Snart snart är det dags...några frågor innan bara

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissilito

Snart snart är det dags...några frågor innan bara

Inlägg av cissilito »

Ska börja med kuren på vår lite drygt 8 månaders dotter i övermorgon och har lite kompletterande frågor. Har haft lite frågor förut och fått snabba och bra svar men nu har vi bl.a. ändrat schema så vi behöver mer hjälp.

1. Undrar över 2:a natten där jag ju inte ska gå in i första hand utan helst bara ramsa. Frågan gäller om det ska ramsas med en gång vid första knyst eller om jag ska vänta och se om hon skriker upp sig. Har läst lathunden om och om igen men tycker just det är svårtolkat.

2. Undrar också lite över dagslurarna. Maya kommer förmodligen vakna för tidigt under den långa (1.5h) luren åtminstonde i början. Undrar då hur länge man ska framhärda och försöka få henne att somna om? Ska vi låta henne ligga kvar i vagnen hela tiden ut oavsett om hon sover eller ej?

3. Schemat ser just nu ut som följer. Det jag undrar över är det lilla extra målet mellan frukost och lunch. Känns som att 4 h är för lång tid utan mat men annars blir lunchen så väldigt tidig. Är det kanske bättre att lägga frukosten en halvtimme senare och lunchen en halvtimme tidigare vid 11.00?

19.00-7.00 Sova natt
7.00 Frukost
8.15 2;a frukost
9.00-9.45 Sova
11.30 Lunch
12.30-14.00 Sova
14.00 Mellanmål
17.00 Middag
18.00-19.00 Bad, skoj och nattslurk

Ska väl tillägga att när kuren är genomförd med uppföljningsvecka och allt är Maya snart 9 månader så därför har vi valt att inte ha någon eftermiddagslur redan nu för att slippa ändra i schemat så snart.

4. Slutligen, är det någon som vet var man kan köpa luftgenomsläppande mörkläggningsgardiner? Ska ordna ett hörn i vårt rum så hela sängen kommer vara omgiven av tyg. Tänkte åka till IKEA imorgon. Finns de där tro?

Tack för hjälpen.
Kramar Cissilito m. fam.
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen hit :!:

1. Jag tycker att det beror lite på hur natt 1 varit. Om du fått arbeta ordentligt under natt 1 kan du gå direkt på ramsan. Svar vid minsta pip under hela natt 2, därför ska den som kurar vaka. Om ni fått göra få insatser under natt 1, kan ni gå in och buffa/solfjädra under första halvan av natt 2 och därefter ramsa. Förstår du hur jag tänker?

2. Daglurarna sköts som natten. Under första dagen hjälper du till med buff och ramsa om hon vaknar för tidigt. Följ tiderna! Ta upp henne när hon är tyst och gör JUBLANDE GLAD godmorgon :P

3. Det är många som har två frukostar så jag tycker att det ser helt ok ut! Däremot är det kanske väl långt vakenpass innan natten. Tror ni att hon klarar fem timmar vaken? Man kan kanske stuva om lite, så att lurarna blir lite jämnare fördelade över dagen? Alternativt ge en 5-minutare på eftermiddagen om hon kroknar.

4. Vet inte, men jag tror att IKEA har. Bra att ni mörklägger - det är verkligen viktigt!

Kommentarer på det :?:

Kram Lua. :heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack för snabbt svar!

1. fattar precis hur du tänker och det känns ju logiskt. Då avvaktar vi tills första natten är avklarad. :)

3. Mja, vi har också dividerat fram och tillbaka när det gäller lurarna. Det är svårt för det får ju inte bli för långt mellan målen heller och den där middagsluren ska väl kunna behållas som den är ett bra tag framöver?
Tror faktiskt att hon fixar de där fem timmarna om hon har 12 timmars nattsömn i bagaget. Hon har just nu inga problem att hålla sig vaken i fyra timmar i sträck :? och nu sover hon riktigt dåligt, både natt och dag. Blir det för jobbigt får vi väl lägga in en femminuters powernap på em.

Tack för hjälpen
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Lua

Inlägg av Lua »

Då kör ni med schemat så! Var ändå lite förberedda på att hon kan bli tröttare än vanligt, åtminstone inledningsvis. Sömn föder sömn, brukar man säga :wink:

cissilito

Inlägg av cissilito »

En sak till som inte känns 100% glasklart:
- marginalkvarten.

Om Maya ska ta sin förmiddagslur 9 - 9.45 och hamnar i vagnen 9.00 prick men inte somnar förrän 9.20. Om hon då skulle sova 45 min så skulle hon vakna 10.05 d.v.s även med marginalkvarten drar hon över 5 min. Som jag förstått det så om det inte ryms en 45 min så ska man väcka efter 20 min. I det här fallet 9.40. Då väcks hon alltså på "fel" tid...är det att föredra framför att väcka henne kl 10 ("rätt" tid + marginalkvart) eftersom hon då inte sover en 20 / 45 min??

Hoppas ni förstår vad jag menar annars kan jag försöka förtydliga.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Man får ha lite fingertoppskänsla här! Det "rätta" är att ge henne en 20-minutare då, men du kan ju välja att låta henne sova 5 minuter efter marginalkvarten. Vad tror du är bäst idag?

Våra barn har verkligen varit lättväckta och glada efter de naturliga sömnrytmpassen och trötta och mosiga om vi väckt därimellan.

cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej igen

Är mitt i första natten nu och tycker att det har gått hyfsat hittills. Maya somnade på en halvtimme (vi la henne strålande glad kl 19.00) efter en hel del protesterande (undra på det, hon har ju alltid alltid ammat sig till sömns innan) och efter det har det varit uppvak vid 20.13 och 20.44 + några kortisar där hon gnölat 5 min efter hon somnade men tystnat ganska omgående efter buff och ramsa.

Nu sitter jag och funderar på morgondagen (som min sambo ska ta) och tänkte på dagslurarna. Läste någonstans här på forumet att det är bäst att ha dem på samma ställe som natten under kuren för att sedan, när tiderna sitter, kunna flytta dem till t.ex vagnen. Stämmer det? Vi har annars tänkt ha ett pass inne i sängen på mage och ett ute i vagnen som hon får sova på rygg eftersom den känns för trång för mage. Eller blir det bara förvirrande för henne?

Kramar
Cissilito som räknar med att sova sin första 12 timmars natt om ca en vecka :D
cissilito

Inlägg av cissilito »

Lite senare under samma första natt...
Det känns fortfarande bra. Hon vaknade vid 00.30 och kom inte till ro på riktigt förrän en timme senare. Det betyder inte att hon skrek konstant, inte alls. Efter kort buffning, solfjäder och ramsa ut låg hon och "knarrade" och småynkade några minuter. Bekräftade och tyst. Men sen kom knarret tillbaka efter en liten stund. Hur göra då? Låter som att det är på-väg-in-i-sömnen-ljud och känns absolut fel att påminna men ska det till en bekräftelse till när hon har tystnat helt? Gjorde så här några gånger tills det tillslut blev helt tyst efter bekräftelsen.

Sen vet jag att man ska in vid första knyst första natten men några av de här gångerna kändes det nästan som att jag störde där jag kom instormande och la tillrätta en kropp som redan låg still på mage.

Ja jag inser ju att jag förmodligen inte kommer få något svar på det här inatt eftersom de allra flesta väl sussar sött - hoppas jag :) Behövde skriva av mig lite bara.
Kramar
Cissilito
Nancy

Inlägg av Nancy »

Din magkänsla är ju hur tydlig som helst tycker jag, gå på den :thumbsup:

Ramsa inte om du känner att det inte behövs. Lägg inte tillrätta om du känner att du stör.

Du är jätteduktig :D Hoppas att resten av natten varit bra :D
cissilito

Inlägg av cissilito »

Ja resten av natten var över förväntan faktiskt.
Inget uppvak förrän ett litet pip vid 4.30 som jag inte ens hann in på. :D Sedan två små 5.28 och 5.34 (vargtimmen) som bara krävde mycket kort buffning, ramsa x 4 och bekräftelse.
Vi skulle precis till att väcka med buller och bång när fröken vaknade och var ledsen -så typiskt :? - så jag fick buffa lite kort, ramsa och så gick vi in när det precis hade blivit tyst.
Nu har min sambo hand om en MYCKET trött bebis!

Ska bli spännande inatt :)
krmar
Cissilito
duggan

Inlägg av duggan »

Men jag tycker att eran natt gick toppen, blir spännande med ny rapport imorgon! :lol: :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissilito

Inlägg av cissilito »

Är så glad!
Maya somnade på fyra minuter efter att ha gnölat och halvpratat lite. Sen två uppvak där jag fick gå in och vända tillbaka till mage på det första, buffa mkt kort (4 omgångar) och ramsa ut. Somnade om med bekräftelsen. Andra uppvaket tystnade hon på påminnelsen och jag hade nog kunnat dra ihop den med bekräftelsen. Nu fick hon den för sig och somnade om. Det var över två timmar sen och än så länge sover den lilla sötnosen. Helt fantastiskt!

Dagen har också funkat helt ok. Vaknade för tidigt på korta luren och somnade inte om. Sambon lyckades däremot få henne att sova hela den långa luren och det är inte det vanligaste. Han glömde att han skulle vagna och ramsade henne istället. Det funkade och hon fick med sig bekräftelsen.
Det här känns så bra!!!
Tack alla som svarar på frågor och peppar, det är ovärderligt!

Kramar Cissilito
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh vad fint ni jobbar allihop, underbar morgonläsning :thumbsup:
Nancy

Inlägg av Nancy »

cissilito skrev: Andra uppvaket tystnade hon på påminnelsen och jag hade nog kunnat dra ihop den med bekräftelsen.
Missade att skriva att jag tycker att du resonerar så klokt och verkligen reflekterar kring ditt agerande i kurandet. Snyggt jobbat och hälsa duktiga pappa också.

Nancy
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack från oss alla, det värmer verkligen!

Kommer med lite uppdatering från natt och dag 2.
Natten gick bra! I stort sett lika många uppvak som första natten men Maya nöjde sig med ramsan varje gång efter den där första vändningen. Dessutom var de väldigt korta och i slutet av natten kunde jag dra ihop påminnelsen med bekräftelsen varje gång. Kl sju väckte vi en rödmosig, gosig och lite chockad bebis med buller och bång.
Dagens sovstunder gick ännu bättre. Korta luren inne behövde ramsas två gånger men den långa ute i vagnen sov hon utan en enda protest.

Läggningen ikväll gick ung som igår; utan större protester och inatt ska sambon ta och jag ska få sova för första natten på nästan nio månader!!! Var nog tröttare och mer uppgiven än jag trodde men nu känns livet härligt och roligt igen! Fantastiskt!

Kramar Cissilito
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"