Krångel på dagslurar och vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kooki

Krångel på dagslurar och vargtimmen

Inlägg av Kooki »

Hej!

Min son Simon är nu 7 månader och vi började vår kur 1 sep i år (han var då 6,5 mån). Jag behöver nu tips och råd kring allt mer krånglande dagslurar och vargtimmen. Börjar med en liten bakgrundsbeskrivning, följt av de två problemområdena (dagslurar och vargtimmen). Jag har även försökt att formulera så konkreta frågor som möjligt i slutet av varje problemområde för att underlätta för svar.

Från det att vi kom hem från BB har vi konsulterat Barnaboken och haft Standardmodellen som grund, vilket funkat mkt bra. Sista nattmålet försvann vid drygt 4 månader, men då med nappen som ersättning vid uppvaknandet kring kl 02. Läggning för kvällen har egentligen aldrig varit ngt problem, senaste månaderna har han för det mesta somnat på egen hand inom 30 min (läggning kl 21). När vi vid 6 mån tog bort nappen så sov han över eller somnade själv om vid 02-uppvaket och sov till någon gång mellan kl 5 och kl 6. Dagslurar har väl inte varit ngt jätteproblem heller men har inneburit en hel del promenerande och dragande med vagnen (sover alltid i vagnen dagtid).
Anledningen till att jag började kura var egentligen att de tidiga uppvaken mellan 4 och 6 blev svåra att hantera; ”hur får man en pigg och glad bebis att somna om??” Dessutom när jag räknade ihop hur många timmar sömn han fick per dygn så fick jag bara ihop 12h… Natten varade alltså mellan 21 och 05/06 (8-9h natt), sedan tre lurar på dagen; ca 45-90 + 2 + 45.

Jag bestämde mig för att kura! Och satte följande schema (som till stor del liknade det schemat vi redan hade, men längre natt nu och ett matmål mindre):

20.00 – 07.00 NATT
07.00 Frukost – Amning
09.00 Sov (45 min)
10.45 Lunch (matpuré)
12.30 Sov (2h)
14.30 Mellanmål – Amning + gröt & frukt
17.00 Sov (45 min)
18.00 Middag – Gröt
19.30 Kvällsslurk – Amning

Sagt och gjort! Läggning en timme tidigare var inga problem. Behövde inte gå in och buffa eller ramsa speciellt mycket de första dagarna heller eftersom han ju oftast redan sov till åtminstone kl 4 och då var det ju vargtimmen… (som jag återkommer till i nedan problemområde). Vad gäller dagslurarna så kör jag samtliga i vagnen.

Nu krånglar både dagslurar och vargtimme vilket ger i snitt 9,5h sömn på natten och 2h på dagen = 11,5h! Alltså mindre än innan kuren…???!! (skillnaden mot förut är att jag då ”tvingade” honom att sova längre på dagarna genom att dra vagnen medan han nu ligger vaken och skriker istället…)

Problemområde 1 – Dagslurar
Problem med både insomning och för tidiga uppvak!
Samtliga dagslurar tas i vagnen, på mage men selad. Långa middagsluren tas utomhus, de andra inne. Till en början gick läggningen hyfsat, tog ett tag innan han kom till ro men ok. Protesterade lite under ”selningen” men kändes sedan nöjd med det och lade sig tillrätta själv. Protesterade alltid vid ramsan i början, men efter en vecka gick det rätt bra och han kunde få bekräftelse med en gång. NU däremot så börjar han protestgråta redan då jag börjar lägga ner honom i vagnen och protesterar högljutt mot selningen, men lugnar sig vid tillrättaläggandet och om inte förr så vid den korta vagningen (5-30 drag). Protesterar sedan direkt vid ramsan, och dessa protester har nu blivit värre och värre och det tar upp till 20-25 minuter innan han somnar ibland. Någon gång nu på senaste har jag gett beskedet igen, då lugnar han sig direkt men protesterar så fort jag går med ramsan. Nästa problem är att han vaknar för tidigt och sällan till aldrig somnar om igen. På 45min-lurarna vaknar han alltid efter 20 minuter och så gott som alltid efter ca 1,5h (ist för 2h) på långa middagssovet. Hur får man honom att somna om undrar jag? När jag läser i boken står det att ”avvakta in i det längsta”… Men vad betyder det? När jag har väntat ”in i det längsta” är det ju tid för ”väckning”…! Det står vidare att ”ge en påminnelse när han har bestämt sig för att inte somna om”, hur vet man det? Han kan ju vara både glad och arg/ledsen olika gånger. Har han ”bestämt sig” när han blir ledsen? (För det blir han efter ett tag även om han först vaknade glad och pratig). Har det någon betydelse att han är selad? Jag ser till att det finns bakgrundsljud också. Har läst några trådar kring detta där det står att mörker funkar… MEN i boken skriver ju Anna att dagslurarna skiljer sig från nattsömnen i det att man ligger ovanpå täcket och det är ljust ”så skiljer man natt från dag”…? Och jag vill ju att han ska kunna sova utan att det är mörkt på dagtid! Tog en gång en promenad efter 1h men han vaknade ändå efter 1,5h. Någon gång har jag fått honom att somna om genom ett nytt besked och sedan promenad.

Konkreta frågor:
1a: Hur ska jag bete mig när han vaknar för tidigt under dagslurarna?
1b: Är det förbjudet att promenera för att få honom att somna in och även somna om? (Förutsatt förstås att jag ger beskedet och ramsan som vanligt men istället för att lämna vagnen stilla börjar gå en promenad istället.)
1c: Hur ska jag göra för att han ska somna på dagslurarna?
1d: Hur ska jag göra för att han inte ska protestgråta när jag lägger honom i vagnen?

Problemområde 2 – Vargtimmen
Som jag redan skrivit så vaknar han alltså någon/några gånger mellan kl 4 och kl 6. Ju närmare kl 4 desto större chans att han somnar om innan väckning kl 7. Under kuren körde jag med upplysningsramsa under vargtimmen, men han vaknade oftast bara en eller ibland två gånger så kanske hann den inte sätta sig? Under uppföljningsveckan och fram till nu har jag helt låtit honom vara då han vaknat under vargtimmen. Och i närheten av kl 4 har han somnat om men sen har han alltid vaknat strax före kl 6 och INTE somnat om. Är ibland glad hela vägen till kl 7 men ibland tröttnar han och blir arg vid 6.30. Jag funderar nu på hur jag kan göra för att han ska lära sig sova till kl 7?? Har läst i boken igen samt studerat de trådar jag kunde hitta i ämnet här på forumet och förstått att det är pangramsa som gäller… och KOLmörker. Det senare har vi haft senaste 4 nätterna (innan det sipprade det igenom lite ljus frampå morgonkvisten, dvs just kring kl 6… Men nu har vi alltså mörkt, och han vaknar ändå före kl 6 och somnar inte om). Tipset jag tagit till mig är:
1. KOLmörkt i rummet
2. Pangramsa vid första pip, sen ljud i huset om han blir ledsen/skriker

Konkreta frågor:
2a: Hur håller jag koll på ”första pip”? Ska jag vaka från kl 4?
2b: Vilket tonläge har en Pangramsa?
2c: Är det skillnad på pangramsa och upplysningsramsa? Vad i så fall?
2d: Säg att han vaknar pigg och glad 05.45, jag ger då en pangramsa och avvaktar. Sedan blir han gring/arg/ledsen kl 06.30. Vad gör jag DÅ? Ska jag då bara gå upp och göra ljud i huset eftersom jag redan gett pangramsan? Eller ska jag ge den en gång till och sedan göra ljud?

Tacksam för snabba svar och tips och uppmuntran :D !
Mor till Simon, född 17 feb 2010. Kurstart 1 sept 2010 (6,5 mån).
Mor till Isak, född 8 juni 2012. Kurstart 19 nov 2012 (5,5 mån).
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej Kooki och riktigt varmt välkommen hit till forumet :heart: Hoppas du ska trivas!

Jag funderar på om din tråd borde ligga på kurforum istället. Jag får uppfattningen att kuren aldrig satt sig, att Simon aldrig blivit en säker sovare? Stämmer det? Här på Säkra Sovare finns problem som kan dyka upp trots att barnet sovit sina hela långa nätter en längre tid, och råden som ges baserar sig på att kuren sitter i ryggmärgen för både föräldrar och barn.

På kurforum hjälps alla åt för att kuren ska lyckas på bästa sätt. Känns det okej för dig att jag flyttar din fråga dit?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
Självklart ok att du flyttar tråden!
Jag vill ju ha så bra svar som möjligt!
Och du har rätt i det du säger, det har nog inte satt sig ännu...
/k
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
Inatt gick det ändå rätt bra, vaknade (alternativt skrek lite i sömnen?) ett par ggr under natten men somna om själv direkt. Vaknade sedan kl 04, ramsade så fort jag hörde honom och han tystnade och somnade om. Vaknade sedan kl 06, ramsade igen och till min förvåning så somnade han om även denna gång :D ! Sov till 6.45 och när jag gjorde morgon kl 7 satt han tyst och väntade i sängen. Kanske berodde det lite på att jag igår promenerade till middags- och eftermiddagssovet, vilket gjorde att han för första gången på länge sov sina timmar på dagen?

Dagslurarna idag har gått bättre oxå! På fm- och em-sov satte jag på lite Mozart efter jag ramsat mej bort från vagnen. Hjälpte nog?? Tog kanske 10 min båda gångerna att somna, men behövde ingen påminnelse men kanske 5 bekräftelseramsor.

Har några fler frågor (dock vill jag fortfarande gärna ha svar på de frågor jag skrev förut oxå :) !):
3a:?: Om jag under Vargtimmen ramsar direkt han vaknar och han sedan inte somnar utan börjar skrika: ska jag då alltså bara "göra ljud i huset" utan att först ramsa igen? Följdfråga: hur länge får han skrika här? Tills väckning kl 7 oavsett från när han vaknade?
3b:?: och hur blir det med bekräftelseramsan då? Ska man alls använda den under vargtimmen?
3c:?: Om jag använder Mozart för insomningshjälp på dagslurarna, ska jag stänga av musiken då han somnat?
3d:?: Säg att han vaknar under en dagslur (glad), jag ger en ramsa direkt men han somnar inte om utan blir så småning om arg/ledsen. Sätter jag först DÅ på Mozart? Och hur är det med bekräftelseramsan?
3e :?: Långa middagsluren tas utomhus. Om han vaknar för tidigt (glad) och jag ger en ramsa men han somnar inte om utan blir så småning om arg/ledsen. Vad gör jag då? Mozart spelar inte utomhus 8)

Tacksam för svar!
/k
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen! Ser att du vill ha svar, om ingen annan svarat dig till imorgon kväll så tittar jag till dig. Det var så långt och jag vill sova nu :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!
Jatack vill gärna ha svar :-)!
Hade hoppats det låg nåt tips där nu för nu är klockan 05.00 och pysen vill inte somna om och jag är osäker på hur jag nu ska göra. Gav en upplysningsramsa för ca 20 min sedan då han bara pratade lite. Nu börjar han bli ledsen och har skrikit några gånger och gnäller och smågråter ibland. Ska jag dra en pangramsa och sen antingen göra ljud i huset eller sätta på mozart. Eller ska jag INTE dra ngn mer ramsa???
Kram
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
Under tiden jag skrev mitt inlägg vid 5-tiden så gjorde han lite pauser i klagandet och tystnade ibland (han skrek/klagade högt aldrig sammanhängande i mer än kanske 30 sek och sen lite paus och sen klaga igen). Gjorde väl lite småljud medan jag skrev, men tveksamt om det nådde honom? Funderar på om jag var för sen med upplingsramsan då vid 04.45, ifall han varit vaken ett tag? Är det viktigt att upplysningsramsan kommer på en gång? Svårt då man sjölv sover... Hur som helst så tystnade han helt om somnade om efter en timme, alltså 05.45. Sedan vaknade han igen 6.30, då var jag snabbare med ramsan (plus att jag gick upp och satte på TV:n i bakgrunden) och till min stora förvåning så somnade han om... Lät honom få en marginalkvart innan jag väckte honom kl 07.15.

Nu ska det sovas fm-lur och det går inget vidare. Har Mozzie på utanför dörren men vete sjutton om det går så bra. Har gått 15 minuter nu sen läggning. Han tystnar lite ibland och gör sitt "sova-ahhh-ljud" då ger jag bekräftelse, men som han genast protesterar på... och ibland hinner jag inte ens göra bekräftelsen förrän han e ledsen.
Nu efter 20 min e han riktigt ledsen... Funderar på gå in ge besked? Är det fel :?: ?

Behöver verkligen hjälp... :( !
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Har nu läst igenom allt och får några tankar. Nummer ett: TÅLAMOD :D 8) :wink: . Rom byggdes inte på dag du vet. Ta det lugnt bara, det kommer att fixa sig!

Min andra tanke: mer mat! Mer mättande mat både kvälls- och morgontid.

Min tredje tanke: Lägg ytterligare tidigare på kvällen och få till en 12 h natt och dra ner på dagen. Jag har aldrig kunnat hålla mina vakna så länge som 20 (knappt nu vid 3,5 år!), vissa lyckas och kanske är du en av dem, men jag hade satsat på läggning senast kl 19 för en sån liten. I övrigt ser schemat bra ut tycker jag.

Sen hade jag tagit lurarna inomhus i säng, kanske det helt enkelt är lite trångt just nu för att ligga i vagnen. Eller köp en billig rymlig vagn på Blocket. Mina barn har sovit inne en tid och sedan har vi gått tillbaka till att sova i vagnen. Bara för att du väljer något nu kommer det inte vara skrivet i sten. Det finns inget som är "förbjudet", men om man vill gå ifrån den ständiga närvaron vid insomnandet som de flesta som söker sig hit för att bli av med, är det nog klokt att inte vänja honom vid att somna i rullande vagn. Men om du är ok med att promenera så gör det vet jag!

Att han vaknar på dagen skiljer sig inte mot om han vaknar på natten, känn efter och tänk vad du vill förmedla.

Hur ska du göra för att han inte ska gråta? Skratta massor innan, skjut dina vargar och lägg honom där ni bestämt och var glad. Överkoncentrera dig inte! Gå iväg lite, dammsug eller slamra med något. Självklart ska du fortfarande höra honom, men inte stå och hänga.

Anna har ofta skrivit att tidigare läggning på kvällen kan göra att de sover längre på morgonen, så det kopplar jag tillbaka till mitt tredje tips där i början.

En pangramsa är glad och hög, lite hurtig! Avvakta sen, lyssna av precis som på natten.

Pefekt att du hittat strategier för att få dagslurarna bättre, kör på det (musik) om det funkar!

Slopa bekräftelseramsan om du inte redan gjort det, ramsans innebörd ska ha sjunkit in vid det här laget.

Du behöver inte haka upp dig på detaljer ang. insomnandet på dagslurarna. Om du har musik på eller ej spelar ingen roll, ha den på eller inte :D .

Om han vaknar under en dagslur och är glad, varför ramsa?

Överhuvudtaget tror jag du litar lite för lite till dig själv, du kan få ditt barn att somna och det är du som känner din son! Glöm inte det!

Lycka till nu och tänk på att vi är vanliga mammor som sitter och svarar på ledig tid så ibland kan det ta upp till tre dagar att få svar. Läs igenom det jag skrivit, du hade fler frågor men saker hänger ihop.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej Emma!
Tack för svar! Jag menade naturligtvis inte att låta sur eller så när jag bad om svar. Hade läst innan i "reglerna" att det kunde ta tre dagar... men som du skriver så är jag lite otålig hihi 8) !

Ska läsa ditt svar några fler gånger och fundera lite. Men de första snabba reflektionerna och även frågor är:
20.00 läggning är för att pappa ska hinna få lite tid ju... :( men ska ta upp det till diskussion...
:?: Mer mättande mat på morgonen... ska jag inte amma? Eller ska jag både amma och ge gröt? (som jag gör på mellanmålet).
:?: Är det dags att sluta amma helt?? Ger amningen sämre mättnad än ex välling?
:?: Blir det mer mättande om vi kör matpure till middag istället för gröt? Funderade på den ändringen själv förut men ville inte ändra i schemat... men det är kanske ingen fara tydligen?
:?: Vagnen vi har är "en billig 500kr blocket-vagn" :D ... en Teutonia Mistral från -04. Har fällt ner sittdelen till fullt liggläge. Tror du fortfarande att den är för trång? Finns det rymligare vagnar? Tips på sort?
:?: Så även om han protesterar efter besked och ramsa så ska han inte ha ngn bekräftelse. Nånsin? Har jag fattat rätt?

Anledningen att jag ramsar en upplysningsramsa direkt han vaknar på dagsluren var att jag läste det i en tråd... Innan jag läste tråden gick jag på det som AW skriver "avvakta in i det längsta", vilket betyder att han ju tillslut kommer att bli ledsen...? (Fast hmm... om han inte är i en vagn så kan han ju "leka" i sängen då han vaknar för tidigt, är det det som är tanken med att hellre sova i sängen?) Funderar på att kanske ta fm och em-sov inne i sängen? AW skriver ju (och det känns vettigt) att det är bra att ha minst ett sov utomhus... Eller vad är din åsikt om det?

Har gjort två nya scheman; ett som är 11,5h natt (kompromissläggning 19.30 :wink: ) och ett som är 12h. Kanske kan jag redan NU imorgon/övermorgon börja med 19.30-schemat?
:?: Kan jag byta schema rakt av bara eller behöver jag "mjukstarta" på ngt sätt? Hur?
Här är de båda schemana (ser de ok ut?). Även inlagt grötpåfyllning till frukost och matpuré på middagen.

19.30-schemat:
19.30 – 07.00 NATT
07.15 Frukost – Amning + gröt
08.00 (ca)Ensamlek i sängen
09.00 Sov (45 min)
10.45 Lunch – Matpuré
12.30 Sov (2h)
14.30 Mellanmål – Amning + gröt & frukt
17.00 Sov (20 min)
17.30 Middag – Matpuré
18.15 Bad
19.00 Kvällsslurk – Amning
Ger 14h 35 min total sömn

19.00-schemat:
19.00 – 07.00 NATT
07.15 Frukost – Amning + gröt
08.00 (ca)Ensamlek i sängen
09.00 Sov (45 min)
10.45 Lunch – Matpuré
12.30 Sov (1,5h)
14.00 Mellanmål – Amning + gröt & frukt
16.45 Sov (20 min)
17.15 Middag – Matpuré
18.00 Bad
18.30 Kvällsslurk – Amning
Ger 14h 35 min total sömn

Nu blev det långt igen och många frågor... men jag är en frågvis tös :) som vill veta allt om mycket (fast jag vet att det inte går... men skam den som ger sig :-)!)

KramK
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag rycker in och försöker besvara dina frågor.
Mer mättande mat på morgonen... ska jag inte amma? Eller ska jag både amma och ge gröt? (som jag gör på mellanmålet).
Är det dags att sluta amma helt?? Ger amningen sämre mättnad än ex välling?
Du behöver inte alls sluta amma om du inte vill. Jag har ammat mina barn över året och det har funkat kanon. Det jag gjort är att amma direkt på morognen för att sedan ha en andra frukost efter drygt en timme, då i form av gröt.
Blir det mer mättande om vi kör matpure till middag istället för gröt? Funderade på den ändringen själv förut men ville inte ändra i schemat... men det är kanske ingen fara tydligen?
Jag skulle heller ge mat än gröt.
Vagnen vi har är "en billig 500kr blocket-vagn" ... en Teutonia Mistral från -04. Har fällt ner sittdelen till fullt liggläge. Tror du fortfarande att den är för trång? Finns det rymligare vagnar? Tips på sort?
Mina barn har sovit i vagn tills de slutat sova middag. Jag har haft en supergammal syskonvagn i trädgården. Då harde kunna vända och vrida sig i sömnen utan att det blir för trångt. När vi varit borta harde sovit i vår vanliga vagn. kanske en ide?
Så även om han protesterar efter besked och ramsa så ska han inte ha ngn bekräftelse. Nånsin? Har jag fattat rätt?
Det är under själva kuren som man ger bekräftelse, senare behöver du inte göra det.

Angående att sova ute eller inne så gör nog alla olika. Jag har alltid haft alla lurar i vagnen för att vara så mobil som möjligt. Medan andra tycker att det är skönt att ha långluren hemma i sängen. Så gå på vad som är bäst för just er.

Dina scheman se bra ut båda två tycker jag.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej igen!
Nu har det gått några dagar...
Läget är i princip detsamma, med dagslurskrångel och vargtimmen.
Han vaknar i princip alltid någon gång mellan 05.30 och 06.15 och är därefter vaken till väckningen klockan 7. För det mesta blir han dock inte ledsen eller arg under denna tid. Så fort han vaknar till under vargtimmen drar jag en pangramsa, det är även kolmörkt i rummet.
:?: Kan jag göra något mer åt detta? För att få honom att sova till 07??

Läggningen är inga problem utifrån att han i princip aldrig blir ledsen eller klagar. Dock så tar det upp till 30 och ibland 40 minuter innan han somnar. Han kryper runt i sängen och bufflar runt och småpratar lite.
:?: Detta kan man väl inte "göra något åt"? Räknas det fortfarande som sömn...?
(vi börjar nu närma oss natt 19.30 ist för 20.00)

Kör fortfarande dagslurarna i vagn. Oftast vaknar han efter 30 min och är då ledsen (oavsett om insomnandet gått bra eller ej). Ibland vaknar han efter 20 min, då är han oftast inte ledsen men hinner bli när jag inte plockar upp honom.
:?: Säg att det tar 10 min innan han somnar, han vaknar efter 30 minuter (då har det ju totalt gått 40min och vi är 5 minuter ifrån den "egentliga" väckningstiden); ska jag då låta honom vara tills det gått 45 minuter från det att han somnade eller ska jag plocka upp honom i ett tyst ögonblick?

Tänkte jag skulle börja köra åtminstone morgonluren inne i sängen. Men hur gör man då med ensamleken. Han lekar i sängen från typ 8.15 till 9.00 då jag lägger honom i vagnen.
:?: Ska jag nu gå in kl 9 och bara lägga honom tillrätta mitt bland leksakerna eller ska jag plocka bort leksakerna först? (då blir han väl arg kan jag tro...?
(dessutom skriver ju AW att när barnet blir större kan ensamleken i sängen pågå i två timmar eller mer och inrymma en liten lur. Tolkar det som att barnet fortsätter leka när det vaknat igen... då måste ju leksakerna vara kvar??)

På middagsluren har han nästan varje gång vaknat efter 1,5h. Så nu med mitt nya schema så kortar jag ner middagsluren till 1,5h.

Appropå maten:
Du behöver inte alls sluta amma om du inte vill. Jag har ammat mina barn över året och det har funkat kanon. Det jag gjort är att amma direkt på morognen för att sedan ha en andra frukost efter drygt en timme, då i form av gröt.
När jag provade detta va han inte hungrig på lunchen...
:?: Hur löser du ovan med ensamlek (om du har någon); får han leka en stund först, sen upp äta gröt och sen leka igen?

Totalt sett är vi ju fortfarande inte uppe i några 14,5h sömn... Om man ränkar snitt så blir det:
Natt 19.30-07.00 ; här sover han som bäst mellan 20.00 och 06.00 = 10h
fm-lur 9.945; 20-30 minuter
middagslur 12.30-14.30; sover 1,5h
em-lur 17-17.45 (som ändras till 16.30 med nya schemat); 20-30min
Totalt landar vi alltså på max 12h "verklig" sömn men han är i "sängläge" i 14-14,5h.
:?: Tankar/tips kring detta?

/Kooki
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Kooki skrev:För det mesta blir han dock inte ledsen eller arg - - - Så fort han vaknar till under vargtimmen drar jag en pangramsa, det är även kolmörkt i rummet. - - - Kan jag göra något mer åt detta? För att få honom att sova till 07??
Helt rätt - dra en upplysningsramsa x4, glad och hög och lagom hurtigt bestämd, så att du inte lämnar plats för några invändningar, och håll mörkt. Låt honom sedan vara i fred :wink: Men ingenting hindrar att du sätter på lite trevlig, rogivande musik efter din glada ramsa.
Kooki skrev:Dock så tar det upp till 30 och ibland 40 minuter innan han somnar. Han kryper runt i sängen och bufflar runt och småpratar lite.
Detta kan man väl inte "göra något åt"? Räknas det fortfarande som sömn...?
Det är lite långt. Satsa på att nyttja hans energi INNAN, dvs ge honom rejäla doser skratt-till-go'nattet och rejält energisk lek :lol: När du sedan väl har lagt honom - med stadigt tillrättaläggande, i svalt rum, liten avslutande snabb solfjäder och glad, hög ramsa x4 på väg ut och utanför dörren, ska du GÅ. Inte hänga kvar med varken öron eller orosvargar. Du har ju SÅÅ mycket annat att göra, eller hur :?: :!: Du måste ta hand om alla de sjutton bebisarna i rummet intill, som vrålskriker och stirrar svältdöden i ansiktet, för att inte tala om alla de arton korna som vrålar i högan sky utifrån lagårn och som du ju absolut måste mjölka NU, så fort du har räddat livet på de sjutton hjälplösa :shock:

:arrow: Överkoncentration och oro är dina fiender. Och därmed ditt lilla barns.
Kooki skrev:Kör fortfarande dagslurarna i vagn. Oftast vaknar han efter 30 min och är då ledsen (oavsett om insomnandet gått bra eller ej). Ibland vaknar han efter 20 min, då är han oftast inte ledsen men hinner bli när jag inte plockar upp honom.
Hjälp honom att sova vidare. Lugna honom där han ligger. Du har verktygen. Överarbeta dem inte men hjälp honom, som en liten påminnelse i förbigående, utan att fastna oroligt :!:
Kooki skrev: Säg att det tar 10 min innan han somnar, han vaknar efter 30 minuter (då har det ju totalt gått 40min och vi är 5 minuter ifrån den "egentliga" väckningstiden); ska jag då låta honom vara tills det gått 45 minuter från det att han somnade eller ska jag plocka upp honom i ett tyst ögonblick?
Från det han somnar ska han sova 45 min, om det är tiden för luren. Så hjälp honom, med lätt hand, över skarven. Du har en marginalkvart, för att de 45 minuterna ska kunna rymmas inom den. Om inte - om han skulle vara vaken alldeles för länge så att några 45 min inte ryms inom marginalkvarten - får du korta till 20 min (exakt). Men det ska vara i undantagsfall.
Kooki skrev:Tänkte jag skulle börja köra åtminstone morgonluren inne i sängen. Men hur gör man då med ensamleken. Han leker i sängen från typ 8.15 till 9.00 då jag lägger honom i vagnen.
Varför ändra? Du lägger honom i vagnen nu efter ensamleken. Fortsätt med det, tycker jag, tills liiite mera sömn har satt sig :wink:
Kooki skrev:Ska jag nu gå in kl 9 och bara lägga honom tillrätta mitt bland leksakerna eller ska jag plocka bort leksakerna först? (då blir han väl arg kan jag tro...?
Ingen bra idé - se ovan. Inte för att han skulle bli "arg" utan för att din osäkerhet skulle göra honom förvirrad = orolig. Du måste eftersträva att vara TYDLIG - inte röra ihop saker och ting. Risken är annars att du ställer frågor i din osäkerhet till honom, dvs du hoppas han ska bekräfta, på ena eller andra viset, att du gör rätt. Men några sådana bekräftelser, eller bekräftelser alls, kan man inte vänta sig av små barn. De värjer sig också ögonblickligen när de känner sådana krav eller förväntningar. För de vet jiu inte :!: Hur ska de kunna veta :?: De är ju nya här, om man säger :? Som vuxen måste man framstå som den trygga, och betryggande, överlevnadsgaranten, som på ett alldeles självklart vis vet vad hon / han gör och varför :!:
Kooki skrev: ... dessutom skriver ju AW att när barnet blir större kan ensamleken i sängen pågå i två timmar eller mer och inrymma en liten lur. Tolkar det som att barnet fortsätter leka när det vaknat igen... då måste ju leksakerna vara kvar??
Ja, när barnet blir större, ja - betydligt större - över ett år :!: Det är en stund till dess :lol: Och det är mycket som lugnt och fint ska falla på plats dessförinnan. Tänk inte så långt framåt.
Kooki skrev: ... får han leka en stund först, sen upp äta gröt och sen leka igen?
Nej. Som sagt - TYDLIGT. Allt, varje liten programpunkt, ska ha en tydlig början och ett tydligt slut. Han har fruktansvärt mycket nu med att försöka få ett hum om hur den här världen, som han föddes till, fungerar, och hur HAN fungerar i den (och du och ni alla). Så ju tydligare och ju enklare livet är, desto lättare för honom att kunna orientera sig och få en liten, liten aning om vad som gäller. Förvirra honom inte - han är förvirrad nog ändå, om man säger :roll:

Läs gärna de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet i Barnaboken - om beduinlägret - så förstår du antagligen precis hur han har det :shock: :P :x :lol:
Kooki skrev:Totalt sett är vi ju fortfarande inte uppe i några 14,5h sömn... Totalt landar vi alltså på max 12h "verklig" sömn men han är i "sängläge" i 14-14,5h.
Han behöver 14,5 tim sömn / dygn. Det viktigaste är inte att han sover varenda minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem :!: I dem ingår mycket mera mat, mycket mera skratt, gott om frisk luft och en mamma som lägger all otålighet och all oro på hyllan och lär sig hysa lite mer förtroende för sitt lilla barn - i all underbar enkelhet, utan överkoncentration och med mycket, mycket mera glädje :idea:

Ja, jag vet att det är lätt att säga :cry: :oops: :cry: men där ligger lösningen. Små barn ska njutas - och njuta själva :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej Anna!
Stort tack för svar!
Till att börja med, nu när jag ändå har dej på tråden :) , vill jag passa på att personligen säga till dig att jag är såå glad att jag av en slump kom över Barnaboken i slutet av min graviditet. Det är så mycket "självklarheter" i den, NÄR man läser den vill säga...hade jag inte haft den hade jag inte insett dessa självklarheter. Jag sitter liksom och bara nickar medhållande när jag läser och blir samtidigt tryggare i mitt eget förhållningssätt till lille Simon. Så TACK :heart: !

Åter till SHN...
Men ingenting hindrar att du sätter på lite trevlig, rogivande musik efter din glada ramsa.
Sätter på lite Mozart efter min varg-ramsa nu för tiden enligt ditt tips. Har blivit lite bättre nu de senaste dagarna och igår blev både mamma och Simon väckta när klockan ringde klockan sju :D ! Idag var han dock igång från klockan 06 som vanligt... DOCK inget annat uppvak under natten. Så eftersom man nu ska vara positiv så får man ju ändå se det som framsteg :) !
Satsa på att nyttja hans energi INNAN, dvs ge honom rejäla doser skratt-till-go'nattet och rejält energisk lek
Detta har vi gjort! Vi "springer" fram och tillbaka genom huset :D .. och senaste kvällarna har han somnat inom 15 minuter!
Just på kvällen måste jag ändå få säga att jag inte har några orosvargar med mig och hänger inte kvar, så det var nog det där med energin i den lille krabaten. Däremot så måste jag jobba på mina vargar vid dagslurarna, det vet jag. Speciellt nu vid morgonluren... Antar att korna behöver mjölkas nu oxå :wink: ? Men oj! Nu är han där... vaknar nu efter exakt 30 minuter igen... Så vilket verktyg är ditt bästa tips här :?: ? Just idag är han inte ledsen utan ligger och gör "sälen" och pratar och pillar på vagnen. Andra dagar vaknar han och är ledsen. På nåt sätt känns det lättare att hjälpa honom somna om om han är ledsen... Vilka verktyg funkar bäst i de båda fallen (glad resp. ledsen) :?: ?
Från det han somnar ska han sova 45 min, om det är tiden för luren. Så hjälp honom, med lätt hand, över skarven. Du har en marginalkvart, för att de 45 minuterna ska kunna rymmas inom den. Om inte - om han skulle vara vaken alldeles för länge så att några 45 min inte ryms inom marginalkvarten - får du korta till 20 min (exakt). Men det ska vara i undantagsfall.
Ok... nu har jag en riktig detaljfråga jag vet... Men här kommer den:
Sovtiden är mellan 9-9.45. Säg att han somnar kl.9.10, vaknar efter 30 minuter. Är vaken i 10 minuter sen somnar om. Då är det 10 minuter kvar av sovtiden inklusive marginalkvarten men han borde sova i 15 minuter till för att få 45 minuter sömn. Hur göra? Eller räknas vakentiden däremellan som sovtid?
Låter som ett matteproblem :D ...

Nu hann det visst bli lunchdags, bäst förbereda så vi inte halkar av schemat :) !

/Kooki
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Kooki!
Ok... nu har jag en riktig detaljfråga jag vet... Men här kommer den:
Sovtiden är mellan 9-9.45. Säg att han somnar kl.9.10, vaknar efter 30 minuter. Är vaken i 10 minuter sen somnar om. Då är det 10 minuter kvar av sovtiden inklusive marginalkvarten men han borde sova i 15 minuter till för att få 45 minuter sömn. Hur göra? Eller räknas vakentiden däremellan som sovtid?
Det du gör är att du erbjuder 45 min sömn. Lägger du honom 9:00 så är sovpasset över 9:45, ibland kan du slänga till en marginalkvart. Så om du har lagt honom 9:00 och han somnar 9:10 och vaknar efter 30 min och är glad så skulle jag låta honom ligga kvar de sista 5 min och sedan ta upp honom när sovpasset är över. Om han under dessa sista 5 min skulle somna om så kan du bjuda honom en extra kvart. Om han vaknar och är missnöjd så skulle jag välja att ta upp honom eftersom det bara återstår 5 min på sovpasset. 5 minuter brukar inte jag bråka om! Du har ju marginalkvar både framåt och bakåt om man så säger.
Däremot så måste jag jobba på mina vargar vid dagslurarna, det vet jag. Speciellt nu vid morgonluren... Antar att korna behöver mjölkas nu oxå ? Men oj! Nu är han där... vaknar nu efter exakt 30 minuter igen... Så vilket verktyg är ditt bästa tips här ? Just idag är han inte ledsen utan ligger och gör "sälen" och pratar och pillar på vagnen. Andra dagar vaknar han och är ledsen. På nåt sätt känns det lättare att hjälpa honom somna om om han är ledsen... Vilka verktyg funkar bäst i de båda fallen (glad resp. ledsen) ?
Ja, det är lättare att få honom att somna om om han är "ledsen", eftersom han ju då frågar och väntar sig att du svarar. Svarar du då med ramsa ( "nu ska vi sova") så är det ju det svaret han får på sina frågor. Men om han är glad och snackar lite så är han ju nöjd. :) Då frågar han inte och ett svar som "nu ska du sova" skulle mest "störa honom". Om han är nöjd så skulle jag låta honom vara det. :wink:
Som jag skerv innan: Du erbjuder honom ett sömnpass på 45 min. Vill han inte sova alla minutrarna så är det upp till honom. :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Kooki

Inlägg av Kooki »

Hej!
Idag är ingen bra dag :-(...
Känns som att allt mitt fokus går åt till att Simon ska sova och äta... och gör han inte det så rämnar min energi och min dag... och jag vill bara gråta :cry: ...
Nätterna går väl rätt hyfsat ändå, han somnar oftast inom 15 minuter efter läggning (19.30), även om han på senaste klagat å gnällt högljutt de senaste kvällarna. Oftast sover han till kl 06 och somnar då inte om men håller sig oftast tyst/prat/glad till kl 07 då det är väckning.

Dagslurarna krånglar fortfarande, speciellt fm-luren. Han vill inte alls somna (blir ofta mkt arg å ledsen :cry: ) och sover bara 20-30 minuter (ska vara 45). Idag sov han bara 5 minuter... Efter att ha varit arg/ledsen i 20 minuter efter läggning gav jag åter besked och drog sedan vagnen fram och tillbaka som vore vi på promenad tills han somnade och jag stannade vagnen (på långa dagluren har han inga problem att sova vidare i stannad vagn även om han somnat in "på rull"). Jag kör med både Mozart och dammsugning under fm-insomnandet men inget funkar visst vidare bra längre...
Idag testade jag att lägga honom 15 senare (9.15 istf 9.00) ifall det var så att han inte var tillräckligt trött. Men kanske inte tydligen...? Imorse vaknade han 06.15 så nog borde han vara trött 9.15?? Eller tror ni att han är övertrött? Ska jag lägga honom tidigare? Eller fortsätta med kl 09? :?:

Långa middagsluren går oftast bra och för det mesta somnar han själv på 5 minuter. Idag var det dock problem men det tror jag var för han vart övertrött då han ju inte sov på fm.

Em-luren är någonstans mittemellan, funkar ibland och ibland inte. Nu på slutet har vi oftast varit på språng då och tagit luren under promenad vilket gått rätt bra.

:?: Så... vad är hemligheten... eller problemet...?
Antar att svaret blir att jag har vargar i bakfickan... :-(...
Jag vill bara checka ut å gå hem... :cry:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"