Ganska resignerad är jag nu. Men jag försöker vara glad över att lilla Lucia i alla fall har ganska lätt att somna på kvällen, sover 18:40-5 och under den tiden somnar om själv efter lugna uppvak och med ramsa efter skrik-uppvak. Men jag ÄR lite ledsen över att allt bara gradvis blivit sämre sedan nyår. Senaste veckan har hon bara sovit 12-12:30h per dag, varit förkyld och mycket lättväckt på sin långlur.
Nu när hon börjar friskna till lite lite (fortfarande snorig och hostig men bättre) försöker jag få ordning på långluren (som kollapsade helt i slutet av veckan) genom att ta den inomhus och buffa bort skarven när den inte går att ramsa bort och samma sak på morgnarna. Ramsar så långt det går och buffar när det inte tar. Typ omkurning antar jag. Igår lyckades jag få henne att somna om med buff till 5:40, idag buffade jag senare och slutade 5:53 då somnade hon inte om riktigt utan började protestera kl 6 så då gjorde jag morgon.
Senaste veckan ser en typisk dag ut såhär: (hennes riktiga schema i parentes)
Natt 18:40 – 4:55 (18:30 – 6:00)
på morgonen är hon lugn ca 15 min sedan upprörd sedan jätteledsen
Morgonbröst 5:30 (6:00)
Frukostgröt + bröst 6:45-7:15 (7:15-8 )
Fm-lur i säng 8:40 – 9:20 (8:30-9:15)
Brunch 10
Promenad 11:15-12:15
Insomningsslurk 12:15
Långlur (12:30-14:00) – mycket varierande utfall ngra dagar 45min
totalt andra 50+20 – men aldrig förbisoven skarv...
Lunch 14:15
Middagsgröt 17:15
Natt 18:40 (18:30)
Trots att hon sover så lite och är trött, har hon svårt att komma till ro för 5 min lur på em. Bara i onsdags när ”långluren” bara blev 30 min
Jag är inte särskilt stolt över att ha tagit till buffen igen på morgonen. Inser att vi antagligen är på väg ner i buffningsträsket, men jag försöker i alla fall vara noga med att ramsa ut så ofta det går, eller i alla fall smyga med en bekräftelseramsa när jag buffat klart. Men jag kände att det var dags för något radikalt och nu har jag ju lyckas få henne att ligga i sin säng till kl 6 utan att gråta två dagar i sträck. MEN som brev på posten verkar dock buffen ”tunna ut” ramsan snabbt och förmiddagsluren vill hon åter korta ner till 30 minuter, omsomning via ramsa och buff fungerade i lördags men ej igår och idag. Långluren är lite liknande, men då har hon i alla fall varit så trött att hon somnat om. Fast idag gick det inte fick gå in och buffa för att hon alls skulle komma till ro för långluren sedan sov hon en timma och vaknade i sitt eget tycke helt utsövd – varken ramsning eller buff ändrade på det. Tog upp henne sedan jag buffat henne lugn, 20 min för tidigt. Suck!
Det känns riskabelt varje gång jag försöker få henne att somna om. Tänk om hon är för vaken och inte somnar ens av buffen? Så blev det efter förmiddagsluren, buffar buffar – lugn men inte sömning, ramsar ut, storskrik, lyssnar inte för fem öre, bara pigg och vaken och arg. Fick låta klockan ringa och låtsas som ingenting... Därför struntade jag i att ramsa ut när hon var helt vaken nu på långluren och avbröt luren istället. Då blev hon glad minsann.
Jag märker att jag inte riktigt vet vilket ben jag står på: ska jag i första hand ramsa eller ska jag köra kur ”dag 1” och buffa direkt + utramsning? Just nu försöker jag ramsa, fast det bara verkar funka mitt i natten, så hon hinner tyvärr vakna till rätt ordentligt innan jag accepterar situationen och kommer in och buffar.
----------------------------Lite historik---------------------
Frökens första schema var:
Natt 19-6:30
Äta ca 6:35-7:50 (struligt...amning paus gröt paus amning)
Lur 8:30-9:15
Äta 10:00-10:45
Lur 11:45- 13:15
Äta 13:45-14:30
Lur 15:45-16:30
Äta 17:30
"Slurk" ca 18:45
Då gick det ibland ända till 6:30 efter omsomning men långluren i rullande vagn strulade allt mer.
Jag försökte med långluren i sängen – gick lite bättre ett par dagar, men sedan allt sämre. Till slut var hon alltid vaken minst 30-45 min på morgonen och GRÅTLEDSEN och skarven på lång luren gick bara inte att ta sig förbi så samma där. Fick då kloka rådet att dra ner antalet lurar och utvärdera efter 2 veckor.
Nya schemat (= nuvarande schema men morgon kl 6:30) infördes den 20 januari.
Det tycktes gå bra till en början, vi fick till ett par 6:30 morgnar och några sammanhängande långlurar (på promenad i vagn), men det blev gradvis sämre: allt svårare att sova över skarven och vaknade nästan alltid 5:45 med skrik och gråt som följd. De exempel som Anna har på hur barn signalerar att de har för mycket sömn på schemat var tydliga. Hon hade 14:15 på schemat men sov bara typ 13-13.30. Efter fler goda råd bestämde vi att göra morgon kl 6 istället och det tror jag verkligen hade varit en bra variant.
MEN det schemat (=nuvarande med morgon kl 6) fick vi inte tillfälle att införa som tänkt.
För i slutet av 2:a utvärderingsveckan blev vi magsjuka. Då flyttade jag in långluren inomhus och fick till en liten förbättring ett par dagar. Men sedan kom två veckorna efterföljande förkylningsveckor och under denna tid har hon sovit mycket dåligt. Lunchluren tog jag i vagnen eftersom hon sovit bra i den tidigare när hon varit förkyld och det funkade nästan hela första veckan. Sedan kollapsade även det och hon började vakna efter 45 min (30till50) och vara osövbar.
Under förkylningen började hon göra morgon kl 5 (totalt ca 12h sömn/dygn) och jag klarade inte av att hålla henne lugn med husljud eller annat längre än till 5:30. Knappt. Så tanken att väcka vid kl 6 har inte gått att införa förrän nu. Och då sitter vi nu i samma sits som i början av februari när vi kämpade med att få fröken att sova till 6:30 när hon vaknade kl 5:45.
Så nu när allt flyter försöker jag backa till det som funkar – buffning. (Solfjädern funkar bara som avslutning inte som enda verktyg.) Och jag har flyttat tillbaka långluren inomhus med blandat resultat.
Är det regelrätt omkurning (med buff och allt) som gäller. Eller ska vi utgå från att hon kan och vet. Flytta ut från sovrummet och låta henne husera och leva rövare om morgnarna?
Det blir mycket skrivet och kanske rörigt eftersom det gått så lång tid. Har någon ork att sätta sig in i vår situation och komma med kloka råd, men inte ro att läsa, så får ni gärna ringa! 0733-784000
/Daniela