hehe
Malin
Malin mamma till Frej, född 1 maj 2010, kurad 30 sept.
Mamma till Mirja, född 21 juli 2014
Kooki

Inlägg av Kooki »

Jodå! Här ges inte upp! Men pust å stånk är det allt ;-)!

En annan fråga:
:?: Nu när det gått å blitt kallt ute måste jag ju bädda in honom med filtar etc då han sover ute i vagnen. Detta blir ju ett störningsmoment i själva "beskedet". Jag lägger tillrätta, ger solfjäder och sen brukar jag ju dra några vagningar som markering för att sedan avsluta med ramsan. Men innan jag kan vagna och ramsa och gå så måste jag ju på med filtarna... Vilket gör att det blir en dum paus i beskedet och han hinner bli (mer) ledsen...
Tips någon??

KramK
Mor till Simon, född 17 feb 2010. Kurstart 1 sept 2010 (6,5 mån).
Mor till Isak, född 8 juni 2012. Kurstart 19 nov 2012 (5,5 mån).
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

En annan fråga:
Nu när det gått å blitt kallt ute måste jag ju bädda in honom med filtar etc då han sover ute i vagnen. Detta blir ju ett störningsmoment i själva "beskedet". Jag lägger tillrätta, ger solfjäder och sen brukar jag ju dra några vagningar som markering för att sedan avsluta med ramsan. Men innan jag kan vagna och ramsa och gå så måste jag ju på med filtarna... Vilket gör att det blir en dum paus i beskedet och han hinner bli (mer) ledsen...
Tips någon??
Jag skulle göra som så:
Ha alla filtar och täcken färdiga i den ordning du vill lägga på dem, men häng dem tillsammans över handtaget till vagnen. Sen lägger du ner honom som vanligt, solfjädrar och sen snabbt som attan över med hela "högen fitar" samtidigt. Sen drar du vagnen och ramsar. :wink:
Frejsmamma skrev:Jag är nog ingen kvalificerad "svarare" ---
Jooda! Det flasta som svarar i trådar här är "bara" vanliga mammor som har kurat tidigare och som delar med sig av sina erfarenheter. Några få har haft förmånen att träffa Anna. Så du är lika Kvalificerad som någon annan. Dessutom är du NU i samma sits, och vem passar då bättre att svara och ge stöttning än du? :wink: :D
Kooki skrev:Antar att svaret blir att jag har vargar i bakfickan... :( ...
Det tar ett tag innan alla lurar sitter perfekt! Jag mins att det var hemskt och att man ofta deppade över att det inte fungerade. Men, plötsligt en dag så gjorde det det! Jag förstår att det är jobbigt nu, men du/ni måste försöka hitta ett sätt du/ni gör på varje gång. Försök att inte testa så mycket olika. Bestäm dig/er för hur ni gör vid varje lur, och så gör ni så! Oavsett om det fungerar eller inte. Älsklingen måste få en chans att vänja sig vid vad som gäller!
Och ja, vargarna lurar. Eftersom du letar "problem" som du gör så låter du de små rackarna komma krypande. Skjut alla vargar och försök att odla ännu mer attityd!!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"