standatdmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej igen,

Vår lilla prinsessa sov inatt till 4.00 med bara ett uppvak som krävde lite snabb vagning :D :D :D ....vet inte om det var pga att hon strulade på alla sina sovpass på dagen innan och antagligen var ganska så trött.......men iaf så är vi såå glada och hoppas nu att poletten börjar trilla ner:-)
Och gjorde som du sade....backade med vagningen.....och hon bökade runt ett tag och somnade om alldeles själv några gånger :-)

Däremot så är hon fortfarande väldigt orolig i sömnen från 5.30 så hon fick ligga hos mig den sista 1.5 timmen på morgonen och har gjort det några gånger förr....... och nu hoppas jag att det inte förstör något?????? Hon sover annars alltid i sin säng eller vagn.

Så nu hoppas vi på en bra natt igen:-)

Kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Nu e jag här igen innan jag ens fått svar......sorrry....men tänkt lite under dagen eftersom de flesta sovpassen strular.
När vi var hos AW tyckte hon att vi kunde börja med ett schema på 7 timmars natt och byta till 8 timmars scema efter en vecka. Nu börjar jag dock tro att det kanske vore bättre om vi körde schemat med 8 timmar redan nu.....då de sovtimmarna på dagen verkar passa henne bättre. Tänkte att om hon inte klarar av 8 timmars natt....vilket jag iofs tror....så kan vi ju ge mat till henne 3.00 och så får hon sova 4 timmar till morgonen.....och det vet jag att hon klarar.

Vad tycker ni????

Det schemat skulle då se ut så här.

7.30-9.00 Mat 1,5h
9-10.30 Sova 1,5h
10.30-12.00 Mat 1,5h
12.00-14.30 Sova 2,5h
14.30-16.30 Mat 2,0
16.30-17.30 Sova 45 min
17.30-20.00 mat 2,5h
20.00-04.00 Soova 8h (eller till 3.00)
4.00-4.30 Mat
4.30-7.30 Sova 3,0h

Vi har ju dessutom fortfarande problem med att hon inte sover vid 17.00...(eller på eftermiddagen innan sista vakenpasset......vilket resulterar i att hon e sååå trött och skrikig på kvällen .( förrgår verkar ha varit en engångsföreteelse:-) och hon verkar tröttare innan så tänkte att detta schema kanske passar henne bättre. :?

Behöver råd :? :? :?
Pricken
Mamma till
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Schemat verkar jättebra och om du ger henne mat kl 03 el 04 spelar inte så stor roll nu när hon är så liten.
Eftermiddagsluren kan ta längre tid än de andra att sätta så det är inte ovanligt att ni får kämpa ett tag till med den men snart trillar poletten ner, lovar!!

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Tack för ditt svar:-)

Då kör vi på det schemat :P

Vet inte om du såg mitt andra inlägg om att hon ibland på morgonkvisten sover hos mig i 1,5 timmar.......Gör det något när hon sover alla andra pass i säng eller vagn?

Undrar också lite om du har några råd om hur vi ska undvika kvällstrassel så länge vi inte får henne att sova hennes eftermiddagspass......idag & igår lyckades vi inte ens få henne att ta en powernap.....vilket resulterade i gallskrik som kändes som en evighet :( (tror iofs att hon håller på att få min förkyldning :( ....stackare :cry: ).....men har du några bra tips så blir jag glad:-)

Kraaaaaaaaaaaam
Pricken
Mamma till
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

heej nu e jag här igen innan ni ens hunnit svara på mitt förra inlägg..........Vill bara lägga till en fråga till min förra....

Undrar nämligen hur man gör när vår lilla prinsessa blivit jätte förkyld...stackare-........ hon e ju mycket tröttare nu...så svårt att följa schema......
Blir det som att börja om från början när hon blir frisk???

Undrar också om ni har några bra tips på att underlätta väldigt snorig/täppt näsa???? (förutom näsfrida och nezeril droppar)

kram
Pricken
Mamma till
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Pricken!

Alltså, jag tycker att det är så himla roligt att ni har kommit så långt som ni har :D Du kanske inte ser det så men det har ni!

Vi har också megastrul med den där luren på em:an. Vi eftersträvar 2-2 ännu så Smulans lur hamnar oftast 16-18. 16.00 somnar hon, och 16.45 vaknar hon som ett litet atomur och bara TOKVÄGRAR att somna om.
I förrgår gjorde jag som så att jag stoppade ner henne i Babybjörnen och dammsög de sista 45 minutrarna. Kan säga att damen sov klockrent utan att skarva :lol: Igår stoppade jag henne i samma sele men satte bara på dammsugaren - samma sak där, hon sov alla 45 minutrarna.

Kanske inte en lösning för all framtid men kanske ett tips för extremt trötta damer som absolut måste få sig en lur.

Ang. förkylningen, jag fick tips om höjd huvudända på vagnen och en tallrik med hackad lök under den samma :wink:

Lycka till och fortsätt för Gudsskull att berätta om hur det går för er, jag följer er med spänning!

Kram!
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Hej

....och tack kalaskakan för ditt inlägg :) .... du har ju rätt ...vihar faktiskt kommit en bit på vägen ......glömmer hur vi hade det innan vi började med SM.

De senaste dagarna här hemma har dock inte varit roliga...... lillen skriker heeela tiden och har jätte svårt att sova på grund av täppt oc snorig näsa:-(....så schemat blir det lite si så där med......

:arrow: Undrar nu om detta betyder att vi tar några steg tillbaka i hennes utveckling angående SM???

:arrow: Undrar också om det är ok att hon sover brevid mig i sängen ibland på morgon kvisten då hon sover jätte oroligt (ingen som svarat på denna fråga än;.) Hon sover alla sina andra sovpass i säng eller vagn.

:arrow: Vi försöker ju följa schemat jag skickade förra gången.......men har insett att hon e som mest trött innan sista sovpasset och tnkte därför byta ena vaken passet på morgonen till 2h och ha 1,5 h vaken pass innna hennes 45 min lur......Är det ok???????

:arrow: ...och så min sista fråga ...... vårt kvällstrassel...blir bara värre och värre...... nu består våra kvällar bara av skrik och det är inte kul för någon av oss.....allra minst för lillen:-( Vad ska vi göra...... Tror att hon egentligen skulle behöva 1,5 h sovpass innan sista vakenpasset ......men har provat det och hon sover aldrig mer än 45 min........och powernap lyckas vi inte heller med........ Vad ska vi göra?????

kraaaaaaaaam...... från en ganska desperat mamma
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pricken! :D
Pricken745 skrev::arrow: Vi försöker ju följa schemat jag skickade förra gången.......men har insett att hon e som mest trött innan sista sovpasset och tnkte därför byta ena vaken passet på morgonen till 2h och ha 1,5 h vaken pass innna hennes 45 min lur......Är det ok???????
Nu har hon åldern inne, och ni har ett schema som är anpassat till henne. Behöver ni ändra något i det schemat, så gör det i så fall genast, och sedan inget mer försökande! Genomför! :idea: Somnar hon inte på utsatt tid så vagnar ni tills hon gör det, hela sovpasset om så krävs, och sedan låter ni henne inte kompensera och schemat inte ruckas. Under en vecka måste ni vara SJUKT exakta, och marginalkvart är den enda avvikelse som kan tolereras.
Pricken745 skrev::arrow: Undrar också om det är ok att hon sover brevid mig i sängen ibland på morgon kvisten då hon sover jätte oroligt (ingen som svarat på denna fråga än;.) Hon sover alla sina andra sovpass i säng eller vagn.
Sover hon bättre av att sova med dig :?: I allmänhet betyder samsovande att ingen får sova ordentligt (varken mamma eller barn), och du ger då dessutom otydliga signaler eftersom det plötsligt tydligen var farligt att sova själv, trots allt. Fattar du? Därmed dock inte sagt att jag aldrig själv har somnat ifrån en nattamning och vaknat x antal timmar senare med barnet brevid mig i sängen... :oops:. Men ska du vara tydlig och exakt så ska du, och jag tror verkligen att ni skulle tjäna på att vara det.
Pricken745 skrev: :arrow: ...och så min sista fråga ...... vårt kvällstrassel...blir bara värre och värre...... nu består våra kvällar bara av skrik och det är inte kul för någon av oss.....allra minst för lillen:-( Vad ska vi göra...... Tror att hon egentligen skulle behöva 1,5 h sovpass innan sista vakenpasset ......men har provat det och hon sover aldrig mer än 45 min........och powernap lyckas vi inte heller med........ Vad ska vi göra?????
Se ovan. Håll schemat sjukt exakt i en vecka, och sedan kan ni utvärdera. Om luren fortfarande strular då kan ni göra en schemaförändring. Men ge schemat som sagt en vecka att sätta sig först. Det kan vara lättast att inte planera för mycket aktiviteter under den veckan då så att ni verkligen får koncentrera er på tiderna och klockan blir bästisen.

Och givetvis: MATA SÅ MYCKET DET GÅR INOM VARJE SM-MÅL!

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Heej och tack för ditt svar Chokladkaninen:-)

Har precis läst lite andra trådar och är imponerad......hur hinner ni svara på allt???? :thumbsup:
......och nu kommer ju jag med ännu fler frågor :oops:

:arrow: Borde jag vänta med att införa det strickat schemat tills hennes förkylning är över.....nu e hon så förkyld så hon sover jätte dåligt på sina pass och äter dåligt också.....stackare :(

:arrow: Tänkte lite på det du skrev och undrar om jag inte kanske borde vara lite mer envis och ha ett längre sovpass vid 17,00 eller är det bättre att ha 45 minuters pass som hon sover och sedan försöka ge henne en 20 min powernap ???

Stort tack igen på förhand

kram
Pricken
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hon behöver sova ännu mer om hon är förkyld, tycker jag! Och kommer att äta bättre om hon får sova bättre. :wink:

Och gör hur du vill med sovandet, men bestäm dig en gång för alla och håll det en vecka.

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :)

Lite förkylningstips:
Hackad rödlök under sängen/vagnen. Man kan hälla över kokt vatten så att det ångar och ha timjan i.

Höjd huvudända med hjälp av böcker eller tlfn kataloger.

Krya på er :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Pricken745 :lol: ,

Jag vill bara säga några få saker som jag hoppas att du tänker på.

Jag har förstått att du har fått äran att träffa AW både på workshop och privat, det hon säger GÄLLER. Inget annat...

Du har en underbar pappa till barnet som jag har förstått skall också ha varit med på dessa kurstillfällena så jag tycker ni måste prata ihop er ordentligt där hemma om HUR saker och ting skall göras.

Vad det gäller samsovning så hoppas jag du VET att här rekommenderas ALRDIG samsovning och från kursen borde du känna till detta. Små barn skall sova (gärna) på mage men ALLTID oavsett läge MED larm och detta kan du inte få till vid samsovnign. Dessutom är nu smekmånaden över för länge sen.

Förkylningstips har du fått och vid sjukdom behöver barnet sin sömn mer än någosin så GE henne den! Du vet hur!

Kvälls trasslet är nästan alltid som du vet ruljansen med för lite mat och för lite sömn. Se till att ge en kort lur på kvällskvisten max 5 eller 20 min inte mer, ta helst upp sovandes bebis och börja mata direkt.

Hur hade du tänkt att nu schemat skall se ut inför 2 mån dagen och när ni har passerat 7-8 v ökningsperioden?

Ett sista tips, läs din tråd från början IGEN du har fått så mycket hjälp och tips att de är värda att läsa för att stärka din självkänsla. Så läs den igen och försök att hinna tänka lite och utvärdera lite innan du skriver 700 nya frågor. Fråga får man men med viss eftertanke här tänker jag.:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

hej och tack för ditt långa svar......och OJ...inte meningen att ställa till det med en massa onödiga frågor :oops: :oops: :oops:

Har läst tråden igen och igen..... och har nog mest problem med att jag lätt tappar attityden/självkänslan och blir osäker på hur jag ska göra :( .........så den ska jag jobba på :) .

Tack igen

kram
Pricken
Mamma till
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du kommer att klara det så bra så! :thumbsup:

Som inspiration och läxa får du i uppdrag att läsa denna tråden...

”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej igen Pricken!

Ville bara hoppa in här och påminna dig om att du KAN detta. Som TorsM sa; läs din tråd igen (vilket du nu har gjort) så kan du inte undgå att se era framsteg.
Såna framsteg tror jag inte att er Lillfis klarade utan ER och ER attityd. Eller?

:lol:

Så du, du KAN detta!
Som extra pepp och tro-på-dig-själv så kan jag tala om för dig att JAG läser din tråd om och om igen mellan varven för att hitta mitt pepp. - Och det, kära Pricken, hade jag inte gjort om ni inte hade gjort framsteg :wink:

Du kan detta!!!
(Så nu fick jag skrikit på dig också :lol: )

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"