Nu behöver vi lite tips och råd igen.
Vad kan vi göra åt vår lilla skarvande 45-minuterssovare? Vi kortade ju första luren för ca en och en halv vecka sen och trodde först att det hade löst problemet men icke... Två av tre långa lurar sover hon som hon ska men den tredje vaknar hon fortfarande och det går inte att få henne att somna om.
Vi gissar på allt möjligt, plötsliga ljud som väcker, hunger (vi försöker proppa den lilla magen så full som det bara går under lunchen), det att hon sover på rygg osv.
Vad tror ni? Och vad kan man använda för strategi? Det vanliga ramsandet när hon blir ledsen funkar ju uppenbarligen inte.
Kanske kan man köra någon variant på pangramsan, dvs ramsa vid första pip (som för det mesta inte är speciellt ledset), för att hon inte ska hinna bli alldeles klarvaken?
Ja vi behöver helt enkelt lite tips som sagt. Är det t.ex någon som har sin lite större bebis ute i vagnen på mage och hur gör ni då med kläder, larm och sittdel? Skulle gärna låta henne fortsätta sova ute under långa luren eftersom det gör oss så mycket mer flexibla.
En annan sak också; när hon vaknar under långa (oftast efter 45 min) och bara sover 20 min på fm så blir det ju väldigt lite sömn under dagen. En femma kan hon ju alltid få ute i vagnen på em men hur är det med 20 min? Har för mig att jag läst någonstans att det är tillåtet, eller är det bättre att lägga tidigare på kvällen?
Passar på att uppdatera Mayas schema här också, det som står tidigare i tråden stämmer ju inte riktigt längre.
7.00 Vakna + frukost (amma + ca 100ml välling)
9.00-9.20 Sova ute i vagn
11.00 Lunch (1/2- 1 stor burk puré + 1/2 burk katrinplommon)
12.30-14.00 Sova ute i vagn
14.00 Mellis (200ml välling + lite frukt av något slag, ev babymacka)
17.00 Middag (1 stor burk puré + 1/2 burk katrinplommon)
18.15 Bad
18.45 Nattslurk (ca 200 ml välling)
19.00 Sova natt
Tack alla för hjälp och stöd härinne, det är ovärderligt!!!
Kramar
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106