Hej igen,
Nu har vi lite funderingar här igen.
Nina är nu 9 månader och är en fantastiskt rolig tjej att ha och göra med. Har inte haft några större sömnproblem på läääänge, men nu verkar något vara på gång och vi har bara en massa gissningar om vad som kan vara på tok.
Hennes schema sen en tid tillbaka är:
07.30 vakna med välling
9.00 Grötfrukost
9.30 sova
11.30 lunch
14.00 grötmellanmål
14.30 sova
16.00 fruktstund
18.00 middag
19.15 välling
19.30 sova
På dagen har hon en tid fått sova fritt, dvs, vi har inte väckt då hon alltid ligger i underkant av vad hon "borde sova". Ofta hamnar det runt totalt 2 timmar fördelat på ett längre och ett kortare pass (typ 1.20 och 30-40min). På morgonen får vi väcka ibland, men oftast vaknar hon själv någon gång mellan 7-7.30 och ytterst ytterst sällan ens tio minuter innan 7.
Det som strular är läggningarna och efter 2 timmars sömn på kvällen. Vi lägger henne strax innan 19.30, och sedan en vecka tillbaka blir hon lite ledsen när vi går ut. Det är dock bara en knapp minut innan det byts mot glada hurrarop och "pysselljud". Hon får hållas och lägger sig ner och somnar efter 20-30 minuter. Innan somnade hon på max fem minuter och alltid bara med glada ljud innan.
Nu har hon dessutom senaste veckan vaknat efter ett par timmar av djup sömn och varit hjärtskärande ledsen. Första gången blev vi lite tagna på sängen och gick in nästan direkt och buffade till sömns. Andra gången avvaktade vi men försökte "prata" henne lugn utanför rummet med hennes godnattramsa. Efter 30 minuter somnade hon, men om det var av utmattning eller annat vet vi inte. Sen har det väl hänt ytterligare en eller två gånger tills i dag och då har vi gjort på samma sätt med samma resultat, efter minst 30 minuter somnar hon själv.
I kväll vaknade hon efter exakt två timmar sömn och var tokledsen (inte arg, det vet vi exakt hur det låter

), men denna gången gick jag in och lugnade henne i sängen med buffning och bara händerna på rygg och rumpa som jag vet att hon gillar. Hon lugnade sig efter en stunds vridande och kastande fram och tillbaka, men blev såååå ledsen när jag gick ut. Lät henne då vara och sade godnattramsan högt och ljudligt många gånger, men i kväll blev hon bara ännu mer förtvivlad. Efter 30 minuter och mycket avvaktande drog min man ramsan från köket och då tystnade hon tvärt!?
Han blev lika förvånad som jag.
Våra gissningar är som sagt många:
För varmt, för trött, för pigg, framtänderna som precis tittat ut, störande plötsliga ljud (fast hon är van sen nyfödd vid alla våra konstruerade husljud)...
En sak som vi märkt, men som kanske bara är tillfälligheter eftersom vi bara har en veckas erfarenhet av detta, är att de dagar vi tycker att hon sovit alldeles för lite på dagen, så har hon inte vaknat efter 1-2 timmar.
Hon sover aldrig mer än 14 timmar totalt över dygnet, och har faktiskt alltid legat i underkant av det rekommenderade antalet timmar. Typ 45min-1 timma mindre. Nina äter väldigt bra och är sugen på att pröva det mesta även om hon ser ut att nästan kräkas av det

. Hon är faktiskt ALLTID glad och vi tycker nog att detta kvällsgråt är extra jobbigt då vi ju inte hör henne ledsen annars.
Ok, sorry för långt inlägg, men är det någon som ser något i hennes mönster som inte vi fattar? Och hur tycker ni att vi ska hantera dessa uppvak?