Min son Simon är nu 7 månader och vi började vår kur 1 sep i år (han var då 6,5 mån). Jag behöver nu tips och råd kring allt mer krånglande dagslurar och vargtimmen. Börjar med en liten bakgrundsbeskrivning, följt av de två problemområdena (dagslurar och vargtimmen). Jag har även försökt att formulera så konkreta frågor som möjligt i slutet av varje problemområde för att underlätta för svar.
Från det att vi kom hem från BB har vi konsulterat Barnaboken och haft Standardmodellen som grund, vilket funkat mkt bra. Sista nattmålet försvann vid drygt 4 månader, men då med nappen som ersättning vid uppvaknandet kring kl 02. Läggning för kvällen har egentligen aldrig varit ngt problem, senaste månaderna har han för det mesta somnat på egen hand inom 30 min (läggning kl 21). När vi vid 6 mån tog bort nappen så sov han över eller somnade själv om vid 02-uppvaket och sov till någon gång mellan kl 5 och kl 6. Dagslurar har väl inte varit ngt jätteproblem heller men har inneburit en hel del promenerande och dragande med vagnen (sover alltid i vagnen dagtid).
Anledningen till att jag började kura var egentligen att de tidiga uppvaken mellan 4 och 6 blev svåra att hantera; ”hur får man en pigg och glad bebis att somna om??” Dessutom när jag räknade ihop hur många timmar sömn han fick per dygn så fick jag bara ihop 12h… Natten varade alltså mellan 21 och 05/06 (8-9h natt), sedan tre lurar på dagen; ca 45-90 + 2 + 45.
Jag bestämde mig för att kura! Och satte följande schema (som till stor del liknade det schemat vi redan hade, men längre natt nu och ett matmål mindre):
20.00 – 07.00 NATT
07.00 Frukost – Amning
09.00 Sov (45 min)
10.45 Lunch (matpuré)
12.30 Sov (2h)
14.30 Mellanmål – Amning + gröt & frukt
17.00 Sov (45 min)
18.00 Middag – Gröt
19.30 Kvällsslurk – Amning
Sagt och gjort! Läggning en timme tidigare var inga problem. Behövde inte gå in och buffa eller ramsa speciellt mycket de första dagarna heller eftersom han ju oftast redan sov till åtminstone kl 4 och då var det ju vargtimmen… (som jag återkommer till i nedan problemområde). Vad gäller dagslurarna så kör jag samtliga i vagnen.
Nu krånglar både dagslurar och vargtimme vilket ger i snitt 9,5h sömn på natten och 2h på dagen = 11,5h! Alltså mindre än innan kuren…???!! (skillnaden mot förut är att jag då ”tvingade” honom att sova längre på dagarna genom att dra vagnen medan han nu ligger vaken och skriker istället…)
Problemområde 1 – Dagslurar
Problem med både insomning och för tidiga uppvak!
Samtliga dagslurar tas i vagnen, på mage men selad. Långa middagsluren tas utomhus, de andra inne. Till en början gick läggningen hyfsat, tog ett tag innan han kom till ro men ok. Protesterade lite under ”selningen” men kändes sedan nöjd med det och lade sig tillrätta själv. Protesterade alltid vid ramsan i början, men efter en vecka gick det rätt bra och han kunde få bekräftelse med en gång. NU däremot så börjar han protestgråta redan då jag börjar lägga ner honom i vagnen och protesterar högljutt mot selningen, men lugnar sig vid tillrättaläggandet och om inte förr så vid den korta vagningen (5-30 drag). Protesterar sedan direkt vid ramsan, och dessa protester har nu blivit värre och värre och det tar upp till 20-25 minuter innan han somnar ibland. Någon gång nu på senaste har jag gett beskedet igen, då lugnar han sig direkt men protesterar så fort jag går med ramsan. Nästa problem är att han vaknar för tidigt och sällan till aldrig somnar om igen. På 45min-lurarna vaknar han alltid efter 20 minuter och så gott som alltid efter ca 1,5h (ist för 2h) på långa middagssovet. Hur får man honom att somna om undrar jag? När jag läser i boken står det att ”avvakta in i det längsta”… Men vad betyder det? När jag har väntat ”in i det längsta” är det ju tid för ”väckning”…! Det står vidare att ”ge en påminnelse när han har bestämt sig för att inte somna om”, hur vet man det? Han kan ju vara både glad och arg/ledsen olika gånger. Har han ”bestämt sig” när han blir ledsen? (För det blir han efter ett tag även om han först vaknade glad och pratig). Har det någon betydelse att han är selad? Jag ser till att det finns bakgrundsljud också. Har läst några trådar kring detta där det står att mörker funkar… MEN i boken skriver ju Anna att dagslurarna skiljer sig från nattsömnen i det att man ligger ovanpå täcket och det är ljust ”så skiljer man natt från dag”…? Och jag vill ju att han ska kunna sova utan att det är mörkt på dagtid! Tog en gång en promenad efter 1h men han vaknade ändå efter 1,5h. Någon gång har jag fått honom att somna om genom ett nytt besked och sedan promenad.
Konkreta frågor:
1a: Hur ska jag bete mig när han vaknar för tidigt under dagslurarna?
1b: Är det förbjudet att promenera för att få honom att somna in och även somna om? (Förutsatt förstås att jag ger beskedet och ramsan som vanligt men istället för att lämna vagnen stilla börjar gå en promenad istället.)
1c: Hur ska jag göra för att han ska somna på dagslurarna?
1d: Hur ska jag göra för att han inte ska protestgråta när jag lägger honom i vagnen?
Problemområde 2 – Vargtimmen
Som jag redan skrivit så vaknar han alltså någon/några gånger mellan kl 4 och kl 6. Ju närmare kl 4 desto större chans att han somnar om innan väckning kl 7. Under kuren körde jag med upplysningsramsa under vargtimmen, men han vaknade oftast bara en eller ibland två gånger så kanske hann den inte sätta sig? Under uppföljningsveckan och fram till nu har jag helt låtit honom vara då han vaknat under vargtimmen. Och i närheten av kl 4 har han somnat om men sen har han alltid vaknat strax före kl 6 och INTE somnat om. Är ibland glad hela vägen till kl 7 men ibland tröttnar han och blir arg vid 6.30. Jag funderar nu på hur jag kan göra för att han ska lära sig sova till kl 7?? Har läst i boken igen samt studerat de trådar jag kunde hitta i ämnet här på forumet och förstått att det är pangramsa som gäller… och KOLmörker. Det senare har vi haft senaste 4 nätterna (innan det sipprade det igenom lite ljus frampå morgonkvisten, dvs just kring kl 6… Men nu har vi alltså mörkt, och han vaknar ändå före kl 6 och somnar inte om). Tipset jag tagit till mig är:
1. KOLmörkt i rummet
2. Pangramsa vid första pip, sen ljud i huset om han blir ledsen/skriker
Konkreta frågor:
2a: Hur håller jag koll på ”första pip”? Ska jag vaka från kl 4?
2b: Vilket tonläge har en Pangramsa?
2c: Är det skillnad på pangramsa och upplysningsramsa? Vad i så fall?
2d: Säg att han vaknar pigg och glad 05.45, jag ger då en pangramsa och avvaktar. Sedan blir han gring/arg/ledsen kl 06.30. Vad gör jag DÅ? Ska jag då bara gå upp och göra ljud i huset eftersom jag redan gett pangramsan? Eller ska jag ge den en gång till och sedan göra ljud?
Tacksam för snabba svar och tips och uppmuntran