Matvägrar kvällsmålet

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lina77

Matvägrar kvällsmålet

Inlägg av Lina77 »

Hej!

Min dotter är nu drygt 7 veckor och har sen hennes tredje levnadsvecka strulat rejält med amningen. Problemet har i huvudsak varit att mjölken kommer för fort så att hon sätter i halsen och sväljer en massa luft. Har efter många veckor och tårar och ångest fått ner produktionen så att min tjej i allafall får en chans att tömma bröstet och inte bara bajsar grönt hela tiden. Tiden har gjort sitt genom att hon blir större och klarar att äta bättre, men det kommer fortfarande dagar då hon får panik av mjölk som sputar upp i näsan och sätts i halsen och till slut vägrar äta. På dagarna går det ganska bra att hantera det då vi har lite mer marginaler, men det stora problmet är på kvällen. Generellt är hon ganska missnöjd från klockan 6, men vi brukar försöka få henne att sova en timma så att hon vaknar vid 8 och har då 45min-1 timme tills hon ska sova för natten. Kvällsrutinerna är samma varje kväll och de avslutas med att hon ska äta. Det är då, om inte förr, hon börjar panikskrika och om hon ens närmar sig bröstet kastar hon direkt huvudet bakåt som om jag luktade riktigt illa. Även om hon kommer till mig relativt glad och lugn, kommer panikskriket som på beställning så fort jag introducerar bröstet. Hon "försöker" om och om igen, men hon tar bara bröstvårtan i munnen innan hon bestämmer sig för att inte ens smaka. Under denna tiden skriker hon så att hon tappar andan mellan de fruktlösas attackerna mot bröstet. Jag har prövat att låta henne somna och sen väcka henne efter 20 minuter och det funkar bra om jag väl får henne att sova.
Varför blir det så här? Är hon inte tillräckligt hungrig? Är hon för trött? Övertrött?
Även med metoden att låta henne sova 20 minuter känns det ohållbart i längden. Bara matningen tar ju uppåt 1,5 timmar dessa kvällar som tyvärr har blivit varje kväll.
Min fråga är hur jag ska gå vidare?

Tack på förhand

/Lina
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina! :D

Välkommen hit och grattis till bebisen! :D

Standardmodellar du? Jag menar, som Anna W beskriver i Barnaboken? (Snabb, praktisk sammanfattning finns här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej och Tack för snabbt svar!

Ninas dagliga rytm ser ut ungefär såhär:

08.00 morgonmål följt av vakentid
9.30 kortare sovperiod, max en timme. Försöker få henne att sova längre, men det är svårt.
12.00 mat
12.30 lång sovperiod 2,5 timme under långpromenad.
15.00 mat följt av en lång vakenperiod ca 2 timmar.
18.00 mat följt av gnällig vakenperiod.
19.00 kortare sovperiod, max en timme men den är orolig och hon får vagnas på balkongen ofta.
20.30 kvällsfix och sista maten som är kaos
21.00-22.00 sova för natten i sin egen säng. Somnar själv efter en eller två korta besök med några buffar i rumpan.
01-02.00 Mat (Alltid fyra timmar efter sista målet, hon vaknar som om hon kunde klockan!)
05-06.00 mat som hon sen halvsover till morgonmålet efter.

Amningarna på dagen (som inte kaosar) tar ca 20 minuter och efter det är det omöjligt att få i henne mer mat. Har försökt, enligt SM, att mata henne igen under 1,5 timme, men det verkar som att hon behöver vara riktigt hungrig för att vara intresserad.

Schemat ovan är såklart inget som fungerar exakt så varje dag, men vi märker att bra dagar och om vi bara är hemma, är det ungefär så här det ser ut. Även då vi inte är hemma följer hon mönstret ganska bra, men då blir sovtiderna påverkade av att hon sover i bilen eller i vagnen om vi är på väg någonstans. Tiden mellan amningarna kan även på dagen ibland bara vara 3 timmar, det beror lite på när och hur hon vaknar.

Hoppas detta kan ge en bild av hur min tjej fungerar och kanske ge någon ledtråd till kaoset vid kvällsamningen som är så destruktiv!

/Lina
chokladkaninen

OK, då vet vi lite bättre var vi ska börja. :wink: Så här tänker jag:

Din lilla flicka sover inte tillräckligt och blir övertrött, därav matstrulet på kvällen. Hon behöver få ihop ca 16,5 sovtimmar över dygnet, och alltså ca 7,5 vakentimmar. Det ska alltså inte vara några 3 vakentimmar med 1h sovning på det, det bäddar för strul! :? Så här skrev jag till en annan mamma med en jämnårig bebis häromdagen, och det gäller dig också:
chokladkaninen skrev: Ang dina schemafrågor så är hon lite liten för att införa schema än. Men det du däremot kan göra är att satsa på rytmen vaken 1,5-2h, sova 2-2,5h. Den vakentiden brukar vara max vad en så liten klarar! :wink: Att sova 3 resp 5 timmar på dagen är inte riktigt bra (och inte bara powernaps heller, förstås!), för hon behöver äta oftare än så. Dessutom leder det ofta till nattklubb... Så ta dig istället förmånen att få väcka efter max 2,5h; det lär henne att du bevakar hennes intressen! :D Du bör hinna med 4-5 måltider på en dag, samt 1-2 på natten.

:idea: Du behöver börja träna henne på att somna själv. Jag tror att problemet du upplever med det hänger ihop med hennes lite märkliga sömnmönster - hon blir övertrött och har kanske inte ätit tillräckligt, ändå, eller får bara svårt att komma till ro. Lägg henne alltså (på mage, med larm) efter max 2 vakentimmar, och vagna några tag ifall det behövs. Avsluta med skak i handtaget. Om hon blir ledsen, gå tillbaka och vagna igen, tills hon är tyst. Skak i handtaget. Osv. Det kan vara svårt i början, men sätter sig snart! :D
Anna visar den korrekta vagningstekniken här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

I länken ovan finns även ett filmklipp av "Ömma järngreppet"; en bra teknik för små matkrånglare. För bebisen vänjer sig vid forsande mjölk, det gäller bara att med lugnt och fast tålamod fortsätta insistera. :wink: I ert fall känns det som att du behöver genomdriva fulla SM-måltider, redan första målet på morgonen så att hon kan sova ordentliga sovpass och slipper bli övertrött, och sedan orkar med nästa fulla SM-måltid osv. :D
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Ok, det låter såklart logist. Men detta med sömn på dagarna är nåot som varit svårt sen hon föddes. I början somnade hon bara om vi bar omkring på henne eller om hon ammade. Det besätmde vi oss för att ändra på och nu kan hon ju som sagt somna själv. Problemet nu är ju alltså att hon vaknar för tidigt, ofta redan efter prick en halvtimma och har då ibland svårt att somna om, om det alls går. Men jag ska köra med vagningstekniken jag såg på filmen, jag har helt klart varit för "snäll".

Sen är det amningen. Jag har trott att hon äter sig så proppmätt på ett mål var fjärde timme att hon därför inte är intresserad av några påfyllningar. Min egen teori var att hon strulade mer när hon inte var tillräckligt hungrig, men jag ska ge måltiderna enligt SM en ny chans. Några tips om hon enträget vägrar äta oftare än bara de 20 minuter var tredje/fjärde timma?

/Lina (som nu börjar känna sig hoppfull!)
chokladkaninen

Hej igen! :D

Härligt att du börjar känna dig hoppfull! :D

Magläge (med larm) är mitt bästa tips mot skarvar. Och ang matningen så tror jag att mat var 4:e timme är helt rätt tänkt, oftare blir nog bara svårare. Så fortsätt med det och bara insistera mera när du väl serverar ett mål. :D
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej igen och tack för snabba svar!

Igår blev det inte någon matvägran på kvällsmålet!! Istället åt hon jättemycket helt lungt från båda brösten under en dryg halvtimma som innefattade kvällsfix på skötbordet , jag tror aldrig hon har ätit så mycket! Efter det lade jag henne i hennes säng och där låg hon helt tyst i 45 minuter tills hon började gråta och fick buffas i några omgångar innan hon somnade.
Under dagen hade jag kört stenhårt på vaken två timmar och sova två timmar. Det sista sovpasset som slutade klockan 20 med amning var vi tvungna att rulla vagnen med upp till 10 minuters mellanrum i 1,5 timmar tills hon sov i streck den sista halvtimmen. Då väckte jag henne eftersom det var då 4 timmar sedan senaste amingen.

Är det rätt att låta henne ligga i vagnen 1,5 timmar genom att rulla vagnen när hon vaknar och skriker även om det är så ofta och tar sån tid innan hon somnar på riktigt?! Och skulle jag hellre låtit henne vakna själv även om det innebär mer än 4 timmar mellan amningen och mer än två timmar i vagnen?
Igår var hon alltså bara vaken 45 minuter innan jag lade henne i sängen för natten eftersom det är svårt att hålla henne på gott humör vid den tiden. Dessutom ammade jag ju vid 8 och tänkte att jag inte ville lägga henne för sent efter det då ju hon oftast vaknar 4 timmar efter senaste amnigen oavsett när hon somnar. Är det bättre att styra amningen och sista sovperioden så att hon är vaken längre innan natt?

Min förhoppning är att om vi gör samma sak varje kväll så kanske hon till slut ställer in sig på att sova hela sista sovperioden och somna snabbare och snabbare för.

Till sist. Min lilla tjej vande sig att sova på sidan från det att hon föddes och fortfarande är det så hon vill somna. På mage har hon aldrig sovit eftersom det är man strikt rekommenderad att INTE göra av BVC... Överväger att vänja henne vid magläge med larm om det är det mest effektiva sättet att hjälpa henne att få långa sammanhängande sovperioder. Eller är det lika effektivt med sidan som hon är van vid? Är ju såklart ganska uppskrämd av alla larmrapporter.

Oj, det blev en hel del nya frågor, men jag vill så gärna få hennes kvällar och nätter att funka och är så glad att jag fått alternativ till bvc's rekommenderade "fria" metoder vad gäller sömn och mat- om man släpper barnen fria så äter de och sover så mycket de behöver. När vi gjorde så under hennes första veckor sov hon alltså ingenting under dagarna och bara halva nätterna med matning minst varannan timme följt av att hennes mage fick jobba och krängla hela natten. Är nu helt övertygad om att dessa rekommendationer INTE funkar på min dotter.

mvh

/Lina
chokladkaninen

Vad kul att det går så bra! :thumbsup: Jag är beredd att att hålla en slant på att din lilla tös bara väntade på att du skulle ta ledningen och styra upp tillvaron lite! :lol:

Som Anna W brukar säga: Allting med små barn tar 3 dagar. :wink: Så ge den nya rutinen lite tid, så ska du se att den snart sätter sig som en smäck! (Själv upptäckte jag SM när min dotter var 6 veckor, och när jag började mata och lägga enl Annas råd löste sig rätt snabbt både mat- och sovtrassel...:shock: Så sedan dess är jag ett fan och ger inte så värst mycket för BVC och deras "allt är normalt" icke-råd!) :D
Lina77 skrev: Är det bättre att styra amningen och sista sovperioden så att hon är vaken längre innan natt?
Ja, det är bättre! :D De flesta barn vill sluta dagen med ett längre vakenpass, kanske 2,5-3h med en powernap på 20 min mitt i (buffa till sömns på TV-soffan brukar vara popis, eller varför inte en liten paus i bärsjal medan du äter middag? :wink:). Jag tror att hon trodde att det var nattläggning när du vagnade, och så tyckte hon att hon inte hade ätit riktigt tillräckligt för det. 8)

Ang magläget så rekommenderar vi det för att det är naturligast för småbarnen och för att de sover allra bäst så. :shock: Att bli skrämd av BVC:s stränga tillsägelser är inget du är ensam om, så jag säger: som förälder är det viktigt att man känner sig trygg med de val man gör. Så lägg barnet som du känner dig bekväm med, men läs på t ex här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -sanningen och kom ihåg att magläget finns ifall din bebis tillhär den majoritet som inte sover lika bra på rygg eller på sida. Och skaffa ett andningslarm i vilket fall, eftersom ryggläge tyvärr inte är någon garanti mot PSD. :cry:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Min lilla tjej, nu 8 veckor har äntligen börjat komma i ordning med sina sovperioder. Inte oväntat strular hon nu också mindre med amningen och är en gladare tjej då hon är vaken. En härlig positiv spiral börjar vi se!

I några veckor nu har hon ätit med 4 timmars intervall med mycket liten variation. Många av de gånger jag prövat efter bara tre timmar vägrar hon äta och blir vanisinnig. 4 timmars interallet gäller även på natten, och hitills har hon varit som en klocka och vaknar för mat (det går inte att misstolka och tro att hon bara vaknar till) 4 timmar efter kvällsmålet. Ett rejält undnatag var förra veckan då hon helt sov över första nattmålet och ville ha mat först vid 04.30. Helt fantastiskt härligt, då hon var på sprudlande humör när hon sedan vaknade igen vid 8.30 och inte verkade galet hungrig. Vågade då tro att detta skulle hålla i sig....

Knappast. Igår natt vaknade hon som vanligt för två nattmål och kom aldrig till ro att somna om riktigt efter sista vid 04. Superjobigt såklart. I natt var det ännu värre då hon dessutom ville ha mat varannan/var tredje timme och sen låg vaken och sprattlade högljutt från 03. Grejen är att läggningen funkar bättre och bättre, och i går somnade hon själv vid 21 utan att vi behövde gå in extra någon gång alls! Jag vägrar tro att hon sovit klart då hon vaknar vid 03-04 och undrar vad jag egentligen kan förvänta mig av henne? På dagen "tvingar jag henne att sova (vagnar om och om igen när hon vaknar till, tills 2 timmar har gått) tre pass, så jag hoppas hon får tillräckligt med sömn och att det inte övertrötthet som sätter in.

Vad gäller amningen på nätterna undrar jag om det är lämpligt att hjälpa henne att sova över nattmålet/en förrutom det hon brukade vilja ha vid 04?

(Just nu sitter jag vakt vid balkongdörren och hör hur min tjej som sover därute vaknar till och stönar/skriker till var femte-tionde minut. Några gånger har hon vaknat så mycket att jag fått vagna rejält och länge innan hon börjar se trött ut igen. Kommer hon aldrig sova långa pass utan avbrott?)

/Lina
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Uppgiven och misströstande. Allt jag trodde vi hade jobbat oss fram till känns som bortblåst ikväll. Hon har inte sovit sammanhängande mer än kanske 30 minuter idag, resten av tiden har hon hela tiden vaknat var femte minut. klockan 15.30 fick hon senaste riktiga målet och kvällen sista skulle bli 19.30. Men hon sög på sina händer så jag gav henne redan vid 18.30 (3 timmar sedan senaste målet) Men hon åt bara en kort stund innan hon gav upp och hon vägrade försöka på andra bröstet. 20.00 föröskte jag igen efter bad och kvällsfix som hon var ganska glad under. Men hon tvärvägrade och gallskrek utan stopp i en timma innan jag fick henne lugn nu i vagnen. Nu sover hon sen några minuter och jag ska pröva att amma igen när hon sovit max 20.

Vad är det som händer!? Vad gör jag för fel? Det känns helt hopplöst.
Mamma till finaste flickan 091017
ElinN

Inlägg av ElinN »

Lugn och fin! 8) :heart:

Ni är inne i den tuffa 7-8 veckors ökningperioden! Då är det mera mat som gäller (både natt och dag ibland!) som du märkt. Liten behöver suga igång produktionen inför det ökade behovet som nu kommer. Men det är lätt att hamna i övertrötthet och då kan det bli svårt att äta även om man är hungrig ("för trött för att äta, för hungrig för att sova"). Mata på lite extra under vakenpassen, ge insomningsslurk även på dagarna om du vill. Mycket mat ska till! Försök att inte hänga upp dig så mycket på om dagar och nätter inte blir "perfekta" närmsta tiden. Snart är ni på andra sidan och då blir det ordning igen, om inte annat så ser trygga mamma till det! :wink:

:thumbsup: :heart:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack för snabbt svar!

Det låter och verkar så enkelt. Kanske det är det men jag önskar jag kunde hjälpa henne mer än vad jag lyckas med. Det här med att hon har så svårt att sova sammanhängande sovpass under dagen är jobbigt för oss båda. Efter 2 timmars vagning har både hon och jag röda kanter runt ögonen. Men jag låter tiden gå ett tag och ser om det löser sig när amningen funkar igen. Hur är det förresten med ersättning på kvällarna? Från start har jag egentligen haft för mycket mjölk och är van vid att brösten spänner som bara den när hon ska amma och att det blir strul med att hon sätter i halsen och blir arg för det. Så är det inte längre och speciellt på kvällarna de senaste dagarna verkar det inte vara något vidare tryck. Är ju rätt sugen på att bli av med 01 målet snart, men då förstår jag ju att hon måste få i sig mer mat än jag lyckats med ikväll.

Tack för pepp i allafall, känner mig inte lika förtvivlad längre.
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej igen! :D

För mig har ersättning på kvällen (och ibland på dan) varit enbart positivt för trötta bröst och hungrig unge. Det har inte påverkat amningen negativt, tvärtom gett brösten en chans att vila lite och "ladda" (även om man "ska" amma för att öka produktionen så har vila haft bättre effekt för mig än maratonamning). Sen valde min lilla bort flaskan efter ett tag och vi återintroducerade den vid vällingdags vid 6 månader.

Din lilla kommer att sova längre sammanhängande pass när lilla magen är mätt! Garanterat! Jag skulle inte kämpa med vagning i 2 timmar närmsta dagarna. Ta upp och fyll på!

01-målet vagnar ni bort om en vecka!

:heart: :thumbsup:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Tack!!!!
Jag ska köra på dina råd.
Nu ska jag gå och lägga mig. En så här strulig kväll bäddar för orolig natt för min lilla tjej.
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Måste bara tacka för stöd och råd. Nu verkar vi vara på banan igen och det är en sån enorm tillfredställelse att kunna lägga ner lilla N när jag ser och vet att hon borde vara trött, och så somnar hon så fint alldeles själv. Ofta behöver jag inte ens vagna henne utan det är som att trycka på en knapp, från att vara klarvaken till att somna bara för att jag lägger ner henne.

Jag förstår att det kommer komma fler skakiga dagar framöver och jag kommer nog att återkomma här på forumet för att få råd många gånger, men just nu är jag bara helt nöjd med hur långt vi har kommit till idag!

Tack!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"