Snart snart är det dags...några frågor innan bara

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! Vad bra ni jobbar på. :D

Det där med 20 min lurar. :? Egentligen är det väl vad jag förstått så att man bara får 5 min på en 20 min lur om man inte somnar inom marginalkvarten. Men jag gjorde så i början när det var lite gnissel att jag la ca 10 min innan utsatt tid. Då har man ju 10 min plus marginalkvart att somna på. :wink: När det sen började gå bättre så la jag mer och mer på den utsatta tiden. Förstår du hur jag menar?

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
cissilito

Inlägg av cissilito »

Ja det låter smart, ska testa det imorgon
Tack tack :)

cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
cissilito

Inlägg av cissilito »

Nu behöver vi lite tips och råd igen.
Vad kan vi göra åt vår lilla skarvande 45-minuterssovare? Vi kortade ju första luren för ca en och en halv vecka sen och trodde först att det hade löst problemet men icke... Två av tre långa lurar sover hon som hon ska men den tredje vaknar hon fortfarande och det går inte att få henne att somna om.

Vi gissar på allt möjligt, plötsliga ljud som väcker, hunger (vi försöker proppa den lilla magen så full som det bara går under lunchen), det att hon sover på rygg osv.
Vad tror ni? Och vad kan man använda för strategi? Det vanliga ramsandet när hon blir ledsen funkar ju uppenbarligen inte.
Kanske kan man köra någon variant på pangramsan, dvs ramsa vid första pip (som för det mesta inte är speciellt ledset), för att hon inte ska hinna bli alldeles klarvaken?

Ja vi behöver helt enkelt lite tips som sagt. Är det t.ex någon som har sin lite större bebis ute i vagnen på mage och hur gör ni då med kläder, larm och sittdel? Skulle gärna låta henne fortsätta sova ute under långa luren eftersom det gör oss så mycket mer flexibla.
En annan sak också; när hon vaknar under långa (oftast efter 45 min) och bara sover 20 min på fm så blir det ju väldigt lite sömn under dagen. En femma kan hon ju alltid få ute i vagnen på em men hur är det med 20 min? Har för mig att jag läst någonstans att det är tillåtet, eller är det bättre att lägga tidigare på kvällen?

Passar på att uppdatera Mayas schema här också, det som står tidigare i tråden stämmer ju inte riktigt längre.

7.00 Vakna + frukost (amma + ca 100ml välling)
9.00-9.20 Sova ute i vagn
11.00 Lunch (1/2- 1 stor burk puré + 1/2 burk katrinplommon)
12.30-14.00 Sova ute i vagn
14.00 Mellis (200ml välling + lite frukt av något slag, ev babymacka)
17.00 Middag (1 stor burk puré + 1/2 burk katrinplommon)
18.15 Bad
18.45 Nattslurk (ca 200 ml välling)
19.00 Sova natt

Tack alla för hjälp och stöd härinne, det är ovärderligt!!! :D

Kramar
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Tycker schemat ser jättebra ut! Här kommer ett svar som kanske är lite tråkigt och det är att vi faktiskt förlagt långluren till sängen ganska tidigt. Funkade helt enkelt inte med vagnen. Vet andra som fått till det på rygg i vagnen, men det har inte känts som en möjlighet för oss. Så hemma i spjälisen på mage så har luren suttit som en smäck. Vad tror du om det?

Du kan absolut prova pangramsan tycker jag annars.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Just det, vissa har också givit lite extra mat strax innan luren, typ en banan eller så. Bara det lilla kan göra skillnad.
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej och supertack för snabbt svar!
Emma80 skrev: Så hemma i spjälisen på mage så har luren suttit som en smäck. Vad tror du om det?
Jo om vi inte hittar ett sätt att hjälpa henne sova i vagnen så får det nog bli så. Men vi hoppas fortfarande. Ska prova att ge henne lite extra mat innan (något tips på något lika smidigt som banan? Hon blir så lätt hård i magen vår tjej) så får vi se vad det ger.

Kramar
Cissilito
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Nu har jag inte läst hela din tråd, men har du provat att ha henne på mage i sittdelen?

Jag har en teutonia Timmy och jag tycker att liggläget är (nästintill) rakt, det går att isolera med tidningar ev madrassen från liggdelen under, fleccoverall och massa goa filtar över, jag har alltid gillar att ha lurarna ute, lillebror sov ute i liggdelen tills han var 13 mån på mage (han är liten) sen lade jag honom på rygg och det har aldrig varit något problem, kanske pga hans ålder, men vet att jag hade massa fundringar innan, helt i onödan :roll:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
cissilito

Inlägg av cissilito »

Återigen, tack för svar och tips!

Har inte haft tjejen på mage ute och roligt att läsa att det faktiskt går även med lite äldre bebisar. Hon är inte så himla stor så det kanske skulle gå.
Det som har hindrat oss har väl varit vintern med alla dessa kläder som det känns som hon drunknar bland på mage och att det känns krångligt med larmet.
Har ni haft det i vagnen också?

Sen en till undran om den första luren. Lägger henne numera lite tidigare än nio för att hon ska somna inom kvarten och få hela sin lur och hon somnar nästan alltid kvart över. Undrar om vi skulle ha kortat luren "från början" istället så att den började kvart - tjugo över nio? Kan vi göra det nu istället? Eller om det är så att hon behöver den tiden på sig att somna (vilket vore konstigt för det gjorde hon ju inte förut). Hon ligger ca tio min helt nöjd och tyst och sedan kommer lite arga protester. Har inte behövt påminna förrän idag och då somnade hon bums på ramsan.

Kramar
Cissilito
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Jag hade faktiskt aldrig larmet ute till lillebror :oops: Jag har ingen bra förklaring heller, det blev bara inte så (han har sovit på mage från start)

Nu vet jag inte vart ni bor, men här på västkusten blir det inte såå kallt, men de dagarn det är kallt så har vagnen stått nära huset, vindskyddat och huset avger värme så det blir inte samma kyla.

Fm luren, ska kolla din tråd lite

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

Ju fler kockar desto .......

Jag utgår ifrån mig själv så får du göra vad du vill med infon.

Jag hade till alla barnen långluren på fm, mellan 10-11,30 (morgon 7) sen på em fick de en lutare på 20-45 beroende på ålder.

Nu tycker jag att sömnen är väldigt tätt, hon har ju inte mer än vaknat innan hon ska sova :wink: Hon blir äldre och äldre och det är det jag tror du märker just nu.

Lite tankar

Malin

cissilito

Inlägg av cissilito »

Nu var detju evigheter sen jag var här inne känns det som och det är ju så klart för att det går så himla bra! Lilltjejen sover allt som oftast alla sina 12 timmar på natten och schemat på dagen är nyss uppdaterat eftersom hon hade svårt att somna på båda lurarna. Så första luren är kortad och framflyttad och andra är också framflyttad. Det har väl inte satt sig till 100 procent än men det känns bra.

Lösningen på våra problem med att få henne att sova hela långa luren hette, inte så överraskande, mat. Vi delade upp melliset så att hon får välling innan luren och frukt och macka en halvtimme efter hon vaknat. Inte direkt standard kanske men det funkar toppen för oss och det är väl det viktigaste :D .

Min undran nu är sommartiden som börjar imorgon. Hur tycker ni är bäst att göra med den? Fasa in den en kvart om dagen eller ta allt på en dag? Känns som att det lite extra känsligt läge här med nyändrarde schemat och allt (vi försöker hålla tiderna på minuten just nu så hon inte ska behöva bli alltför förvirrad).
Glad för tips och råd!

Glad helg och kramar Cissilito
cissilito

Inlägg av cissilito »

Så här ser förresten Mayas schema ut nuförtiden.

7.00 Vakna och välling 250ml
8.00 ca plockfrukost med mamma eller pappa
9.30-9.50 sova ute i vagn
11.00 Lunch (puré och frukt)
12.45 "lurslurk" välling ca 250 ml
13.00 - 14.30 Sova ute i vagn
15.00 Mellis nr två (macka och frukt)
17.00 Middag (puré och frukt)
18.30 tvätt, mycket bus, nattslurk 250 ml och mer bus
19.00 Sova natt
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Ta allt på en gång.. använd dig av marginalkvarten kanske, bjud på en 5-minutare om det är jättejobbigt med tröttheten.. Det löser du perfekt..*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hejsan!

("sambon" här) Jag har väl egentligen två funderingar:

1.) Mayas korta lur på förmiddagen blir svårare och svårare att få någon sömn på så vi har mer och mer börjat fundera på att göra den till en vila snarare än sömn, dvs vi drar för hänget på vagnen (och hoppar ramsan som ju betyder Sova) och låter henne ligga med fördragen vagn och vila från intryck iallafall - och vill hon ta en femma får hon ju det!
Hon vill allt som oftast inte sova på korta luren och klarar sig rätt bra fram till långa ändå, men om vi förvandlar kortluren till en liten vilostund så tänkte vi flytta tillbaka långa luren till 12.30 eftersom det är då hon brukar blir riktigt trött. Låter konceptet "vilostund" som en bra idé eller är det okonkret?

2.) Eftersom det alltid varit vinter (sen vi kurade Maya) har sovutrustningen alltid bestått av overal och framför allt vantar, vilket har gjort att hon sovit "inbäddad". Men nu när våren är här och solen ofta ligger på vår balkong där hon brukar sova långa luren blir det väldigt varmt med overall och vantar - så häromdan provade vi utan vantar vilket resulterade i att klädnypor och överhänge (sjal) flög all världens väg när hon kommer åt dem :roll: Några tips eller ideér på smarta lösningar?

Eftersom sommaren står för dörren kommer hon att behöva sova utan vantar och om hon inte vill lämna överhänget ifred tänkte vi att hon kanske kan sova i spjälsängen inomhus istället. Hon har aldrig gjort det på dagtid förr - kan man alternera? Dvs lägga henne i vagn när vi inte kan vara hemma mitt på dan men låta henne sova i sängen när vi nu är hemma?

Det här blev både långt och många funderingar men det är lurigt att göra frågan tydlig och kortfattad :wink:

Btw, nätterna fungerar utmärkt :D

MVH Björn a.k.a "Sambon"
cissilito

Inlägg av cissilito »

Just ja: schemat ser fortfarande lika dant ut som ovan och hon är ju nu 11 mån och en vecka-ish.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"