Matvägrar kvällsmålet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Mitt tips är; håll tiderna på dagarna, ge alla förutsättningar! Ge det sina dagar, säg en sju stycken innan ni utvärderar. Ja så att ni inte tror att "Oj nu sover hon inte som vi tänkte, tääänk OM det är nappen :shock: osv osv"!

Smulan stordiggar sin tumme, så här uppåt året sätter jag stopp för tumme-i-munnen-hela-tiden genom avledning/ha saker i hennes händer det mesta av tiden. Ingen tumme när man äter och ingen tumme när man badar, det är mina big no-no's. (Fråga mig inte varför inte just under badet :lol: -En liten hang up jag har bara, inget annat!)

I övrigt, roliga rader att läsa!

:)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lina77 skrev:Nappen är borta för gott och Nina sover hela nätterna nu! Läggningen tar...tja, den tid det tar att lägga ner henne i sängen pussa på henne och gå ut.

Tack för stöd när jag inte vågade tro på vårt beslut!
=D> \:D/ :thumbsup:

Jag blir så glad! :heart:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

ElinN skrev:
=D> \:D/ :thumbsup:

Jag blir så glad! :heart:
Jag också!!!

Nu har vi precis varit hos vänner och lade Nina på en tjock filt på golvet i deras skrubb. Hon somnade 19.30 precis som om hon hade varit hemma. Magiskt!

Enda lite bökiga är fortfarande dagarna. Schemat hålls, men sovpassen blir aldrig mer än 30 minuter sammanhängande. Det är synd, för hon behöver ett långpass, såklart, mitt på dagen för att orka hålla humöret uppe. Men vi kämpar vidare och tror att det är en övergångsperiod bara...

/L
Mamma till finaste flickan 091017
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Man ska inte ropa hej...

Men just NU är allt så himla toppen. Nätterna sover man fortfarande sina 12 timmar och nu har vi börjat få väcka igen på morgonen. Dagpassen dög helt plötsligt att sova på när jag helt enkelt lade henne inne i sin säng. Spelade visst heller ingen roll vilken säng, hos mormor i ett helt nytt rum var det lika gött att sova.

Mos av alla slag- morot, potatis, palsternacka, päron, bär...- är skitgott! Välling måste man ju suga i sig, så det är sådär... än så länge.

Och igår när jag satt vid datorn såg jag helt plötsligt Nina komma krypande/ålande/hasande ut från sitt babygym i sitt rum. Inte den mest stilrena metoden, men framåt kom hon i rasande fart som om hon alltid kunnat det! En kort stund senare var det dags för läggning, och den gick som den brukar- man lägger helt enkelt ner henne och säger godnatt nåra gånger. Skillnaden i går var bara att hon var så jä..a speedad och det tog nog en kvart innan jag hörde att hon slutade böka omkring därinne. Men det är klart man är lite uppspelt när man för första gången i sitt liv kan ta sig framåt dit man vill!

Andra nöjen är att i timmar ligga på golvet och brottas med kuddar och filtar och vad som än kommer i vägen. Eller sitta i barnstolen och rota i kökslådorna (läs: tömma). Eller, det mesta är ju faktiskt kul i denna världen. I alla fall om man är utsövd.

Tänkte passa på att skriva lite om de härliga dagarna. De mer luriga och trassliga kommer ju ändå.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:D :heart: :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

En ren glädje att läsa! Jag blir så glad och stolt över er och ert fina arbete! =D> :heart:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Nu är Nina 6 månader exakt :D . De senaste veckorna har vi använt tre sovperioder under dagen fördelade på 09.30-11.00, 13.30-14.15 och 16.30-17.00. Nattsömnen är mellan 19.30-08.30

De sista dagarna har Nina bara blundat till på passet 16.30-17.00 och inte somnat ordentligt.

Vi funderar nu på att gå från 3 sovpass till 2. Kanske 09.30-11.15 och 14.30-15.30 :wink:

Är det någon som har tips på en övergång från 3 till 2 sovpass i schemat?
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Oj råkade skriva fel.
Nattsömnen är mellan 19.30-07.30...
Lina77

Inlägg av Lina77 »

.... och så kan jag, Ninas mamma, tillägga att det sedan en vecka tillbaka är hennes pappa som är hemma på heltid och således den som gjort de sista inläggen ovan!

/Lina
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje!

15 timmar är rekommenderat upp till 7mån då 14.5 timmar rekommenderas.
1h är inte riktigt naturlig sömnpass varpå ni riskerar att väcka under hennes djupsömn och det brukar inte ge en sunshine kid.

Nackdelen med att ta bort sista luren (så tidigt) är att eftermiddagen kan bli lång varpå nattläggningen kan bli trasslig pga. övertrötthet.
MEN, känner ni att hon skulle orka så kör på 2 sovpass/dag :thumbsup:

Förslagsvis 09.30-11.00 och nästa lur 14.30-16.00, eller 09.30-11.00 och nästa 14.00-15.30.

Naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45min, 1.5h, 2h.

:)
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen,

Nu har vi lite funderingar här igen.

Nina är nu 9 månader och är en fantastiskt rolig tjej att ha och göra med. Har inte haft några större sömnproblem på läääänge, men nu verkar något vara på gång och vi har bara en massa gissningar om vad som kan vara på tok.

Hennes schema sen en tid tillbaka är:

07.30 vakna med välling
9.00 Grötfrukost
9.30 sova
11.30 lunch
14.00 grötmellanmål
14.30 sova
16.00 fruktstund
18.00 middag
19.15 välling
19.30 sova

På dagen har hon en tid fått sova fritt, dvs, vi har inte väckt då hon alltid ligger i underkant av vad hon "borde sova". Ofta hamnar det runt totalt 2 timmar fördelat på ett längre och ett kortare pass (typ 1.20 och 30-40min). På morgonen får vi väcka ibland, men oftast vaknar hon själv någon gång mellan 7-7.30 och ytterst ytterst sällan ens tio minuter innan 7.

Det som strular är läggningarna och efter 2 timmars sömn på kvällen. Vi lägger henne strax innan 19.30, och sedan en vecka tillbaka blir hon lite ledsen när vi går ut. Det är dock bara en knapp minut innan det byts mot glada hurrarop och "pysselljud". Hon får hållas och lägger sig ner och somnar efter 20-30 minuter. Innan somnade hon på max fem minuter och alltid bara med glada ljud innan.

Nu har hon dessutom senaste veckan vaknat efter ett par timmar av djup sömn och varit hjärtskärande ledsen. Första gången blev vi lite tagna på sängen och gick in nästan direkt och buffade till sömns. Andra gången avvaktade vi men försökte "prata" henne lugn utanför rummet med hennes godnattramsa. Efter 30 minuter somnade hon, men om det var av utmattning eller annat vet vi inte. Sen har det väl hänt ytterligare en eller två gånger tills i dag och då har vi gjort på samma sätt med samma resultat, efter minst 30 minuter somnar hon själv.

I kväll vaknade hon efter exakt två timmar sömn och var tokledsen (inte arg, det vet vi exakt hur det låter :-) ), men denna gången gick jag in och lugnade henne i sängen med buffning och bara händerna på rygg och rumpa som jag vet att hon gillar. Hon lugnade sig efter en stunds vridande och kastande fram och tillbaka, men blev såååå ledsen när jag gick ut. Lät henne då vara och sade godnattramsan högt och ljudligt många gånger, men i kväll blev hon bara ännu mer förtvivlad. Efter 30 minuter och mycket avvaktande drog min man ramsan från köket och då tystnade hon tvärt!?

Han blev lika förvånad som jag.

Våra gissningar är som sagt många:

För varmt, för trött, för pigg, framtänderna som precis tittat ut, störande plötsliga ljud (fast hon är van sen nyfödd vid alla våra konstruerade husljud)...

En sak som vi märkt, men som kanske bara är tillfälligheter eftersom vi bara har en veckas erfarenhet av detta, är att de dagar vi tycker att hon sovit alldeles för lite på dagen, så har hon inte vaknat efter 1-2 timmar.

Hon sover aldrig mer än 14 timmar totalt över dygnet, och har faktiskt alltid legat i underkant av det rekommenderade antalet timmar. Typ 45min-1 timma mindre. Nina äter väldigt bra och är sugen på att pröva det mesta även om hon ser ut att nästan kräkas av det :-). Hon är faktiskt ALLTID glad och vi tycker nog att detta kvällsgråt är extra jobbigt då vi ju inte hör henne ledsen annars.

Ok, sorry för långt inlägg, men är det någon som ser något i hennes mönster som inte vi fattar? Och hur tycker ni att vi ska hantera dessa uppvak?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina! :D

Det låter som ett solklart fall av 8-månadersångest, tycker jag! 8) Läs om den i BB, så förstår du vad hon går igenom just nu. Min erfarenhet är att mina barn har blivit tröttare under de förändrande faserna och behövt sova ltie mer - jag skulle alltså gissa tvärtemot vad du gör, att trasslet uppkommer när hon har sovit för lite, inte när hon har sovit tillräckligt. :? Kanske kan det vara en dags eftersläp?

Hur vore det att (tillfälligt) gå tillbaka till att erbjuda en 20-minlur på eftermiddagen? :shock: Vad tror du själv om dessa tankar?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

OK, mer sömn och 8 månadersångest alltså... Tja, varför inte! Den perioden trodde vi faktskt att vi kom igenom lindrig när hon under 1 veckas tid vid dryga 7 månader var lite mer känslig på dagarna. Men det kanske var något annat.

Att hon i så fall behöver mer sömn är säkert en rimlig tanke, men inte helt lätt. Hon är verkligen inkörd på sitt schema och somnar alltid på exakta tiden oavsett var och hur. Längden varierar dock beroende på var hon sover och hur hon sov tidigare på dagen. Där har hon fått hållas men ändå alltid fått förutsättningarna att sova längre då hon vaknar tidigt.

Känns egentligen rätt shysst att ge henne en chans till att sova på dagen, men kan inte låta bli att vara skeptisk. Vi gick ju över till 2 helt och hållet för 1,5 månade sedan då hon konsekvent under en längre tid slutat somna på sista passet. Att tryck in ett pass till på eftermiddagen nu kräver nog att vi tidigarelägger hennes nuvarande em pass. För henne en stor förändring, och om hon nu är inne i en känslig fas kanske det inte är rätt tid att göra stora förändringar i schemat....

Vi vill verkligen inte vela utan ska någon förändring ske ska vi vara övertygade och köra på det till hundra procent, men just nu ser jag ingen tydlig väg. I kväll lade vi henne en kvart tidigare och hon somnade på rekordsnabba (för att vara denna perioden just nu) 10 minuter, tyvärr var hon lite ledsen under den tiden vilket känns tungt när hon så länge nu somnat toppenglad. Strax har hon sovit i 2 timmar exakt, så nu får vi se vad som händer.

Som jag ser det har vi två val nu:

1. Ändra schemat och lägga till en 20 minutare

2. Lägga tidigare varje kväll för att inte missa en stadig halvtimma som det normalt tar för henne att komma till ro.

Ska tillägga att vi inte ser några andra tecken på oroligheter under dagen. Hon kryper glatt omkring skjälv och kommer bara och tankar lite närkontakt i några sekunder emellanåt.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Du kanske inte alls behöver göra om schemat. Kanske kan du bara lägga henne en kvart tidigare på långluren och ta upp en kvart tidigare än vanligt. så 12 istället för 12:15 och 14 istället för 14:15 tex. Så får det ju lättare plats en 20-minutrare runt 16-16:30 där någonstans. För det är där det brukar bli extra kinkigt tänker jag.

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hm, nu är jag inte riktigt med!

Som det är nu läggs hon 9.30 första gången, och då sover hon 1-1.5 timme. Nästa pass är 14.30 och samma där. 1-1.5 timme beroende på hur länge hon sov på fm. Om vi lägger någon annanstans än i en spjälsäng, sover hon endast 20-30 minuter.

Alltså, oftast vaknar hon runt 15.30 och då känns det tajt med ett till pass innan läggningen. Då tror jag det är bättre för henne att vi lägger 19.00 istället så tar hon inte sin insomningstid av de 12 timmarna.

Alternativt ändra schemat så att hon får en tydligare middagsvila vid 13. Men det är en stor omställning för skruttan så den ska vi vara säkra på.

Nina är aldrig gnällig eller kinkig på dagen och äter som en häst, så dagarna funkar egentligen helt bra. Hon verkar må bra. Det är bara uppvaknandet där vid 22 som inte känns så bra. Hon är ju så ledsen och förtvivlad!!!

I går vaknade hon inte utan sov hela natten utan minsta pip. FAST, när jag gick in för att väcka henne 7.30 stod hon redan på alla 4 och såg inte minsta sömndrucken ut, bara sprudlande glad som alltid. Annars brukar ju ränder i ansiktet och på armarna vara ett sömntecken, men nu verkade det mer som att hon suttit och lekt- HUR LÄNGE DÅ!? :-) Skruttunge...

I går på dagen sov hon 1.10 + 20 (sov utomhus på en filt i gräset på em), alltså bara 1.5 och det följdes alltså av en trött tjej vid läggdags men som somnade på mindre än 10 och sen inte vaknade vid 22. Om det är eftersläp på den ringa sömnen i går lär vi ju få se det i kväll.

Hm, det är inte lätt att förstå alltid. Men, vi har det faktiskt toppenbra och jag är inte särskilt orolig. Vill bara förstå och göra rätt där jag kan!

Vi avvaktar ett par dagar till och låtsas som att allt är som vanligt. Fortsätter uppvaken ska vi utvärdera senaste veckan och de alternativ vi har.

Synpunkter, ideér?

/Angelina
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"