standatdmodellen
-
Pricken745
standatdmodellen
kan man börja med standardmodellen vid 4 veckors ålder eller är det försent?
Har precis läst sova hela natten boken och har nu också läst standmodellen. har en dotter som e 4 veckor (så lite tidigt att börja med sova hela natten kuren)....tänkte introducera SM om det går.
Ska jag väcka henne om hon sover längre än 2,5 timmar.....vilket hon ofta gör....då hennes vaken perioder är lite längre ....men mycket skrik:-(
Måste hon alltid svoa i barnvagn på natten eller är det så bara till en början?
Om man kör med SM kanske man inte behöver gå igenom sova hela natten kuren?
Hoppas på lite svar:-)
Har precis läst sova hela natten boken och har nu också läst standmodellen. har en dotter som e 4 veckor (så lite tidigt att börja med sova hela natten kuren)....tänkte introducera SM om det går.
Ska jag väcka henne om hon sover längre än 2,5 timmar.....vilket hon ofta gör....då hennes vaken perioder är lite längre ....men mycket skrik:-(
Måste hon alltid svoa i barnvagn på natten eller är det så bara till en början?
Om man kör med SM kanske man inte behöver gå igenom sova hela natten kuren?
Hoppas på lite svar:-)
-
Pricken745
Hej!!
Klart du kan introducera Standardmodellen nu så smått, inte alls försent. Nu är det dags att börja sträva efter 2-2, dvs vaken 2, sova 2 timmar. Men det är bebis som får styra lite.
Vissa bebisar vill fortfarande sova upp till 2,5 timme och vara vaken 1,5. Men försök få vakenpassen till minst 1,5 timme med så mycket mat som möjligt och sen sova gott i 2 till 2,5 timme på det.
Vagnen tycker jag är oslagbar som "säng" de första månaderna eftersom vagningen är bäst på småbebisar. Sen vid 4 månader när natten är hel är det bara att flytta över till sängen.
Scheman för 4-veckors finns inte så många utan det är just att sträva efter lite mer sammanhängade sömn- och mattider så som jag beskrev ovan. Först runt två månader spikar man ett schema som sen justeras allt efter ålder.
Det finns en schematråd under klistrade trådar.
Lycka till och rapportera gärna.
//Tessan
Klart du kan introducera Standardmodellen nu så smått, inte alls försent. Nu är det dags att börja sträva efter 2-2, dvs vaken 2, sova 2 timmar. Men det är bebis som får styra lite.
Vissa bebisar vill fortfarande sova upp till 2,5 timme och vara vaken 1,5. Men försök få vakenpassen till minst 1,5 timme med så mycket mat som möjligt och sen sova gott i 2 till 2,5 timme på det.
Vagnen tycker jag är oslagbar som "säng" de första månaderna eftersom vagningen är bäst på småbebisar. Sen vid 4 månader när natten är hel är det bara att flytta över till sängen.
Scheman för 4-veckors finns inte så många utan det är just att sträva efter lite mer sammanhängade sömn- och mattider så som jag beskrev ovan. Först runt två månader spikar man ett schema som sen justeras allt efter ålder.
Det finns en schematråd under klistrade trådar.
Lycka till och rapportera gärna.
//Tessan
-
Pricken745
Hade några frågor till:-)
Undrar om man kan köra med SM om barnet sover på rygg eller sida?
Undrar också lite över om man inte blir väldigt bunden? Hur gör man om man vill gå ut och ska vara ute längre en sovperioden? (Kanske dum fråga
....men när jag varit ute längre perioder har hon fått sova i barnvagen tills hon vaknat och då fått mat...och hon har ofta sovit antingen kortare eller längre än 2,5 timmar)......så antar (när jag tänker efter:-) att jag får väcka henne efter 2,5 timmar och försöka ha henne vaken i 1,5 timmar med matning m.m.......(besvarar min egen fråga:-)??
Undrar också om det gör någon skillnad att man inte ammar? Vi har trott hela tiden att vår lilla dotter har lite kolik......läst nu att det inte finns......bara hon får så mycket mat hon vill ha. Vi har nu mata och matat och matat henne.........och bytt henne till mjölkfriersättning.....men hon skriker ju fortfarande.....inte lika mycket iofs:-)......... om det nu skulle vara så att hon fått för lite mat...... hur lång tid tar det innan man kan se en skillnad .....nu när hon matas och matas:-)
och så sista frågan.................Är det någon som vet om det är vldigt långa väntetider på att få vara med i Anna Wahlgrens workshops?
Undrar om man kan köra med SM om barnet sover på rygg eller sida?
Undrar också lite över om man inte blir väldigt bunden? Hur gör man om man vill gå ut och ska vara ute längre en sovperioden? (Kanske dum fråga
Undrar också om det gör någon skillnad att man inte ammar? Vi har trott hela tiden att vår lilla dotter har lite kolik......läst nu att det inte finns......bara hon får så mycket mat hon vill ha. Vi har nu mata och matat och matat henne.........och bytt henne till mjölkfriersättning.....men hon skriker ju fortfarande.....inte lika mycket iofs:-)......... om det nu skulle vara så att hon fått för lite mat...... hur lång tid tar det innan man kan se en skillnad .....nu när hon matas och matas:-)
och så sista frågan.................Är det någon som vet om det är vldigt långa väntetider på att få vara med i Anna Wahlgrens workshops?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ang. workshop som AW har rekommenderar jag att du mailar anna själv och frågar. Hennes mailadress hittar du i workshop tråden.
Visst kan man köra SM på rygg, sidan OCH magen och även med ersättningsbarn. Vi har många sådana. Dock, rekommenderar vi av erfarenhet (då speciellt "kolik"-barn) magläget då vi vet att matsmältningsapparaten fungerar bättre då. Använder ni inte magläget för att just lindra besvären när barnet skriker? Lägga barnet på mage i famnen, hänga över axeln på mage också.
Här kommer några krönikor ang. magläget och varför vi tycker det är så viktigt.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... kall-segra
När man sätter ett schema ( vid ca 2 mån ålder) och barnet skall sova 45 min, så väcker man efter 45 min och fortsätter promenaden vaken, eller så stannar man och matar om det är mata man skall göra, precis som vilken mamma som helst. Skillnaden är bara att du kommer att VETA VAD du skall göra och inte gissa. De som inte har schema vet ju inte när barnet sovit klart eller vad de skall göra tänker jag.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Pricken745
Tack så mycket för svaret.......är väldigt glad över detta forum..såman få lite hjälp:-)
Har kört SM hela dagen och peppar peppar har det funkat bättre än jag trodde. Svårt att hålla tiderna exakt.
Vi har en stokke säng (vagga) som har hjul och på eftermiddagen när hon vägrade somna trots mat m.m så vagnade jag i den och är hlet förundrad över att det funkade såååå fort och mitt på dagen i ljus och allt.
Fick göra det några gånger men hon somnade in gott till slut.....så antar att det e ok att använda vaggan som har hjul istället för vagn?????
Hade egentligen inte tänkt hoppa över det ena nattmålet än....men eftersom vagningen funkade så bra så funderar jag att göra det redan inatt. Frågan är bara om hon är för liten.....hon föddes med planerat snitt när jag var (38+3)????
Har också gjort ett schema som skulle funka för oss .....undrar om jag kan få lite feedback på den???
8-9 mat+vaken 1h
9-11 sova 2h
11-12.30 mat+vaken 1,5h
12.30-15.30 sova 3h
15.30-17.30 mat+vaken 2.5h (eller(15.30-17.00 2h)
17.30-20.00 sova 2.5h (eller 17-20 3h)
20-23 vaken, mat20 min 3h
23-05 sova 6h
5-5.20 mat
5.20-8.00 sova 2.5h
Tack så mycket på förhand
Har kört SM hela dagen och peppar peppar har det funkat bättre än jag trodde. Svårt att hålla tiderna exakt.
Vi har en stokke säng (vagga) som har hjul och på eftermiddagen när hon vägrade somna trots mat m.m så vagnade jag i den och är hlet förundrad över att det funkade såååå fort och mitt på dagen i ljus och allt.
Fick göra det några gånger men hon somnade in gott till slut.....så antar att det e ok att använda vaggan som har hjul istället för vagn?????
Hade egentligen inte tänkt hoppa över det ena nattmålet än....men eftersom vagningen funkade så bra så funderar jag att göra det redan inatt. Frågan är bara om hon är för liten.....hon föddes med planerat snitt när jag var (38+3)????
Har också gjort ett schema som skulle funka för oss .....undrar om jag kan få lite feedback på den???
8-9 mat+vaken 1h
9-11 sova 2h
11-12.30 mat+vaken 1,5h
12.30-15.30 sova 3h
23-05 sova 6h
5-5.20 mat
5.20-8.00 sova 2.5h
Tack så mycket på förhand
Pricken
Mamma till
prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) 
prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) 
Mamma till
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, din lilla är inte fyllda 2 mån än så man kör inte med ett regelrätt schema, man strävar efter RYTMEN 2-2. Äta i 1,5 timme, social delaktighet i 30 min och sen sova 2 tim. Lättast är att räkna vakentiden som skall vara ca 8 timmar vaken. Fösta vakenpasset precis som du skrivit i ditt schema är oftast bara 1-1,5 tim men sista passet kan vara så långt som 3 timmar med en 20 min lur insprängd.
Läs gärna vårt kompendium.
”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Har du inte BB kan jag varmt rekommendera att du köper den eller lånar Barnaboken på biblioteket. Där står standardmodellen beskriven som på inget annat sätt går här på forum.
Härlig start ni har!
Läs gärna vårt kompendium.
”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Har du inte BB kan jag varmt rekommendera att du köper den eller lånar Barnaboken på biblioteket. Där står standardmodellen beskriven som på inget annat sätt går här på forum.
Härlig start ni har!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Pricken745
jo jag har både barnaboken och sova hela natten boken......och har utgått ifrån ett schema som fanns med där......fick för mig att det va från 1 månad???
Men e det ok att slopa det ena nattmålet redan eller är det för tidigt?
Sorry att jag bombaderar er med frågor:-)
Men e det ok att slopa det ena nattmålet redan eller är det för tidigt?
Sorry att jag bombaderar er med frågor:-)
Pricken
Mamma till
Mamma till
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag tycker du skall avvakta lite till, många små hoppar över första 01 målet av sig själva. Min son hoppade det vid 6v. Så ta det lugnt lite till. Mata vid 23 och 05.
Tor 2006
-
ElinN
Välkommen hit!Pricken745 skrev:Hej
Är lite konfunderad över sm modellen.......har inte riktigt fattat om 1 månad är för ungt att börja eller inte...... enligt boken BB och enligt er sammanfattning har ni ett förslag på schema för en 1 månads baby. Har jag missuppfattat det eller kan man köra sm redan nu (vill så gärna få in rutiner)
Började köra SM igår och tycker att det funkar bra.....men vill ju inte göra något som inte e bra för min dotter??
har gjort ett schema.....som jag försöker följa....men självklart går det inte att följa det hela tiden....lillen bestämmer:-)...även om jag också vill vara med och bestämma:-)
Försöker följa följande schema.
8-9 mat+vaken 1h
9-11 sova 2h
11-12.30 mat+vaken 1,5h
12.30-15.30 sova 3h
23-05 sova 6h
5-5.20 mat
5.20-8.00 sova 2.5h
Är det ok???
Hade egentligen tänkt börja köra 3 dagars kuren för att slippa ett nattmål och köra enligt schemat över.....men blev osäker på om hon e för ung?????
Undrar också om det är ok att vagna mitt på dagen när hon ska sova och har svårt att komma till ro???? Har gjort det ett par gånger och det funkar bra...men osäker på om det är tillåtet och kommer jag hamna i något slags vagningsträsk??
Hoppas på svar
Klistrar in din fråga i din egen tråd i stället! Den kom lite fel!
Om du läser ovan så tror jag redan du har fått svar på dina frågor, men jag svarar lite kort ändå. SM kan man använda från början! Men det går jättebra att börja vid 1 månad! Man kör INTE schema på en så liten -precis som TorsMamma skriver så strävar man efter rytmen 2+2. Läs i sammanfattningen ”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader” www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 och i Barnaboken!
Vänta med att ta bort nattmål och vagna tills ni kommit igång med SM ordentligt och lilla magen hunnit fatta att man får mat i överflöd och att mamma och pappa bevakar ens intressen!
En sån liten raring som du har kan man vagna mjukt till ro om det behövs, om man vet att lilla magen är mätt och belåten och omöjligt kan få ned en droppe till.
Lycka till!
-
Pricken745
Hej igen,
Undrar lite över vad jag kan göra för fel när prinsessan vägrar somna in trots mat mat mat, umgänge m.m???? Brukar köra vagning.....då hon somanr in ...men vaknar igen efter 5 minuter (hon vill inte ha mer mat då...har provat:-)) När jag kört vagning ett antal gånger somanr hon till slut......men antar att det inte är meningen att hålla på så:-)
Undrar lite över vad jag kan göra för fel när prinsessan vägrar somna in trots mat mat mat, umgänge m.m???? Brukar köra vagning.....då hon somanr in ...men vaknar igen efter 5 minuter (hon vill inte ha mer mat då...har provat:-)) När jag kört vagning ett antal gånger somanr hon till slut......men antar att det inte är meningen att hålla på så:-)
Pricken
Mamma till
Mamma till
-
ElinN
Vagnar du i ro, inte till sömns? Om vagnen rör sig när liten somnar kommer hon vakna och undra varför den stannat!Pricken745 skrev:Hej igen,
-
Pricken745
Hej och tack för svaret:-)
Tror att vi vagnar till ro .....men har varit mer uppmärksam på det de seanste dagarna.....men fortfarande ingen skillnad:-( Är det meningen att man ska behöva vagna mindre och mindre med tiden (antar att det är så...men vill bara dubbelkolla).....för känns som om vi vagnar lika mycket hela tiden.
Undrar också på om någon har några tips för vad vi ska göra åt vårt natt trassel..... Vår prinsessa verkar ha en 2 timmars vaken period mer eller mindre varje natt..... Efter 2 timmar ganska exakt däckar hon och sover några timmar till morgonen. Hon blir matad och matad till hon vrkligen inte vill ha mer. Vi har det mörkt och pratar inte med henne. Vet inte vad vi ska göra för att slippa bvaken perioderna på natten??
Tror att vi vagnar till ro .....men har varit mer uppmärksam på det de seanste dagarna.....men fortfarande ingen skillnad:-( Är det meningen att man ska behöva vagna mindre och mindre med tiden (antar att det är så...men vill bara dubbelkolla).....för känns som om vi vagnar lika mycket hela tiden.
Undrar också på om någon har några tips för vad vi ska göra åt vårt natt trassel..... Vår prinsessa verkar ha en 2 timmars vaken period mer eller mindre varje natt..... Efter 2 timmar ganska exakt däckar hon och sover några timmar till morgonen. Hon blir matad och matad till hon vrkligen inte vill ha mer. Vi har det mörkt och pratar inte med henne. Vet inte vad vi ska göra för att slippa bvaken perioderna på natten??
Pricken
Mamma till
Mamma till
-
Johanna w.
Hej Pricken. Magläget är ju sömnbefrämjande och lägger du din lilla på mage så tror jag att du kommer märka att hon sover både längre och djupare. Vissa små MÅSTE sova på mage, andra klarar att sova på sida eller rygg.
Vad händer när hon vaknar efter 5 minuter? Gruffar hon eller låter hon ledsen?
Tanken med vagningen är att man överlåter mer och mer åt barnet. Man får en slags dialog där du lär dig lyssna och svara på ditt barns frågor.
Är hon ledsen när hon vaknar? Vilka tider är det? På natten då alltså
Kram Johanna
Vad händer när hon vaknar efter 5 minuter? Gruffar hon eller låter hon ledsen?
Tanken med vagningen är att man överlåter mer och mer åt barnet. Man får en slags dialog där du lär dig lyssna och svara på ditt barns frågor.
Är hon ledsen när hon vaknar? Vilka tider är det? På natten då alltså
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
-
Pricken745
Hej igen:-)
När hon vaknar så gråter hon för det mesta och slutar så fort vi börjar vagna....men somnar inte. Det gäller både dag och natt.
De senaste dagarna verkar vi inte kunna få in 2+2 över huvudtaget.....hon vill mest sova på dagarna och vaka på nätterna.....om hon fick välja.....försöker att få henne att vara vaken 8 timmar om dagen.....men det är svårt.
Har läst en del här på forutmet och pratat med vänner och har förstått att när man väl fått sm att fungera så är det fantastiskt. Hoppas verklgien på att vi kommer att få det att funka.
Har bokat in oss på Anna Wahlgrens workshop........så hoppas på få goda råd där också:-)
Undrar också om hon räknas som för tidigt född (ska jag dra av 2 veckor på henes 5 veckor?)...eftersom hon är född nästan 2 veckor för tidigt???
När hon vaknar så gråter hon för det mesta och slutar så fort vi börjar vagna....men somnar inte. Det gäller både dag och natt.
De senaste dagarna verkar vi inte kunna få in 2+2 över huvudtaget.....hon vill mest sova på dagarna och vaka på nätterna.....om hon fick välja.....försöker att få henne att vara vaken 8 timmar om dagen.....men det är svårt.
Har läst en del här på forutmet och pratat med vänner och har förstått att när man väl fått sm att fungera så är det fantastiskt. Hoppas verklgien på att vi kommer att få det att funka.
Har bokat in oss på Anna Wahlgrens workshop........så hoppas på få goda råd där också:-)
Undrar också om hon räknas som för tidigt född (ska jag dra av 2 veckor på henes 5 veckor?)...eftersom hon är född nästan 2 veckor för tidigt???
Pricken
Mamma till
Mamma till